CKU Nieuchwytny

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
SmokEustachy
Posty: 4481
Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
Lokalizacja: Oxenfurt
Kontakt:

Post autor: SmokEustachy »

Mitoko pisze:
SmokEustachy pisze:
Mitoko pisze: Bez różnicy - ale na "Morzu Pińskim" na pewno by pogłębił niejedną rzeczkę tą rufą
Przeciez pisalem, ze to wersja kolonialna.
W kolonii sa glebokie rzeki.
Dobra - zmieniam nazwe na Niepokonany
Widocznie nie doczytałeś - gdyby rzeczka była głębsza to by udawał OP w pozycji pionowej - ta wieża z 40-ką na rufie skutecznie by go utopiła, szczególnie iż wywaliłeś motory by umieścić małe wieżyczki
Motory tam sa, pod kominem.
po to jest znacznie dluzszy i ma wieksze zanuzenie, zeby sie nie kopyrtnal.
A doplynie do kolonii w ladowni
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

Obrazek

Smoku, ja też się kiedyś na początku mojej "kariery" rysownika bawiłem w takie swoje konstrukcje.
Podaj przy swowj jakieś przewidywane wymiary, dane, to będzie dużo sposobniej.

Pozdrawiam
Ryszard
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

SmokEustachy pisze:Motory tam sa, pod kominem.
?? To jaki on ma napęd ??
SmokEustachy pisze:po to jest znacznie dluzszy
Nie widać po proporcjach

A wieża i tak za bardzo na rufie
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

Witam!
Chciałbym powrócić jeszcze do działek i wieżyczek.
Marek T pisze:Jeszcze na poprzednim Forum zaplątałem się w zeznaniach na temat Boforsa na NIEUCHWYTNYM.
Znalazłem w końcu relację zbrojmistrza z tegoż Oddziału i mówił on (w 1985 roku) tak:
NIEUCHWYTNY - uzbrojony w działko 40 mm Boforsa (120 pocisków na minutę). Wieża artyleryjska była prawdopodobnie odkryta. Prócz tego miał działko Puteaux i km Hotchkiss. Działko Puteaux na NIEUCHWYTNYM było lepsze, niż na kutrach - była z oporopowrotnikiem.
Nagabywany w sprawie Boforsa, upierał się, że był to właśnie Bofors, a nie Vickers. Miał natomiast pewne wątpliwości w sprawie działka Puteaux - nie był na 100% pewien, czy było podczas kampanii wrześniowej.
Wielgachne zdjęcie, ale najlepsze. Najprawdopodobniej odkrywam Amerykę, ale to dla uporządkowania: oporopowrotnik, to ta rura pod lufą. Miały je wszystkie działka Putoaux mlle 18, a więc wszystkie na wozach bojowych. Starsze kutry natomiast - miały Putauxa mlle 1885 bez oporopowrotnika - więc były to dwa różne wzory działka (choć tej samej firmy, tego samego kalibru - i pewnie też - mogące strzelać tą samą amunicją. Tak więc na Nieuchwytnym były działka charakterystyczne dla Broni Pancernej.
RyszardL pisze:Obrazek
Mitoko pisze:Mniej więcej - dla spokoju - wieżyczki wz. 29
Obrazek
