Rosyjskie okręty wojenne XVIII i XIX w.

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6902
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Peresvet - maszyna 500nKM byla zamowiona w zakladach Galvanoplasticeskich , ale po przeprojektowaniu zostala ukonczona przez Carr & Macpherson, St.petersburg 45ßnKM

Oslabia - maszyna 360nKM byla zamowiona w zakladach Galvanoplasticeskich , ale po przeprojektowaniu zostala ukonczona przez Carr & Macpherson, St.petersburg

Maszyna zostaly wmiontowane w Krosnsztadzie.

AvM
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Krzysztof Gerlach pisze: CESARIEWICZ
Długość między pionami 73,61 m, długość całkowita 75,36 m, szerokość z poszyciem 18,29 m, głębokość 7,7 m lub 8,31 m, zanurzenie 7,44 m z przodu i 7,85 m z tyłu. Tonaż 3821 ton, wyporność konstrukcyjna 5563 tony, całkowita 5850 ton. Silnik poziomy, dwucylindrowy firmy Maudslay, Son & Field, o 800 koniach nominalnych i 2500 koniach indykowanych. Załoga: 1130. Uzbrojenie początkowe: 135 dział. Potem 105 dział, w tym 35 dział 60-funtowych i 70 dział 36-funtowych. Od 1866 r. 29 dział 60-funtowych i 71 dział 36-funtowych.

SINOP
Długość między pionami 73,81, długość całkowita 75,60 m, szerokość z poszyciem 18,14 m, głębokość 7,6 m lub 8,31 m, zanurzenie z przodu 7,37 m, z tyłu 7,87 m. Silnik poziomy, dwucylindrowy, firmy Maudslay, Son & Field, o 800 koniach nominalnych i 2500 koniach indykowanych. Załoga: 1130. Wyporność konstrukcyjna 5585 ton. Uzbrojenie: 35 dział 68-funtowych i 100 dział 36-funtowych lub 131 dział 60- i 36-funtowych.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mam pytanie o artylerię tych okrętów: czy wiadomo jak była rozmieszczona (tzn. po ile z tych dział było na poszczególnych pokładach)? Skąd np. się biorą "dziwne" ilości dział w niektórych przypadkach, np. na Sinop 35 68-funtówek - domyślam się że były one na dolnym pokładzie, ale nieparzysta ilośc sugeruje że było tam jakieś działo obrotowe? Podobnie na Cesariewiczu - 35 60-funtówek. I czy były to działa haubiczne, czy zwykłe, strzelające pełnymi kulami?
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Zarówno 68- jak 60-funtowe działa to w tym przypadku zawsze lub prawie zawsze działa haubiczne. Nieparzysta liczba armat jest absolutnie typowa dla tamtych lat (była typowa już w okresie wojny krymskiej), gdyż najczęściej jedno działo (z reguły w ogóle najcięższe na okręcie lub z grupy najcięższych) stało na SPARDEKU, zazwyczaj w pobliżu dziobu, w charakterze działa obracanego, mogącego strzelać we wszystkich (przynajmniej teoretycznie) kierunkach.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

C.d.
Witiaz’ (Vitjaz’) – wszystko jak Varjag, poza: zwodowana w Bjoerneborg 5.08.1862; wyporność konstrukcyjna 2350 ton; silnik firmy Cockerill, Seraing o mocy 1618 koni indykowanych; od 13.02.1892 okręt szkolny, skreślona z listy floty 11.02.1895, rozebrana w 1900.
Bogatyr’ – wszystko jak Varjag, poza: zwodowana w stoczni Nowej Admiralicji w Petersburgu 18.09.1860; wyporność konstrukcyjna 2215 ton; silnik firmy Baird z Petersburga o mocy 360 koni nominalnych i 991 koni indykowanych; od 24.03.1888 okręt portowy, potem hulk szkolny, rozebrana w 1900.
Kalewala (Kalevala) – zwodowana w Abo (stocznia Warfsbolaget) 2.07.1858. Długość 50,44 m, szerokość 8,59 m, zanurzenie z przodu 4,27, z tyłu 4,72 m, wyporność konstrukcyjna 1592 tony. Silnik systemu Penn, firmy Cowie & Co o mocy 250 koni nominalnych. Uzbrojenie: 1 działo haubiczne 60-funtowe, 10 dział 36-funtowych. Załoga: 177. Skreślona z listy floty 4.01.1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4587
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Krzysztof Gerlach pisze: Kalewala (Kalevala) – zwodowana w Abo (stocznia Warfsbolaget) 2.07.1858. Długość 50,44 m, szerokość 8,59 m, zanurzenie z przodu 4,27, z tyłu 4,72 m, wyporność konstrukcyjna 1592 tony. Silnik systemu Penn, firmy Cowie & Co o mocy 250 koni nominalnych. Uzbrojenie: 1 działo haubiczne 60-funtowe, 10 dział 36-funtowych. Załoga: 177. Skreślona z listy floty 4.01.1873.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ww. korweta oraz fregata "Riurik" (1851), obie zwodowane w Abo/Turku, stanowiły dwie największe jednostki obsadzone tzw. Suomen Meriekipaasi, czyli fińskim "morskim ekipażem". Z tego co wiem, była to formacja analogiczna do podobnych istniejących w rosyjskiej flocie, ale w pewnym stopniu autonomiczna - obsadzona wyłącznie mieszkańcami Wielkiego Księstwa Finlandii, a językiem komendy był szwedzki (proszę mnie wyprowadzić z błędu, jeżeli się mylę). Istniała od 1830 do lat 1870/80., w latach 1850.-1860. funkcjonował również 2. fiński m.e. Oba wymienione okręty zostały zamówione i sfinansowane przez Senat WKF (choć prawdopodobnie w konsultacji z Petersburgiem?), i oczywiście wchodziły w skład rosyjskiej floty, oraz nosiły rosyjską banderę. Nie jestem pewien, ale "Riurik" chyba tylko początkowo podlegał f.m.e. (na pewno jeszcze podczas wojny krymskiej). W skład f.m.e. wchodził również szereg mniejszych jednostek, nie mam jednak o nich informacji. Poza tym stanowił obsadę obrony wybrzeża na terenie WKF.
Obrazek
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Krzysztof Gerlach pisze:Nieparzysta liczba armat jest absolutnie typowa dla tamtych lat (była typowa już w okresie wojny krymskiej), gdyż najczęściej jedno działo (z reguły w ogóle najcięższe na okręcie lub z grupy najcięższych) stało na SPARDEKU, zazwyczaj w pobliżu dziobu, w
Ok, rozumiem, zmyliło mnie że były wymienione wszystkie razem, w ilości 35 szt, stąd wysnułem pochopny wniosek że wszystkie stały na dolnym pokładzie. A czy wiadomo, po ile Cesarewicz i Sinop miały furt na burtę? Mając tę informację, mógłbym sobie w przybliżeniu zrekonstruować rozmieszczenie tej artylerii.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie mam ich dobrej ilustracji - może ktoś coś tu podrzuci, wiem np., że istnieją piękne modele - ale do zgrubnego wyobrażenia sobie rozłożenia artylerii powinna wystarczyć informacja, że były to całkiem typowe trójpokładowce, z OKOŁO 18 furtami na burtę na każdym z trzech głównych pokładów.
Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Faktycznie, jakaś ilustracja była by bardzo pomocna, może ktoś byłby tak miły :wink:
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

ps. czy są znane komuś z forumowiczów szczegóły uzbrojenia fregaty Generał-Admirał z 1857 r.? Wiem tylko, że miała do 70 dział. Nie wiem też, ile liczyła jej załoga. za pomoc z góry dzieki.
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6902
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

de Villars pisze:ps. czy są znane komuś z forumowiczów szczegóły uzbrojenia fregaty Generał-Admirał z 1857 r.? Wiem tylko, że miała do 70 dział. Nie wiem też, ile liczyła jej załoga. za pomoc z góry dzieki.
Polozenia stepki 21.09.57
Wodowanie 21,09.58
Dotarl do Kronsztadu 15.07.59
Uzbrojony w Kronsztadzie

Trudno wiec mowic o uzbrojeniu w 1857 roku.

Z opisu z 1858 roku
- lower deck 44 ports atsides and 2 in stern = 40 large shell guns
- spar deck - 30 broadside positions and 4 large ports forward and 4 aft = 20 löong guns and 2 pivots
---------------------------------
Po uzbrojeniu :
- lower deck 36- 60pdr shell guns & 4 long 36 pdr No.1
- spar deck _ 24 -60pdr shell guns & 2 long 36 pdr No.1 2 Dahrlen 2 pdr at bow and stern on turntable platform.

Mala ciekawostka
G-A mial numer stoczniowy #90 i jest miedzy okretami wodowanymi w 1854 roku.
Czyzby jakies uzamowienie jedzxze sprzed lub poczatku wojny krymskiej ?????

