Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (4)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów pozostałych trzech okrętów VI klasy wg Ustalenia z 1745 (mam opisane Arundel, Fowey, Hind).
Panie Krzysztofie, czy ten okręt VI klasy zbudowany według zmodyfikowanego Ustalenia z 1745 to był SEAHORSE (13.09.1748) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

1)
Queenborough – zwodowany w stoczni Sparrow, w Rotherhithe, 2.01.1748. Wyrzucony na brzeg koło Pondichery i rozbity przez cyklon 1.01.1761.
Sphinx – zwodowany w stoczni Allen, w Rotherhithe, 10.12.1748. Sprzedany w 1770.
Dolphin – miał być budowany w stoczni Sparrow, w Rotherhithe, ale ostatecznie spłynął na wodę w królewskiej stoczni w Woolwich 1.05.1751. Rozebrany w 1777.

2) Nie. To był Boston.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów V klasy PRINCE HENRY (12.03.1747), RAINBOW (30.05.1747), HUMBER (05.03.1748) oraz WOOLWICH (07.03.1749).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Prince Henry – zbudowany w stoczni firmy Gorill, w Liverpoolu. Rozebrany w 1764.
Rainbow – zbudowany w stoczni Roberta Carter, w Limehouse. W aktywnej służbie 1747-1755, 1756-1761, 1775-1782. W 1782 uzbrojony eksperymentalnie w same karonady, wycofany w 1783. Od 1784 hulk koszarowy, sprzedany w 1802.
Humber – zbudowany w stoczni firmy Smith, w Bursledon. W latach 1759-1762 pływające koszary. Rozbił się we wrześniu 1762 na Hazeboro’ Sands w pobliżu Yarmouth.
Woolwich – zbudowany w stoczni firmy Janvrin, w Beaulieu. Sprzedany w 1762.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych losów okrętów HINCHINBROOK (1744) i DUC D'ESTISSAC (zdobyty 1781) oraz dane brytyjskie okrętu CONSTANCE (zdobyty 1797).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Hinchinbrook – slup 10-działowy o takielunku brygu, zwodowany w stoczni firmy Janvrin, w Bursledon, 8.03.1745. Wymiary 91’4” x 26’1,75” x 12’0,5”, tonaż 271 ton. Uzbrojenie: 10 x 6-f plus 14 działek relingowych. W czasie rejsu z Louisbourga do Anglii zdobyty przez francuski okręt korsarski 10.12.1746 w pobliżu Berry Head.
Duc D’Estissac – pierwotnie francuski okręt korsarski tej nazwy, z Dunkierki, około 180-tonowy, wysłany w 1779. Uzbrojenie: 20 dział i 4 działka relingowe. Załoga: 125-148. Zdobyty przez Anglików 6.06.1781 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako trójmasztowy slup 16-działowy. Wymiary 94’7,5” x 24’0,5” x 11’1,5”, tonaż 243 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 14 x 6-f, na rufowym 2 x 4-f, dodatkowo 10 działek relingowych. Sprzedany w 1783.
HMS Constance – 22-działowy okręt 6 rangi. Wymiary: 121’8” x 31’1,25” x 9’8”, tonaż 532 tony. Załoga: 170. Uzbrojenie: 22 x 9-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych losów okrętów liniowych GREENWICH (10.02.1731 lub 15.02.1730), NEWCASTLE (06.01.1733 lub 06.01.1732) oraz danych i losów okrętu WOLVERINE (zakupiony 1798).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Greenwich i Newcastle – 50-działowe dwupokładowce skonstruowane wg Ustalenia z 1719, w królewskich stoczniach. Dane wg tego Ustalenia: 134’0” x 36’0” x 15’2”, tonaż 756 ton. Załoga: 300. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 18-f, na górnym 22 x 9-f, na rufowym 4 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Greenwich – zbudowany w Chatham. Stracony w huraganie na Jamajce 20.10.1744, kiedy stał zakotwiczony obok hulka. Huragan wywrócił i zatopił oba okręty.
Newcastle – zbudowany w Woolwich. Rozebrany w 1746.

