Strona 6 z 22
: 2005-02-05, 18:08
autor: IjonTihy
to wyżej to ja...
P.S. nie można zrobić tak żeby tylko zalogowani (zarejestrowani) użytkownicy mogli pisać posty? wtedy nie byłoby takich wpadek...
: 2005-02-07, 10:42
autor: AvM
jareksk!
Uwazam , ze to tylko usprawiedliwienie wlasnego lenistwa.
Te statki mialy nieokreslona historie. Nie znamy np. poprzednich
wlascicieli. Kupujac samochod tezt sie dowiadujesz kto i kiedy
byl wlascicielem, nr i rok produkcji.
Np. akty zakupu, dokumentacja maszyn, czy kotlow.
rejestry, przeglady , remonty itd, gdzie sa podane niektore
wazne szczegoly. Napis na dzwonie, tabliczka stoczniowa , maszynowa czy kotlowa.
Wiekszosc tych danych powinna byc w Polsce.

AvM
: 2005-02-07, 11:49
autor: jareksk
Jak kupuje samochód z n-tej ręki w Polsce, to prawie kota w worku kupiłem.
Z lenistwem to nie ma nic wspólnego. Odtworeznie potrzebnych danych po ponad 80 latach, po wojnie i zmianie granic, nazw i wielu innych rzeczy jest trudne. Gdyby tak nie było dawno temu ktoś z forumowiczów cos by znalazł. Na przykład AvM

Dostep do archiwów jest ograniczony, ba dla większości z nas problemem może byc dostęp do specjalistycznej i dobrze (he, he) zaopatrzonej biblioteki. A zresztą, większość z nas nie jest historykami i zmetodologią ma prawo być na bakier. Stąd poszukiwania przez sieć.
A nawiasem pisząc - lenistwo jest źródłem postepu

: 2005-02-07, 13:10
autor: AvM
Dopoki trzeba sie 2x logowac i system wywala w sposob losowy
zalogowanych nie mozna nikogo ani nic wywalac.
Jast w Polsce jeszcze wiele niezbadanych archiwow
(min. sady) , nie mowiac o bilbliotekach.
Tylko siec jako zrodlo. Lepiej sie nie wypowiadam,
czynile to juz tu kilkakrotnie
AvM
: 2005-02-07, 13:16
autor: JB
IjonTichy pisze:... Czyli analizując: w 1920 nabyto: pogłębiarki dwie (Nowa Draga i Gdańsk), holowniki dwa (Castor i Pollux), kryp 9 - ciekawe czemu w numeracji brakuje nrów 120 i 125 i czemu wogole rozpoczyna się od 116; prom (P 101)- ale co on robił w MW? i warsztat pływający(?). Potem przekazywano to tworzonej cywilnej administracji wybrzeża...
Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.
Warsztaty pływające to pewnie W-16 dla Flotylli Wiślanej.
Czyli do 1922 należy uznać że były jednostkami pomocnicze MW?
TAK!
..."motorówek "M51" i "M54" otzymanych w 1922 roku z Komendy Portu Wojennego w Pucku, w drodze wymiany za kutry parowe "Gdańsk" i "Flisak", pochodzące z inwentarza po zlikwidowanym w Gdańsku Wydziale Zakupu Ryb PUZAPP-u. Do śłużby dozorczej na morzu nie nadawały się, przeróbka nie udała się i wystąpiono w ministerstwa o zgode na sprzedaz. Mimo wielokrotnych przetargow dopiero jesienia 1924 roku sprzedano obie bez przetargu za 3292 złote." (s.161)
do 1922 roku "M51" była razem z "M52" (późniejszym "Nurkiem") w Baonie Morskim.
Ale skąd się wzięły w MW? "M54" co robiła w MW? i co stało się w MW z tymi dwoma kutrami?
Jak wyżej. M-51 i M-54 przekazano do MUR za kutry "Gdańsk" i "Flisak". Co z innymi nie wiem (oprócz M-52 późniejszego "Nurka").
JB
: 2005-02-08, 18:23
autor: IjonTihy
Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.
Ale Miciński, opierając isę na pracy H.Kuli, Organizacja granicy morskiej RP 1920 - 1938, Gdańsk 1964, podaje że nabyto tylko dwie motorówki: "ochronę wybrzeża sprawował początkowo I Baon Morski stacjonujacy w Pucku. W tym celu otrzymał z DOW dwie motrówki które przydzielono do placówki na Helu." Dalej pisze że chodzi o "M51" i "M52" które potem:
M51 --> Urząd Rybacki w Wejherowie --> jesienią 24 sprzedane
M52 --> PMW jako "Nurek".
Pisze też jednak że M51 razem z M54 zostały oddane razem do cywila. Miciński nie pisze nic o jednostkach które były tylko w MW, koncentruje się na tych cywilnych. Czyli wychodziłoby że kupiono od M51 do M55 ale "M53", "M54" i "M55" były od początku, tj. od 1920, w MW a nie SG (czyli Baonie Morskim).
Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
: 2005-02-08, 20:10
autor: JB
IjonTihy pisze:Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
W latach 80. w "Żołnierzu Polskim" był cykl (z rysunkami) Marka Soroki o okrętach II RP. Warto zajrzeć.
JB
: 2005-02-08, 21:13
autor: Jarek C.
IjonTihy pisze:Kupiono jeszcze kutry (motorówki) dla Batalionu Morskiego (służba patrolowa) M-51 -- M-55.
Ale Miciński, opierając isę na pracy H.Kuli, Organizacja granicy morskiej RP 1920 - 1938, Gdańsk 1964, podaje że nabyto tylko dwie motorówki: "ochronę wybrzeża sprawował początkowo I Baon Morski stacjonujacy w Pucku. W tym celu otrzymał z DOW dwie motrówki które przydzielono do placówki na Helu." Dalej pisze że chodzi o "M51" i "M52" które potem:
M51 --> Urząd Rybacki w Wejherowie --> jesienią 24 sprzedane
M52 --> PMW jako "Nurek".
Pisze też jednak że M51 razem z M54 zostały oddane razem do cywila. Miciński nie pisze nic o jednostkach które były tylko w MW, koncentruje się na tych cywilnych. Czyli wychodziłoby że kupiono od M51 do M55 ale "M53", "M54" i "M55" były od początku, tj. od 1920, w MW a nie SG (czyli Baonie Morskim).
Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
Proszę o szczegóły co to za praca Kuli ?
: 2005-02-10, 17:23
autor: IjonTihy
Kula Henryk, Organizacja ochrony granicy morskiej RP w latach 19210-1938, Gdańsk 1964 - praca magisterska, do 1967 nie wydana drukiem.
Co się działo w MW z kutrami Gdańsk i Flisak?
W latach 80. w "Żołnierzu Polskim" był cykl (z rysunkami) Marka Soroki o okrętach II RP. Warto zajrzeć.
JB
Jeśli chodzi o te małe wstawki na ostatnich stronach w latach 1983-1984 to widziałem. Jest o Gdańsku trochę. Zresztą autor (m.s. (?)) korzysta ze staych znanych opracowań. Żaden Kolumb

: 2005-02-10, 17:59
autor: AvM
IjonTihy - jestes w stanie zdobyc kopie taj pracy - mozemy pohandlowac ?
AvM
: 2005-02-10, 18:14
autor: IjonTihy
raczej nie... Magisterka z obcego uniwerku? bez szans... Obejrzeć i pomacać owszem ale jakiekolwiek kopie? chyab żęby przepisywac ręcznie.... zakładając ze zostawią mnie samego w pokoju...

Co innego gdyby bronił na UMK... Właśnie mam mgr E.Kosiarza bo okazało się że kończył UMK...
: 2005-02-12, 17:57
autor: IjonTihy
Więc wracając do sprawy kutrów Gdańsk i Flisak. Ktoś coś wie? Bo ja tylko tyle że były, i Gdańsk w 1931 był ostatni razw ymieniony w spisie jednostek pomocniczych PMW. Ale jakei miały przeznaczenie w maryanrce nie mam pojęcia....

: 2005-02-14, 17:54
autor: AvM
MYSLIWY nie stal we Gdansku
Kuligiewoicz w MORZU napisal, ze ML dopiero po
zamowieniu (styczen 1921) zostal przyholowany
do Gdanska i zadokowany w Danziger Werft,
gdzie min przeniesiono mu maszt przed nadbudowke.
Kto przyholowl i skad ?
Nadal nie wiadomo gdzie go sprzedano w 1926r
AvM
: 2005-02-14, 22:00
autor: IjonTihy
Które Morze? rocznik przynajmniej.....
: 2005-02-14, 22:10
autor: AvM
MORZE 5/496 Maj 1972 str.38
Mieczyslaw Kuligiewicz ORP "MYSLIWY"-Zapomniany okret flagowy"
AvM
: 2005-02-15, 14:51
autor: AvM
Kluigiewicz w MORZU piszac o kutrach celnych, wspomnial
ze byly to "obiekty plywajace 7-9". Wynika z tego , ze stocznia
w Modlinie miala cos w rodzaju listy stoczniowej.
Widzial ktos cos takiego ?
Ma ktos moze jakies zestawienie.
Jakie numery mialy tralowce ?
AvM