Re: Małe kutry z Ustki
: 2012-10-10, 20:09
autor: JB
KU-915
Myślę, że można już przedstawić uaktualnioną wersję historii tych małych kutrów. Wydaje mi się, że numery budowy 312-314 (o których pisałem wcześniej i które pojawiły się w sprawozdaniach stoczni tylko w październiku 1947 roku) były de facto numerami zleceń budowy kutrów 293/404, 294/404 i bez numeru. Co oznacza, że te jednostki trzeba zaliczyć do tego typu kutrów.
Mamy więc:
1) 252/404 (zlec. MUR; rozp. VIII 1948 r., uk. IV 1948 r.) - PRS 41001 - Łeb 8 (MUR Gdynia) --> Łeb 22 [1950, od 1954 GUM] --> ZaG 29 [1960; pryw.] --> skr. [1962];
2) 253/404 (zlec. MUR; rozp. VIII 1948 r., uk. VI 1948 r.) - PRS 41002 - Tol 65 [MUR Gdynia, od 1954 GUM] --> WsG 5 [1960; pryw.] --> skr. [1962];
3) 254/404 (zlec. MUR; rozp. VIII 1948 r., uk. VI 1948 r.) - PRS 41003 - Szcz 29 WIESŁAWA (MUR Szczecin) --> M-25 WIESŁAWA[1950; WOP] --> KP-15 [1951, WOP] --> WIESŁAWA [1951; MUR Szczecin] --> PRS 620014 - WIESŁAWA [1954; ZPSzcz, potem SUM, potem UM Wolin, od 1972 Szczeciński Klub Płetwonurków "Bobry"] --> skr. [?];
4) 255/404 (zlec. GUM; rozp. VIII 1948 r., uk. VI 1948 r.) - PRS 41004 - RT. 1 (GUM; od 1950 r. ZPGG) --> AR-1 [1950; MW] --> Spi 13 [1958; SPRM "Wyzwolenie"] --> PRS 410268 - Swb 13 (pryw.) --> skr. [1965];
5) 256/404 (zlec. GIRM; rozp. VIII 1948 r., uk. VI-VII 1948 r.) - PRS 41005 - Łeb 33 (pryw.) --> Łeb 33 [1950; dzierżawa WOP] --> Łeb 33 [1951; pryw.] --> Spi ? (SPRM "Wyzwolenie") -> PRS 410070 - Swb 34 (pryw.) --> skr. [1961];
6) 293/404 (zlec. 312/47; rozp. IX 1947 r., kadłub uk. XI 1947 r.) - ? PRS 41240 - Ust 20 (pryw.) --> Spi ? (SPRM "Wyzwolenie") --> ? PRS 410074 - Swb 31 (pryw.) --> skr. [1991];
7) 294/404 (zlec. 313/47; rozp. IX 1947 r., kadłub uk. XI 1947 r.) - PRS 41241 - Ust 26 (pryw.) --> Ust 16 (pryw.) --> Spi 4 (SPRM "Wyzwolenie") --> Swb 41 (pryw.) --> Swb 44 (pryw.) --> skr. [1969];
8) bez nr stoczn./404 (zlec. 314/47; rozp. IX 1947 r., przekazany w 1947 r.) - PRS ? - Ust ? (Sp. Pracy Połowów Morskich w Ustce) --> ? --> skr. [?].
W planie budowy kutrów na rok 1947 figurują wszystkie te jednostki, podana jest tam szacunkowa ich wartość w chwili opuszczania stoczni. Dla kutrów 252 -- 256/404 jest to kwota 3 mln zł, dla kutrów 293-294/404 - 200 tys. zł, a dla ostatniej jednostki - 95 tysięcy złotych.
W czasie kontroli finansów stoczni w Ustce (czerwiec-lipiec 1948 r., stocznia w tym czasie była likwidowana) stwierdzono, że Stanisław Szymański i Witold Zubrzycki (obaj z Ustki, to oni zamawiali kutry 293/404 i 294/404) są winni Stoczni po 128 810 złotych.
W spisie z 1950 roku jedynym kutrem pasującym do pozycji 8) jest:
Ust 25 (wł. MCH) 8,3x2,8x1,2 m, 21 KM, 6 w, nowy.
