Francuskie okręty spod żagla i pary (2)
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nie mam żadnych podstaw by twierdzić, że poniższe zestawienie jest pełne.
W każdym razie spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Korfu w marcu 1799 przekazano Turcji 28-działową korwetę Brune (zwodowaną ongiś w Tulonie 15.01.1781). Była to prawdopodobnie ta sama jednostka, którą potem (marzec 1807) zdobyli na Turkach Anglicy w pobliżu Tenedos.
Spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 przekazano Turcji 64-działowiec Causse oraz fregaty Justice i Mantoue. Ten pierwszy był weneckim Vulcano, zajętym przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowanym na Vulcain, w listopadzie 1797 przemianowanym na Causse. Justice była zwodowaną w sierpniu 1794 fregatą Courageuse, przemianowaną w kwietniu 1795 na Justice. Mantoue była wenecką fregatą Cerere, zajętą przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowaną na Céres, w listopadzie 1797 przemianowaną na Mantoue.
Przypuszcza się, że być może oddano też Turcji zajętą również podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 fregatę Léoben. Była to wenecka fregata Medusa, zajęta przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowana na Méduse, w listopadzie 1797 przemianowana na Léoben.
W obu tych miejscach (Korfu, Aleksandria, a może również w Ankonie) zdobyto też wiele małych jednostek francuskich (głównie ex-weneckich), jak brygi, szkunery, kanonierki itp., których ostateczny los jest nieznany. Całkiem możliwe, że również część z nich dostała się Turkom.
Krzysztof Gerlach
W każdym razie spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Korfu w marcu 1799 przekazano Turcji 28-działową korwetę Brune (zwodowaną ongiś w Tulonie 15.01.1781). Była to prawdopodobnie ta sama jednostka, którą potem (marzec 1807) zdobyli na Turkach Anglicy w pobliżu Tenedos.
Spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 przekazano Turcji 64-działowiec Causse oraz fregaty Justice i Mantoue. Ten pierwszy był weneckim Vulcano, zajętym przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowanym na Vulcain, w listopadzie 1797 przemianowanym na Causse. Justice była zwodowaną w sierpniu 1794 fregatą Courageuse, przemianowaną w kwietniu 1795 na Justice. Mantoue była wenecką fregatą Cerere, zajętą przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowaną na Céres, w listopadzie 1797 przemianowaną na Mantoue.
Przypuszcza się, że być może oddano też Turcji zajętą również podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 fregatę Léoben. Była to wenecka fregata Medusa, zajęta przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowana na Méduse, w listopadzie 1797 przemianowana na Léoben.
W obu tych miejscach (Korfu, Aleksandria, a może również w Ankonie) zdobyto też wiele małych jednostek francuskich (głównie ex-weneckich), jak brygi, szkunery, kanonierki itp., których ostateczny los jest nieznany. Całkiem możliwe, że również część z nich dostała się Turkom.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Ja znalazlem tylk turecka fregate .Krzysztof Gerlach pisze:Nie mam żadnych podstaw by twierdzić, że poniższe zestawienie jest pełne.
W każdym razie spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Korfu w marcu 1799 przekazano Turcji 28-działową korwetę Brune (zwodowaną ongiś w Tulonie 15.01.1781). Była to prawdopodobnie ta sama jednostka, którą potem (marzec 1807) zdobyli na Turkach Anglicy w pobliżu Tenedos.
Spośród francuskich jednostek zajętych podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 przekazano Turcji 64-działowiec Causse oraz fregaty Justice i Mantoue. Ten pierwszy był weneckim Vulcano, zajętym przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowanym na Vulcain, w listopadzie 1797 przemianowanym na Causse. Justice była zwodowaną w sierpniu 1794 fregatą Courageuse, przemianowaną w kwietniu 1795 na Justice. Mantoue była wenecką fregatą Cerere, zajętą przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowaną na Céres, w listopadzie 1797 przemianowaną na Mantoue.
Przypuszcza się, że być może oddano też Turcji zajętą również podczas zdobywania Aleksandrii we wrześniu 1801 fregatę Léoben. Była to wenecka fregata Medusa, zajęta przez Francuzów w lipcu 1797 na Korfu i przemianowana na Méduse, w listopadzie 1797 przemianowana na Léoben.