Na zdjęciu Ryszarda wyraźnie widać rodzaj jarzma - jest to prostąkotne jarzmo kardanowe stosowane w samochodach pancernych wz. 28 oraz wz. 34. (Peaugot-Fiat). Natomiast w wieżach samochodów pancernych wz. 29 (Ursus) zastosowano jarzmo kuliste.
Przynajmniej tak wynika ze znanych mi zdjęć - także reprodukowanych przez Mitoko, a przedstawionych powyżej. Z drugiej strony Ursusów wz. 29. zrobiono bodajże 13 sztuk. Mam jednoczesne zdjęcie 4 samochodów na jednym - wszystkie z jarzmami kulistymi (być może podobnymi do jarzm ckm ma tym samym wozie - a więc takimi, jakie były później zastosowane w czoiłgu rozpoznawczym TK).
Mało jest zdjęć wieży Ursusa en face - szczęśliwie dysponujemy jednym z nich na FOW - spójżcie na drugie zdjęcie od góry, w skrajnym prawym rzędzie w kolażu przedstawionym przez Mitoko.
Po pierwsze widać (także na innych zdjęciach w innych książkach), że luk dowódcy jest po lewej stronie działka (patrząc od wewnątrz wieży) natomiast na zdjęciu Nieuchwytnego luk jest po stronie przeciwnej. (zdjęcie jest odbite prawidłowo - zwróćcie uwagę na guziki mundurów).
Po drugie, to, co Panowie bierzecie za jakiś luk w przedniej lewej ścianie wieży chyba nim nie jest. Luki takie były w wieży samochodu pancernego wz. 34 i po pierwsze były one na bocznych ścianach (co jest logiczne bo pod kątem 30-45 stopni można spojrzeć korzystająć z urządzeń celowniczych, co jest dużo trudniejsze w bok pojazdu), a po za tym na dostępnych mi zdjęciach bardzo wyrażnie odznaczały się na tle ściany (nie mówiąć już o tym, że były zupełnie inaczej rozwiazane technicznie i miały zawiasy na górze wielkości kostki mydła.
Marek T pisze:Nie wiem, może coś z tego wyczytacie.
NIEUCHWYTNY w 1934 roku
Obrazek
Gość stoi na górnym luku, a na płycie czołowej, ponad jarzmem nie ma drucianego stelaża - być może został zainstalowany po 19334 roku - chociażby dla montowania brezentowego daszka[?].
Po trzecie, widać wyraźnie, wystającą z tylnego jarzma Ursusa lufę ckm wz. 25. wystającą na ~~ 70 centymetrów. Na zdjęciu Nieuchwytnego tej lufy nie widać. Patrząc pod tym kątem nie zobaczylibyśmy jej także i w Ursusie. Ale, czy to wieżyczka nam zasłania ckm, czy też go tam po prostu nie ma? O ile wieżyczka bojowa była oddalona od wieży dowodzenia?
Obrazek (jeśli mogę skorzystać - jeśli nie - od razu rysunek usunę)
Czy obracając wieżę nie zawadzalibyśmy lufą ckm o kadłub kutra? Z cosinusów wynika, że na tym rysunku albo lufa jest za długa, albo odległość za mała, albo na nadbudówce lakier rysowany jesty przez wylor Hotchkissa (lufa armaty była o kilkanaście centymetrów krótsza). Będzie jasne, gdy poznamy odległóść od wieży bojowej, do wieży dowodzenia.

Pozdrawiam
Ksenofont
Ostatnio zmieniony 2005-05-24, 00:46 przez Ksenofont, łącznie zmieniany 2 razy.
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
Emden
Posty: 759
Rejestracja: 2004-07-08, 15:22

Post autor: Emden »

W ksiązce "Pojazdy wojska polskiego - wrzesień 1939" A. Jońca sa zdjecia równiez jedynie z kulistym jarzmem.
Nie wiem na ile pewne jest to źródło - wygrałem to na zawodach ;)
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1624
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

SmokEustachy pisze:Motory tam sa, pod kominem.
po to jest znacznie dluzszy i ma wieksze zanuzenie, zeby sie nie kopyrtnal.
To może zrób także przekrój wzdłużny i przekrój z góry na wysokości np. linii wodnej - wtedy będzie łatwiej ocenić na ile to wszystko jest realne...
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

Ksenofoncie, zrobiłeś interesujący zestaw w temacie wieżyczki Ursusa, ale co proponujesz?
Rysunek raz już poprawiałem, zgodnie z sugestiami forumowiczów i jestem gotów zrobić to powtórnie, ale co dokładnie?

Pozdrawiam
Ryszard
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Ksenofont pisze:Wielgachne zdjęcie, ale najlepsze. Najprawdopodobniej odkrywam Amerykę, ale to dla uporządkowania: oporopowrotnik, to ta rura pod lufą. Miały je wszystkie działka Putoaux mlle 18, a więc wszystkie na wozach bojowych. Starsze kutry natomiast - miały Putauxa mlle 1885 bez oporopowrotnika - więc były to dwa różne wzory działka (choć tej samej firmy, tego samego kalibru - i pewnie też - mogące strzelać tą samą amunicją.
Rany Boskie - Xeno - ten mit już dawno obaliłem - na starszych kutrach (na stanowiskach otwartych) nie było Putauxów, a Hotchkissy 37mm L33 M1885 - ta sama amunicja ale inna broń.
Ksenofont pisze:Tak więc na Nieuchwytnym były działka charakterystyczne dla Broni Pancernej.
Na zdjęciu Ryszarda wyraźnie widać rodzaj jarzma - jest to prostąkotne jarzmo kardanowe stosowane w samochodach pancernych wz. 28 oraz wz. 34. (Peaugot-Fiat). Natomiast w wieżach samochodów pancernych wz. 29 (Ursus) zastosowano jarzmo kuliste.
Jarzmo prostokątne było typowe także dla FT-17 - tu w ogóle jest kwestia moim zdaniem nie do dojścia czy był to Putaux 37mm w odmianie S.A. (dla SP) czy w odmianie wz. 18 (dla czołgów).
Ksenofont pisze:Mało jest zdjęć wieży Ursusa en face - szczęśliwie dysponujemy jednym z nich na FOW - spójżcie na drugie zdjęcie od góry, w skrajnym prawym rzędzie w kolażu przedstawionym przez Mitoko.
Po pierwsze widać (także na innych zdjęciach w innych książkach), że luk dowódcy jest po lewej stronie działka (patrząc od wewnątrz wieży) natomiast na zdjęciu Nieuchwytnego luk jest po stronie przeciwnej.
Cenna uwaga - trzeba się temu przyjrzeć
Gość

Post autor: Gość »

Witam!
Mitoko pisze:Rany Boskie - Xeno - ten mit już dawno obaliłem - na starszych kutrach (na stanowiskach otwartych) nie było Putauxów, a Hotchkissy 37mm L33 M1885 - ta sama amunicja ale inna broń.
Racja - przypomnialem sobie o tym już gdy napisalem post, ale chcialem podkreślić to, że
Ksenofont pisze:Tak więc na Nieuchwytnym były działka charakterystyczne dla Broni Pancernej.
Czyli była to wieżyczka "Broni Pancernej" a nie PMW.
Mitoko pisze: Jarzmo prostokątne było typowe także dla FT-17 - tu w ogóle jest kwestia moim zdaniem nie do dojścia czy był to Putaux 37mm w odmianie S.A. (dla SP) czy w odmianie wz. 18 (dla czołgów).
Ale wszystko wskazuje na to, że nie były to wieżyczki z Ursusa.
RyszardL pisze:Ksenofoncie, zrobiłeś interesujący zestaw w temacie wieżyczki Ursusa, ale co proponujesz?
Rysunek raz już poprawiałem, zgodnie z sugestiami forumowiczów i jestem gotów zrobić to powtórnie, ale co dokładnie?
Gdybym to ja wiedział?
1 - zdaje mi się, że nie było gniazda przeciwlotniczego. (na 99%)
2 - zdaje mi się, że jest wielce prawdopodobne, że nie było w wieżyczce gniazda 120 stopni w tył dla ckm. (na 90%)

Więc - ten ckm był gdzieś indziej - a/ może w kazamacie, może - po głebszym zastanowieniu uważam że Horodyszcze miał racje - b/ w lewej bocznej ściance wieży może być miejsce na zamontowanie CKM - mniej więcej takie, jak w pierwszych wersjach TK-3?

Ale to wymaga głębszego zastanowienia się, jak na razie rozwiązanie a/ wydaje mi się bardziej prawdopodobne.
Ale na wojnę z tego powodu nie pójdę.

Pozdrawiam
Ksenofont
serek
Posty: 155
Rejestracja: 2005-03-02, 16:00
Lokalizacja: olsztyn

Post autor: serek »

Wydaje mi sie ze powinnismy przyjac ze ckm Chotchkiss znajdowal sie w scianie wiezy ,po lewej stronie dzialka. Otwor ten ma taki sam ksztalt jak jazmo ckm-u w tankietce tks ( w albumie - polskie okrety ,zamiescilem fotki tego jazma + fotka montowania ckm w drezynie pancernej Tatra)
serek
Posty: 155
Rejestracja: 2005-03-02, 16:00
Lokalizacja: olsztyn

Post autor: serek »

Takie rozwiazanie umieszczenia ckm-u zastosuje w modelu jako najbardziej prawdopodobne i prawidlowe. Co pokazuja zdjecia.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Ksenofont pisze:Czyli była to wieżyczka "Broni Pancernej" a nie PMW.
To było chyba zawsze oczywiste.
Ksenofont pisze:
Mitoko pisze: Jarzmo prostokątne było typowe także dla FT-17 - tu w ogóle jest kwestia moim zdaniem nie do dojścia czy był to Putaux 37mm w odmianie S.A. (dla SP) czy w odmianie wz. 18 (dla czołgów).
Ale wszystko wskazuje na to, że nie były to wieżyczki z Ursusa.
A jakie znasz zbliżone wieżyczki tego typu ?
Ksenofont pisze:1 - zdaje mi się, że nie było gniazda przeciwlotniczego. (na 99%)
2 - zdaje mi się, że jest wielce prawdopodobne, że nie było w wieżyczce gniazda 120 stopni w tył dla ckm. (na 90%)

Więc - ten ckm był gdzieś indziej - a/ może w kazamacie, może - po głebszym zastanowieniu uważam że Horodyszcze miał racje - b/ w lewej bocznej ściance wieży może być miejsce na zamontowanie CKM - mniej więcej takie, jak w pierwszych wersjach TK-3?

Ale to wymaga głębszego zastanowienia się, jak na razie rozwiązanie a/ wydaje mi się bardziej prawdopodobne.
Ale na wojnę z tego powodu nie pójdę.
Czy jest możliwe - może ...
Ale nie miałoby to sensu pozbawiać wieżyczki ckm-u
Ta sprawa się robi maksymalnie niejasna.

Zresztą - gdyby wieżyczka miała mieć tylko Puteauxa - to łatwiej by było dać mniejszą wieżyczkę od SP wz. 34 co planowano przy KM. Mniejsza i lżejsza.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Ksenofont pisze:... luk dowódcy jest po lewej stronie działka (patrząc od wewnątrz wieży) natomiast na zdjęciu Nieuchwytnego luk jest po stronie przeciwnej. ...
Może zdjęcie jest odwrócone - lustrzane?
Awatar użytkownika
Ksenofont
Posty: 2105
Rejestracja: 2004-12-27, 23:28
Lokalizacja: Praga

Post autor: Ksenofont »

Witam!
Marek T pisze:
Ksenofont pisze:... luk dowódcy jest po lewej stronie działka (patrząc od wewnątrz wieży) natomiast na zdjęciu Nieuchwytnego luk jest po stronie przeciwnej. ...
Może zdjęcie jest odwrócone - lustrzane?
Nie, już na to zwracałem uwagę - spójrz na guziki munduru żołnierza stojącego po lewej stronie - jest zapięty prawidłowo, a ten drugi trzyma kb na prawym ramieniu, poza tym drugie zdjęcie też na to wskazuje.

Tutaj jest zdjęcie TK-3
Obrazek
W którym Hotchkiss umieszczono w podstawie w pojeździe, a płyta nad ckm jest otwierana w górę - na zawiasach - podobnie do luku kierowcy:
Obrazek
Mitoko pisze:A jakie znasz zbliżone wieżyczki tego typu?
Nie jest to wieżyczka z Ursusa - jarzmo, luk wejściowy, wyżej osadzone działko.
Nie jest to wieżyczka z SP. wz. 28/34
Nie jest to wieżyczka z FT-17.
Czyli pozostaje nam jedynie ta wieżyczka, którą próbowano na Ursusie wz. 28 jako pierwszą - wzorowaną na Austinie 1917 - ta z ckm vis-a-vis działka. Wiemy, że ekstra wieżyczka dla Ursusa powstała - i została odrzucona. Co się z nią stało? Wiemy zaś, że Flotylla była miejscem do którego trafiały chyba każde pojedyńcze rozwiązania. Zdaje mi się, że to ta właśnie wieżyczka tyle tylko, że z podwodu braku miejsca dla tylnego km, wycięto otwór w bocznej ściance wieży? Tak robili i Francuzi, i Japończycy. A może raczej z działkiem w miejsce ckm - co tłumaczy odwrotność górnego luku? Albo - co wydaje mi się najbardzie prawdopodobne - z działkiem przeniesionym na tylną prawą ścianę obok ciężkiego karabinu maszynowego. To tłumaczy zarówno górny luk po prawej stronie - nisko osadzony Hotchkiiss - jak w Ursusie wz. 28 - i z KONIECZNOŚCI - dziwnie, zbyt wysoko osadzone działko (bo niżej nie było miejsca?
Co Panowie o tym myślicie?
Pozdrawiam
Ksenofont

