Mała Encyklopedia Statków Polskich

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Pułaski (1912) [PTTO-GAL]

Post autor: Chemik »

Problemy zdrowotne trochę pokrzyżowały mi plany związane z tym topikiem, ale mam nadzieję żę wszystko wróci na właściwe tory :)
Stan ok. połowy lat 30-tych.<br />Autor: Marek Twardowski w Miciński J., Huras B., Twardowski M. &quot;Księga Statków Polskich&quot; tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
Stan ok. połowy lat 30-tych.
Autor: Marek Twardowski w Miciński J., Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
Pułaski(2).jpg (77.51 KiB) Przejrzano 11031 razy
PUŁASKI, SPEC (PBRF), ex „Estonia”, ex „Car”, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1912 r. (wodowany 23.III.1912, ukończony V.1912),
Barclay, Curle & Co. Ltd, Glasgow (W. Brytania) , numer budowy 494;
6503 BRT, 4259 NRT, 4635-6000 t (w zależności od ilości emigrantów);
134,8(całk.)/129,8(m.p.)×16,2×7,4 m;
dwie 4-cylindrowe maszyny parowe poczwórnego rozprężania, 4800-5000 KM, 2 śruby, 14 węzłów;
3+2 (w nadbudówce) pokłady, 4 ładownie (częściowo chłodzone);
789 (X.1940: ok. 1200) pasazęrów [kl. I - 57 miejsc, kl. II (turystyczna) - 140 miejsc, kl. III (emigracyjna) - 592 (możliwość zwiększenia o dalsze 200) miejsc; X.1940: ilość transportowanych żołnierzy]; załoga ok. 260 ludzi;
Uzbrojenie od III.1940: 2×75 (2×I), 1×km pl; od X.1940: 2×76 (2×I), •×12,7pl (kilka); od VII.1942: 1×102, 1×76, 8×20pl (8×I), 2 wyrzutnie pocisków rakietowych typu PAC, kilka miotaczy bomb głębinowych.
Uwagi: Zmniejszona wersja „Polonii”. Zamówiony przez Det Østasiatiske Kompagni dla Russian East Asiatic Company (zwanej też Russian-American Line), fundatorem była caryca Maria Teodorowna, znana też jako duńska księżna Dagmara, która zapłaciła za budowę statku swoimi klejnotami rodowymi. 23 marca 1912 r. nastąpiła uroczystość wodowania statku, podczas której otrzymał nazwę „Car”, po dwóch miesiącach przekazano statek armatorowi (mierzył wówczas 6516 BRT i rozwijał 15,5 węzła oraz zabrać 1000 pasażerów). Początkowo pływał pod banderą duńską, a w 1914 r. przeflagowano go pod banderę rosyjską, obsługiwał trasę Lipawa – Nowy Jork. 9 października 1913 roku zasłynął w czasie wielkiej akcji ratunkowej płonącego na Atlantyku statku pasażerskiego „Volturno”, jego szalupy 9-krotnie dobijały do płonącego statku ratując 102 rozbitków. Z chwilą wybuchu I wojny światowej obsługiwał wojenną linię Archangielsk – Nowy Jork. W okresie XI.1917-1921 znalazł się pod kontrolą brytyjskiego Urzędu Kontroli Żeglugi (Shipping Controller) i przekazany w czarter Ellerman’s Wilson Line, a wkrótce potem Cunard Line (otrzymał wówczas brytyjski Official Number: 142324). Pod banderą brytyjską transportował wojsko, jeńców i repatriantów do portów opanowanych przez „Białych”. W 1921 r. powrócił do swego właściciela, którym była Det Østasiatiske Kompagni i pod duńską banderę. Statek został przemianowany na „Estonia” i wszedł do eksploatacji w barwach Baltic-America Line, obsługując trasę Lipawa - Gdańsk - Kopenhaga - Halifax - Nowy Jork. Od 1928 r. statek był wykorzystywany również jako wycieczkowiec. W nocy z 22 na 23.XI.1928 r. w czasie rozszalałego na północnym Atlantyku huraganu, statek pośpieszył na pomoc niemieckiemu parowcowi „Herrenwyk”, który nadawał sygnał SOS. Uratowano 13 niemieckich marynarzy. Zakupiony 11 marca 1930 r., przeszedł pod nazwą „Pułaski”, do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego (w październiku 1934 r. zmieniono nazwę na Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A.). Przybył po raz pierwszy do Gdyni (jeszcze pod duńską banderą) 30.V.1930 r., a polską banderę podniósł ok. 20.VIII.1930 r. Obsługiwał linię Gdynia – Kopenhaga – Nowy Jork – Halifax. Załogę duńską wymieniano stopniowo, od 13.I.1931 r. miał całkowicie polską załogę. W I. kw. 1931r. „Pułaski” wszedł na mieliznę na redzie portu w Kopenhadze. Sporadycznie zatrudniano go w rejsach wycieczkowych. W końcu 1935 r. poddany w Kopenhadze remontowi i modernizacji, 28.II.1936 r. zainaugurował nową polską linię pasażersko-towarową do Ameryki Południowej: Gdynia - Kanał Kiloński - Boulogne sur Mer - Dakar - Rio de Janeiro - Santos - Montevideo - Buenos Aires - Victoria, na której ostatni rejs zakończył w Gdyni 17.VI.1939 r., po odbyciu jeszcze dwóch rejsów wycieczkowych, został postawiony „na sznurku”. Istniał projekt wykorzystania go na reaktywowanej linii palestyńskiej oraz zamysł rejsów wycieczkowych na Wystawę Światową do Nowego Jorku. Ostatecznie miał zostać sprzedany w 1940 r., czemu przeszkodził wybuch wojny. 24.VIII.1939 r., w obliczu nadciągającej wojny, wyszedł z Gdyni (ze szkieletową załogą) w rejs do Wielkiej Brytanii, gdzie 29.VIII.1939 r. zacumował w Dartmouth. 26.IX.1939 r. w konwoju wyszedł z Plymouth do Pireusu. Od października do grudnia 1939 r. wykonał dwa rejsy z Pireusu do Marsylii, ewakuując ok. 1800 żołnierzy i uchodźców. Następnie do marca 1940 r. statek poddany został remontowi z marsylskich stoczni, zamontowano również uzbrojenie w postaci 2 dział kal. 75 mm oraz 1 karabinu maszynowego. W okresie od 10.III.1940 r. do 2.VII.1940 r. odbył 3 rejsy do portów Afryki Zachodniej w czarterze firmy Cypren Fabre z Marsylii. 8.VII.1940 r. internowany po kapitulacji Francji w Konakry (Afryka Zach.), w nocy 8/9 lipca uciekł do brytyjskiego Freetown, pomimo ostrzeliwania przez francuskie baterie nadbrzeżne. W okresie wrzesień-październik 1940 r. przebudowany w Liverpoolu na transportowiec wojska. od 10.V.1941 r. do 13.VI.1941 r. odbył trzy rejsy z wojskiem do Islandii, w drogę powrotną zabierano zluzowane oddziały. 28.VI.1941 r. wypłynął w konwoju do Suezu (trasą dookoła Afryki) transportując wojsko na front afrykański, gdzie dotarł po równo dwu miesięcznej podróży. Do końca 1943 r. pływał jako transportowiec wojska na trasie Durban - Suez. Od kwietnia do lipca 1942 roku statek poddano remonto, przy okazji wzmacniając jego uzbrojenie . Od początku 1944 r. pływał z Bombaju do portów cejlońskich i afrykańskich, a od września 1944 r. powrócił do Durbanu operując na tym samym akwenie. Od końca kwietnia 1945 r. transportował wojsko z Madrasu do Birmy, po zakończonej wojnie pozostał na Oceanie Indyjskim aż do kwietnia 1946 r. 3.IV.1946 r. sprzedany W. Brytanii, 15 kwietnia opuścił polską banderę i zmienił nazwę na „Empire Penryn”. Pod banderą brytyjską statek kontynuował służbę transportową na Oceanie Indyjskim. W 1949 r. przybył do Wielkiej Brytanii, gdzie w Blyth pocięty został na złom.

