Strona 1 z 1
Pytania i prośby redakcji MSiO st.handlowe
: 2005-05-29, 14:59
autor: Andrzej J.
Pytania i prośby redakcji „MSiO” (część I handlowe, pyt. 1-7-handl.):
1-handl. Przyszły polski bocznokołowiec Hanka (ex Zagłoba) + zbudowany w 1888 r. na Zalew Kuroński. (a) kto go zbudował i gdzie? (b) armator pierwotny, (c) jaka pierwotna nazwa? (u Micińskiego PPB 1961 s. 176 nie ma jej), (d) sposób kasacji (złomowania?) – szczegóły i daty?
2-handl. Potrzebny pełny wykaz nazw polskich statków pasażerskich białej floty typu Sz-600 (prawdopodobnie 12 szt. – Lilla Weneda i 11 dalszych, ale mogę się mylic.
3-handl. Potrzebny pełny wykaz polskich statków pasażerskich białej floty typu Sz-390 (prawdopodobnie tylko 5 szt. – alfabetycznie: Helena, Joanna, Monika, Natalia i Salomea, ale mogę się mylić, czy były dalsze podobne?). Który był prototypem?
4-handl. Jakie były dalsze losy tych statków proponowanych Polsce ok. 1927 r.:
(…) F. Schichau, dwa gotowe statki, które pierwotnie budowane były w Elblągu dla tureckiego armatora Chriket i Hairie ze Stambułu. Nazywały się one Skutari i Rumeli Kawak. Miały pojemność brutto 140 RT, długość 30,5 m i szerokość 6,6 m. Pozostałych danych brak. Ponieważ nie zostały one wydane Turkom z powodu niezapłacenia należności, wystawiono je na sprzedaż. Jednak po obejrzeniu ich przez ówczesnego dyrektora Żeglugi Polskiej, inż. Juliana Rummla, uznano je za nieodpowiednie dla Żeglugi Polskiej..
Kto wie coś więcej? Nry budowy? Zalecane fotografie. Może Turcy je w końcu kupili i pływały jednak po Bosforze?
5-handl. Jak się nazywa parkowe jezioro w Śląskim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, gdzie miano sprowadzić w 1965 r. Barbarę (ex Wanda)?
6-handl. Gdzie w 1967 r. dokładnie złomowano Zofię (ex Halina, ex Anna, ex Wilk, ex Jadwiga, ex Polyp, ex Jadwiga) ?
7-handl. Data budowy, pojemność BRT i armator tureckiego statku Odenis (ewtl. Odemis wg L. Trawickiego ???), który w 1949 r. doprowadził do zatonięcia Anny (ex Jadwiga, późniejsza Zofia)?
Pozdrowienia dla wszystkich
Andrzej Jaskuła
: 2005-05-29, 16:45
autor: crolick
Po turecku nazwa miasta brzmi
Ödemi?.
Udalo mi sie znalezc tylko tyle -
http://www.mariners-l.co.uk/WWIStandardShipsWarC.html
: 2005-05-29, 17:25
autor: Andrzej J.
Ten War Globe
Completed as ADMIRAL HAMILTON, Byron SS Co, London;
1932 KATIE MOLLER, Moller & Co, Shanghai;
1943 ODEMIS, charter to Turkish Government;
1946 BEYROUTH, Adel M.Hammad, Beirut;
1948 Soc.Libano-Syrienne de Nav.Maritime, Beirut;
1949 SEMIH, Huseyin Avni Soktorik, Istanbul,
1965 scrapped Turkey.
To chyba nie ten statek + bo nam chodzi o sprawce zatopienia Anny w 1949 r. w porcie handlowzm Gdynia, bodaj na redzie.
Ale z nazwa Trawicki mial racje M jak Malgorzata, a nie N jak Natalia
: 2005-05-29, 19:33
autor: Gość
ODEMIS, ex Heimdal (46), 3632 BRT, 4440 dwt, 1 pokład, 5 ładowni, zbud. Oskarshamns Varv. A/B, wod. 1943, uk. 1946, parowiec, masz. 4-cyl. 2-stop. z turbiną na parę odlotową prod. Rheinmetall-Borsig, w 1976 nadal w rejestrze, od 1946 u tego samego armatora.
pozdr.
MB
Odemis sprawca zatopienia Anny w 1949
: 2005-05-29, 20:24
autor: Andrzej J.
Dziękuje MB.
To prawie na pewno będzie ten. A może ktoś wie o jego zdjeciu, bo zapewne archiwa Izby Morskiej w Gdyni zostały zniszczone w obliczu prawa jako akta procesowe (czy takie rzeczy zdarzyły sie Brytyjczykom, jeślli chodzi np. o Titanica?).
Re: Pytania i prośby redakcji MSiO st.handlowe
: 2005-05-30, 13:23
autor: AvM
Andrzej J. pisze:
4-handl. Jakie były dalsze losy tych statków proponowanych Polsce ok. 1927 r.:
(…) F. Schichau, dwa gotowe statki, które pierwotnie budowane były w Elblągu dla tureckiego armatora Chriket i Hairie ze Stambułu. Nazywały się one Skutari i Rumeli Kawak. Miały pojemność brutto 140 RT, długość 30,5 m i szerokość 6,6 m. Pozostałych danych brak. Ponieważ nie zostały one wydane Turkom z powodu niezapłacenia należności, wystawiono je na sprzedaż. Jednak po obejrzeniu ich przez ówczesnego dyrektora Żeglugi Polskiej, inż. Juliana Rummla, uznano je za nieodpowiednie dla Żeglugi Polskiej..
Kto wie coś więcej? Nry budowy? Zalecane fotografie. Może Turcy je w końcu kupili i pływały jednak po Bosforze?
#1193 BOSPHORUS No.72 ÜSKÜDAR (1926) 1927
1.03.1958 zatonal w sztormie w zatoce Izmit (240 osob zginelo)
#1194 BOSPHORUS No.73 RÜMELIKAVAGI (1926)1927
1984 wycofany sprzedany Hotel Hilton i pezrbudowany na
plywajaca restauracje (z napede diesla) . Nazwany SHEHRAZAD
148brt/64nrt 33.1x6.6x2.1m
Schichau 3 Cyl 350ihp
Re: Pytania i prośby redakcji MSiO st.handlowe
: 2005-05-31, 00:03
autor: AvM
Andrzej J. pisze:
2-handl. Potrzebny pełny wykaz nazw polskich statków pasażerskich białej floty typu Sz-600 (prawdopodobnie 12 szt. – Lilla Weneda i 11 dalszych, ale mogę się mylic.
[table]
[mrow]Nr budowy [col] Nazwa [col] Data budowy [col] Data wejscia do ruchu [col] Armator
[row]1. [col] LILLA WENEDA [col] 1960 [col] 10.05.1961 [col] Zegl.Szczecinska
[row]2. [col] ROZA WENEDA [col] 1960[col] 11.1961 [col]Zegl.Szczecinska
[row]3. [col] BALLADYNA [col] 1961/62 [col] 1962 [col]Zegl.Szczecinska
[row]4. [col] ALINA [col] 1962 [col] 1962 [col]Zegl.Szczecinska
[row]5. [col] ELLENAI [col] 1962[col] 1963 [col] Zegl.Szczecinska
[row]6. [col] LAURA [col] 1962 [col] 1963 [col]Zegl.Szczecinska
[row]7. [col] ALDONA [col] 1963 [col] 08.1963 [col] Zegl.Gdanska
[row]8. [col] MARYLA [col] 1963 [col] 03.1964 [col]Zegl.Gdanska
[row]9. [col] JUDYTA [col] 1963 [col] 1964 [col] Zegl.Szczecinska
[row]10. [col] GRAZYNA [col] 1964 [col] 1964 [col] Zegl.Gdanska
[/table]
Dane te pochodza od Waldka.
AvM
: 2005-05-31, 12:51
autor: Gość
SZ-390 wg. W. Danielewicza z "Gazety Morskiej i Żeglugowej" 1992 r.:
Joanna - prototyp 1964
Natalia, Monika, Ewa*, Helena - 1965
Salomea - 1966
+ 2 statki dla Ż. Szczecińskiej, których nazw nie wymiania
*typ SZ-390 R
pozdr.
MB
: 2005-06-01, 11:01
autor: AvM
HANKA jest jedna z wiekszych zagadek:
Wg. Kolicki-Micinski:
W duzym Micinskim:
92BRT/34NRT 31x6,7m 65KM (?) = 8w 150 pasazerow. 4 zalogi
AvM
: 2005-06-01, 12:04
autor: AvM
Na razie tylko to:
AvM
: 2005-06-01, 21:37
autor: Marek T
[table]
[mrow]Nr budowy [col]Nazwa [col]Rok budowy
[row] 1.[col]JOANNA [col]1964
[row] 2.[col]NATALIA[col]1965
[row] 3.[col]MONIKA[col]1965
[row] 4.[col]EWA[col]1965
[row] 5.[col]HELENA[col]1965
[row] 6.[col]SALOMEA[col]1966
[row] 7.[col]DOROTA[col]1966
[row] 8.[col]ANNA[col]1966
[/table]
Armator: Żegluga Gdańska, za wyjątkiem 2 ostatnich, zbudowanych dla Żeglugi Szczecińskiej
: 2005-06-01, 22:03
autor: Marek T
Re Chorzów:
W tamtejszym Wojewódzkim Park Kultury i Wypoczynku są chybaa bardziej stawy, niż jeziora. Nie wiem, czy mają nazwy własne.
Znalazłem mapkę - nie widać na niej rzek.
http://www.wpkiw.com.pl/mapa1.html
: 2005-06-01, 22:12
autor: AvM
Marek !
Czy nie ma jakichkolwiek danych dotyczacech HANKI
Kocial , maszyny, rejestracja ???
Skad wiadomo ze pochodzila z Zalewu Kuronskiego ???
Komu zostala sprtztedana na zlom ??
A czy wiadomo na pewno ze na zlom ???
AvM
Statki Białej Floty...
