Strona 1 z 1
diesle marszowe niemieckich krążowników
: 2004-06-24, 10:52
autor: karol
diesle marszowe niemieckich krążowników były używane do przemarszów na morzu podczas wojny? nie wie kto?
swoją drogą jakie to były silniki, bo moce widać tu i ówdzie (no ale, że Leipzig i Nurnberg je miały?)
: 2004-06-24, 17:20
autor: Gość
Poz tym co podaje Groner - to też nic nie wiem.
Marek S.
: 2004-06-25, 21:22
autor: Gringo
Z głowy wiem, że były to silniki diesla wyprodukowane przez firmę MAN. Prawie każdy z niemieckich lekkich krążowników miał nieco inne rozwiązanie napędu marszowego.
A o jakie szczegóły chodzi?
: 2004-06-26, 00:05
autor: CHRIS
Hi
Leipzig / Nürnberg -----> 4 MAN 7-zyl. 2-takt 12400 KM
mogly osiagnac 16,5 w. Zasieg 3900Mm-10w.
Ch.
: 2004-06-26, 10:30
autor: Gringo
Zarówno na Leipzig, jak i na Nürnberg oba marszowe diesle podłączone były do centralnej przekładni typu Vulcan; oba napędzały przez nią tylko jedną środkową śrubę okrętu. Turbiny parowe natomiast podłączone były na tych okrętach do zewnętrznych śrub.
Na Leipzig diesle umieszczone były w oddzielnym obszernym pomieszczeniu, natomiast na Nürnberg wtłoczono na tej samej powierzchni jeszcze część generatorów, na które nie było już gdzie indziej miejsca wobec innego rozłożenia dział plot 88 mm.
: 2004-06-26, 16:23
autor: karol
na 10 węzłach? czy je jednak uzywano, toż to mizerne tempo

: 2004-06-27, 11:19
autor: Gringo
A używano, i to czasem nawet z zadziwiającym skutkiem.
W październiku 1944 Leipzig wysłany został z Gdyni w kierunku Skagerraku. Około dwóch mil na północny wschód od półwyspu helskiego wydano rozkaz przełączenia napędu z turbin na diesle. Z przyczyn do dziś niejasnych diesle nie dały się normalnie uruchomić i po pewnym czasie bez napędu okręt zaczął dryfować; wskutek tego doszło do słynnego zderzenia z ciężkim krążownikiem Prinz Eugen.
W marcu 1945 natomiast właśnie fakt posiadania diesli uratował Leipziga przed wpadnięciem w ręce Sowietów. Po zderzeniu z PE kotłownie okrętu były nie do użytku i nie do naprawy. Leipzig nawiał z Gdyni na zachód w okolice Flensburga używając diesli, płynąc z oszałamiającą prędkością 6 w.