Najlepszy europejski szybki pancernik

Okręty Wojenne lat 1905-1945

Moderatorzy: crolick, Marmik

Najlepszy europejski szybki pancernik

King George V
9
18%
Bismarck
11
22%
Scharnhorst
2
4%
Vittorio Veneto
3
6%
Richelieu
24
49%
Sowietskij Sojuz
0
Brak głosów
 
Liczba głosów: 49

Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

na ja
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
SmokEustachy
Posty: 4481
Rejestracja: 2004-01-06, 14:28
Lokalizacja: Oxenfurt
Kontakt:

Post autor: SmokEustachy »

CIA pisze:No to po tej sporej dawce teorii troche praktyki :lol:
Bismarck:
Moc robocza (ekonomiczna) - 115 500 KM i 27węzłów (?)
/..../
Noo Bismarck zaprojektowany do pomykania po morzach z predkoscia 27w?
Niezla maszynka.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

Oczywiscie przy użyciu wszystkich 12 kotłów.
eSDe
Posty: 84
Rejestracja: 2004-04-15, 22:37
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: eSDe »

Karol, przy wzorze admiralicji jest slowko estimation - oznacza to tylko szacunkowe obliczenia. Na forum wzor ten jest zwykle rozpatrywany ze sie tak wyraze od tylu. Przeciez on sluzy do obliczania koniecznej mocy na wale aby nadac okretowi zadana predkosc; a nie do wyznaczania predkosci majac podany ciezar i moc na wale. Czyli jest to wzor modelowy. Takie rzeczy jak: stan morza, sila wiatru, dzialalnosc pradow morskich czy nawet przeglebienie sa w nim zupelnie pomijane. A przeciez jak caly ciezar umiescimy na dziobie (teoretycznie) to sruba wyjdzie z wody i predkosc bedzie rowna zeru chociaz z wzoru wynika cos innego!.
Jak z tego widac spokojne morze bez fali to jeszcze nie jest najkorzystniejszy wariant. Najwieksza predkosc bedzie gdy beda spelnione warunki: przeglebienie na rufe (sruba nie "wychodzi" z wody, dzieki czemu regulator nie "ogranicza" obrotow/mocy na wale) oraz wiatr i prad morski od strony rufy (statek ktory plynie z wiatrem i pradem nie sztormuje). I wtedy jest mozliwe osiagniecie predkosci o jakich wspominasz. Ale do zweryfikowania tego potrzeba danych z locji no i z......Scharnhorsta.
CIA - nie wierz za bardzo w to ze mniejszy ciezar zawsze spowoduje wieksza predkosc (patrz uwagi powyzej). Czy majac silny wiatr od dziobu a prad morski z rufy mniejsze zanurzenie jest korzystne wedlug Ciebie???
I konczac sprawe nieszczesnych przeciazen kotlow. Panowie moce ktore sa podawane, to sa zwykle moce wyjsciowe na wale. Pomijajac sprawnosci jest to zwykle moc osiagnieta przez turbine. O kotlach podaje sie co najwyzej cisnienie i temperature wyprodukowanej pary. Uprawiajac mocne bajkopisarstwo na przykladzie Bismarcka/Tirpitza - Panowie w zaokragleniu te same kadluby, te same ciezary, te same turbiny. "B" ma parametry pary: 40 barow i 350 stopni; "T" 30 barow i 300 stopni. Chyba nie ma watpliwosci ze "B" ma wieksza moc (wieksza entalpia pary czyli zdolnosc do wykonania pracy) i rozwinie wieksza predkosc. A jesli dostaniecie informacje ze wydajnosc kotlow "B" to 5 ton/godzine pary, a wydajnosc kotlow "T" to 70 ton/godzine pracy; to czy to zmieni Wasza ocene??? Warto sie zastanowic.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

no tak eSDe, istotnie moce dotyczą końcówek wałów napędowych, nawet kształt i wiekość propelera ma tutaj marginalne znaczenie... :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
ms1981
Posty: 231
Rejestracja: 2004-04-08, 15:20
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ms1981 »

