Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze: :idea: olśniło mnie Gdy 51 to Donata i nawet czasokres sie zgada :-)
OK
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Przy numerze 44 jest ewidentny błąd w roczniku PRS, ten kuter to ARKA 25 (a nie 15).
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Przy numerze 44 jest ewidentny błąd w roczniku PRS, ten kuter to ARKA 25 (a nie 15).
dzięki JB, już poprawiam :brawo:
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Pytanie do MarkaT.
Od kiedy PRS zaczął przydzielać jednostkom pływającym swoje numery? Na karcie Gdy 137 podany jest numer rejestracyjny MUR Gdynia - 241, ale dla Ust 54 (ex Gdy 137) jest to - 41-025, wygląda to na numer PRS.
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JB pisze:Pytanie do MarkaT.
Od kiedy PRS zaczął przydzielać jednostkom pływającym swoje numery? Na karcie Gdy 137 podany jest numer rejestracyjny MUR Gdynia - 241, ale dla Ust 54 (ex Gdy 137) jest to - 41-025, wygląda to na numer PRS.
JB
Niestety, nie wiem.

Numer faktycznie wygląda na PRS-owski, ale do niczego nie pasuje.
41025 to wg spisu z 1952(?) r. kuter SPI-4 (SPRM "Wyzwolenie"). W późniejszych rocznikach go nie ma, może zatonął.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Przedstawiam listę zbudowanych po wojnie kutrów typu MIR 20a (KS-150). Na niebiesko (z podkreśleniem) podane są informacje od MarkaT. Na czerwono zaznaczyłem wiarygodne hipotezy (jeśli z dodatkiem znaku zapytania – to mniej wiarygodne). Generalnie biorąc, to moje informacje pochodzą z lat 1945-1951 (i z roku 1955), Marka - z lat późniejszych.

Stocznia Rybacka w Gdyni {Nr 402}
1) MIR 20a/17/402 [ bud. 1947] Npo 12 (wł. GIRM; uż. Józef Szurlej - Wrzeszcz) {410013; SOUY};
2) MIR 20a/18/402 [ bud. 1947] Koł 27 (wł. GIRM; uż. Józef Czapp i Antoni Muża – Mechlinki) {410327; SOIG}; silnik Volund Nr. 2536, 70/80 KM;
Uwagi: Rejestracja w MUR Darłowo w styczniu 1948 roku.
3) MIR 20a/19/402 [ bud. 1946] WsG 23 (wł. GIRM; uż. Ignacy Urbanek); silnik MWM Nr. 181 831, 110 KM;
Uwagi: Pierwszy kuter rybacki typu MIR 20a, zbudowany po wojnie. Położenie stępki – jesień 1945 roku, wodowanie i ukończenie budowy – 1946 r., oddanie użytkownikowi – listopad 1946 r., rejestracja w MUR Gdańsk (Nr rej. 486) – grudzień 1946 r. Zatopiony, w wyniku zderzenia, 23 kwietnia 1948 roku.
4) MIR 20a/20/402 [ bud. 1946] WsG 30 (wł. GIRM; uż. Jan Gabryszak - Gdynia) {410336; SONF}; silnik 100 KM;
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdańsk w 1947 roku pod numerem 570.
5) MIR 20a/21/402 [ bud. 1946] WsG 26 (wł. GIRM; uż. Jan Kołos – Górki Wschodnie i Józef Saczewa - Sopot) {410212; SOMS}; silnik 100 KM;
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdańsk w I kwartale 1947 roku pod numerem 530.
6) MIR 20a/48/402 [ bud. 1947] Hel 3 (wł. GIRM; uż. Augustyn Netzel) {410315}; silnik 80 KM (? Volund);
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdynia w I połowie 1947 roku.
7) MIR 20a/49/402 [ bud. 1947] Gdy 47 (wł. GIRM; uż. Antoni Brzozowski) {410121; SOMU};
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdynia w I połowie 1947 roku. Wśród jednostek świnoujskiej „Barki” (II kwartał 1949 r.) wymieniony jest kuter Świ 56 (wł. Antoni Brzozowski, uż. „Barka”), zbudowany w Gdyni w 1947 roku, silnik Volund Nr 2499 o mocy 70/80 KM.
8) MIR 20a/50/402 [ bud. 1947] Dzi 47 (wł. GIRM; uż. Stefan Dąbrowski) {410316; SOUE}; silnik Junkers Nr 24 900, 100 KM.
Uwagi: Rejestracja w MUR Szczecin w 1947 roku pod numerem 482.
9) MIR 20a/56/402 [ bud. 1947] WsG 29 (wł. GIRM; uż. Stanisław Okoński) {410164; SOTX}; silnik 80 KM (? Volund);
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdańsk w 1947 roku pod numerem 569.