W obu tych miejscach (Korfu, Aleksandria, a może również w Ankonie) zdobyto też wiele małych jednostek francuskich (głównie ex-weneckich), jak brygi, szkunery, kanonierki itp., których ostateczny los jest nieznany. Całkiem możliwe, że również część z nich dostała się Turkom.
Krzysztof Gerlach
NIMET-I HUDA 40 dzial 250 ludzi dlugpsc 43 Zirra French prize at Corfu (Brune 32?)
AvM
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Aigle – liniowiec 50-działowy z 12 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Rochefort. Projektant Pierre Morineau. Nośność około 900 ton, wyporność 1612 ton, wymiary 45,50 x 12,19 x 6,04 m (zanurzenie 5,5-6,3 m). Załoga: 405. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 24 x 18-f, na górnym 26 x 12-f. Wszedł na mieliznę i zatonął u wybrzeży Kanady w sierpniu 1758 [Boudriot, Demerliac] lub w 1765 [Roche] albo 1762 [Clowes].
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Jest więc bardzo prawdopodobne, że francuska korweta Brune z 1781 = turecka fregata Nimet-i Huda z 1799.
Co do sugestii Demerliaca, że może jest to ta sama jednostka, którą potem w marcu 1807 brytyjski okręt Glatton zdobył w porcie Sigri na Mitylene (Demerliac błędnie pisze o Tenedos), to trudno mi ją sprawdzić, ponieważ chodziło tam o turecki okręt skarbowy (konstrukcyjnie korwetę, ex-francuską), uzbrojony aktualnie tylko w 10 dział przy 18 furtach, którego tureckiej nazwy Brytyjczycy nawet nie silili się odcyfrować.
Brune nigdy nie miała (we francuskiej służbie) 32 dział. Zbudowano ją jako korwetę nominalnie 20-działową, uzbrojoną w 18-20 dział 8-f. Potem dodawano do tego 2-6 dział 6-f, w końcu nosiła 18-22 dział 8-f i 6 dział 6-f (lub 8 dział 4-f). Oczywiście owe 40 dział tureckich mogło wyglądać w zestawie kompletnie inaczej od francuskich (zapewne były to głównie rozmaite bardzo lekkie działka). Natomiast przybliżone są załogi, bowiem francuska liczyła 224 ludzi.
Nie jestem w stanie użyć do porównania długości (ile w końcu ma ta zirra?), ale może Pan będzie mógł. Brune miała 38,68 m.
Krzysztof Gerlach
Co do sugestii Demerliaca, że może jest to ta sama jednostka, którą potem w marcu 1807 brytyjski okręt Glatton zdobył w porcie Sigri na Mitylene (Demerliac błędnie pisze o Tenedos), to trudno mi ją sprawdzić, ponieważ chodziło tam o turecki okręt skarbowy (konstrukcyjnie korwetę, ex-francuską), uzbrojony aktualnie tylko w 10 dział przy 18 furtach, którego tureckiej nazwy Brytyjczycy nawet nie silili się odcyfrować.
Brune nigdy nie miała (we francuskiej służbie) 32 dział. Zbudowano ją jako korwetę nominalnie 20-działową, uzbrojoną w 18-20 dział 8-f. Potem dodawano do tego 2-6 dział 6-f, w końcu nosiła 18-22 dział 8-f i 6 dział 6-f (lub 8 dział 4-f). Oczywiście owe 40 dział tureckich mogło wyglądać w zestawie kompletnie inaczej od francuskich (zapewne były to głównie rozmaite bardzo lekkie działka). Natomiast przybliżone są załogi, bowiem francuska liczyła 224 ludzi.
Nie jestem w stanie użyć do porównania długości (ile w końcu ma ta zirra?), ale może Pan będzie mógł. Brune miała 38,68 m.
Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Actif – liniowiec 64-działowy typu Illustre, z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zbudowany w Breście. Projektant Pierre Salinoc. Nośność 1100 ton, wyporność około 2150 ton. Wymiary: 48,75 x 13,22 x 6,61 (zanurzenie 5,5-6,5 m). Załoga: 500. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Służył w Indiach Wsch. i Zach. Skreślony z listy floty w grudniu 1766, rozebrany w 1767.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Illustre – liniowiec 64-działowy typu Illustre, zbudowany w Breście. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Projektant Pierre Salinoc. Nośność około 1100 ton, wyporność około 2150 ton, wymiary 48,75 x 13,22 x 6,61 m (zanurzenie 5,5-6,5 m). Uzbrojenie nominalne: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Uzbrojenie faktyczne: 64 do 74 dział. Załoga: 500. W 1754 oceniany jako piękny i dobry okręt, dobrze się spisujący na morzu, ale potrzebujący poważnego remontu. W styczniu 1760 wyrzucony przez huragan na brzeg Ile de France. Skreślony z listy floty w 1761.
Sphinx – liniowiec 64-działowy typu Sphinx, zbudowany w Breście. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Projektant Pierre Salinoc. Nośność około 1200 ton, wyporność około 2200 ton, wymiary 49,1(lub 48,75) x 13,3 (lub 13,16) x 6,50 m (zanurzenie 6,5-7,0 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 490-570. W okresie 01.1775-9.12.1776 gruntownie przebudowany (w 75 procentach) wg planów Josepha-Louisa Ollivier i stąd przez niektórych traktowany odtąd jako nowy okręt. Był w eskadrze Suffrena w bitwie pod Porto Praya 16.04.1781, ale nie walczył. Walczył w bitwach pod Trincomalee 12.04.1782 i pod Negapatam 3.07.1782. Remontowany w 1784. Od maja 1793 hulk moździerzowy w Rochefort (uzbrojony w 12 x 36-f, 4 haubice, 6 działek relingowych i dwa moździerze 12-calowe. Skreślony z listy floty w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sphinx – liniowiec 64-działowy typu Sphinx, zbudowany w Breście. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Projektant Pierre Salinoc. Nośność około 1200 ton, wyporność około 2200 ton, wymiary 49,1(lub 48,75) x 13,3 (lub 13,16) x 6,50 m (zanurzenie 6,5-7,0 m). Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Załoga: 490-570. W okresie 01.1775-9.12.1776 gruntownie przebudowany (w 75 procentach) wg planów Josepha-Louisa Ollivier i stąd przez niektórych traktowany odtąd jako nowy okręt. Był w eskadrze Suffrena w bitwie pod Porto Praya 16.04.1781, ale nie walczył. Walczył w bitwach pod Trincomalee 12.04.1782 i pod Negapatam 3.07.1782. Remontowany w 1784. Od maja 1793 hulk moździerzowy w Rochefort (uzbrojony w 12 x 36-f, 4 haubice, 6 działek relingowych i dwa moździerze 12-calowe. Skreślony z listy floty w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Inflexible - liniowiec 64-działowy typu Hardi, zbudowany w Rochefort. W służbie od kwietnia 1755. Dwupokładowiec z 13 furtami w dolnej baterii. Nośność około 1100 ton, wyporność 2103 tony, wymiary 48,4 x 13,2 x 6,7 m (zanurzenie 6,2-6,6 m). Projektant Pierre Morineau. Załoga: 530. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. Podczas bitwy pod Cardinaux (w zatoce Quiberon) 21.11.1759 uciekając przed Anglikami wszedł na rzekę Vilaine i uległ zniszczeniu w wyniku ugrzęźnięcia na mieliźnie (lub zatopienia przez szkwał w styczniu 1760). Rozebrany na miejscu w okresie 1760-1763.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4482
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Eveillé – liniowiec 64-działowy z 13 furtami w dolnej baterii. Dwupokładowiec zwodowany w Rochefort w grudniu 1752. Projektant Antoine Groignard. Nośność około 1200 ton, wyporność około 2200 ton. Wymiary 49,73 x 13,22 x 6,34 m (zanurzenie 5,9-6,6 m). Załoga: 490-570. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 24-f, na górnym 28 x 12-f, na pokładach odkrytych 10 x 6-f. W 1757 walczył z Anglikami na Antylach. Skreślony z listy floty w 1771, rozebrany w okresie 1771-1772.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa