Strona 6 z 10

: 2004-09-18, 17:21
autor: Teller
To u góry to znowu ja. Chyba nigdy nie nauczę się najpierw logować, a potem dopiero pisać. :wink:
Wracając do zasilania lokomotyw -- tego żę są na prąd stały jestem pewien na sto procent, jeszcze robiąc w energetyce byłem parukrotnie w rozdzielniach kolejowych i widziałem tam baterie półprzewodnikowych prostowników krzemowych -- to wygląda jak wielka biblioteka, w której zamiast książek stoją aluminiowe radiatory diod krzemowych. Poza tym parę razy pooglądałem sobie rozebrany silnik elektrowozu -- to jest tak zwany silnik szeregowy, o (w teorii) nieskończonym momencie rozruchowym (będąc młodym i przystojnym studentem widziałem jak taki zbój z odhamowanym wirnikiem wyrwał się pionowo w górę ze stanowiska prób na Wydziale Elektrycznym Politbudy w Gliwicach i skończył w sali o piętro wyżej via sufit :shock: . Ale dokładnej wartości napięcia na sto procent nie jestem pewien -- wiem że to kilka kV.

: 2004-09-18, 19:04
autor: Emden
Ale dokładnej wartości napięcia na sto procent nie jestem pewien -- wiem że to kilka kV.
W trakcji SKM jest napięcie 550 V

: 2004-09-18, 19:08
autor: Teller
Emden pisze:
Ale dokładnej wartości napięcia na sto procent nie jestem pewien -- wiem że to kilka kV.
W trakcji SKM jest napięcie 550 V
Maławo. Może na sieci ogólnokrajowej PKP jest więcej, ale jak już powiedziałem, tego akurat z wykładów nie pamiętam (choć podawali). :? Ale zawsze mogę się dowiedzieć, paru kumpli w Zakładzie Energetycznym Bielsko jeszcze mam. Są tam dyspozytorami Mocy (niech będzie z Wami). :-D

: 2004-09-18, 19:14
autor: Emden
W sumie wydaje mi się że tyle samo, bo po tych torach nie tylko SKM jeżdza. Co do tego że jest to prąd stały rówiniż nie mam wątpliwości.

: 2004-09-18, 19:38
autor: Teller
Ani ja. :-D Żeby elektryk nie rozróżniał prądu stałego od przemiennego, to już byłby wstyd. :wink:

: 2004-09-18, 19:44
autor: Emden
Żeby uczeń klasy mat-fiz-geo też :D :D :D

: 2004-09-18, 19:50
autor: Teller
Emden pisze:Żeby uczeń klasy mat-fiz-geo też :D :D :D
Ha! Też byłem. Lat temu... no, była jeszcze epoka króla Edwarda I Rozrzutnego (zwanego Gierkiem) :-D

: 2004-09-18, 19:53
autor: Nala
Emden pisze:
Ale dokładnej wartości napięcia na sto procent nie jestem pewien -- wiem że to kilka kV.
W trakcji SKM jest napięcie 550 V
To kazdy z czterech starych turboagregatow z Nevady z 1916 r. dawal 300 kV...

: 2004-09-18, 19:56
autor: Absolut
Nala pisze:
To kazdy z czterech starych turboagregatow z Nevady z 1916 r. dawal 300 kV...

:o :o :o :o :o :o

300 KILOVOLTÓW???????????????

: 2004-09-18, 20:04
autor: Nala
eh... jedno zero za duzo mi sie napisalo. Mialo byc 30 kV z turboagregatu o mocy 400 KW.

: 2004-09-18, 20:08
autor: Absolut
Nala pisze:eh... jedno zero za duzo mi sie napisalo. Mialo byc 30 kV z turboagregatu o mocy 400 KV.

Tu nie chodzi o zera ("0")...

Tu chodzi o jednostki!!

(w układzi Si jak się nie mylę)...

: 2004-09-18, 20:36
autor: Nala
Pff, zakrecilem sie teraz. Po kolei.
Agregat o mocy 400 KiloWat, napiecie 120 Volt, czestotliwosc 30 (lub 60) Hz.

: 2004-09-18, 21:42
autor: Absolut
No....
Tak to by się zgadzało....

: 2004-09-18, 22:04
autor: Nala
Jako ciekawostke moge podac, ze pierwsze agregaty Nevady (ktore szybko wymieniono) mialy moc po 300 KW kazdy i wytwarzaly prad staly o napieciu 110 V. Ani to porownac z omawianym tu New Mexico, ktory mial naprawde pokazny power w turboagregatach...

: 2004-09-18, 22:42
autor: Gość
Znamionowe napięcie sieci trakcyjnej PKP:3000V

: 2004-09-18, 23:38
autor: mcwatt
Absolut pisze:No....
Tak to by się zgadzało....
rozumiem że przed modernizacją?