EDIT: zapomniałem o bibliografii :oops:
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S. Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M. Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Drzemczewski J., Śleboda T. Transatlantyki polskie, wyd. drugie (poprawione i uzupełnione), Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Gdynia 2006
4.) Koszela W. Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
5.) http://www.miramarshipsindex
&quot;Car&quot; po zbudowaniu.<br />Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/SS_Czar.jpg
"Car" po zbudowaniu.
Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/SS_Czar.jpg
Car(1).jpg (131.1 KiB) Przejrzano 11031 razy
&quot;Car&quot; pod kontrolą brytyjską, w czasie I wojny  światowej<br />Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/HMT_Czar.jpg
"Car" pod kontrolą brytyjską, w czasie I wojny światowej
Źródło: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/HMT_Czar.jpg
Car(2).jpg (153 KiB) Przejrzano 11031 razy
&quot;Estonia&quot;<br />Źródło: Koszela W. &quot;Polskie statki pasażerskie&quot;, AJ-Press, Gdańsk 2011
"Estonia"
Źródło: Koszela W. "Polskie statki pasażerskie", AJ-Press, Gdańsk 2011
Estonia(1).jpg (165.06 KiB) Przejrzano 11031 razy
&quot;Pułaski| w I. poł. lat 30-tych.<br />Źródło: Koszela W. &quot;Polskie statki pasażerskie&quot;, AJ-Press, Gdańsk 2011
"Pułaski| w I. poł. lat 30-tych.
Źródło: Koszela W. "Polskie statki pasażerskie", AJ-Press, Gdańsk 2011
Pułaski(3).jpg (168.71 KiB) Przejrzano 11031 razy
28.II.1936 r. - &quot;Pułaski&quot; w czasie inauguracji linii południowoamerykańskiej<br />Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. &quot;Transatlantyki polskie&quot; Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Wyd. II (poprawione i uzupełnione), Gdańsk 2006
28.II.1936 r. - "Pułaski" w czasie inauguracji linii południowoamerykańskiej
Źródło: Drzemczewski J., Śleboda T. "Transatlantyki polskie" Pomorska Oficyna Wydawniczo-Reklamowa, Wyd. II (poprawione i uzupełnione), Gdańsk 2006
Pułaski(1).jpg (320.91 KiB) Przejrzano 11031 razy
&quot;Pułaski w Rio de Janeiro, ok. 1936 r.<br />Autor: Adam Werka w &quot;Kalendarz Morza 1986&quot;
"Pułaski w Rio de Janeiro, ok. 1936 r.
Autor: Adam Werka w "Kalendarz Morza 1986"
Pułaski(2).jpg (248.53 KiB) Przejrzano 11031 razy
23.VII.1944 r. - transportowiec wojska &quot;Pułaski&quot; na Oceanie Indyjskim<br />Źródło: Miciński J., Huras B., Twardowski M. &quot;Księga Statków Polskich&quot; tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
23.VII.1944 r. - transportowiec wojska "Pułaski" na Oceanie Indyjskim
Źródło: Miciński J., Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
Pułaski(4).jpg (342.63 KiB) Przejrzano 11031 razy
Transportowiec Wojska &quot;Pułaski&quot; na Oceanie Indyjskim<br />Autor: Adam Werka w Piwowoński J. &quot;Flota spod biało-czerwonej&quot; Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
Transportowiec Wojska "Pułaski" na Oceanie Indyjskim
Autor: Adam Werka w Piwowoński J. "Flota spod biało-czerwonej" Wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 1989
Pułaski(5).jpg (240.49 KiB) Przejrzano 11031 razy
30.VIII.1947 r. - Transportowiec wojska &quot;Empire Penryn&quot;<br />Źródło: http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/ships/1912/CZAR_494.jpg
30.VIII.1947 r. - Transportowiec wojska "Empire Penryn"
Źródło: http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/ships/1912/CZAR_494.jpg
Empire Penryn(1).jpg (283.18 KiB) Przejrzano 11031 razy
Ostatnio zmieniony 2013-11-14, 06:17 przez Chemik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4569
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

