PMW 1918-1939
jareksk!
Uwazam , ze to tylko usprawiedliwienie wlasnego lenistwa.
Te statki mialy nieokreslona historie. Nie znamy np. poprzednich
wlascicieli. Kupujac samochod tezt sie dowiadujesz kto i kiedy
byl wlascicielem, nr i rok produkcji.
Np. akty zakupu, dokumentacja maszyn, czy kotlow.
rejestry, przeglady , remonty itd, gdzie sa podane niektore
wazne szczegoly. Napis na dzwonie, tabliczka stoczniowa , maszynowa czy kotlowa.
Wiekszosc tych danych powinna byc w Polsce.
AvM
Uwazam , ze to tylko usprawiedliwienie wlasnego lenistwa.
Te statki mialy nieokreslona historie. Nie znamy np. poprzednich
wlascicieli. Kupujac samochod tezt sie dowiadujesz kto i kiedy
byl wlascicielem, nr i rok produkcji.
Np. akty zakupu, dokumentacja maszyn, czy kotlow.
rejestry, przeglady , remonty itd, gdzie sa podane niektore
wazne szczegoly. Napis na dzwonie, tabliczka stoczniowa , maszynowa czy kotlowa.
Wiekszosc tych danych powinna byc w Polsce.

AvM
Jak kupuje samochód z n-tej ręki w Polsce, to prawie kota w worku kupiłem.
Z lenistwem to nie ma nic wspólnego. Odtworeznie potrzebnych danych po ponad 80 latach, po wojnie i zmianie granic, nazw i wielu innych rzeczy jest trudne. Gdyby tak nie było dawno temu ktoś z forumowiczów cos by znalazł. Na przykład AvM
Dostep do archiwów jest ograniczony, ba dla większości z nas problemem może byc dostęp do specjalistycznej i dobrze (he, he) zaopatrzonej biblioteki. A zresztą, większość z nas nie jest historykami i zmetodologią ma prawo być na bakier. Stąd poszukiwania przez sieć.
A nawiasem pisząc - lenistwo jest źródłem postepu
Z lenistwem to nie ma nic wspólnego. Odtworeznie potrzebnych danych po ponad 80 latach, po wojnie i zmianie granic, nazw i wielu innych rzeczy jest trudne. Gdyby tak nie było dawno temu ktoś z forumowiczów cos by znalazł. Na przykład AvM

A nawiasem pisząc - lenistwo jest źródłem postepu

Fax et tuba
Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.IjonTichy pisze:... Czyli analizując: w 1920 nabyto: pogłębiarki dwie (Nowa Draga i Gdańsk), holowniki dwa (Castor i Pollux), kryp 9 - ciekawe czemu w numeracji brakuje nrów 120 i 125 i czemu wogole rozpoczyna się od 116; prom (P 101)- ale co on robił w MW? i warsztat pływający(?). Potem przekazywano to tworzonej cywilnej administracji wybrzeża...
Warsztaty pływające to pewnie W-16 dla Flotylli Wiślanej.
TAK!Czyli do 1922 należy uznać że były jednostkami pomocnicze MW?
Jak wyżej. M-51 i M-54 przekazano do MUR za kutry "Gdańsk" i "Flisak". Co z innymi nie wiem (oprócz M-52 późniejszego "Nurka")...."motorówek "M51" i "M54" otzymanych w 1922 roku z Komendy Portu Wojennego w Pucku, w drodze wymiany za kutry parowe "Gdańsk" i "Flisak", pochodzące z inwentarza po zlikwidowanym w Gdańsku Wydziale Zakupu Ryb PUZAPP-u. Do śłużby dozorczej na morzu nie nadawały się, przeróbka nie udała się i wystąpiono w ministerstwa o zgode na sprzedaz. Mimo wielokrotnych przetargow dopiero jesienia 1924 roku sprzedano obie bez przetargu za 3292 złote." (s.161)
do 1922 roku "M51" była razem z "M52" (późniejszym "Nurkiem") w Baonie Morskim.
Ale skąd się wzięły w MW? "M54" co robiła w MW? i co stało się w MW z tymi dwoma kutrami?
JB
Ale Miciński, opierając isę na pracy H.Kuli, Organizacja granicy morskiej RP 1920 - 1938, Gdańsk 1964, podaje że nabyto tylko dwie motorówki: "ochronę wybrzeża sprawował początkowo I Baon Morski stacjonujacy w Pucku. W tym celu otrzymał z DOW dwie motrówki które przydzielono do placówki na Helu." Dalej pisze że chodzi o "M51" i "M52" które potem:Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.
M51 --> Urząd Rybacki w Wejherowie --> jesienią 24 sprzedane
M52 --> PMW jako "Nurek".
Pisze też jednak że M51 razem z M54 zostały oddane razem do cywila. Miciński nie pisze nic o jednostkach które były tylko w MW, koncentruje się na tych cywilnych. Czyli wychodziłoby że kupiono od M51 do M55 ale "M53", "M54" i "M55" były od początku, tj. od 1920, w MW a nie SG (czyli Baonie Morskim).
Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
Proszę o szczegóły co to za praca Kuli ?IjonTihy pisze:Ale Miciński, opierając isę na pracy H.Kuli, Organizacja granicy morskiej RP 1920 - 1938, Gdańsk 1964, podaje że nabyto tylko dwie motorówki: "ochronę wybrzeża sprawował początkowo I Baon Morski stacjonujacy w Pucku. W tym celu otrzymał z DOW dwie motrówki które przydzielono do placówki na Helu." Dalej pisze że chodzi o "M51" i "M52" które potem:Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.
M51 --> Urząd Rybacki w Wejherowie --> jesienią 24 sprzedane
M52 --> PMW jako "Nurek".
Pisze też jednak że M51 razem z M54 zostały oddane razem do cywila. Miciński nie pisze nic o jednostkach które były tylko w MW, koncentruje się na tych cywilnych. Czyli wychodziłoby że kupiono od M51 do M55 ale "M53", "M54" i "M55" były od początku, tj. od 1920, w MW a nie SG (czyli Baonie Morskim).
Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
Kula Henryk, Organizacja ochrony granicy morskiej RP w latach 19210-1938, Gdańsk 1964 - praca magisterska, do 1967 nie wydana drukiem.

Jeśli chodzi o te małe wstawki na ostatnich stronach w latach 1983-1984 to widziałem. Jest o Gdańsku trochę. Zresztą autor (m.s. (?)) korzysta ze staych znanych opracowań. Żaden KolumbCo się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
W latach 80. w "Żołnierzu Polskim" był cykl (z rysunkami) Marka Soroki o okrętach II RP. Warto zajrzeć.
JB