Witam !
1. Czy kiedykolwiek i ktokolwiek z władz cywilnych tzw. szczebla centralnego [np. Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego] próbował zorganizować spotkanie z Dowództwem MW [lub odwrotnie], aby przedyskutować temat bliższej i dalszej przyszłości okrętu ORP "Błyskawica" ?
2. Czy kiedykolwiek w przeszłości powołano zespół [składający się tak z cywilów jak i wojskowych] kompetentnych profesjonalistów różnych dziedzin [np. inżynierowie okrętowi, chemicy itp. - to tylko przykłady], którzy wspólnymi siłami opracowaliby raport-ekspertyzę dotycząca np. aktualnego stanu technicznego kadłuba "Błyskawicy" [stępka, wiązania wzdłużne i poprzeczne; analiza naprężeń ważniejszych węzłów i stężeń konstrukcji kadłuba w kontekście wieku okrętu i aktualnych własności Rm i Ra stali okrętu; dotychczasowego wpływu nieustannie zachodzących procesów korozyjnych na stal poszycia kadłuba; ewentualne propozycje biernej i aktywnej ochrony antykorozyjnej kadłuba itp. itp., itp.] ?
Dlaczego o tym piszę - niedawno [listopad '07] ukazała sie taka informacja :
http://www.portalmorski.pl/caly_artykul.php?ida=7615 - zapytać by można, co w minionym półroczu w kwestii tak uhonorowanego Okrętu poczyniono u nas, by nie podzielił on losu ORP "Burza" i jak napisano w informacji zawartej w powyższym linku :
Jest to najstarszy na świecie okręt tej klasy i jeden z niewielu zachowanych okrętów, które brały czynny udział w II wojnie światowej.
oraz :
W hołdzie zasług wojennych niszczyciela ORP „Błyskawica”, międzynarodowe stowarzyszenie „The World Ship Trust” przyznało polskiemu okrętowi najwyższe wyróżnienie – International Maritime Heritage Award. Oznacza to, że ORP „Błyskawica” wszedł do międzynarodowego grona okrętów, które wniosły największy wkład w historię świata i zostały zachowane dla kolejnych pokoleń.
I nawiązujący nieco do moich pytań, jeszcze jeden link :
http://www.portalmorski.pl/caly_artykul.php?ida=9820
CTO ma spory dotychczasowy dorobek, wiedzę i doświadczenie [np. tematyka zabezpieczeń antykorozyjnych]. Niemalże "pod nosem" jest PG, która także posiada kwalifikowaną kadrę, która z powyższymi zagadnieniemi nie powinna mieć większych kłopotów. To tylko dwie instytucje, które są obok "Błyskawicy" niemal na wyciągnięcie ręki, a które mogłyby się poważnie i kompetentnie przyczynić do wkładu w zachowanie tego Okrętu. Poza tym w MW chyba także znalazłoby się kilku specjalistów z podobnych dziedzin, których można było zaprząc do takowej pracy zespołowej. Niedaleko też jest przedstawicielstwo firmy "HEMPEL" [to nie jest żadna kryptoreklama], mające duże doświadczenie w opracowywaniu programu zabezpieczeń antykorozyjnych jak i produkcji farb dla okrętownictwa. I nie tylko te w/w instytacje, ale także np. może i inne ...
ORP "Błyskawica" - jak na okręt - już dawno weszła w tzw. wiek słuszny i poważny. Cieszy fakt, że nadal jest jeszcze zdolna do samodzielnego utrzymywania się na wodzie - tylko pytanie,
na ile Jej samej starczy na to sił ?
Może się mylę - proszę zatem mnie sprostować - ale moje wrażenie jest takie, że jak do tej pory zadawala nas tylko sam fakt, że posiadamy taki Okręt i możemy się nim pochwalić przed całym światem. Ale to chyba stanowczo za mało, jeśli Okręt ten ma przetrwać w dobrej kondycji koleje lata ...
Parę lat temu w TVP [dzisiaj tzw. publicznej] red. B. Wołoszański propagował działalność Towarzystwa Przyjaciół Okrętu-Muzeum "Błyskawica" - podejrzewam, że jak w wielu tego typu stowarzyszeniach i w nim, prawdopodobnie głównym celem jest gromadzenie środków finansowych m. in. na bieżace utrzymanie Okrętu.
To dobrze, że takowe Towarzystwo istnieje i działa, ale "Błyskawica" potrzebuje chyba także innych działań o charakterze bardziej profesjonalnym, które zapewne wykraczają poza ramy i możliwości Towarzystwa.
A prawdopodobnie działania te powinny być już podjęte, gdyż czas mija nieubłagalnie i oby na pewne działania nie było za późno ...