Kapitanowie:
1930- Mamert Stankiewicz
12.1934-2.1935 Eustazy Borkowski
3.1935-12.1936 Zdenko Knötgen
12.1936-19.3.1937 Witold Panasewicz
23.3.1937-5.1937 Zdenko Knötgen
6.1937-11.1937 Mamert Stankiewicz
11.1937-8.1938 Stanisław Szworc
9.1938 Jan Gottschalk
1938-1940 Stanisław Szworc
10.1940-1946 Edward Pacewicz
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Dzięki Pothkanie! :-)
Colonel
Posty: 511
Rejestracja: 2010-03-31, 08:29
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Colonel »

Rewelacyjny pomysł. Dzięki Chemiku.
Jest tylko jedna kwestia: Póki to jest kilka, czy kilkanaście stron i kilkanaście statków, problemu nie ma. Jak będzie 200, to ten temat stanie się niefunkcjonalny. Raz, ze będzie trudno znaleźć statek, dwa że jeszcze trudniej będzie znaleźć polemiki, wyjaśnienia i uzupełnienia. Wniosek: trzeba założyć indeks alfabetyczny (wiem: "weźmy się, zróbcie" ;) ) - może jako odrębny temat, dostępny do edycji tylko dla jednej osoby (Chemik?).
Byłyby tam zamieszczane poszczególne statki z tego tematu.
Na przykład po miesiącu figurowania tutaj, z naniesieniem uwag i uzupełnień niespornych oraz na końcu z naniesieniem informacji o różnicach zdąń dotąd nie wyjaśnionych.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6766
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

ON142324 -zerejestrowany w Londynie w 1918 roku jako CZAR!


