Francuskie okręty spod żagla i pary (1)
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Leopard uczestniczył w 1793 w operacji przeciwko Sardynii. Podczas złej pogody wszedł na mieliznę koło Cagliari 17.02.1793 (lub dwa dni wcześniej). Uznano, że nie nadaje się już do ściągnięcia, więc zdjęto z niego artylerię i ruchome wyposażenie, po czym spalono 19.02.1793.
Vengeur miał w tej samej ekspedycji przewozić żołnierzy, kiedy 12.12.1792 wszedł na mieliznę w pobliżu Ajaccio. Próby ściągnięcia nie powiodły się. Opuszczono go i zatopiono na początku 1793.
Krzysztof Gerlach
Vengeur miał w tej samej ekspedycji przewozić żołnierzy, kiedy 12.12.1792 wszedł na mieliznę w pobliżu Ajaccio. Próby ściągnięcia nie powiodły się. Opuszczono go i zatopiono na początku 1793.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, dziękuję za informacje o typie Lionne.
Bardzo proszę o opisanie pozostałych jednostek tego typu: ZELEE (02.1812), PREVOYANTE (06.08.1834), POURVOYEUSE (11.1834), RECHERCHE (02.12.1834), INDIENNE (01.04.1835). ZELEE z tego co wiem przebudowano na śrubową, jeśli tak to jakie miała dane po przebudowie. Oraz czy te cztery ostatnie to było powtórzenie typu po 24 latach, czy były jakoś zmodyfikowane.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Bardzo proszę o opisanie pozostałych jednostek tego typu: ZELEE (02.1812), PREVOYANTE (06.08.1834), POURVOYEUSE (11.1834), RECHERCHE (02.12.1834), INDIENNE (01.04.1835). ZELEE z tego co wiem przebudowano na śrubową, jeśli tak to jakie miała dane po przebudowie. Oraz czy te cztery ostatnie to było powtórzenie typu po 24 latach, czy były jakoś zmodyfikowane.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Zélée – zbudowana w Tulonie, pierwotnie Grande Gabare No7, od 3.12.1812 Zélée. Uczestniczyła w interwencji hiszpańskiej 1823, ekspedycji na Madagaskar 1830. W latach 1837-1840 rejs badawczy razem z Astrolabe. W 1853 zamontowano na niej silnik firmy Maudslay o mocy 60 koni nominalnych oraz śrubę. Sądząc po danych technicznych, nie odbiegających od pierwotnych, skala przeróbek była stosunkowo niewielka. Od 1856 klasyfikowana oficjalnie jako transportowiec śrubowy. Skreślona z listy floty 31.12.1863. Rozebrana 1887.
Prévoyante – zbudowana w Lorient, klasyfikowana jako gabara, od 1845 jako korweta 14-działowa (załoga zwiększona do 98 ludzi). Skreślona z listy floty 24.10.1860. Pracowała w Cherbourgu jako hulk do stawiania masztów do 1886.
Pourvoyeuse – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 2.12.1834. Przemianowana na Recherche 16.01.1835 i przeklasyfikowana od razu, albo od 1845, na korwetę 12- lub 14- działową. Wycofana 15.11.1862 i przekształcona w magazyn w Gabonie, skreślona z listy floty 11.04.1863.
Indienne – zbudowana w Tulonie. W latach 1837-1845 klasyfikowana jako gabara, w latach 1845-1854 jako korweta 14-działowa. Od 1855 transportowiec. Skreślona z listy floty 18.07.1856, odtąd hulk, zatopiony na redzie Nossi Bé na Madagaskarze 19.10.1863.