JB
Re: Małe kutry z Ustki
: 2012-12-03, 00:25
autor: Chemik
Kutry łososiowe typu KU-110 i KG-110 (MIR K-10)
1) WsG-31, nr budowy 54/402,
St. Rybacka, Gdynia, nr budowy 54/402, rozp. 13.I.1947, uk. V.1947
charakterystyka w 1947: 11,04×3,4×1,15m; 1 sil. Deutz, 40 KM; 7 w
13.I.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Gdyni
V.1947: ukończony jako WsG-31 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Antoni Kowalczyk)
3.XI.1948: uciekł do Szwecji
poł.1949: rewindykowany
1949: ???
dalsze losy?
2) Ust-9, nr budowy 61/402
St. Rybacka, Gdynia, nr budowy 61/402, rozp. VII.1947, uk. 1949
charakterystyka w 1953: 7,5BRT; 11,0×3,40×?m; 1 sil. Völund, nr silnika 2009, 35/45 KM; 6 w
VII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Gdyni
pocz.1948: zakończenie budowy kadłuba, jednostka doświadczalna bez nazwy Stocznia Rybacka w Ustce
3.XII.1948: modernizacja w Stoczni Rybackiej w Gdyni, instalacja silnika marki Perkun
14.V.1949: zakończenie modernizacji
II. kw.1949: jednostka doświadczalna Ust-9 Stocznia Rybacka w Ustce
II.poł.1949: kuter dozorczy Łeb-20 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Morski Urząd Rybacki w Gdyni)
pocz. lat 50-tych: wymiana silnika na silnik marki Völund
1953: kuter ratowniczy Wydra (Polskie Ratownictwo Okrętowe)
1960: istniał, dalsze losy?
3) WWs-29, nr budowy 257/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 257/404, rozp. III.1948, uk. VIII.1948, przek. 4.IX.1948
PRS 41159 --> ok. 1970: PRS 410159
charakterystyka w 1984: 9 BRT, 3 NRT; 10,60(rej.)×3,51×?m; 1 sil. 4-suw, 2-cyl. Puck A-50, 50 KM)
III.1948: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce
VIII.1948: ukończony
4.IX.1948: przekazany odbiorcy jako WWs-29[i () (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Jan Śmietana)
przed XI.1948: Gdy-156 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Jan Śmietana)
19.III.1949 uciekł do Szwecji
poł.1949: rewindykowany
26.IX.1949: kuter patrolowy KP-34 Rutkowski (Wojska Ochrony Pogranicza)
26.V.1965: wycofany
1966: rybacka łódź motorowa Swb-38 (Antoni Pawelec)
1969: Ust-121 (Jerzy Radwan-Wiatrowski i Czesław Popławski)
po 1969: Ust-121 (Rajmund Główczewski)
po 1979: Kam-5 (Jarosław Olkiewicz)
po 1981: Świ-26 (Kazimierz Kopczyński)
1990: skreślony z Rejestru PRS
4) WWs-18, nr budowy 258/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 258/404, rozp. III.1948, uk. 6.X.1948, przek. 10.XI.1948
PRS 41178
III.1948: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce
6.X.1948: ukończony
10.XI.1948: przekazany odbiorcy jako WWs-18 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Ludwik Lisakowski)
przed V.1949: Wła-13 (Ludwik Lisakowski ?)