: 2005-06-22, 12:08
autor: W M Wachniewski
Pamiętam, że najpierw NATALIA (w latach 1970-tych), a potem HELENA (80-te i 90-te) pływały sobie w rejsy z Ustki; ANNA i DOROTA "bazowały" w Kołobrzegu. "Helcię" obfotografowałem, jak żaden chyba inny statek (mówili, że "odbijam sobie" na niej to, co mi z "Natalią" nie wyszło, to jest robienie zdjęć); "Natalię" mam za to na ok 10 pocztówkach.
Z całego tego bractwa pamiętam uroczą EWĘ. Kiedyś, pewnego jesiennego dnia w latach 90-tych pojechałem sobie do Gdyni i załapałem się na rejs bodajże "Małgorzatą" po porcie i za falochron. Po przybiciu do brzegu zastałem tam "Ewkę" i rzuciłem się na nią z moim automatycznym Braunem, jak jaki pies na kiełbasę, ale zrobione wtedy slajdy mam do dziś!
eFka (najmilsze polskie imię na F!) była bodajże przystosowana do wożenia VIPów, jako coś w stylu małego reprezentacyjnego jachtu.
Pamiętam też, że szlag mnie trafiał, że jako ich nazwy wykorzystano takie dziwne imiona. Podobały mi się tylko EWA i LAURA. Gdyby to ode mnie zależało, to zamiast tych wszystkich "Judyt", "Maryl", "Monik" itp - na pewno pływałaby w tej serii TERESA, JOLANTA, EWELINA, BARBARA, ALICJA i AGNIESZKA - i jeszcze parę Koleżanek w tym rodzaju...
Aha: co to był za statek REJS z Ustki (ten co swego czasu spłonął), i jaki wycieczkowiec typu LW miał nieszczęście zmienić się w koszmarnego PIRATA?
Kto w ogóle pozwala na takie głupie przebudowy, czemu to ma, do cholery, służyć? Takiego jak mnie diabli chcą wziąć od samego patrzenia na "koszmarstwo, maszkarstwo i biezobraz'je" w stylu wspomnianego PIRATA z Ustki... Wszystko dla kasy?!... Heej, morska Polsko, schodzisz na lądowe psy!...
: 2005-09-27, 22:40
autor: W.Danielewicz
Dodam tylko że ten "Pirat" to dawny statek SZ-390 "Maryla", "Helena" natomiast buja się w Senegalu. Nadal jest w ŻGdańskiej.
: 2005-09-27, 23:20
autor: W.Danielewicz
Co do statku "HANKA" - nie wydaje mi się aby ten statek trafił na Wisłe z Zalewu Kurońskiego. Niemcy by nie ściagali statku o tak dużym zanurzeniu na płytka Wisłę. Bo i po co. Rozmawiałem kiedyś z Micińskim na ten temat i wysunąłem hipotezę że moze to być jeden ze statków sprowadzonych z Renu o których tak pisze Julian Rummmel:* - statki te nie nadawały się do żeglugi po Wiśle ze względu na swoje zanurzenie, a poza tym były tak w fatalnym stanie, że w żadnym innym kraju nie pozwolono by im pływać, a tym bardziej przewozić pasażerów. Statki te mogły poruszać się tylko przy wysokiej wodzie. Dno było ich zupełnie przerdzewiałe, zalane cementem, a dziury po prostu zatkane szmatami - Julian Rummel - Narodziny żeglugi- Wydawnictwo Morskie Gdańsk 1984 - str 43/44Był to jakiś przekręt E.Krzyżanowskiego z Sekcji Dróg Wodnych. Ministerstwa Robót Publicznych. W sumie było ich 4 otrzymały nazwy "POLBAL I" do IV" jako że zasiliły flotę Polsko-Bałtyckiego Towarzystwa Handlowego i Transportowego SA w Warszawie. Miało ono swój Oddział w Gdańsku. Statki te przybyły do Gdańska i tam z trudem w 1921 r wyrwane z Gdańska. Rummel wspomina o 3 statkach rejestry wskazują na 4. Trzy dotarły do Warszawy, jeden utknął w Toruniu.
POLBAL I - bkł bud 1888 38,5 x 7,0 x 2,0 180 KM
Był bardzo szybki, ale nie nadawał sie na Wisłe gdyz bez ładunku pływał bardzo głeboko ca 1,5. Stał zacumowany w porcie czerniakowskim w Warszawie, skasowany ok 1924
POLBAL II - bkł 1886 40,00 m, szerokość-5,65/10,05 m, zanurzenie-1,90 m - stał w Toruniu
POLBAL III - bkł 1890 39,90 x 6,1/10,7 x 1,9 m 200 KM - pózniej KANIOWCZYK złom ok 1924
POLBAL IV - bkl 1905 39,90 x 5,6/10,7 x 1,9 m 180 KM - póżniej ROKITNIAK - wycof 1924 r.
I tak jeszcze mój informator z lat 70 XXw - pisze ze statków tych zabierano rózne urzadzenia dla potrzeb innych statków i tak kominy dla S. Batorego telegrafy i stery dla POLSKI i FRANCJI oraz galiony dla FRANCJI i FAUSTA. Co o tym sądzić może HANKA to ex POLBAL II ex ?.