Wszystkie cztery były w jakimś etapie swojej kariery transportowcami-stajniami o nośności 380 ton, ale tylko co do Zélée mam pewność, że należała konkretnie do typu Lionne. Trzy (nie cztery, bo Pourvoyeuse i Recherche to ten sam okręt) ostatnie były z pewnością podobne, lecz nie mam informacji ani na temat braku ani na temat występowania istotnych różnic względem projektu typu Lionne (poza tymi, które można odczytać z sylwetki, jak kształt kolana dziobowego i galionu, ale to drobiazgi bez merytorycznego znaczenia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Prévoyante – zbudowana w Lorient, klasyfikowana jako gabara, od 1845 jako korweta 14-działowa (załoga zwiększona do 98 ludzi). Skreślona z listy floty 24.10.1860. Pracowała w Cherbourgu jako hulk do stawiania masztów do 1886.
Pourvoyeuse – zbudowana w Cherbourgu, zwodowana 2.12.1834. Przemianowana na Recherche 16.01.1835 i przeklasyfikowana od razu, albo od 1845, na korwetę 12- lub 14- działową. Wycofana 15.11.1862 i przekształcona w magazyn w Gabonie, skreślona z listy floty 11.04.1863.
Indienne – zbudowana w Tulonie. W latach 1837-1845 klasyfikowana jako gabara, w latach 1845-1854 jako korweta 14-działowa. Od 1855 transportowiec. Skreślona z listy floty 18.07.1856, odtąd hulk, zatopiony na redzie Nossi Bé na Madagaskarze 19.10.1863.
Wszystkie cztery były w jakimś etapie swojej kariery transportowcami-stajniami o nośności 380 ton, ale tylko co do Zélée mam pewność, że należała konkretnie do typu Lionne. Trzy (nie cztery, bo Pourvoyeuse i Recherche to ten sam okręt) ostatnie były z pewnością podobne, lecz nie mam informacji ani na temat braku ani na temat występowania istotnych różnic względem projektu typu Lionne (poza tymi, które można odczytać z sylwetki, jak kształt kolana dziobowego i galionu, ale to drobiazgi bez merytorycznego znaczenia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu,
Wbrew pozorom, sprawa nie jest taka prosta. Dokładnie wiadomo, jakie okręty poddały się Brytyjczykom akurat 21.10.1805, czyli w trakcie JEDNODNIOWEJ bitwy. Natomiast sprawę zagmatwały potem trzy fakty – po pierwsze ciężki sztorm, który zmuszał zwycięzców do odcinania holi pryzów, z których większość tonęła, ale nieliczne umknęły; po drugie wypad z Kadyksu francusko-hiszpańskiego zespołu komodora Cosmao, mający na celu właśnie odbijanie zdobytych przez Anglików okrętów, co się częściowo udało, ale kosztem jeszcze większych strat własnych (!); po trzecie natknięcie się uciekającej spod Trafalgaru grupy okrętów francuskich na zespół komodora Strachana 4.11.1805. Jeśli więc mówić o liniowcach traconych przez Francuzów w poszczególnych DNIACH, to tylko w kontekście tego, co zachodziło już PO BITWIE pod Trafalgarem.
W bitwie poddały się następujące okręty francuskie: Aigle (rozbił się potem na mieliźnie u wejścia do Ste-Marie 22.10.); Algésiras (ostatecznie uciekł 22.10. i dotarł do Kadyksu), Berwick (zatonął w sztormie 22.10.); Bucentaure (zatonął 22.10. pod Kadyksem); Fougueux (zatonął w sztormie 22 lub 23.10.); Intrépide (24.10. zniszczony przez Anglików); Redoutable (zatonął na holu 22.10.); Swiftsure (doprowadzony do Gibraltaru). Ponadto wyleciał w powietrze (w trakcie bitwy) Achille.
W wypadzie komodora Cosmao Francuzi stracili jeszcze: Indomptable (rozbił się o brzeg 23.10. w okolicy San Lucar albo Rota).
W wyniku starcia z eskadrą komodora Strachana poddały się 4.11.1805:
Duguay-Trouin, Formidable, Mont-Blanc, Scipion.