Stocznia Rybacka w Siankach/Stogach {Nr 401}
10) KS-150/4/402 [ bud. 1947] Gdy 39 (wł. GIRM; Tow. „Polaris”) {410303; SOEG}; silnik Volund Nr 2538, 70/80 KM;
11) KS-150/6/402 [ bud. 1947] Koł 30 (wł. GIRM; uż. Sergiusz Orłowski) {410331; SOPA}; silnik Volund Nr 2539, 70/80 KM;
Uwagi: Zarejestrowany tymczasowo (w 1947 r.) w MUR Gdynia (oznaka Gdy ?), zarejestrowany w MUR Darłowo w marcu 1948 r.
12) KS-150/7/402 [ bud. 1947] Gdy 20 (ARKA 13) {410027; SOTZ}; silnik Volund 70/80 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 31 kwietnia 1948 roku. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Barka” 7 listopada 1951 roku jako Ust 52.
13) KS-150/9/402 [ bud. 1947] Gdy 145 (ARKA 18) {410197; SOOO}; silnik Volund 70/80 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 8 marca 1950 roku z oznaką Gdy 52. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Arka” 22 listopada 1951 roku jako ARKA 18 - Gdy 52.
14) KS-150/10/402 [ bud. 1947] Gdy 7 (ARKA 12) {410332; SONI}; silnik Volund 70/80 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 31 marca 1948 roku. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Barka” 7 listopada 1951 roku jako Ust 51.
15) KS-150/11/402 [ bud. ?] ? (wł. GIRM; ?) {410275; SOUA};
Uwagi: Być może początkowo Gdy 24, później na pewno Dar 11 i Ust 12.
16) KS-150/12/402 [ bud. 1947] Gdy 84 (wł. GIRM; uż. Ludwik Fidosz) {410029; SOIR}; Skandia Nr 222 275, 85 KM;
Uwagi: Pod koniec 1947 roku zarejestrowany w MUR Darłowo (Nr 156) jako Koł 25 (wł. Stocznia Rybacka, uż. Ludwik Fidosz, w 1949 roku wł. MCH, uż. SPPM w Ustce). W 1950 roku zmienił oznakę rybacką. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Arka” 22 listopada 1951 roku jako ARKA 91 – Wła 64.
17) KS-150/13/402 [ bud. 1948] Gdy 146 (ARKA 20) {410030}; silnik Volund 70/80 KM;
Uwagi: Według książki Wiesława Bladego zatopiony, po zderzeniu, 24 lutego 1950 roku. Ale był wymieniany później (~1952 r.) jako własność MCZ Gdynia z numerem PRS!. Ponadto do tego kutra najbardziej pasuje jednostka Ust 56 (MIR 20a, bud. 1948 r., Sianki, silnik Volund 85 KM), która pojawiła się w PPIUR „Barka” 22 stycznia 1951 roku.
18) KS-150/14/402 [ bud. 1947] Koł 26 (wł. GIRM; uż. Józef Myślisz) {410326; SOIF}; silnik Volund Nr 17 891;
Uwagi: Przejęty przez „Arkę” (eksploatacja od 2 września 1948 r.) i nazwany ARKA 26. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Barka” 7 listopada 1951 roku jako Dar 47.
19) KS-150/15/402 [ bud. 1948] Dzi 60 (wł. GIRM; uż. Sp. „Bellona”) {410186; SNEH}; Skandia 85 KM;

Stocznie Rybackie {401+402}
Uwagi: Nie jest jasne, w jakiej stoczni budowano te jednostki. Na pewno zamówiono je w Siankach, gdzie dostały numery budowy 5 i 8. Zapewne budowę dokończono w Gdyni (może dostały tam nowe numery budowy, niewykluczone, że jeden z nich to MIR 20a/47). Niewykluczone, że jeden kuter (Gdy 52) ukończono w Stoczni Nr 3.
20) KS-150(MIR 20a)/? 5 [ bud. 1947] Gdy 52 (PCWM) {410302; SOMQ};
21) KS-150(MIR 20a)/? 8 [ bud. 1948] Gdy 147 (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) {410289; SNHN}; silnik Skandia Nr 222 722, 85 KM.
Uwagi: Potem oznaka rybacka Świ 55 (wł. ZWM, uż. „Barka”), a następnie (od października 1950 r.) Koł 25.

