Strona 5 z 5
: 2005-03-02, 22:25
autor: JB
Chyba się wyjaśniła zagadka z "Osą" i "Iskrą". Znalazłem spis jednostek pływających po rzekach (stan na 31.03.36 r.). Jest Iskra w PZW w Sandomierzu: 15,3x2,4x0,67 m, 30 KM i Osa w Stanisławowie: 14,5x2,5x0,45 m, 45 KM. Czyli są to dwie różne motorówki.
JB
: 2005-03-02, 22:36
autor: W.Danielewicz
To ciekawa wiadomość. Jaka jest możliwość otrzymania spisu lub gdzie go szukać. Mam przepisany 1923 o ile interesuje.
: 2005-03-03, 16:46
autor: Slaw
JB pisze:Chyba się wyjaśniła zagadka z "Osą" i "Iskrą". Znalazłem spis jednostek pływających po rzekach (stan na 31.03.36 r.). Jest Iskra w PZW w Sandomierzu: 15,3x2,4x0,67 m, 30 KM i Osa w Stanisławowie: 14,5x2,5x0,45 m, 45 KM. Czyli są to dwie różne motorówki.
JB
Czyli OSA jest ze Stanisławowa .
Slaw
Re: Statek 'OSA'- (Dniestr- Zaleszczyki) -pytanie
: 2013-12-20, 13:05
autor: W.Danielewicz
Myślę ż temat statku "OSA" można zamknąć. Udało mi się odtworzyć jego dzieje. A więc życie tego statku zaczyna się w 1894 r. niestety w nieznanej stoczni [może AvM] coś doda po znam jego pierwszą nazwę, która brzmi
BERNARD KERSJERS. Zbudowany dla Wasserbauamt w Beeskow . Był to holownik parowy o wymiarach: L=14,58 m; B=2,63 m; T=0,65 m. Maszyna parowa dwucylindrowa o mocy 25 KM przy 230 obr./min. Kocioł 10 atm. W 1913 r. trafił do Czarnkau [dz. Czarnków]. W 1920 r. przekazany Polsce zmienił nazwę na "
KUPIEC". Początkowo był w Inspekcji Dróg Wodnych w Czarnkowie a potem w Inspekcji Dróg Wodnych w Bydgoszczy. W 1922 wycofany do remontu i wystawiony na lądzie. Z braku funduszy remontu nie przeprowadzano. Jak informował kierownik stoczni IDW w Bydgoszczy Kryger statek miał dziurawe blachy i niesprawny kocioł. W marcu 1923 r. rozpoczęto remont poprzez wymianę blach poszycia. W trakcie remontu zapadła decyzja o przekazaniu statku do Halicza nad Dniestrem. Statek zwodowano w sierpniu 1923 r. Wtedy też holownik GRUDZIĄDZ [kpt.Błaszkiewicz] przeholował go do Torunia a tam holownik TORUŃ [kpt. Urbański] do Warszawy gdzie przybył 26 listopada 1923. W tamtejszej stoczni administracji wodnej na Czerniakowie przebudowano go na łódź motorową. Otrzymał silnik o mocy 45 KM marki DEUTZ. W połowie 1924 r. przewieziony koleją do Halicza i tam zwodowany już jako "OSA". Chyba losów po roku 1939 nie da się ustalić. A tak swoją drogą to aż 9 lat trzeba było aby wyjaśnić tą zagadkę. No i trafiłem na to zupełnie przypadkowo.

Re: Statek 'OSA'- (Dniestr- Zaleszczyki) -pytanie
: 2013-12-20, 16:53
autor: AvM
BERNARD KERSJERS. Zbudowany dla Wasserbauamt w Beeskow .
BERNHARD KERSJERS
wymieniany w ksiazce Dr. Meyera , ale nic wiecej nie ma

Re:
: 2014-12-18, 21:44
autor: AvM
a-v-m pisze:ISKRA zbud Howaldt, Kiel w 1909 No.510
dla Zieleniewski AG, Krakau
Dienstboot= loodz sluzbowa
10BRT 15.0x2,4x1,2m 30 KM
lodz motorowa.
Dane jak Waldka
AvM
Praktischer Schiffbau
Adolf Brix

Re: Statek 'OSA'- (Dniestr- Zaleszczyki) -pytanie
: 2017-01-09, 23:40
autor: piotr193
Witam Państwa
Może dodam fotografię łodzi wycieczkowej OSA dla uzupełnienia wątku. W otoczeniu unikalnych zdjęć Zaleszczyk kiedyś i obecnie.
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... =136980536