Zwracam uwagę, że tak w odpowiedzi, jak w pytaniu, nie ma mowy o okrętach hiszpańskich.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wbrew pozorom, sprawa nie jest taka prosta. Dokładnie wiadomo, jakie okręty poddały się Brytyjczykom akurat 21.10.1805, czyli w trakcie JEDNODNIOWEJ bitwy. Natomiast sprawę zagmatwały potem trzy fakty – po pierwsze ciężki sztorm, który zmuszał zwycięzców do odcinania holi pryzów, z których większość tonęła, ale nieliczne umknęły; po drugie wypad z Kadyksu francusko-hiszpańskiego zespołu komodora Cosmao, mający na celu właśnie odbijanie zdobytych przez Anglików okrętów, co się częściowo udało, ale kosztem jeszcze większych strat własnych (!); po trzecie natknięcie się uciekającej spod Trafalgaru grupy okrętów francuskich na zespół komodora Strachana 4.11.1805. Jeśli więc mówić o liniowcach traconych przez Francuzów w poszczególnych DNIACH, to tylko w kontekście tego, co zachodziło już PO BITWIE pod Trafalgarem.
W bitwie poddały się następujące okręty francuskie: Aigle (rozbił się potem na mieliźnie u wejścia do Ste-Marie 22.10.); Algésiras (ostatecznie uciekł 22.10. i dotarł do Kadyksu), Berwick (zatonął w sztormie 22.10.); Bucentaure (zatonął 22.10. pod Kadyksem); Fougueux (zatonął w sztormie 22 lub 23.10.); Intrépide (24.10. zniszczony przez Anglików); Redoutable (zatonął na holu 22.10.); Swiftsure (doprowadzony do Gibraltaru). Ponadto wyleciał w powietrze (w trakcie bitwy) Achille.
W wypadzie komodora Cosmao Francuzi stracili jeszcze: Indomptable (rozbił się o brzeg 23.10. w okolicy San Lucar albo Rota).
W wyniku starcia z eskadrą komodora Strachana poddały się 4.11.1805:
Duguay-Trouin, Formidable, Mont-Blanc, Scipion.
Zwracam uwagę, że tak w odpowiedzi, jak w pytaniu, nie ma mowy o okrętach hiszpańskich.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Lion wypłynął 21.10.1809 z Tulonu, wchodząc w skład eskadry kontradm. Baudina, stanowiącej eskortę konwoju zaopatrzeniowego dla armii katalońskiej, skierowanego do Barcelony. Napotkawszy znacznie silniejszą eskadrę brytyjską wiceadm. Collingwooda Francuzi rozproszyli się. Lion podpłynął bardzo blisko brzegu między Aigues-Mortes a Sete i wszedł na mieliznę pod Frontignan (razem z 80-działowcem Robuste) 25.10.1809. Oba liniowce musiały zostać opuszczone i podpalone przez własne załogi (26.10.), by nie dostały się w ręce Anglików. W nocy wyleciały w powietrze.
Anglicy zdobyli dwa francuskie liniowce o nazwie Scipion. Pierwszy, 74-działowiec z 1790, został przez nich zagarnięty przy zajmowaniu Tulonu 11.08.1793. Chociaż pływał pod ich rozkazami, to formalnie był nadal okrętem francuskim, obsadzonym przez rojalistów. Przypadkowy pożar podczas postoju w Livorno 20.11.1793 zakończył się eksplodowaniem okrętu.
Drugi Scipion, też 74-działowy, zdobyty przez Anglików 4.11.1805 we wspomnianej w poprzednim poście akcji komodora Strachana, został wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Służył aktywnie 1809-1814. Został rozebrany 1819. Jeśli interesują Pana ich losy DO momentu zdobycia przez Brytyjczyków, proszę dać znać.
Natomiast pierwsze słyszę, by zdobyli oni kiedykolwiek okręt o nazwie Wattignies. Według mnie, francuski 74-działowiec tej nazwy dokonał żywota w 1809 w stoczni rozbiórkowej w Breście.