S/S_^Czar^ - IWAL -
6503 brt - 4259 net - 4635+1365 dw.
Barclay, Curie & Co., Glasgow 5/1912 - Bg.494,
se S/S "Estonia" af Kbh.
.5.1912 - .9*1920: Russian East Asiatic Steamship Company, (Russian America Line), St. Petersburg.

S/S„"Estonia_ - NDFT - A/ll.
6503 brt 4259 nrt -
6345 brt 3820 nrt - 4635+1365 dw.
426,3 x 53,2 x 29,3/33,1 -
nom - 4970 ihk 4-cyl. quadr.exp. - vrft - 2 maskiner - db.skrue - 15,5 kn -
Passagerskib - 3 dæk - 2 master - 2 skorstene 6BH -
Barclay, Curie & Co., Glasgow. Bg.494 - S. ???? L. 5.1912.
Bg.t. A/S Det Østasiatiske Kompagni, Kbh for overdragelse ved afleveringen til:
Russian East Asiatic Steamship Company, St. Petersburg: S/S "Czar" - IWAL. (Russian America Line) -
.1914: overtaget af den russiske marine.
.1917: overtaget af den engelske regering - The Shipping Controller, London - KR: Cunard Steamship Co.Ltd., Liverpool.
9.1920: Frigivet og overdraget til
A/S Det østasiatiske Kompagni, Kbh.: S/S "Estonia,.A 1921 R 1921. (Baltic America Line)
10.4.1930 A - . .1930 R. s . t .
P o l i s h America L i n e , Gdynia: s / s "Pulaski".
5.8.1935: overgået t. Gdynia-America Lijn, Gdynia.
.1940: overtaget af Ministry of War Transport KR: Lamport & Holt, London -
.1946: omdøbt til s/S "Empire Penryn".
.1949: s.t. ophugning på Blyth -
Ostatnio zmieniony 2013-11-30, 23:12 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Colonel pisze:Jest tylko jedna kwestia: Póki to jest kilka, czy kilkanaście stron i kilkanaście statków, problemu nie ma. Jak będzie 200, to ten temat stanie się niefunkcjonalny. Raz, ze będzie trudno znaleźć statek, dwa że jeszcze trudniej będzie znaleźć polemiki, wyjaśnienia i uzupełnienia. Wniosek: trzeba założyć indeks alfabetyczny (wiem: "weźmy się, zróbcie" ;) ) - może jako odrębny temat, dostępny do edycji tylko dla jednej osoby (Chemik?).
Byłyby tam zamieszczane poszczególne statki z tego tematu.
Więc proszę pisać petycje do administracji aby przydzielono mi taki dział jak np. ten:
http://fow.az.pl/forum/viewforum.php?f=27
Wówczas jeden temat na jeden statek bądź typ. A to co jest da się podzielić.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6766
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Chemik pisze:
Colonel pisze:Jest tylko jedna kwestia: Póki to jest kilka, czy kilkanaście stron i kilkanaście statków, problemu nie ma. Jak będzie 200, to ten temat stanie się niefunkcjonalny. Raz, ze będzie trudno znaleźć statek, dwa że jeszcze trudniej będzie znaleźć polemiki, wyjaśnienia i uzupełnienia. Wniosek: trzeba założyć indeks alfabetyczny (wiem: "weźmy się, zróbcie" ;) ) - może jako odrębny temat, dostępny do edycji tylko dla jednej osoby (Chemik?).
Byłyby tam zamieszczane poszczególne statki z tego tematu.
Więc proszę pisać petycje do administracji aby przydzielono mi taki dział jak np. ten:
http://fow.az.pl/forum/viewforum.php?f=27
Wówczas jeden temat na jeden statek bądź typ. A to co jest da się podzielić.
Ja jestem zeby Chemikow dac taki dzial statki Polskie - Encyklopwedia, ale raczej wg typow niz alfabetycznie
Tu sia az tak duzo nie dzieja zeby Chemik cos zamacil, wrecz odwrotnie, bedzie wiecej statkow.
Jak widac przy S/S POLONIA jest wiele pytan, i rzeczy ktore powinno sie wyjasnic i skorygowac
tu sa prawie wszystkie daty watpliwe.
Darek C.
Posty: 12
Rejestracja: 2014-01-27, 17:49

SS Olza

Post autor: Darek C. »