przed I. poł.1950: WsG-47
przed XII.1957: Spi-31 (SNBZ) (SPRM „Wyzwolenie”)
1959: skreślony z Rejestru PRS
5) WsG-42, nr budowy 259/404
Stocznia Rybacka, Ustka, nr budowy 259/404, rozp. III.1948, uk. 20.X.1948, przek. 10.XI.1948
PRS 41152 --> od ok. 1970: PRS 410152
charakterystyka w 1984: 9 BRT, 3 NRT; 11,00×3,60×?m; 1 sil. 4-suw, 4-cyl. Andrychów S-324B1, 75 KM; 6 w
III.1948: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce
20.X.1948: ukończony
10.XI.1948: przekazany odbiorcy jako WsG-42 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Leon Styn)
I. poł.1950: Łeb-21
przed XII.1957: Spi-3 (SOYH) (SPRM „Wyzwolenie”)
po 1957: Swb-3 (Jan Materek)
????: Swb-3 (Józef Ciechowicz i Stanisław Skiba)
po 1973: Swb-3 (Michał Wróblewski)
po 1987: Jas-4 (Andrzej Ogiński i Krzysztof Stanisławek)
1990: Wła-24 (Jan Styn)
1994: skreślony z Rejestru PRS
Półkutry zalewowe typu KU-102
11) Trb-29, nr budowy 195/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 195/404, rozp. VIII.1947, uk. IV.1948, podn. band. 21.IV.1948
PRS 41319 --> od ok. 1970: PRS 410319
charakterystyka w 1948: 10,2×3,5×1,14/1,20m; 1 sil. Völund, 17/20 KM
charakterystyka w 1984: 9 BRT, 2 NRT; 10,15×3,41×?m; 1 sil. 2-suw, 1-cyl. Callesen, 25 KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce
IV.1948: ukończony jako Trb-29 (Franciszek Kunoth)
21.IV.1948: podniesienie bandery
po I.poł. 1950/przed 1952: Świ-12
przed 12.I.1952: rybacka łódź motorowa Koł-10 (SPRM „Belona”)
1958: rybacka łódź motorowa Koł-10 (SPRM „Bałtyk”)
1969: Koł-137 (PPiUR „Barka)
po 1979/przed 1985: Koł-137 (Paweł Magierek)
po 1984/przed 1990: Koł-137 (Tadeusz Magierek)
IV. kw.1991: skreślony z Rejestru PRS
12) Trb-30, nr budowy 196/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 196/404, rozp. VIII.1947, uk. IV.1948, podn. band. 21.IV.1948
PRS 41320 --> od ok. 1970: PRS 410320
charakterystyka w 1948: 10,2×3,5×1,14/1,20m; 1 sil. Völund, 17/20 KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce
IV.1948: ukończony jako Trb-30 (Franciszek Recke)
21.IV.1948: podniesienie bandery
po I.poł. 1950/przed 1952: Świ-13
przed 12.I.1952: rybacka łódź motorowa Koł-11 (SPRM „Belona”)
1958: rybacka łódź motorowa Koł-11 (SPRM „Bałtyk”)
1969: Koł-138 (Wacław Kuźniewicz, Zdzisław Sołtys, Zdzisław Wieczorek)
1973: skreślony z Rejestru PRS
Kutry rybackie 9,9m
21) Ust-10, ukończony 1948
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
charakterystyka w 1950: 9,9×3,86×1,8m; 1 sil. Junkers, nr silnika 19353, 20 KM; 8 w
1948: ukończony jako Ust-10 (Wojciech Białkowski)
1950: istniał, dalsze losy?
22) Ust-27, ukończony 1948
St. Rybacka, Ustka, uk. 1948
charakterystyka w 1950: 9,9×3,86×1,8m; 1 sil. Deutz, nr silnika 625189/90, 24 KM; 8 w
1948: ukończony jako Ust-27 (Roman Szyndraleiwcz i Władysław Nadwodnik)
1950: istniał, dalsze losy?
Kutry łososiowe 9,15m
31) Łeb-8, nr budowy 252/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 252/404, rozp. VIII.1947, uk. IV.1948
PRS 41001
charakterystyka w 1950: 15BRT; 9,15×3,95×?m; 1 sil. Atlantic, 35 KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce na zlecenie Morskiego Urzędu Rybackiego
IV.1948: ukończony jako kuter dozorczy Łeb-8 (SOYN) (Morski Urząd Rybacki, Gdynia)
1950: kuter dozorczy Łeb-22 (Morski Urząd Rybacki, Gdynia[)
1954: kuter dozorczy Łeb-22 (Gdański Urząd Morski)
1960: rybacka łódź motorowa ZaG-29 (Teresa Domozych)
1962: skreślony z Rejestru PRS.
32) Tol-65, nr budowy 253/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 253/404, rozp. 1947, uk. VI.1948
PRS 41002
charakterystyka w 1948: 1 sil. Atlantic, 35KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce na zlecenie Morskiego Urzędu Rybackiego
VI.1948: ukończony jako kuter dozorczy Tol-65 (SOYE) (Morski Urząd Rybacki, Gdynia)
1954: kuter dozorczy Tol-65 (Gdański Urząd Morski)
1960: rybacka łódź motorowa WsG-5 (Edward Dźwigoń)
1962: skreślony z Rejestru PRS.