Krzysztof Gerlach
Anglicy zdobyli dwa francuskie liniowce o nazwie Scipion. Pierwszy, 74-działowiec z 1790, został przez nich zagarnięty przy zajmowaniu Tulonu 11.08.1793. Chociaż pływał pod ich rozkazami, to formalnie był nadal okrętem francuskim, obsadzonym przez rojalistów. Przypadkowy pożar podczas postoju w Livorno 20.11.1793 zakończył się eksplodowaniem okrętu.
Drugi Scipion, też 74-działowy, zdobyty przez Anglików 4.11.1805 we wspomnianej w poprzednim poście akcji komodora Strachana, został wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy. Służył aktywnie 1809-1814. Został rozebrany 1819. Jeśli interesują Pana ich losy DO momentu zdobycia przez Brytyjczyków, proszę dać znać.
Natomiast pierwsze słyszę, by zdobyli oni kiedykolwiek okręt o nazwie Wattignies. Według mnie, francuski 74-działowiec tej nazwy dokonał żywota w 1809 w stoczni rozbiórkowej w Breście.
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie popełniłem błąd przy zapisie Wattignies przepraszam. Poproszę o podanie dat wodowań i wejścia do służby następujących typów, jak też o napędzie zastosowanym na tych okrętach:
Bayard (1880) - Bayard, Turenne
Vauban (1882) - Duguesclin, Vauban
Dupuy De Lome (1890) - Dupuy De Lome.
Zdaje sobie sprawę że moja prośba może wykraczać poza okres czasowy tego tematu. Pozdawiam Janusz.
Bayard (1880) - Bayard, Turenne
Vauban (1882) - Duguesclin, Vauban
Dupuy De Lome (1890) - Dupuy De Lome.
Zdaje sobie sprawę że moja prośba może wykraczać poza okres czasowy tego tematu. Pozdawiam Janusz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, dziękuję za informacje o gabarach typu Lionne.
Panie Krzysztofie mam dwie fregaty:
Fregaty 26-działowe klasy de 8 typu Alcmene: [14.06.1774] ALCMENE, [20.07.1776] AIMABLE
Zbudowane w Tulonie (proj. A. Groignard): ALCMENE zdobyta przez Anglików 21.10.1779 w pobliżu Martyniki, wcielona w skład Royal Navy bez zmiany nazwy, sprzedana 1784. AIMABLE zdobyta przez Anglików 19.04.1782 w pobliżu Santo Domingo, wcielona w skład Royal Navy bez zmiany nazwy, rozebrana 1814.
Ale nie mam żadnych danych, czy byłoby możliwe opisanie ich danych pierwotnych oraz ewentualnie pomiarów brytyjskich oraz uzbrojenia.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Panie Krzysztofie mam dwie fregaty:
Fregaty 26-działowe klasy de 8 typu Alcmene: [14.06.1774] ALCMENE, [20.07.1776] AIMABLE
Zbudowane w Tulonie (proj. A. Groignard): ALCMENE zdobyta przez Anglików 21.10.1779 w pobliżu Martyniki, wcielona w skład Royal Navy bez zmiany nazwy, sprzedana 1784. AIMABLE zdobyta przez Anglików 19.04.1782 w pobliżu Santo Domingo, wcielona w skład Royal Navy bez zmiany nazwy, rozebrana 1814.
Ale nie mam żadnych danych, czy byłoby możliwe opisanie ich danych pierwotnych oraz ewentualnie pomiarów brytyjskich oraz uzbrojenia.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Troche dla odmiany od wyliczanek:
http://armadasiglo18.free.fr/
http://www.cuervas-mons.com/images/?M=D
http://perso.orange.fr/marine-imperiale/accueil.htm
AvM
http://armadasiglo18.free.fr/
http://www.cuervas-mons.com/images/?M=D
http://perso.orange.fr/marine-imperiale/accueil.htm
AvM
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu,
Rzecz nie tyle w przekroczeniu zakresu czasowego tego tematu, to fraszka, lecz w przekroczeniu zakresu czasowego moich ścisłych zainteresowań. Oczywiście nie problem podać daty wodowań, lecz siłownie z tej epoki wykraczają już stanowczo poza pasjonujące mnie konstrukcje z okresu wczesnej pary.