SS Olza – pierwszy pełnomorski drobnicowiec zbudowany w Stoczni Gdyńskiej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości
Załączniki
OLZA1.jpg
OLZA1.jpg (122.46 KiB) Przejrzano 10873 razy
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: SS Olza

Post autor: Chemik »

Darek C. pisze:SS Olza – pierwszy pełnomorski drobnicowiec zbudowany w Stoczni Gdyńskiej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości
Czy aby na pewno?
Awatar użytkownika
Peperon
Posty: 6656
Rejestracja: 2010-11-05, 14:52
Lokalizacja: z Krakowa

Re: SS Olza

Post autor: Peperon »

Chemik pisze:
Darek C. pisze:SS Olza – pierwszy pełnomorski drobnicowiec zbudowany w Stoczni Gdyńskiej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości
Czy aby na pewno?
A może budowany ? :D
Ludzkość dzieli się na trzy części.
Żywych, zmarłych i tych co na morzu.
Darek C.
Posty: 12
Rejestracja: 2014-01-27, 17:49

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Darek C. »

Hmm, zgadza się budowany, ale nie dokończony przez polskich stoczniowców, tylko już przez niemców . Potem pływał pod niemiecką banderą. Tekst bezszczelnie skopiowałem z Wikipedii, bo nie miałem czasu pisać.

Wcześniej w stoczni gdyńskiej powstała też motorówka Samarytanka, która po odbudowie stoi przed byłą dyrekcją stoczni.
Darek C.
Posty: 12
Rejestracja: 2014-01-27, 17:49

Samarytanka - Urząd Morski

Post autor: Darek C. »

17 września 1931 – wodowanie pierwszej samodzielnie zaprojektowanej i wykonanej jednostki - stalowej motorówki "Samarytanka" w stoczni Gdynia
Załączniki
Przepraszam za jakość - zdjęcie wykonane z negatywu
Przepraszam za jakość - zdjęcie wykonane z negatywu
Samarytanka1.jpg (107.15 KiB) Przejrzano 10818 razy
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Darek C. pisze:Hmm, zgadza się budowany, ale nie dokończony przez polskich stoczniowców, tylko już przez niemców . Potem pływał pod niemiecką banderą. Tekst bezszczelnie skopiowałem z Wikipedii, bo nie miałem czasu pisać.
A ja bym proponował abyś nie zaśmiecał tematu, niesprawdzonymi informacjami z Wiki. :roll:
Darek C.
Posty: 12
Rejestracja: 2014-01-27, 17:49

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Darek C. »

Ok. Chemik, poprawię się. Przed napisaniem sprawdzę w 100% posiadanych źródłach
Adam
Posty: 1772
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

Dla ścisłości, według aktualnej wiedzy (Księga Statków Polskich, t. 2) Olza nie była ukończona przez Niemców, tym samym nie pływała pod niemiecką banderą, a jej finalne losy niestety nie są znane.
Warto wrzucać tu informacje które wykraczają poza aktualny stan wiedzy, bo poziom choćby Księgi Statków to praktycznie "jazda obowiązkowa".
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Adam pisze:Dla ścisłości, według aktualnej wiedzy (Księga Statków Polskich, t. 2) Olza nie była ukończona przez Niemców, tym samym nie pływała pod niemiecką banderą, a jej finalne losy niestety nie są znane.
Warto wrzucać tu informacje które wykraczają poza aktualny stan wiedzy, bo poziom choćby Księgi Statków to praktycznie "jazda obowiązkowa".
No to coś od Wojtka Zientary, z jego zaktualizowanych list - chyba jednak Olza została ukończona przez Niemców:
OLZA, -; drobnicowiec; zbud. w 1940 r. (poł. st. 28.8.38, wod. 5.41), Stocznia Gdyńska, Gdynia; 1080 BRT, . NRT, 1350 t; 70,0×10,7×4,3 m; 1 MP.., 850 KM, 1 śr, 11 w; 2 pokł., 3 ład., bomy: .; z. 18.
Uwagi: Zamówiony przez Żeglugę Polską. We wrześniu 1939 r. przejęty przez Niemców na pochylni, zwodowany w maju 1941 r. jako „Westpreussen” i 10.10.42 przeholowany do Lipawy do wykończenia - ukończony w 1943 r. W październiku 1944 r. załadowany materiałami ze stoczni w Lipawie przeszedł do Królewca. Widziany był tam jeszcze 21.1.45 bez załogi. Dalsze losy nieustalone – najprawdopodobniej został zagrabiony przez Rosjan.
ODPOWIEDZ