33) Szcz-29, nr budowy 254/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 254/404, rozp. VIII.1947, uk. VI.1948, przek. 6.VIII.1948,
PRS 41003 --> od II. poł.1949: bez numeru PRS --> od 1954: PRS 62014
charakterystyka w I.1949: 9,15×3,95×0,95m; 1 sil. Atlantic, nr silnika 259/409, 35 KM
charakterystyka w II. poł.1949: wyp. 4tony, dł.9,2m; 5w
charakterystyka w 1952: 9,15×3,95×0,95m; 1 sil. 4-cyl. Atlantic, 35 KM; 6-7w
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce na zlecenie Morskiego Urzędu Rybackiego
VI.1948: ukończony
6.VIII.1948: przekazany odbiorcy jako kuter dozorczy Wiesława Szcz-29 (SOUT) (Morski Urząd Rybacki, Szczecin)
9.XI.1948: rozpoczęcie przebudowy
7.I.1949:zakonczenie przebudowy, przekazany odbiorcy jako kuter dozorczy Wiesława Szcz-29 (SOUT) (Morski Urząd Rybacki, Szczecin)
II. poł.1949: motorówka patrolowa M-25 Wiesława (właściciel Morski Urząd Rybacki, Szczecin; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
pocz. 1950: motorówka patrolowa M-25 Wiesława (Wojska Ochrony Pogranicza)
IV.1951: kuter patrolowy KP-15 Wiesława (Wojska Ochrony Pogranicza)
kon. 1951: motorówka? Wiesława (SOUT) (Morski Urząd Rybacki, Szczecin)
1954: motorówka? Wiesława (Zarząd Portu Szczecin)
przed 1959: motorówka? Wiesława (Szczeciński Urząd Morski)
po 1959: motorówka? Wiesława (Urząd Morski, Wolin)
1972: motorówka? Wieśka(?) (Szczeciński Klub Płetwonurków LOK „Bobry”)
po 1972: skreślony z Rejestru PRS.
34) RT-1, nr budowy 255/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 255/404, rozp. VIII.1947, uk. VI.1948
PRS 41004 --> od 25.XI.1949: bez numeru PRS --> po 1958: PRS 41268 --> od ok. 1970: PRS 410268
charakterystyka w 1948: 9,15×3,95×0,95m; 1 sil. Atlantic, 35 KM
charakterystyka w 1951: 1 silnik Alfa Romeo
charakterystyka w 1956: 1 silnik Lister, nr silnika 1926
charakterystyka w 1984: 9,18×4,18×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Lister JPM7, 22kW/30 KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce na zlecenie Głównego Urzędu Morskiego
VI.1948: ukończony jako kuter ratowniczy RT-1 (Gdański Urząd Morski)
1.I.1950: kuter ratowniczy RT-1 (Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia)
25.XI.1950: AR-1 (Polska Marynarka Wojenna)
przed XII.1957 (31.III.1951?): Spi-13 (SNBX) (SPRM „Wyzwolenie”)
po 1957: Swb-13 (Piotr Węgrzyński)
przed 1990: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1984).
35) Łeb-33, nr budowy 256/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 256/404, rozp. VIII.1947, uk. VI.-VII.1948, przek. 11.VIII.1948
PRS 41005 --> od II. poł. lat 50-tych: PRS 41070
charakterystyka w 1948: 1 sil. Atlantic, 35 KM
VIII.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce na zlecenie Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego
VI-VII.1948: ukończony jako Łeb-33 (SOYO) (prywatny)
1950: Łeb-33 (właściciel prywatny; operator Wojska Ochrony Pogranicza)
1951: Łeb-33 (prywatny)
po 1957(?): Spi-?? (SPRM „Wyzwolenie”)
????: Swb-34 (prywatny)
1961: roku skreślony z Rejestru PRS.
26) Ust-20, nr budowy 293/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 293/404, rozp. IX.1947, uk. kadłuba XI.1947
PRS 41240 --> od lat 50-tych?: PRS 41074 --> od ok. 1970: PRS 410074
charakterystyka w 1948: 9,15×3,95×1,2m; 30 KM; 6 w
IX.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce, nr zlecenia 312/47
XI.1947: ukończenie kadłuba i rejestracja jako Ust-20 (Zubrzucki i Szymański)
przed poł.1950: Ust-20 (Szymański)
po 1950: Spi-?? (SPRM „Wyzwolenie”)
przed 1985: Swb-31 (Feliks i Henryk Dunikowscy)
1991: skreślony z Rejestru PRS.