Wolverine - węglowiec cywilny Rattler zbudowany w Londynie w 1798 i zakupiony przez Admiralicję w marcu tegoż roku. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Wolverine. Klasyfikowany jako kanonierka, bryg, bryg-slup, bark-slup 14-działowy. Wymiary: 98’0” x 27’6”, tonaż 286 ton. Załoga: 70. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 6 karonad 24-f na obracanych lawetach zamontowanych w osi wzdłużnej okrętu, w rowkach umożliwiających przesuwanie z jednej na drugą burtę, oraz dwie osiemnastofuntówki (te ostatnie wg Lyona to też karonady, ale na zwykłych lawetach burtowych, zaś wg Winfielda to działa długie zamontowane tak jak pozostałe); na pokładzie rufowym 4 karonady 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. Okręt ten został zakupiony wyłącznie po to, by można było na nim sprawdzić ów eksperymentalny system uzbrojenia, wymyślony przez kapitana Schanka. Wolverine służył aktywnie 1798-1802, zwalczając z sukcesami francuskich korsarzy i mniejsze okręty holenderskie. Ponownie w służbie od listopada 1803, zatonął 24.03.1804 na Atlantyku po walce z 30-działowym francuskim okrętem korsarskim.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów GREYHOUND (1672), HOUND (1790) oraz HOUND (zakupiony 1801).
Panie Krzysztofie, czy były jakieś reperkusje po doświadczeniach z eksperymentalnym sposobem rozmieszczenia artylerii na WOLVERINE z 1798 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Greyhound – 16/14-działowy okręt 6 rangi, zbudowany w Portsmouth. Tonaż 180 ton, przybliżone wymiary 93’ x 21,5’. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Sprzedany w maju 1698.
Hound – trójmasztowy slup o budowie fregaty, typu Hound, zaprojektowanego przez Johna Henslow w 1788. Dane projektowe: 100’0” x 27’0” x 13’0”, tonaż 321 ton. Załoga: 125. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 16 x 6-f, na rufowym 4 karonady 12-f, na dziobowym 2 karonady 12-f. Dane rzeczywiste tego okrętu 100’0” x 27’0,5” x 13’0’, tonaż 321 ton. Zwodowany w Deptford 31.03.1790 jako Hound (wcześniej planowano dla niego nazwę Hornet). Zdobyty przez Francuzów 14.07.1794 w pobliżu wysp Scilly i wcielony do floty francuskiej jako 20-działowa korweta Levrette. Miała 136 ludzi załogi, uzbrojenie złożone z 18 dział 6-f, dwóch haubic i dwóch działek relingowych. W 1795 przemianowano ją na Patriote de Brest i przestano wspominać w dokumentach.
Hound – pierwotnie trójmasztowiec handlowy o nazwie Monarch, zakupiony przez marynarkę w lutym 1801 i wcielony jako slup 14-działowy. Przemianowany ma Hound po zakupie, albo jeszcze wcześniej. Wymiary: 103’3” x 27’9,5”, tonaż 333 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 12 karonad 24-f, na rufowym 2 karonady 18-f. W 1807 przekształcony w moździerzowiec, uzbrojony w jeden moździerz 13-calowy i jeden 10-calowy, plus 10 karonad 24-f, obsadzony 67 ludźmi. Rozebrany w 1812.

Wolverine - z rzeczami, które pojawiają się poza głównym nurtem ewolucji, bywa zwykle tak, że ich twórcy i grono entuzjastów wychwalają je pod niebiosa i szukają wszystkich przewag nad tradycyjnymi rozwiązaniami, lekceważąc wady, a równocześnie tradycjonaliści podkreślają właśnie wszystkie niedogodności. Jeśli nowatorskie rozwiązania nie są naprawdę przełomowe, jeśli ich autorzy nie mają zarazem woli przebicia i potężnej protekcji, konserwatyzm zwykle wygrywa, zwłaszcza w demokracjach parlamentarnych. Wydanie trochę państwowych pieniędzy na eksperymenty, które mogą się źle skończyć, grozi komisjami śledczymi, końcem kariery, a nawet więzieniem. Wyrzucanie znacznie większych pieniędzy na systemy sprawdzone, nawet jeśli przestarzałe, nie grozi niczym. W dzisiejszej Polsce po wygraniu jakiegoś przetargu przez firmę nie najtańszą, ale dobrą, tysiące „uprzejmie donoszących”, polityków-patriotów i temu podobnych, zmuszą do wysyłania kontroli za kontrolą, Ników, Durników i innych, aż „odpowiedzialni” poniosą ponure konsekwencje. Jeśli przetarg wygrywa firma najtańsza, nikt się nie czepia, choćby wszyscy wiedzieli, że i firma i to co oferuje, to wielkie G, a pieniądze zostaną wyrzucone w błoto. Kapitan John Schank był jednym z tych niespokojnych wynalazców, co chcieliby poprawiać wszystko i zasypują instytucje pomysłami na modernizację każdego przedmiotu, który się napatoczy. Nie miał więc wystarczającej determinacji, by po ujawnieniu się wad jakiegoś pomysłu dążyć do ich eliminacji na drodze doskonalenia konstrukcji. Wolał rozłożyć ręce, że ma do czynienia z tak durnymi konserwatystami, którzy nie pojmują jego geniuszu i zajmować się już czymś następnym. Jego system artylerii, który zresztą nie odbiegał zbytnio od proponowanego znacznie wcześniej przez Chapmana na niektórych jednostkach szwedzkiej flotylli szkierowej (a którego ideę da się wywieść od starożytności), miał na tyle dużo zalet, że w jakiejś tam cząsteczce został przejęty przez niektóre kanonierki i lekkie jednostki do zwalczania piratów, ale na tyle dużo wad, że nie miał szans, by stać się standardem na choćby kilku okrętach wojennych z prawdziwego zdarzenia. Oczywiście miłośnicy historyjek z cyklu „co było pierwsze” mogą się doszukiwać nawet analogii do późniejszej artylerii wieżowej ustawionej wzdłuż osi jednostki i strzelającej na dowolną burtę. Jednak biorąc rzecz realnie – reperkusje po doświadczeniach z Wolverine były takie, że bardzo chwalono autora, napisano parę panegiryków, poklepano go po ramieniu i... dano sobie z tym spokój.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź i wyjaśnienia.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów OTTER (1709), CORMORANT (zdobyty 1757).
Panie Krzysztofie, jakie jeszcze slupy należały do typu Hound z 1788 ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Otter – mały okręt 6 rangi, 14-działowy, zwodowany w stoczni firmy Smith, w Rotherhithe, 14.02.1710 (Colledge podaje, najprawdopodobniej błędnie, 6.03.1709). Wymiary: 76’3,25” x 22’6” x 9’3”, tonaż 168 ton. Sprzedany w 1713.
Cormorant – pierwotnie francuski okręt korsarski, może Machault zbudowany w 1755 w Nantes, zdobyty przez Anglików i zakupiony przez Admiralicję 28.04.1757. Wcielony do Royal Navy pod nazwą Cormorant, jako trójmasztowy slup 18-działowy. Wymiary: 100’8” x 30’7” x 13’6”, tonaż 408 ton. Załoga: 120. Uzbrojenie: 18 x 6-f plus 14 działek relingowych. W 1758 przekształcony w brander. Sprzedany w 1762.

Typ Hound z 1788 obejmował okręty: Hound, Martin, Rattlesnake, Fury, Serpent.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis losów okrętów JUNO (29.09.1757), THAMES (10.04.1758) oraz BOSTON (11.05.1762).
Pozdrowienia Świąteczne, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Fregaty:
Juno – zbudowana w stoczni firmy Alexander, w Rotherhithe. Wchodziła w skład słabych sił brytyjskich zablokowanych przez armię amerykańską i flotę francuską u Rhode Island (ściśle biorąc w Eddington Cove) i z tego powodu zniszczona tam przez własną załogę 5.08.1778. Działa i zapasy wzmocniły garnizon lądowy.
Thames – zbudowana w stoczni Henry’ego Adams, w Bucklers Hard. W aktywnej służbie 1758-1766, 1770-1775, 1776-1782, 1790-1791, 1793. Zdobyta przez Francuzów w Zatoce Biskajskiej 24.10.1793 i wcielona do marynarki francuskiej pod nazwą Tamise, jako fregata 36-działowa. Odbita przez Anglików 8.06.1796 (podaje się też daty o dzień wcześniejszą i o dzień późniejszą) w pobliżu Waterford. Ponownie w aktywnej służbie 1796-1803. Rozebrana w 1803.
Boston – zbudowana w stoczni Roberta Inwood, w Rotherhithe. W aktywnej służbie 1762-1763, 1769-1772. W latach 1777-1779 klasyfikowana i w aktywnej służbie jako 28-działowa fregata 6 rangi o odpowiednio zredukowanej artylerii, masztach i rejach. Od listopada 1779 znów 32-działowa fregata, jednostka 5 rangi, w aktywnej służbie do 1782 i w okresie 1792-1804. Rozebrana w 1811.
Radosnych Świąt, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Znalazłem slupy typu Hound z 1788 :
SERPENT zbud. w Portsmouth (1789). 1806 zatonął.
MARTIN zbud. w Woolwich (1790). 1800 zatonął.
FURY zbud. w Portsmouth (1790). 1811 rozebrany.
RATTLESNAKE zbud. w Chatham (1791). 1814 sprzedany.
Bardzo proszę o poprawienie i uzupełnienie losów oraz, jeśli to możliwe o wymiary rzeczywiste.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Serpent – zwodowany w Plymouth, a nie w Portsmouth, 3.12.1789. Wymiary rzeczywiste jak Hound. W aktywnej służbie 1790-1794, 1795-1803, 1805-1806. We wrześniu 1806 zaginął bez śladu w Indiach Zach. Może więc nie zatonął, tylko został pojmany przez kosmitów w "Trójkącie Bermudzkim" :lol: ?
Martin - zwodowany 8.10.1790. Wymiary rzeczywiste 100’8,5” x 27’2,5” x 12’10,5”, tonaż 329 ton. W aktywnej służbie od 1790. W październiku 1800 zaginął bez śladu na Morzu Północnym w czasie sztormu.
Fury - zwodowany 2.03.1790. Wymiary rzeczywiste 100’0” x 27’1” x 13’0”, tonaż 323 tony. W aktywnej służbie 1790-1797. Od 1798 moździerzowiec, w aktywnej służbie do 1811.
Rattlesnake – zwodowany 7.01.1791. Wymiary rzeczywiste 100’0” x 27’2” x 13’0”, tonaż 326 ton. W aktywnej służbie 1791, 1793-1809. Od 1811 hulk-koszary.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zablokowany