Strona 7 z 10
: 2009-10-11, 21:32
autor: de Villars
O San Carlos był cały temat:
http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php?t=3863
Sądząc po samych wymiarach, wszystkie mogły być jednego typu?
: 2009-10-11, 22:55
autor: Krzysztof Gerlach
Na opisany już okręt San Carlos zwrócił uwagę de Villars i podał miejsce, gdzie go szukać.
San Fernando, czwarty liniowiec tego imienia w hiszpańskiej marynarce wojennej, zbudowany w Hawanie, zwodowany w 1765. Inna nazwa: Real Familia. Wymiary w stopach hiszpańskich (po 278,6 mm) 197 x 56 x 28. Wagomiar dział na kolejnych pokładach od dołu: 24, 18 i 8 funtów. Tak jak San Carlos był naprawdę 80-działowcem uzbrojonym w 94 działa. Walczył pod Gibraltarem w lipcu 1801. Sprzedano go w 1815.
San Luis, trzeci liniowiec tego imienia w hiszpańskiej marynarce wojennej, zbudowany w Hawanie, zwodowany 30.09.1767. Pierwotne wymiary i uzbrojenie jak wyżej. Miał tego samego projektanta co San Carlos i San Fernando oraz identyczne wymiary, ale rzeczywiście nie wspomina się, aby należał do typu San Carlos. Tak jak pierwotnie San Carlos i San Fernando był naprawdę 80-działowcem uzbrojonym w 94 działa. Musiał być bardzo do nich podobny – nie wiem, czy naprawdę różnił się czymś tak istotnym, że uznano go za odrębny typ, czy po prostu wynika to ze skąpych informacji, jakie o nim mamy. Rozebrano go już w 1789.
Więcej parametrów technicznych i dotyczących służby – na stronie 3decks.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-12, 19:10
autor: Janusz Kluska
Dziękuję za odpowiedź obu Panom.
Panie Krzysztofie wśrod okrętów 3 klasy we flocie hiszpańskiej ilością okrętów jednego typu wybijają się trzy typy: "12th Apostles", "San Ildefonso" i "Meregildos". Czym się one wyróżniały, że zbudowano ich odpowiednio 12,11 i 8 jednostek.
http://3decks.pbworks.com/Spanish%20Shi ... %20Classes
Pozdrawiam Janusz.
: 2009-10-12, 21:15
autor: Krzysztof Gerlach
Okręty te nie wyróżniały się jakimiś pojedynczymi cechami, tylko dobrymi własnościami żeglarskimi (a nawet szerzej) w ogóle. W tych czasach zazwyczaj oznaczało to szybką reakcję na wychylenia steru; łatwość dokonywania zwrotów; mały dryf; dobre chodzenie do wiatru; niewielkie – a w każdym razie łagodne – kiwanie i kołysanie; wysoką pozycję dolnych furt nad wodą; zdolność do zabierania dużych zapasów; ani zbytnią miękkość, ani zbytnią twardość; łatwość instalowania i obsługi ciężkiego uzbrojenia; niezłą prędkość w każdych warunkach pogodowych i przy wszystkich kierunkach wiatru; itd. Oczywiście żaglowiec spełniający wszystkie te warunki byłby ideałem, więc na ogół zadowalano się kilkoma z nich.
Okręty pierwszej grupy to 68/74-działowce zaprojektowane przez Jorge Juana, kiedy tylko przejął kierownictwo hiszpańskiego budownictwa okrętowego w 1750. W tych warunkach nie musiały być nadzwyczajne, by je budowano w długiej serii, wystarczyło, że nie okazały się niewypałem i trafiały w ówczesne potrzeby wielkościowo-uzbrojeniowe marynarki. Kiedy Anglicy zdobyli później dwa z nich, nie wprowadzili ich do aktywnej służby nawet na jeden dzień.
San Ildefonso, zwodowany 22.01.1785, okazał się podczas pierwszych prób morskich tak dobry, że nakazano, by odtąd wszystkie nowe 74-działowce budowano wg jego linii. W 1785 wiceadmirał José de Mazarredo, jeden z najlepszych hiszpańskich dowódców tamtego stulecia, komentował jego własności w następujący sposób: „Żegluje na wiatr jak fregata; daje się obsługiwać i czyni zwroty jak łódka; ma obszerne baterie działowe; jest stateczny we wszystkich pozycjach, sytuacjach i warunkach”. Nie był jednak ideałem – kiwał się zbyt gwałtownie na wzburzonym morzu.
Okręty trzeciej grupy, to słynny typ Santa Ana. Hiszpanie skorzystali ze swej zasobności w twarde drewno tropikalne i postanowili zbudować ogromne, 112-działowe trójpokładowce, które przewyższyły wszystko, co konstruowano przed nimi na świecie. Były strasznie ludzio- i pieniądzo-żerne, ale należały do najlepszych ówczesnych trójpokładowców wszystkich marynarek. Odznaczały się wysoką dzielnością morską i wielką siłą bojową. Były stateczne i na tyle twarde, by móc używać dział dolnej baterii nawet na wzburzonym morzu i przy silnym wietrze; kołysały się słabo i łagodnie; miały niewielki dryf, bardzo dobrze reagowały na ster; mogły bezpiecznie nosić dolne żagle (bez refowania) nawet w sztormie. Nie były tylko bardzo szybkie. Próby prototypu (Santa Ana) wywarły na wszystkich obserwatorach takie pozytywne wrażenie, że 12.12.1786 nakazano, by odtąd wszystkie trójpokładowce budować wg tego projektu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-13, 21:30
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-03-09, 22:28
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie poproszę o opisanie fregat Berenguela (1857) i Blanca (1859) oraz fregaty Villa de Madrid (wod. 07.10.1862).
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-03-09, 23:41
autor: Krzysztof Gerlach
Berenguela, Blanca – drewniane fregaty śrubowo-żaglowe zbudowane w Ferrol. Wyporność 2600 ton. Wymiary: 64 x 13 x 7,22 m. Zapas węgla: 234 tony. Silnik o mocy 360 koni nominalnych i 1440 koni indykowanych pozwalał na rozwijanie prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie początkowe: 37 dział, w tym 10 dział o kalibrze 20 cm, 26 dział 32-funtowych (o kalibrze 16 cm), 1 działo 68-funtowe. (Podczas kampanii na Pacyfiku 20 dział 20 cm i 6 gwintowanych dział 16 cm). Załoga: 408.
Berenguela – zwodowana w 1857, uczestniczyła w operacjach na wodach Afryki 1859-1860, służyła w Indiach Zach., na Pacyfiku, Morzu Śródziemnym, reprezentowała Hiszpanię podczas otwarcia Kanału Sueskiego w 1869. Wycofana z eksploatacji w 1875, do 1877 hulk w Cavite.
Blanca – zwodowana w 1859, uczestniczyła w operacjach na wodach Afryki 1859-1860, służyła w Indiach Zach., na Pacyfiku, Atlantyku. Jeszcze w 1879 należała do eskadry ćwiczenia ewolucji bitewnych. Wycofana ze służby w 1893.
Ville de Madrid – drewniana fregata śrubowo-żaglowa zbudowana w Carraca, zwodowana 28.09.1862. Wyporność 4478 ton. Wymiary: 86,9 x 15,4 x 8,6 m. Zapas węgla: 720 ton. Silnik firmy Penn & Son o mocy 800 koni nominalnych i 3200 koni indykowanych pozwalał na rozwijanie prędkości 15 węzłów. Uzbrojenie początkowe: 50 dział, w tym na pokładzie głównym 30 dział o kalibrze 20 cm, na dziobowym 6 dział gwintowanych 16 cm, na rufowym 8 dział gwintowanych 16 cm, na łodziach w sumie 2 działa gwintowane 12 cm, 2 haubice 15 cm, 2 działa gwintowane 8 cm. Załoga: 617. Przewoziła żołnierzy na Kubę, służyła na Pacyfiku, Atlantyku, Morzu Śródziemnym. Należała do eskadry ćwiczenia ewolucji bitewnych jeszcze w 1881, ale w 1884 była już rozbrojona, została wycofana z eksploatacji i wkrótce rozebrana.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-03-10, 19:33
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie fregaty Petronila (1857).
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-03-10, 20:54
autor: Krzysztof Gerlach
Petronila – drewniana fregata śrubowa, siostrzana jednostka fregat Berenguela i Blanca, a więc o takiej jak one charakterystyce. Zbudowana w Kartagenie, zwodowana 27.02.1857. Eskortowała parę królewską w podróży w 1858, transportowała żołnierzy do Kadyksu, potem została skierowana na Kubę. W 1861 uczestniczyła w demonstracji siły u wybrzeży Haiti, w 1862 w wyprawie do Meksyku. Później ponownie patrolowała wody wokół Kuby. W czasie zbliżania się do portu Mariel 8.08.1863 utknęła na mieliźnie; pomimo wszelkich wysiłków załodze nie udało się ściągnąć fregaty, a gwałtowny sztorm ją ostatecznie zniszczył.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-03-12, 21:17
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za opis fregaty Petronila.
Poproszę o opisanie fregat Nuestra Sra Del Carmen/Carmen i Nuestra Sra del Triunfo/Triunfo (obie z 1861r).
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-03-13, 07:34
autor: Krzysztof Gerlach
Nuestra Senora del Carmen – drewniana fregata śrubowa zbudowana w Cartagenie. Wyporność 3116 ton, wymiary: 70 x 14 m, zanurzenie 6,40 m. Zapas węgla 430 ton. Silnik o mocy 600 koni nominalnych i 2100 koni indykowanych pozwalał na uzyskanie prędkości 12 węzłów. Załoga: 490. Uzbrojenie: 41 dział, w tym na pokładzie głównym 20 dział 20 cm i 8 dział 32-funtowych; na pokładach odkrytych 1 działo 22 cm oraz 6 dział gwintowanych 16 cm; ponadto na łodziach 2 działa gwintowane 12 cm, 2 haubice 15 cm, 2 działa gwintowane 8 cm.
W 1862 włączona w skład eskadry ćwiczebnej, potem podlegała arsenałowi w Carraca. Od 1866 w służbie garnizonu Kuby, najpóźniej w 1872 z powrotem w kraju, gdzie zwalczała kantonalne ruchy rewolucyjne, następnie skierowana na Filipiny, gdzie uczestniczyła w walkach z krajowcami. Wróciła do Hiszpanii w 1878. W 1880, 1881, 1883, 1885 włączana w skład eskadr ćwiczebnych. W 1890 figurowała na liście okrętów nie nadających się już do służby, skreślona z listy floty w 1893. W 1897 nakazano ją sprzedać.
Nuestra Senora del Triunfo – drewniana fregata śrubowa zbudowana w Carraca. Wyporność 3200 ton, wymiary: 70 x 14 m, zanurzenie 6,16 m. Zapas węgla 350 ton. Silnik o mocy 500 koni nominalnych i 1900 koni indykowanych pozwalał na uzyskanie prędkości 11 węzłów. Załoga: 480. Uzbrojenie: 41 dział, w tym na pokładzie głównym 20 dział 20 cm i 8 dział 32-funtowych; na pokładach odkrytych 1 działo 22 cm oraz 6 dział 32-funtowych; ponadto na łodziach 2 działa gwintowane 12 cm, 2 haubice 15 cm, 2 działa gwintowane 8 cm.
W 1862 włączona w skład eskadry ćwiczebnej, potem weszła do Eskadry Pacyfiku, utworzonej z myślą o wyprawie naukowej. Rejs zaczęty w Kadyksie, przebiegał przez Brazylię, Argentynę, Falklandy, wokół Hornu, przez Chile, Acapulco, Kalifornię, zakończył się na Filipinach. Ale fregata Triunfo spłonęła w wyniku wypadku, spowodowanego nieostrożnością, 25.11.1864 podczas postoju na wyspach Chinchas.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-03-14, 17:56
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty LEALTAD (1860).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2010-03-14, 19:15
autor: Krzysztof Gerlach
Lealtad - drewniana fregata śrubowa zbudowana w Ferrol, tego samego typu co opisywana wcześniej Nuestra Senora del Triunfo, czyli o tych samych danych technicznych i uzbrojeniu, poza wypornością określaną na 3075 ton.
Skierowana do służby na Kubie, w latach 1861-1862 brała udział w ekspedycji meksykańskiej, potem znów na Kubie, po powrocie do Hiszpanii brała w Kadyksie udział w rewolucji z września 1868, w 1872 włączona w skład eskadry rezerwowej, następnie kolejny raz służyła na Kubie, skąd powróciła w 1882. Włączona w skład eskadry szkolnej, w 1883 odwiedziła Portsmouth i Southampton. W 1884 nadal należała do eskadry szkolnej, wycofana z aktywnej służby w 1885, pełniła w rezerwie rozmaite podrzędne role jeszcze w 1897.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-03-15, 21:00
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za opis fregat Triunfo i Carmen.
Poproszę o opis fregaty Nuestra Sra del Patrocinio/Resolucion/ oraz jej "przeróbki" na Mendez Nunez (1862).
Pozdrawiam Janusz.
: 2010-03-15, 23:09
autor: Krzysztof Gerlach
Nuestra Senora del Patrocinio, potem Resolución – drewniana fregata śrubowa tego samego typu co Nuestra Senora del Triunfo, czyli o tych samych co ona danych technicznych i uzbrojeniu. Zbudowana a Ferrol, zwodowana w 1861. W 1862 wcielona do Eskadry Ćwiczebnej, potem wzięła udział w opisywanej przy Triunfo ekspedycji naukowo-politycznej na Pacyfiku (oraz w wojnie z Peru i Chile), po czym wróciła na Atlantyk znowu wokół przylądka Horn, przebywała na Falklandach, potem w Montevideo i Rio de Janeiro. Zasłynęła z bardzo dobrych własności żeglarskich. Powróciła do Cartageny dopiero w 1866. Została rozbrojona, a w 1869 przekształcona w opancerzoną fregatę centralno-bateryjną i przemianowana na Méndez Nunez. Odtąd wyporność 3382 tony, długość 70 m, szerokość 14 m, zanurzenie 6,75 m (albo 72,02 x 15,05 x 6,43 m). Bunkry na 400 ton węgla. Silnik o mocy 500 koni nominalnych i 1449 koni indykowanych pozwalał na rozwijanie prędkości 6,5-8 węzłów. Uzbrojenie: 4 działa 22 cm z Woolwich oraz 2 działa 20 cm z Woolwich. W 1880 miała sześć gwintowanych, odprzodowych dział Armstronga, w tym 4 działa 9-calowe i 2 działa 8-calowe (nie zdziwiłbym się, gdyby chodziło o te same, co wymienione wcześniej, ale tego nie wiem). Pas pancerny chroniący baterię i siłownię miał 11 cm grubości. Załoga: 450. Służyła na Morzu Śródziemnym w 1871 i 1872. W 1872 należała do eskadry rezerwowej. W służbie do około 1888.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2010-03-16, 00:01
autor: AvM
Nuestra Senora del Patrocinio nazwany oficjalnie 14.9.1859
19.9.1861 wodowany
28.12.1861 nazwany Resolution
28.6.1862 wszedl do sluzby
14.2.1867 rozkaz o przebudowie na fregate pancerna
9.6.1867 wszedl do doku w Cartagenie w celu przebudowy
7.3.1870 powrot do sluzby jako fregata pancerna
21.8.1870 nazwana Méndez Nunez.
4.6.1886 wycofana
6.1.1896 sprzedana na licytacj Pansu Hermanos (=Bracia)
3.1896 zlomowany w Mahon