P.S. Dla uporządkowania spraw - linki do zdjęcia Serka - to on był pomysłodawcą takiego umieszczenia ckm, więc zwracam honor:
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1114
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1113
http://fow.aplus.pl/forum/album_pic.php?pic_id=1112
X
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?
Obrazek
serek
Posty: 155
Rejestracja: 2005-03-02, 16:00
Lokalizacja: olsztyn

Post autor: serek »

Dziekuje Kseno za umieszczenie moich linkow :D (nie wiem jak to sie robi -raczkuje w tej dziedzinie :( ).
Mysle ze Chotchkiss byl umieszczony w scianie wiezy w dwoch pozycjach:
1. Do strzelania plaskiego -dolne mocowanie.
2. Do strzelan plot.- specjalne mocowanie i podnoszona klapka.
Na zdjeciu wyraznie widac rozgraniczenie miedzy dolnym otworem a podnoszona klapka (wlazem).
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Ksenofont pisze: Nie jest to wieżyczka z SP. wz. 28/34
Nie jest to wieżyczka z FT-17.
Czyli pozostaje nam jedynie ta wieżyczka, którą próbowano na Ursusie wz. 28 jako pierwszą - wzorowaną na Austinie 1917 - ta z ckm vis-a-vis działka. Wiemy, że ekstra wieżyczka dla Ursusa powstała - i została odrzucona. Co się z nią stało? Wiemy zaś, że Flotylla była miejscem do którego trafiały chyba każde pojedyńcze rozwiązania.
Umiejscowienie ckm vis-a-vis działka było rozwiązaniem błędnym - strzelec miał za plecami kolbę drugiej strony - dlatego na wz. 29 przeniesiono ostatecznie ckm na 120 st.

Co do wieżyczki - coś mi przyszło do głowy.
Był projektowany SP wz. 31 - de facto poprawiony wz. 29 (mówi się o wzorowaniu na Sauerze z racji układu 6x4) - wiadomo iż Ursus opracował niedługo po SP wz. 29 uterenowione podwozie oraz wersję podwozia 6x4 - moim zdaniem brano tu pod uwagę właśnie kwestię SP wz. 31.

Stąd możliwość iż wieżyczki dla FRz (w końcu poszły nie tylko dla CKU) mogły być zmodyfikowanym modelem zaprojektowanym dla SP wz. 31.
Ale to tylko hipoteza.
Ksenofont pisze:Zdaje mi się, że to ta właśnie wieżyczka tyle tylko, że z podwodu braku miejsca dla tylnego km, wycięto otwór w bocznej ściance wieży? Tak robili i Francuzi, i Japończycy. A może raczej z działkiem w miejsce ckm - co tłumaczy odwrotność górnego luku? Albo - co wydaje mi się najbardzie prawdopodobne - z działkiem przeniesionym na tylną prawą ścianę obok ciężkiego karabinu maszynowego. To tłumaczy zarówno górny luk po prawej stronie - nisko osadzony Hotchkiiss - jak w Ursusie wz. 28 - i z KONIECZNOŚCI - dziwnie, zbyt wysoko osadzone działko (bo niżej nie było miejsca?
Japończycy mieli km na 120 st w stosunku do działka.

Natomiast nie wiem co masz na myśli mówiąc z działkiem przeniesionym na tylną prawą ścianę obok ciężkiego karabinu maszynowego - jeżeli chodzi Ci o umieszczenie obu broni w płytach obok siebie - to niewykonalne - za ciasno - zobacz zresztą kwestię radzieckiego T-18 - Rosjanie męczyli ten pomysł
serek pisze:Dziekuje Kseno za umieszczenie moich linkow :D (nie wiem jak to sie robi -raczkuje w tej dziedzinie :( ).
Mysle ze Chotchkiss byl umieszczony w scianie wiezy w dwoch pozycjach:
1. Do strzelania plaskiego -dolne mocowanie.
2. Do strzelan plot.- specjalne mocowanie i podnoszona klapka.
Na zdjeciu wyraznie widac rozgraniczenie miedzy dolnym otworem a podnoszona klapka (wlazem).
To jest możliwe - choć nie słyszałem nigdy o takich manewrach u nas (a powinny być rozważane choćby pod kątem TK-ów)
ODPOWIEDZ