AvM
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6902
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

SUDOSTROENE
Budowa okretudrewnianych we flocie rosyjskiej XIX wieku
Ogolne 10,12//1991 8//1993 1,4,7,10/1994 2,3/1995
10/94 ARKHIMED
1/95 PALKAN
4/95 VYBORG
7/95 84 SOL
10//95 SINOP & CESAREVICH
11-12/95 IMPERATOR NIKOLAY I
1/96 srubowe fregaty
4/96 ASKOLD
5-6/96 GROMOBOY ILYA MUROMETS
8-9(96 GENERAL-ADMIRAL
Mial miec 40-8 calowych - dolny poklad oraz 26-26 funtowych dlugich i 4-60 funtowe na obrotowych platformach - poklad gorny. OL byl rzeczywiscie w roznmmowaxh z Webbem w latach 1853-54

avm
Awatar użytkownika
de Villars
Posty: 2231
Rejestracja: 2005-10-19, 16:04
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: de Villars »

Polozenia stepki 21.09.57
Wodowanie 21,09.58
To przyznam że już nie wiem jak to jest z tym Generałem-Admirałem :oops: W MSiO 1/2000 p. Krzysztof Gerlach podał 21.09.1857 jako datę wodowania tej fregaty. Ja tą datę podałem za nim. Ta sama data dzienna położenia stępki i wodowania (21.09) trochę chyba nakazuje ostrożność - czy nie jest to efekt jakiejś literówki czy przeinaczenia w jakimś źródle? Chyba że akurat taka zbieżność faktycznie zaszła?
Si vis pacem, para bellum
http://springsharp.blogspot.com/
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nie, zbieżność nie zaszła. W "MSiO" podałem datę wodowania za Gommem, który najwyraźniej się pomylił, przyjmując datę położenia stępki za datę wodowania. Mój błąd, że mu zawierzyłem, traktując sprawę jako drugorzędną. Najwyraźniej prawidłowe są więc daty przytoczone za "Sudostrojenijem" przez AvM.
Gorzej z podanymi przez niego działami, ponieważ są tam głupstwa w jego zestawie. Oczywiście nie mogło być dział 2-funtowych Dahrlena na obrotowych platformach z następujących powodów:
z dwufuntówek można by było strzelać do wróbli, a nie do okrętów;
gdyby chodziło o działka do salutów, nikt by ich nie ustawiał na obrotowych platformach;
konstruktor (amerykański) nazywał się Dahlgren i zajmował się wielkimi działami haubicznymi, a Rosjanie produkowali działa jego systemu.
W rzeczywistości mowa była na Generał Admirał o ciężkich działach haubicznych 2-pudowych (a to wielka różnica, bo chodzi o 80-funtów).
Gomm twierdzi, że okręt ten zamówiono w 1856 jako 90-działowy liniowiec Imperatrica Marija, a dopiero potem zamówienie zmieniono na gigantyczną fregatę.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

C.d.
Nowik (Novik) – zwodowana w Petersburgu (stocznia Ochtienskaja, budował Kudrjacev) 22.10.1856. Długość między pionami 49,78 m, szerokość z poszyciem 9,73 m, zanurzenie z przodu 3,76, z tyłu 4,27 m. Tonaż 761 ton, wyporność konstrukcyjna 885 ton, całkowita 903 tony; poziomy silnik 2-cylindrowy o mocy 200 koni nominalnych i około 400 koni indykowanych. Uzbrojenie pierwotne: 11 dział 36-funtowych. Załoga: 169. Rozbiła się 26.09.1863 pod San Francisco (to epizod wspomnianej wizyty).
Rynda – wszystko jak Nowik poza: zwodowana 2.08.1856. Skreślona z listy floty 18.03.1883.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6902
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Najwyraźniej prawidłowe są więc daty przytoczone za "Sudostrojenijem" przez AvM.
Te dane niei pochodza z SUDOSTROENIA ani z Gomma lecz z innych zrodel.
sa traczej glownie z mojego manuskryptu z lat 1985-1989 dla Conwey'a.
Jak pokazuje przyklad maszyn Izory, warto to przejzec.

Wg SUDOSTROENIA
Wodowanie 9.10.1858 (stary styl)
Oddanie 19.4.1859

Sudostroene podaje tez ze na pokladzie byly tylko 2 - 3 pudowe (273mm) dzaila Dahlgrena.
Gomm twierdzi, że okręt ten zamówiono w 1856 jako 90-działowy liniowiec Imperatrica Marija, a dopiero potem zamówienie zmieniono na gigantyczną fregatę.
Jak juz poprzednie pisalem 90 dzialowy OL planowano zamowic w 1854 roku, mial byc ukonczony w koncu 1854 , najpozniej wiosna 1856 roku. Mial tez przewiesc materialy dla dwoch okretow ktore maily byc budowane w Rosji. Dokladnie zamowienie zmieniono 4.06.1857 roku (nowy styl).

Po przybyciu GA do Rosji planowano budowe 4 fregat tego typu. O 2 pisalem powyzej, 2 dalsze SEVASTOPOL i PETROPAVLOSK zamowiono, anulowano i nastepnie zamowiono jako fregaty pancerne.

AvM
Krzysztof Gerlach
Posty: 4490
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Natomiast wg "Warship International" daty położenia stępki fregaty Generał Admirał, wodowania i przybycia do Kronsztadu, to:
21.09.1857
3.09.1858
15.03.1859
Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