37) Ust-26, nr budowy 294/404
St. Rybacka, Ustka, nr budowy 294/404, rozp. IX.1947, uk. kadłuba XI.1947
PRS 41241
charakterystyka w 1948: 9,15×4,00×0,96m; 1 sil. MWM, 40 KM; 6 w
charakterystyka w 1957: 7BRT; 9,19(rej.)×4,00×?m; 1 sil. Lister, nr silnika 10783, 30 KM
IX.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce, nr zlecenia 313/47
XI.1947: ukończenie kadłuba i rejestracja jako Ust-26 (Katarski)
po 12.I.1952/przed XII.1957: Ust-16 (SNKE) (prywatny)
po 1957/przed 1966: Spi-4 (SPRM „Wyzwolenie”)
1966: Swb-41 (prywatny)
po 1966: Swb-44 (prywatny)
1969: skreślony z Rejestru PRS.
38) nazwa nieznana, bez nr budowy
St. Rybacka, Ustka, bez nr budowy, rozp. IX.1947, przek. 1947
charakterystyka w 1950: 8,3×2,8×1,2m; 21 KM; 6 w
IX.1947: położenie stępki w Stoczni Rybackiej w Ustce, nr zlecenia 314/47
1947: przekazanie kontrahentowi jako ????
przed poł.1950: Ust-25 (właściciel Morska Centrala Handlowa; operator Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich)
dalsze losy???
Re: Małe kutry z Ustki
: 2012-12-13, 22:05
autor: JB
Informacje U1 są ciekawe (jakie jest ich źródło?), choć niektóre nie zgadzają się z tym co wyczytałem z dokumentów w archiwum w Gdyni, m.in. z miesięcznych (od sierpnia 1946 r.) raportów Stoczni Rybackiej w Ustce.
KD-153
Rzeczywiscie wykonywano prace na 5 takich kutrach (numery budowy: 3/405 oraz 5 -- 8/405), choć początkowo planowano skierować tam 8 niewykończonych kutrów z Darłowa. Cała piątka trafiła później jeszcze do Stoczni Rybackiej w Gdyni, gdzie definitywnie ukończono budowę tych jednostek. Zapis o wyprodukowaniu 5 kutrów typu KD-153 w 1949 roku w Ustce jest błędny, gdyż od grudnia 1948 roku były już w Gdyni.
KU-128, "Piotruś"
W zestawieniu podano daty wyprodukowania 8 kutrów typu KU-128 (4 w 1947 r. i 4 w 1948 r.), a budowano ich 9 (numery budowy 27/404 -- 35/404). Może tym dziewiątym kutrem był "Piotruś", bo tak w jednym dokumencie opisano budowę Nr 32.
KU-110
To nie była oryginalna konstrukcja z Ustki, bo wcześniej zbudowano dwie takie jednostki w Stoczni Rybackiej w Gdyni (54/404 i 61/402). W Ustce zbudowano ich tylko 3, a nie 5 (prawdopodobnie zaliczono do tego typu kutry KU-102, bo nawet w dokumentach stoczniowych mylono te dwa typy).
KU-915
Te pólkutry miały inne daty budowy niż podano, daty podałem we wcześniejszych postach.
Łodzie motorowe
Nic mi nie wiadomo o budowie w Ustce łodzi 10-metrowcyh (jakie miały numery budowy?). Spośród pierwszych 25 łodzi zbudowanych w Ustce, 7 miało długość 8 m, 16 - ok. 6 metrów (dokładniej 5,9 m lub 6,2 m), a dwie - 3,66 m.
W 1949 roku w Stoczni Rybackiej w Ustce zbudowano (informacje z raportu Stoczni):
1) Kadłub szkunera (budowa Nr 260/404);
2) 10 kutrów KU-134 (Nr 261 -- 270/404);
3) 7 łodzi motorowych typu ŁU-8-PJ (Nr 49/404 oraz 281 -- 286/404).
JB