Re: Zdjęcia okrętów PMW
: 2014-11-03, 10:39
W przypadku Groma obstawiałbym też szron. W końcu to zima...
Wygląda na przednią stawę nabieżnikową. Chodzi o nabieżnik dewiacyjny, albo na mili pomiarowej, ale jeśli zdjęcie zostało wykonane na Półwyspie Helskim od strony Zatoki Puckiej, to raczej to drugie.Przy okazji pytanie, ta wieża na drugim planie to...?
Stalowa osłona pomostu zamiast brezentowej, czyli ostatnia dwójka okrętów.crolick pisze:To jest CZAPLA
Druga seria - CZAPLA.dessire_62 pisze:Zdarte poszycie burtowe w okolicy dziobu wskazuje jednoznacznie na ORP Czajka.
Sorry, co innego myślę, a co innego piszę.Marek T pisze:Druga seria - CZAPLA.dessire_62 pisze:Zdarte poszycie burtowe w okolicy dziobu wskazuje jednoznacznie na ORP Czajka.
Nie znam się, więc o który nalot Ci chodzi?dessire_62 pisze:Samoloty zniszczono w czasie nalotu na Jastarnię.
Nabieżniki dewiacyjne były w Helu, tzn. wszystkie cztery oparte były na latarni Hel. Przednie stawy nabieżnikowe są stosunkowo niskie, więc nie miały dużego znaczenia jako punkt orientacyjny dla artylerii.dessire_62 pisze:Z netu wynika, że przed wojną były na półwyspie cztery nabieżniki dewiacyjnye. Dwie w okolicy Jastarni, a dwie na końcu półwyspu, o ile dobrze zrozumiałem. Dziwne, że nie zostały zniszczone zaraz na początku wojny, stanowiły przecież doskonały punkt orientacyjny dla Niemców w czasie nalotów czy ostrzału artyleryjskiego.
Wg literatury samoloty rozlokowano wzdłuż Półwyspu Helskiego, na odcinku od Kuźnicy do Juraty. Czyli Jastarnia się wpisuje w te okolice. Blisko Helu to byłoby słabe ukrycie.Według mnie zdjęcia wykonano na plaży między Helem a Juratą, ale stosunkowo blisko portu wojennego Hel. Te dwie wieże (bo w oddali widać następną) to właśnie stawy wyznaczające ówczesną milę pomiarową - dzisiejsza jest inaczej zlokalizowana, ale też w tym rejonie.
Wg literatury wodnosamoloty rozlokowały się wzdłuż Półwyspu Helskiego w różnych punktach od Chałup po Hel. Tak wynika z relacji i zdjęć zniszczonych samolotów, a nie tego, jak byłoby lepiej. W książkach A. Olejki jest sporo na ten temat. Jest też zdjęcie zniszczonego ERa na plaży wykonane z "drugiej strony", tzn. z PW Hel widocznym w tle.dessire_62 pisze:Wg literatury samoloty rozlokowano wzdłuż Półwyspu Helskiego, na odcinku od Kuźnicy do Juraty. Czyli Jastarnia się wpisuje w te okolice. Blisko Helu to byłoby słabe ukrycie.
Marna podpowiedź, wygląd brzegu potrafi się mocno zmienić w ciągu jednego sezonu, a co dopiero przez 75 lat.Na zdjęciu ściana lasu sięga prawie do morza, to również jakaś podpowiedz.
Na Helu było dość specjalistów tak artylerii, jak i lotnictwa, więc jeśli uznali, że nie było to konieczne, to widać tak było. Zresztą, jakież ma to teraz znaczenie. Dodam, że latarnia "Jastarnia" nie była w Jastarni, a była to latarnia Jastarnia-Bór, między Helem a Juratą.Latarnie w Jastarni i na Helu zniszczono, czemu oszczędzono nabieżniki? Na pewno słabiej widoczne, ale zawsze to jakiś punkt odniesienia, nawet dla samolotów.
Nie do końca tak.Czyli cztery nabieżniki +dwie wieże na milę pomiarowa, razem sześć wież, ja tak to rozumiem.
Nie sądzę.Jest gdzieś w necie dostępna ta mapa?
Nie do końca jest tak jak piszesz, wg A.Glassa i T.J.Kopańskiego (Polskie konstrukcje lotnicze wrzesień 1939 cz.1 tom IV str. 18-19)samoloty były rozlokowane następująco: 2 R-VIII koło Chałup, R-VIII bez silnika koło Kuźnicy, 10 R-XIII pomiędzy Juratą a Helem - co by odpowiadało zamieszczonym zdjęciom bowiem na płn od portu wojennego jest wysoki brzeg całkowicie zalesiony, a ten znak nawigacyjny (wieża) jak dobrze pamiętam (widoczna jest na innych zdjęciach archiwalnych) zlokalizowany był na płn od portu wojennego.dessire_62 pisze:Wg literatury samoloty rozlokowano wzdłuż Półwyspu Helskiego, na odcinku od Kuźnicy do Juraty. Czyli Jastarnia się wpisuje w te okolice. Blisko Helu to byłoby słabe ukrycie