Stocznia w Gdańsku {Nr 3}
22) MIR 20a/S-2 [ bud. 1947] Npo 10 (wł. GIRM; uż. Wiesław Godlewski – Oliwa i Andrzej Klimaj – Orłowo) {410174; SOBV}; silnik 75 KM.
23) MIR 20a/S-3 [ bud. 1948] Gdy 21 (ARKA 14) {410022; SOCH}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 10 marca 1948 roku. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Barka” 7 listopada 1951 roku jako Dar 48.
24) MIR 20a/S-4 [ bud. 1948] Gdy 138 (ARKA 17) {410023; SODD/SODN}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Rejestracja w MUR Gdynia 3 maja 1948 r., eksploatacja w „Arce” od 16 czerwca 1948 roku. Potem w usteckim oddziale PPiUR „Barka” jako Ust 55.
25) MIR 20a/S-5 [ bud. 1948] Gdy 94 (ARKA 25) {410311; SODJ}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 12 sierpnia 1948 roku. Potem w usteckim oddziale PPiUR „Barka” jako Ust 57.
26) MIR 20a/S-6 [ bud. 1948] Gdy 137 (ARKA 16) {410148; SODM}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 17 czerwca 1948 roku. Potem – przejściowo – w usteckim oddziale PPiUR „Barka” jako Ust 54. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Arka” 22 listopada 1951 roku jako Gdy 137.
27) MIR 20a/S-7 [ bud. 1948] Gdy 65 (ARKA 15) {410309; SOCI}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 28 kwietnia (? września) 1948 roku. Potem w usteckim oddziale PPiUR „Barka” jako Ust 53.
28) MIR 20a/S-8 [ bud. 1948] Gdy 80 (ARKA 23) {SODJ!, patrz 25)}; Skandia 85 KM;
Uwagi: Eksploatacja w „Arce” od 23 lipca 1948 roku. Wymieniany wśród jednostek PPiUR „Arka” 22 listopada 1951 roku.

Wśród jednostek świnoujskiej „Barki” wymieniane są (w II kwartale 1949 r.) dwa kutry:
a) Świ 57 (wł. MUR, uż. „Barka”), bud. Sianki 1948 r., silnik Skandia 222 719 o mocy 85 KM;
b) Świ 68 (wł. MCH, uż. „Barka”), bud. Stogi 1947 r., silnik Volund Nr 2537 o mocy 70/80 KM.
Jak na razie nie umiem przyporządkować (z 100% pewnością) tych jednostek do powyższej listy. Być może Świ 57 to przejściowa nazwa Dzi 60, a Świ 68 to ex Gdy 145 (lub KS-150/11/402).

JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-12, 21:29 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Spośród wymienionych kutrów dwa zostały uprowadzone do Szwecji. 10 października 1948 roku uciekł Dar 4 (wł. Skarb Państwa, użytkownik Stefan Dabrowski, czyli ex Dzi 47) z 4 rybakami na pokładzie. Wyrewindykowany został 3 grudnia tegoż roku, po powrocie do Polski prawdopodobnie zmieniono mu oznakę rybacką na Świ 69 (własność MCH, użytkownik - "Barka"). Drugim kutrem, który opuścił Polskę (28 grudnia 1948 r.) był NPo 12 (z 3 osobami, w tym 2 rybaków). Wyrewindykowany został 1 lutego 1949 roku. Po powrocie szybko zmieniono mu oznakę na Ust 3.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB jesteś wielki :!: jak tylko "ogarnę się" po przeprowadzce, wprowadzę niezbędne zmiany w wykazie.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

AvM cytował artykuły o budownictwie kutrów rybackich opublikowane w "Budownictwie Okrętowym". O Stoczni Rybackiej w Darłowie pisano tam tak:
AvM pisze:...Stocznia Rybacka w Darlowie
Od roku 1946 do 1948, tzn. do czasu likwidacji stoczni, wybudowano tu 13 kadłub6w kutrów typu KD-152. Jednostki te wykończono w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947-1949...
Ta informacja nie jest do końca prawdziwa. Po zamknięciu stoczni w Darłowie (1 marca 1948 r.) część kutrów skierowano do wykończenia do Stoczni Rybackiej w Ustce, W dokumencie, z 20 września 1948 roku, podano że w październiku i listopadzie t.r. stocznia ma wykończyć 8 kutrów rozpoczętych w Darłowie.
JB
PS. Ten dokument to list przedsiębiorstwa Stocznie Rybackie Spólka z o. o. do Departamentu Rybołóstwa Morskiego Ministerstwa Żeglugi. Jest adnotacja o kopii skierowanej do: Stocznia Rybacka w Ustce, 2242/404, w miejscu.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze:
JB pisze:Byłt 2 kutry typu MIR 20a o oznaczeniu Koł 25 (oczywiście w różnych okresach).
To ciekawe bo ja znalazłem dwa o oznaczeniu Kol 26 :shock: pozycja 12 i 53 w nowym wykazie który zaraz znajdzie się na forum natomiast Koł 25 tylko jeden pozycja 36
Gdy oznaki rybackie przechodzą z jednego kutra na inny to powstaje zamieszanie, nawet w rejestrach PRS. Np. jeśli MIR 20a/18/402 (Nr 37 ze spisu) miał oznakę Koł 27 od poczatku do 1957 roku, to skąd się wzięła taka oznaka dla kutra MIR 20a/50/402 (Nr 33), jeśli w roczniku PRS 1957 jest napisane: Koł 2 (ex Koł 27).
Wydaje mi się także, że nie było oznaki Koł 26 dla przedwojennego kutra (MIR 35 FILIP), natomiast taką oznakę nosiła, oprócz kutra typu MIR 20a, jednostka typu JO-2 (58/402 z 1948 roku). Dokumenty natomiast potwierdzają, że istniały dwa kutry typu MIR 20a z oznaką Koł 25. Pierwszy to KS-150/12/401 (późniejszy Wła 64), drugi (o Nr. rej. PRS - 410289), który zmienił oznakę (ex Świ 55) w październiku 1950 roku.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Świetnie że o tym piszesz :-) bo jestem w trakcie aktualizacji listy kutrów, więc "od ręki" uwzględnię twoje uwagi... a czy mógłbyś przyjrzeć się kutrom przedwojennym? W ich przypadku cenna jest każda uwaga.

Także Marka prosiłbym o pomoc w uporządkowaniu losów MIR-ów 20 przedwojennej budowy :-)

EDIT
JB pisze: Wydaje mi się także, że nie było oznaki Koł 26 dla przedwojennego kutra (MIR 35 FILIP), natomiast taką oznakę nosiła, oprócz kutra typu MIR 20a, jednostka typu JO-2 (58/402 z 1948 roku).
Oznaczenie Koł 26 dla FILIP-a (MIR 36) podałem za "Księgą Statków Polskich" tom 4 str. 91. W/g autorów miał nosić to oznaczenie w 1947 roku, zdaje się że jakoś na początku 1948(?), zmieniono/zweryfikowano oznaczenia rybackie. Więc kuter typu JO-2 mógł je otrzymać po FILIP-ie. Co też jest uwzględnione w wykazie bo FILIP zmienił w 1948 oznakę z Koł 26 na Dar 26.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Pismo MUR Darłowo (z 6 lutego 1948 r.) mówi o przerejetrowaniu kutra Ust 26 na Dar 26. Nie ma mowy o Koł 26,
JB
Ostatnio zmieniony 2012-02-19, 19:54 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Pismo MUR Darłowo ( z 6 lutego 1948 r.) mówi o przerejestrowaniu kutra Ust 26 na Dar 26. Nie ma mowy o Koł 26
Wiec w takim razie rodzi się pytanie jakie oznaczenie otrzymał po rewindykacji FILIP?
Tak sobie coś skojarzyłem z wcześniejszych postów, dotyczy niewiadomej a):
Marek T pisze:GDY 113 to przedwojenny kuter typu MIR-20 zbudowany w 1938 r. W 1949 r. zarejestrowany jako WŁA 23 (MCH/Józef Czapp).
PRS podaje dla niego numer 36, ale jest to najprawdopodobniej zła informacja, gdyż skądinąd wiadomo, że numer 36 miał kuter GDY 83 (FILIP) tego typu, zbudowany w tym samym roku dla Pawła Krügera.
Wiec może jednak FILIP to Gdy 113?

Coś mi się wydaje że losy MIR-ów podawane w "KSP" t. 4 mają wiele luk i przeinaczeń, ale może poczekajmy, aż Marek się wypowie na ten temat, w końcu jest współautorem czwartego tomu "KSP".

Tak czy siak, jest kolejny dowód na to, że kutry przedwojenne trzeba zweryfikować.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Pierwsza informacja, którą znalazłem dla kutra FILIP, to pochodzący z 1 kwietnia 1947 roku spis rewindykowanych kutrów. Pozycja 29. to Gdy 83 (Nr. polski z 1939 r.); Got 1, Taucherboot 2 - Thora (Nr. niemiecki); Koł ... (Nr. obecny); 15,22 m (długość); Deutz 100 KM (motor); Felisiak (obecny użytkownik). Czyli rzeczywiście miał być zarejestrowany w Kołobrzegu, ale jeśli, to na pewno nie pod numerem 26 (bo np. numer 22 to najwyższy numer kołobrzeskiego kutra w grudniu 1948 roku), przypuszczam że go w Kołobrzegu w ogóle go nie zarejestrowano. W spisie z grudnia 1947 roku występuje jako Ust 26 (użytkownik Edward Sowiński), a wykazie z listopada 1948 r. jako Dar 26 (użytkownik Wiktor Malczewski).
Według mnie to pierwsza oznaka po wojnie to Gdy 83, a później Ust 26.
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Uporządkowanie przedwojennych kutrów typu MIR-20 zabiera trochę czasu, więc na razie podaję to, co mam na FILIPA.

1938: zbudowany jako MIR 36 / GDY 83 (FILIP).
03.1945: znalazł się w Kilonii.
12.1946: powrócił do Gdyni.
1947: GDY 83, użytkownikiem był Szczepan Felisiak.
03.1947: zarejestrowany jako KOŁ 26, ale w pół roku później odebrany Felisiakowi za odmowę osiedlenia się w Kołobrzegu.
Po wrześniu 1947 rejestrowany jako (kolejno?) DAR 26, UST 11, UST 29 ("Jesiotr"?).
03.1952: wyrzucony na brzeg w rejonie Władysławowa, ściągnięty.
04.1953: zarejestrowany jako WŁA 95 ("Gryf").
8.12.1961: zatonął na wysokości Chłapowa wskutek przecieku.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:03.1947: zarejestrowany jako KOŁ 26, ale w pół roku później odebrany Felisiakowi za odmowę osiedlenia się w Kołobrzegu.
Po wrześniu 1947 rejestrowany jako (kolejno?) DAR 26, UST 11, UST 29 ("Jesiotr"?).
Chyba jednak zarejestrowany w Kołobrzegu, może wykonawcy spisu cytowanego przez JB, jeszcze nie znali numeru?

Marku, a czy dałoby radę w tych wykazikach uwzględnić powojenny, radiowy sygnał wywoławczy i numer PRS-u?

EDIT:
Tak wygląda Filip na tą chwilę:
12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Deutz, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (czy może Got 1?) (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> niem. Taucherboot 2 --> niem. Thora --> po V.1945? niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Gdy 83 (Szczepan Felisiak) --> III.1947 Koł 26 (Szczepan Felisiak) --> --> po IX.1947 Ust 26 (Edward Sowiński) --> przed XI.1948 Dar 26 (Wiktor Malczewski) --> po XI.1948 Ust 11 --> przed 1952 Jesiotr(?) Ust 29 --> III.1952 wyrzucony na brzeg koło Władysławowa, ściągnięty --> IV. 1953 Wła 95 (Gryf) --> † 8.XII.1961 w wyniku przecieku, zatonął na wysokości Chłapowa

Moje wątpliwości budzi niemieckie oznaczenie rybackie Got 1, które podaje KSP t. 4 str. 91, ponieważ Groener podaje iż zarekwirowano w III.41 kuter Got 83 należący do P. Krügera; ciekawe też jest to, iż W. Blady opisujący tragiczne wydarzenia w rybołówstwie nie wspomina ani o wyrzuceniu na brzeg w 1952, ani o zatonięciu w 1961 :roll:
ODPOWIEDZ