Bayard – zwodowany w Breście 27.03.1880. Wprowadzony do służby 22.11.1882. Moc 4500 koni. Osiem kotłów, 2 śruby.
Turenne – zwodowany w Lorient 16.10.1879, wprowadzony do służby 4.02.1882. Moc 4200 koni. Osiem kotłów, 2 śruby.
Duguesclin - zwodowany w Rochefort 7.04.1883, wprowadzony do służby 1.01.1886 (lub w sierpniu 1886). Moc 3300 koni.
Vauban - zwodowany w Cherbourgu 3.07.1882, wprowadzony do służby 9.03.1886 (lub w 1885). Moc 4560 koni.
Dupuy de Lome - zwodowany w Lorient 27.10.1890, wprowadzony do służby w 1895. Moc 14 000 koni. Dwadzieścia kotłów, 3 śruby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Rzecz nie tyle w przekroczeniu zakresu czasowego tego tematu, to fraszka, lecz w przekroczeniu zakresu czasowego moich ścisłych zainteresowań. Oczywiście nie problem podać daty wodowań, lecz siłownie z tej epoki wykraczają już stanowczo poza pasjonujące mnie konstrukcje z okresu wczesnej pary.
Bayard – zwodowany w Breście 27.03.1880. Wprowadzony do służby 22.11.1882. Moc 4500 koni. Osiem kotłów, 2 śruby.
Turenne – zwodowany w Lorient 16.10.1879, wprowadzony do służby 4.02.1882. Moc 4200 koni. Osiem kotłów, 2 śruby.
Duguesclin - zwodowany w Rochefort 7.04.1883, wprowadzony do służby 1.01.1886 (lub w sierpniu 1886). Moc 3300 koni.
Vauban - zwodowany w Cherbourgu 3.07.1882, wprowadzony do służby 9.03.1886 (lub w 1885). Moc 4560 koni.
Dupuy de Lome - zwodowany w Lorient 27.10.1890, wprowadzony do służby w 1895. Moc 14 000 koni. Dwadzieścia kotłów, 3 śruby.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Charakterystyka fregat Alcmene i Aimable.
Wymiary wg projektu: 41,00 x 10,81 x 5,58 m. Wyporność 966 ton. Uzbrojenie nominalne: 26 x 8-f, na pokładach otwartych – nic. W baterii 13 furt na burtę, przednia bardzo odsunięta do tyłu, za fokmaszt. Jednak do czasu zdobycia przez Brytyjczyków otrzymały jeszcze 4 x 4-f na pokładzie rufowym oraz 2 x 4-f na dziobowym.
Wymiary zdjęte przez Anglików:
Alcmene – 39,93 x 10,87 x 3,51 m, tonaż 731 ton. W RN uzbrojona: 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f.
Aimable – 40,67 x 11,18 x 3,35 m, tonaż 782 tony. W RN uzbrojona: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym początkowo 6 karonad 12-f, od 1791 r. 4 x 6-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Wymiary wg projektu: 41,00 x 10,81 x 5,58 m. Wyporność 966 ton. Uzbrojenie nominalne: 26 x 8-f, na pokładach otwartych – nic. W baterii 13 furt na burtę, przednia bardzo odsunięta do tyłu, za fokmaszt. Jednak do czasu zdobycia przez Brytyjczyków otrzymały jeszcze 4 x 4-f na pokładzie rufowym oraz 2 x 4-f na dziobowym.
Wymiary zdjęte przez Anglików:
Alcmene – 39,93 x 10,87 x 3,51 m, tonaż 731 ton. W RN uzbrojona: 26 x 9-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 4 x 6-f.
Aimable – 40,67 x 11,18 x 3,35 m, tonaż 782 tony. W RN uzbrojona: 26 x 12-f, na pokładzie rufowym początkowo 6 karonad 12-f, od 1791 r. 4 x 6-f, na pokładzie dziobowym 2 x 6-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Dziękuję Panie Krzysztofie za odpowiedź.