Jakby kogos interesowalo, to kotly instalowane na okretach roznily sie od stosowanych dzisiaj w elektrowniach tym, ze na statkach spaliny (z komory spalania) przeplywajace przez rure podgrzewaly wode. W elektrowniach jest na odwrot, czyli woda przeplywa w rurkach, a spaliny podgrzewaja te rurki. Dzieki temu kotly okretowe maja tak duza tolerancje pracy i prostote konstrukcji.
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

szczególnie tę tolerancję można było obejrzeć na torpedowcu Podhalanin owego słynnego poranka w Gdańsku, gdy PMW utraciła swój pierwszy okręt bojowy... :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
CIA
Posty: 1657
Rejestracja: 2004-01-18, 12:46
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: CIA »

dashiki pisze:Jakby kogos interesowalo, to kotly instalowane na okretach roznily sie od stosowanych dzisiaj w elektrowniach tym, ze na statkach spaliny (z komory spalania) przeplywajace przez rure podgrzewaly wode. W elektrowniach jest na odwrot, czyli woda przeplywa w rurkach, a spaliny podgrzewaja te rurki. Dzieki temu kotly okretowe maja tak duza tolerancje pracy i prostote konstrukcji.
Eeee... trochę chyba nie tak :wink:

Kotły dzielimy na:
- płomieniówkowe - w rurkach przepływają spaliny
- opłomkowe (wodnorurkowe) - w rurach przepływa woda.
Wodnorurkowe z kolei dzielimy na:
- kotły sekcyjne
- kotły stromorurkowe
Zdarzały sie tez kotły płomieniówkowo-opłomkowe.

Kotły wodnorurkowe są bardziej wydajne i ze względu na małą pojemność wody m.in. skraca się znacznie czas przygotowania do pracy. Są jednak wrażliwe na zmiany zapotrzebowania pary.
Okręty wojenne miały kotły wodnorurkowe już w pierwszych latach XX w. Podczas II WŚ chyba już nie było innych niż takowe... Kotły opłomkowe stosowano jednak np. w parowozach, aż do lat '70, spotykało się je też na statkach handlowych...
Nie znam się zupełnie na kotłach w elektrowniach (eSDe może dopowie), ale te na okrętach były niezwykle skomplikowane.
dakoblue
Posty: 1560
Rejestracja: 2004-01-05, 08:42
Lokalizacja: Elblag

Post autor: dakoblue »

Nala pisze:
SmokEustachy pisze:
Nala pisze:
Ze jak ?
320 mm pionowego pancerza i nie byloby dziury ??? :-o
Wlasnie o tym pisalem.

Trafienie czymkolwiek w okolice linii wodnej Iowki daje dziure, nawet setka z Hunta.
I o to sie rozchodzi.
100 mm powiadasz. Po kolei.
1. 100 mm zrobi dziure i na tym koniec. Odlamkow nie bedzie, wiec sie nic nie rozchodzi.
2. 100 mm by przebic burte na linii wodnej musialo by byc wystrzelone z duzej odleglosci a z duzej odleglosci 100 mm pociski nie sa w stanie przebic 38 mm stali STS.
3. 100 mm trafiajace w linie wodna lub tuz pod woda napotka dodatkowy opor w postaci wody. Wowczas nie ma juz kompletnie szans na przebicie 38 mm STS.
100 mm pocisk nie prrzebije 38 mm stali STS ? :o a dlaczego?
Awatar użytkownika
ms1981
Posty: 231
Rejestracja: 2004-04-08, 15:20
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ms1981 »

Masz racje CIA :) . Rozmawialem dzisiaj z doktorem z MEiL na ten temat. Niestety na tym wydziale nie ucza nas o wykozystywaniu kotlow do napedu jednostek :( Wykorzystywanie kotlow oplomkowych jest zpowodowane tym, ze uzyskuje sie wieksze cisnienia niz w plomieniowkowych. Dzisiaj oplomkowe pracuja juz na parametrach podkrytycznych. Mam nadzieje ze teraz juz nie walnolem zadnej bzdury :D
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

takie tam z posta na Iowę
'Lucky' Scharnhorst, as she was known in Germany, was a focus for national pride. With her flared "clipper" bow and an extraordinary top speed of 33 knots, she had been described as one of the most beautiful warships ever built. 'Lucky', that is, until she was sunk by HMS Duke of York. On Christmas Day, Doenitz signalled Scharnhorst: 'The enemy is attempting to aggravate the difficulties of our eastern land forces in their heroic struggle by sending an important convoy of provisions and arms to the Russians. We must help'.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... t_01.shtml
tak na marginesie szybkości Sch Miko
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
Awatar użytkownika
Nala
Posty: 650
Rejestracja: 2004-04-14, 16:13
Lokalizacja: Gdynia / Polska
Kontakt:

Post autor: Nala »

dakoblue pisze:
Nala pisze:
SmokEustachy pisze:
Wlasnie o tym pisalem.

Trafienie czymkolwiek w okolice linii wodnej Iowki daje dziure, nawet setka z Hunta.
I o to sie rozchodzi.
100 mm powiadasz. Po kolei.
1. 100 mm zrobi dziure i na tym koniec. Odlamkow nie bedzie, wiec sie nic nie rozchodzi.
2. 100 mm by przebic burte na linii wodnej musialo by byc wystrzelone z duzej odleglosci a z duzej odleglosci 100 mm pociski nie sa w stanie przebic 38 mm stali STS.
3. 100 mm trafiajace w linie wodna lub tuz pod woda napotka dodatkowy opor w postaci wody. Wowczas nie ma juz kompletnie szans na przebicie 38 mm STS.
100 mm pocisk nie prrzebije 38 mm stali STS ? :o a dlaczego?
Dlatego
http://www.ussiowa.pl/index.php?s=przed
Patrz tabela przebijalnosci dla ZNAKOMITEJ armaty 127 mm wzgledem dystansu.
Hej, det borde en ande i en flaska hos mej.
Kom hem med mej, jag har en ande som väntar pa dej.
Här bor en ande som väntar pa dej, det bor en ande hos mej.
MiKo
Admin FOW
Posty: 4040
Rejestracja: 2004-01-07, 09:02

Post autor: MiKo »

karol pisze:takie tam z posta na Iowę
'Lucky' Scharnhorst, as she was known in Germany, was a focus for national pride. With her flared "clipper" bow and an extraordinary top speed of 33 knots, she had been described as one of the most beautiful warships ever built. 'Lucky', that is, until she was sunk by HMS Duke of York. On Christmas Day, Doenitz signalled Scharnhorst: 'The enemy is attempting to aggravate the difficulties of our eastern land forces in their heroic struggle by sending an important convoy of provisions and arms to the Russians. We must help'.
http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... t_01.shtml
tak na marginesie szybkości Sch Miko
karol dzięki za próbę rozmieszenia :P
Awatar użytkownika
karol
Posty: 4062
Rejestracja: 2004-01-05, 12:52

Post autor: karol »

no problem, staram się :)
Użytkownik nieaktywny, ale gadatliwy.
eSDe
Posty: 84
Rejestracja: 2004-04-15, 22:37
Lokalizacja: Gdansk

Post autor: eSDe »

dashiki pisze:Masz racje CIA :) . Rozmawialem dzisiaj z doktorem z MEiL na ten temat. Niestety na tym wydziale nie ucza nas o wykozystywaniu kotlow do napedu jednostek :( Wykorzystywanie kotlow oplomkowych jest zpowodowane tym, ze uzyskuje sie wieksze cisnienia niz w plomieniowkowych. Dzisiaj oplomkowe pracuja juz na parametrach podkrytycznych. Mam nadzieje ze teraz juz nie walnolem zadnej bzdury :D
Oj Dashiki,
Na forum dyskutujac o kotlach ograniczylismy sie do parametrow pary na wyjsciu z kotla nie zaglebiajac sie w meandry samych konstrukcji. A Ty tu "wyjezdzasz" z parametrami krytycznymi, nie zaznaczajac co to za parametry i gdzie je osiagasz w kotle, czy na wyjsciu z niego ?
Generalnie piszac o parametrach krytycznych ma sie na mysli cisnienie pary w kotle. Cisnienie krytyczne to wartosc 22.1MPa (tak, tak okolo 225 barow). Przy takim cisnieniu objetosc wlasciwa wytworzonej pary jest rowna objetosci ogrzewanej wody.

Oczywiste jest, ze kotly moga pracowac nawet i w cisnieniach nadkrytycznych. I tu masz niespodzianke. Juz w 1924 roku Siemens wykupil prawa do pomyslu Marka Bensona dotyczacego produkcji pary o wysokim cisnieniu. Pomysl dotyczyl kotla przeplywowego czyli pozbawionego parownikow/walczakow. Okolo roku 1927 taki kociol zaczal pracowac w Gartenfeld (???) w Berlinie. W 1930 roku hamburska stocznia Blohm & Voss wyposazyla w kociol takiej konstrukcji statek "Uckermark". Maksymalne cisnienie robocze osiagniete w tym kotle na wlocie do pierwszego podgrzewacza wynosilo 24.53MPa (czyli jakies 250 barow), chociaz na wyjsciu bylo "zaledwie" 6.44MPa. Urzadzenie bylo bardzo wrazliwe na jakosc wody zasilajacej, a i zaloga miala duze problemy z regulacja przy manewrach/stanach nieustalonych.
Nawiasem mowiac, wstepne proby wypadly na tyle zadowalajaco, ze bagatelizujac powyzsze problemy, Kriegsmarine postanowila zastosowac zblizona konstrukcje do napedu swoich okretow. Byc moze tu jest wlasnie pies pogrzebany z ta "awaryjnoscia" niektorych niemieckich silowni...........
Pozdrowienia :-D
ODPOWIEDZ