Witam!
Chciałbym powrócić jeszcze do działek i wieżyczek.
Marek T pisze:Jeszcze na poprzednim Forum zaplątałem się w zeznaniach na temat Boforsa na NIEUCHWYTNYM.
Znalazłem w końcu relację zbrojmistrza z tegoż Oddziału i mówił on (w 1985 roku) tak:
NIEUCHWYTNY - uzbrojony w działko 40 mm Boforsa (120 pocisków na minutę). Wieża artyleryjska była prawdopodobnie odkryta. Prócz tego miał działko Puteaux i km Hotchkiss. Działko Puteaux na NIEUCHWYTNYM było lepsze, niż na kutrach - była z oporopowrotnikiem.
Nagabywany w sprawie Boforsa, upierał się, że był to właśnie Bofors, a nie Vickers. Miał natomiast pewne wątpliwości w sprawie działka Puteaux - nie był na 100% pewien, czy było podczas kampanii wrześniowej.
Wielgachne zdjęcie, ale najlepsze. Najprawdopodobniej odkrywam Amerykę, ale to dla uporządkowania: oporopowrotnik, to ta rura pod lufą. Miały je wszystkie działka Putoaux mlle 18, a więc wszystkie na wozach bojowych. Starsze kutry natomiast - miały Putauxa mlle 1885 bez oporopowrotnika - więc były to dwa różne wzory działka (choć tej samej firmy, tego samego kalibru - i pewnie też - mogące strzelać tą samą amunicją. Tak więc na Nieuchwytnym były działka charakterystyczne dla Broni Pancernej.
RyszardL pisze:
Mitoko pisze:Mniej więcej - dla spokoju - wieżyczki wz. 29
Na zdjęciu Ryszarda wyraźnie widać rodzaj jarzma - jest to prostąkotne jarzmo kardanowe stosowane w samochodach pancernych wz. 28 oraz wz. 34. (Peaugot-Fiat). Natomiast w wieżach samochodów pancernych wz. 29 (Ursus) zastosowano jarzmo kuliste.
Przynajmniej tak wynika ze znanych mi zdjęć - także reprodukowanych przez Mitoko, a przedstawionych powyżej. Z drugiej strony Ursusów wz. 29. zrobiono bodajże 13 sztuk. Mam jednoczesne zdjęcie 4 samochodów na jednym - wszystkie z jarzmami kulistymi (być może podobnymi do jarzm ckm ma tym samym wozie - a więc takimi, jakie były później zastosowane w czoiłgu rozpoznawczym TK).
Mało jest zdjęć wieży Ursusa en face - szczęśliwie dysponujemy jednym z nich na FOW - spójżcie na drugie zdjęcie od góry, w skrajnym prawym rzędzie w kolażu przedstawionym przez Mitoko.
Po pierwsze widać (także na innych zdjęciach w innych książkach), że luk dowódcy jest po lewej stronie działka (patrząc od wewnątrz wieży) natomiast na zdjęciu Nieuchwytnego luk jest po stronie przeciwnej. (zdjęcie jest odbite prawidłowo - zwróćcie uwagę na guziki mundurów).
Po drugie, to, co Panowie bierzecie za jakiś luk w przedniej lewej ścianie wieży chyba nim nie jest. Luki takie były w wieży samochodu pancernego wz. 34 i po pierwsze były one na bocznych ścianach (co jest logiczne bo pod kątem 30-45 stopni można spojrzeć korzystająć z urządzeń celowniczych, co jest dużo trudniejsze w bok pojazdu), a po za tym na dostępnych mi zdjęciach bardzo wyrażnie odznaczały się na tle ściany (nie mówiąć już o tym, że były zupełnie inaczej rozwiazane technicznie i miały zawiasy na górze wielkości kostki mydła.
Marek T pisze:Nie wiem, może coś z tego wyczytacie.
NIEUCHWYTNY w 1934 roku
Gość stoi na górnym luku, a na płycie czołowej, ponad jarzmem nie ma drucianego stelaża - być może został zainstalowany po 19334 roku - chociażby dla montowania brezentowego daszka[?].
Po trzecie, widać wyraźnie, wystającą z tylnego jarzma Ursusa lufę ckm wz. 25. wystającą na ~~ 70 centymetrów. Na zdjęciu Nieuchwytnego tej lufy nie widać. Patrząc pod tym kątem nie zobaczylibyśmy jej także i w Ursusie. Ale, czy to wieżyczka nam zasłania ckm, czy też go tam po prostu nie ma? O ile wieżyczka bojowa była oddalona od wieży dowodzenia?
(jeśli mogę skorzystać - jeśli nie - od razu rysunek usunę)
Czy obracając wieżę nie zawadzalibyśmy lufą ckm o kadłub kutra? Z cosinusów wynika, że na tym rysunku albo lufa jest za długa, albo odległość za mała, albo na nadbudówce lakier rysowany jesty przez wylor Hotchkissa (lufa armaty była o kilkanaście centymetrów krótsza). Będzie jasne, gdy poznamy odległóść od wieży bojowej, do wieży dowodzenia.
Pozdrawiam
Ksenofont