W Conway 1860-1905 przy okrętach podawany jest często tylko rok, dlatego poprosiłem Pana o pomoc. Poproszę o podanie dat wejścia do służby:
Amiral Charner - Amiral Charner, Bruix, Chanzy, Latouche -Treville
Pothau - Pothau
Jeanne d`Arc - Jeanne d`Arc
Gueydon - Dupetit-Thouars, Gueydon, Montcalm
Dupleix - Desaix, Dupleix, Kleber
Gloire - Amiral Aube, Conde, Gloire, Marseillaise, Sully
Leon Gambetta - Jules Ferry, Leon Gambetta, Victor Hugo
Jules Michelet - Jules Michelet
Ernest Renan - Ernest Renan
Edgar Quinet - Edgar Quinet, Waldeck Rousseau.
Pozdrawiam Janusz.
W Conway 1860-1905 przy okrętach podawany jest często tylko rok, dlatego poprosiłem Pana o pomoc. Poproszę o podanie dat wejścia do służby:
Amiral Charner - Amiral Charner, Bruix, Chanzy, Latouche -Treville
Pothau - Pothau
Jeanne d`Arc - Jeanne d`Arc
Gueydon - Dupetit-Thouars, Gueydon, Montcalm
Dupleix - Desaix, Dupleix, Kleber
Gloire - Amiral Aube, Conde, Gloire, Marseillaise, Sully
Leon Gambetta - Jules Ferry, Leon Gambetta, Victor Hugo
Jules Michelet - Jules Michelet
Ernest Renan - Ernest Renan
Edgar Quinet - Edgar Quinet, Waldeck Rousseau.
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4475
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Daty wejścia do służby:
Amiral Charner (1893 lub 1894), Bruix (5.12.1896), Chanzy (26.06.1895 lub 1894), Latouche –Treville (6.05.1895 lub 1894);
Pothuau (01.1897);
Jeanne d`Arc (1902 lub 1903);
Dupetit-Thouars (1905), Gueydon (1.09.1903), Montcalm (24.03.1902);
Desaix (6.08.1902 lub 1904), Dupleix (1903), Kléber (4.07.1904);
Amiral Aube (1904), Conde (1904), Gloire (1904), Marseillaise (1903), Sully (1903);
Jules Ferry (1905 lub 1906), Léon Gambetta (1903 lub 1905), Victor Hugo (16.04.1907);
Jules Michelet (1908);
Ernest Renan (1908 lub 1909);
Edgar Quinet (1911), Waldeck Rousseau (1.12.1910 lub 1911).
Jak widać, im bliżej XX wieku, tym precyzja moich danych spada, co łatwo wytłumaczyć – mam coraz mniej literatury, trudno mi więc dokonywać porównań różnych informacji i szacować stopień ich wiarygodności.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Amiral Charner (1893 lub 1894), Bruix (5.12.1896), Chanzy (26.06.1895 lub 1894), Latouche –Treville (6.05.1895 lub 1894);
Pothuau (01.1897);
Jeanne d`Arc (1902 lub 1903);
Dupetit-Thouars (1905), Gueydon (1.09.1903), Montcalm (24.03.1902);
Desaix (6.08.1902 lub 1904), Dupleix (1903), Kléber (4.07.1904);
Amiral Aube (1904), Conde (1904), Gloire (1904), Marseillaise (1903), Sully (1903);
Jules Ferry (1905 lub 1906), Léon Gambetta (1903 lub 1905), Victor Hugo (16.04.1907);
Jules Michelet (1908);
Ernest Renan (1908 lub 1909);
Edgar Quinet (1911), Waldeck Rousseau (1.12.1910 lub 1911).
Jak widać, im bliżej XX wieku, tym precyzja moich danych spada, co łatwo wytłumaczyć – mam coraz mniej literatury, trudno mi więc dokonywać porównań różnych informacji i szacować stopień ich wiarygodności.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski