nie wiem, jak z powyższym tematem, bo się nie znam na marwoju, nie jestem dostatecznie zorientowany...
ale w sprawie zagrożenia przyszłego rozwoju (w kierunku przyjmowania większych statków) portu Świnoujście przez zbyt płytko położony gazociąg północny byli o wiele bardziej rzetelni, niż "Wyborcza" i inne media mainstream'owe i o wiele wcześniej wskazywali na to, czemu inne media (i rząd) początkowo długo zaprzeczały, a potem przyznały, że faktycznie jest problem.
- - - - -
taki tekst:
"Podczas pierwszych prób stwierdzono m.in. znaczne zaburzenia stateczności poprzecznej na wzburzonym morzu, co oznacza, że płynący łodzią marynarze mieli wrażenie, iż ta lada moment wywróci się do góry dnem."
...wygląda na pierwszy rzut oka na bardzo "laicki" i dość nieprawdopodobnie (ale w oczach również nie obeznanego z okrętami podwodnymi), jednak nie wiemy co tam było - może rzeczywiście coś takiego się działo...
a czyj to projekt jest ?... grecki czy Thyssen-Krupp'a (HDW) ?... czy może jakiś nowy projekt grecki na bazie jakiegoś sprawdzonego niemieckiego ?...
jeżeli projekt niemiecki - zastanawiam się, co można w czasie budowy spieprzyć w (zakładam - dobrym) projekcie, żeby tego rodzaju usterki wychodziły ?...
- - - - -
na pewno prawdą jest, że ze Skaramangą / Hellenic Shipyards w ogóle były ZAWSZE problemy...
po prostu Grecy nie potrafią współcześnie sprawnie budować statków i tyle...
"opóźnienia w przekazywaniu jednostek cywilnych" to niemal synonim Hellenic Shipyards od dawna - do tego stopnia, że aż się dziwiłem, że w ogóle JAKIKOLWIEK armator jeszcze tam cokolwiek zamawia czasami...
(wbrew informacji zamieszczonej poniżej - Hellenic cały czas "czepiała" się jakichś robót cywilnych, może jako margines swojej działalności, ale jednak...)
nawet Polska raz skorzystała na nieudolności produkcyjnej Hellenic Shipyards
tzn. trafił do nas kontrakt "zawalony" przez Hellenic...
ta jednostka
http://www.naszemorze.com.pl/pokaz_wiad ... hp?idn=447
...zbudowana została ostatecznie przez stocznię Crist z Gdańska, mimo, że pierwotnie miała być zbudowana przez Hellenic...
Hellenic Shipyards gets 1st export order in 20 yrs
By George Georgiopoulos
ATHENS | Tue Jan 29, 2008 12:55pm GMT
Jan 29 (Reuters)
Hellenic Shipyards (HSY), a fully owned subsidiary of ThyssenKrupp Marine Systems (TKAG.DE), said on Tuesday it had signed a deal to build a major jackup platform for Hochtief (HOTG.DE) - its first export order in 20 years.
HSY, bought by ThyssenKrupp Marine Systems in 2005, has been looking into new product lines, aside from naval orders and repairs, to boost business.
"The export order for a ... unique maritime vessel, a niche product, was signed just before Christmas. It comes from a company well known in Greece from the construction of the Athens airport," HSY Chief Operations Officer Thies Stueber told reporters.
The high-tech platform, designed to operate in harsh seas, can accommodate 28 people and has a crane which can lift up to 400 tonnes. The vessel will be used to build offshore wind parks for environmentally friendly energy generation.
Stueber said Hochtief is investing in offshore technology as about 160 wind parks have received approval in several countries, although only 10 of those were under construction.
A typical offshore wind park includes 60 to 100 windmills, each capable of generating between 2 and 5 megawatts of power.
HSY's multipurpose platform, which can also be used to remove old offshore oil rigs, will cost about 50 million euros ($73.9 million), Stueber said.
Founded by the royal Greek navy in 1939, HSY became part of Greek shipping tycoon Stavros Niarchos's empire in 1957.
The shipyard has built frigates, gunboats, fast patrol missile boats and submarines. It competes with Neorion Shipyards (NEOr.AT), which operates the Elefsis yard.
Its business after privatisation has grown as Greek and international customers carry out ship repairs and conversions.
"Building specialised vessels may prove to be one of the answers to the question of how European shipyards will be able to face strong competition from the Far East," Stueber said.
Rival Asian shipyards run more economically, about 30 percent below HSY's price level, he said.
"This is too much for ship owners," he said.
Stueber said talks about another jackup platform were underway with Hochtief. "There are only five to 10 ... vessels worldwide, (for) this type of offshore wind park construction."
(Editing by Suzy Valentine)