Strona 1 z 2

Stawianie min przez okręty podwodne

: 2005-12-18, 14:15
autor: Bosmansztabowy
Witam

Mam nadzieję że ktoś z forumowiczów pomoże :-)
Zastanawia mnie w jaki sposób były stawiane miny z okrętów podwodnych. Nie chodzi mi ookręty polskie typu Wilk bo to jest opisane w książce Romanowskiego. Szukam informacji jak były stawiane miny z okrętów niemieckich lub z holenderskich.
Np.tu widać na zdjęciu że mina jest wstawiana lub wyciagana jakby z szybu. Można się domyślać że pewnie były wypuszczane przez jakiś luk dołem. Czy ktoś z szanownych forumowiczów oriendtuje się dokładnie jak to się odbywało?
Obrazek

Pozdrawiam Piotr

: 2005-12-18, 15:32
autor: Maciej
A nie górą...?!

Pozdrawiam,
Maciej

: 2005-12-18, 15:35
autor: Emden
Wątpie, zeby góra.
Jak mine magnetyczną góra wyrzucić?
Albo wózek kotwiczny do miny pływającej?

: 2005-12-18, 15:43
autor: Maciej
A czopy detonatorów i możliwość ich uszkodzenia...?!

Pozdrawiam,
Maciej

: 2005-12-18, 16:28
autor: Bosmansztabowy
Oglądając plany uboota typu VII D widoczne są szyby. Niestety na planie u dołu szybów nie ma żadnych pokryw lub luków. Może specjalnie ich nie zaznaczono. Logicznie było by żeby miny były wyrzucane spodem a nie górą.

: 2005-12-18, 16:32
autor: janik41
O ile na rysunku te 4 zbiorniki? są wyrzutniami to raczej miny były stawiane górą.


Obrazek

: 2005-12-18, 19:25
autor: Bosmansztabowy
janik41 pisze:O ile na rysunku te 4 zbiorniki? są wyrzutniami to raczej miny były stawiane górą.


Obrazek
Ten plan to wycinek uboota VIIc. Swoją drogą to jestem ciekaw co to za zbiorniki.

Tutaj jest wycinek uboota VIId z szybami minowymi.

Obrazek

: 2005-12-18, 19:40
autor: janik41
Znalazłem informację że w początkowym okresie stawiano miny z aparatów torpedowych.

С обычных субмарин VII серии применялись два типа мин: ТМВ и ТМС. Первая мина уже имелась на вооружении кригсмарине к началу войны, а вторая — была разработана на базе первой и впервые использована в ноябре 1939 г. Обе являлись донными неконтактными минами, которые выставлялись через торпедные аппараты. Внешне мины отличались только длиной. В торпедный аппарат помещалось три ТМВ (вес взрывчатого вещества 420 - 560 кг) или две ТМС (вес ВВ 860 -930 кг).

: 2005-12-18, 20:23
autor: Emden
Maciej pisze:A czopy detonatorów i możliwość ich uszkodzenia...?!

Pozdrawiam,
Maciej
..mozliwość ich uszkodzenia, przemawia za tym, żeby nie wyrzucać ich przed kioskiem :-D
A silosy przed kioskiem miał XB - najpopularniejszy podwodny stawiacz min
Obrazek


Pzdr.

: 2005-12-18, 20:57
autor: Bosmansztabowy
janik41 pisze:Znalazłem informację że w początkowym okresie stawiano miny z aparatów torpedowych.
Tak Niemcy na początku wojny mieli trzy podstawowe typy min TMA, TMB i TMC. I wszystkie były stawiane z wyrzutni torpedowych. Mnie interesuje mina SMA opracowanaspecjalnie dla ubootów VIId i XB opracowana chyba w 42 roku. I ta wlasnie była stawiana z tych szybów.

: 2005-12-18, 21:17
autor: janik41
Wspomniane szyby w zbliżeniu na typie XB

Obrazek

: 2005-12-18, 22:09
autor: Bosmansztabowy
janik41 pisze:Wspomniane szyby w zbliżeniu na typie XB
Dzięki za zdjęcie. Szkoda że nigdzie nie można znaleź zdjęcia zrobionego od spodu :D

: 2005-12-18, 22:12
autor: janik41
Faktycznie muszę obejżeć fotki ze stoczni może na którejś coś będzie. :-)

: 2005-12-19, 19:26
autor: janik41
Może ktoś wie do czego służyły te otwory dokładnie pod ładunkiem min, co prawda takie same otwory miały wszystkie VII.

Obrazek

: 2005-12-19, 23:43
autor: crolick
Z tego co wiem miny stawiono bądź przez specjalnie zaprojektowane do tego urządzenia na rufie [np. Wilki], bądź przez wyrzutnie torpedowe [np. VII D], bądź spuszczano na dno [np. X B, Vetehinen]. U góry musiał być właz żeby jakos pakować do środka miny, natomiast wypuszczano je dołem - prościej bo działa grawitacja, no i bezpiecznej bo nie obaw że mina zawadzi o kadłub albo o linki...

Jutro podrzuce skanik X B to zobaczycie jak to wyglądało pi razy drzwi :)

PS. Na dzisiaj mam tylko to:
Obrazek
Obrazek

: 2005-12-20, 15:24
autor: Gość
janik41, ten rosyjski rysunek jest skopany. To cos widoczne pod studniami minowymi to są klapy zaworów napełniania zbiornika balastowego i powinno być narysowane w sekcji pod kioskiem.
Studnie minowe byly od dołu otwarte (nigdzie nie napotkałem na wzmiankę o jakichkolwiek klapach na dnie), a same miny przez cały rejs były w wodzie, co znaczy, że załoga nie była w stanie wykonać przy nich jakichkolwiek czynności obsługowych. Było to rozwiązanie proste i tanie, ale miało oczywiste wady.
...właśnie dlatego nasze "Wilki" miały inny system :wink: