Zetempowiec
Zetempowiec
W odpowiedzi na narzekania pothkana, że za mało pisze się o tzw. ludowej marynarce wojennej kilka słów o jej statku szkolnym nazwanym ZETEMPOWIEC.
Zanim skromne Opole otrzymało tak zobowiązującą nazwę miało do niej kilku konkurentów. Marynarka interesowała sie statkami: Beniowski, Lida (później Gliwice, gdyż poprzednia nazwa nie podobała się naszemu sąsiadowi) czy Lublin, gdyż uważano, że Iskra nie wystarczy do szkolenia marynarzy. Ministerstwo Żeglugi ze swojej strony oferowało statki: Oksywie, Kołobrzeg i Morska Wola. Ale najciekawszą ofertę złożyli w 1949 roku Belgowie, za 12 milionów franków belgijskich chcieli sprzedać eskortowiec (w polskich dokumentach określany jako fregata lub korweta) Affleck, zbudowany w 1943 roku w USA (L=306', B=36'1'', 2 turbiny po 6000 KM). Do transakcji nie doszło, choć przedstawiciele marynarki oglądali okręt.
JB
Zanim skromne Opole otrzymało tak zobowiązującą nazwę miało do niej kilku konkurentów. Marynarka interesowała sie statkami: Beniowski, Lida (później Gliwice, gdyż poprzednia nazwa nie podobała się naszemu sąsiadowi) czy Lublin, gdyż uważano, że Iskra nie wystarczy do szkolenia marynarzy. Ministerstwo Żeglugi ze swojej strony oferowało statki: Oksywie, Kołobrzeg i Morska Wola. Ale najciekawszą ofertę złożyli w 1949 roku Belgowie, za 12 milionów franków belgijskich chcieli sprzedać eskortowiec (w polskich dokumentach określany jako fregata lub korweta) Affleck, zbudowany w 1943 roku w USA (L=306', B=36'1'', 2 turbiny po 6000 KM). Do transakcji nie doszło, choć przedstawiciele marynarki oglądali okręt.
JB
Tak też argumentowali ci przedstawiciele marynarki wojennej, którzy optowali za tym zakupem. Oględziny wykazały jednak duże uszkodzenia kadłuba.ps-man pisze:Ciekawe. To był w miarę nowy i wartościowy okręt wówczas, mógłby służyc nie tylko do szkolenia, ale i do tego, do czego był pierwotnie przeznaczony. Nie?
JB
Re: Zetempowiec
Witam, mam pytanie dotyczące tego fragmentu, który jest bardzo ciekawy i dość sensacyjny. Wg źródeł zachodnich HMS Affleck został 26 grudnia 1944 storpedowany przez U-486 z uszkodzeniem kadłuba odholowany do portu a w 17.09.1945 zwrócony US Navy. Sprzedany 24.01.1947 portugalskiemu armatorowi Transcontinental Victory Commercial Corporation, Ltd., pływał jako statek handlowy pod nazwą "Nostra Senora de la Luz" do 1970 roku. Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?JB pisze:...Ale najciekawszą ofertę złożyli w 1949 roku Belgowie, za 12 milionów franków belgijskich chcieli sprzedać eskortowiec (w polskich dokumentach określany jako fregata lub korweta) Affleck, zbudowany w 1943 roku w USA (L=306', B=36'1'', 2 turbiny po 6000 KM). Do transakcji nie doszło, choć przedstawiciele marynarki oglądali okręt.
JB
JB napisał:
Czy ten statek nie został czasem przemianowany na GRYF ?W odpowiedzi na narzekania pothkana, że za mało pisze się o tzw. ludowej marynarce wojennej kilka słów o jej statku szkolnym nazwanym ZETEMPOWIEC.
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Re: Zetempowiec
Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
JB
Re: Zetempowiec
Czy czasami nie chodzi o inną fregatę belgijską tylko że własnej budowy , ale ukończoną przez Niemców i zwrócone po wojnie uszkodzone przez lotnictwo aliantów Artevelde BelgiiJB pisze:Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
JB
nek
Re: Zetempowiec
Dziękuje JB za odpowiedź. Jeśli tak podają źródła to faktycznie trudno dyskutować, choć wersja net-a wydaje się bardziej prawdopodobnanek pisze:Czy czasami nie chodzi o inną fregatę belgijską tylko że własnej budowy , ale ukończoną przez Niemców i zwrócone po wojnie uszkodzone przez lotnictwo aliantów Artevelde BelgiiJB pisze:Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
JB
nek
Możesz podać Coś wiecej na temat danych okrętu w CAW .JB pisze:W dokumentach CAW znajdują sie dane tego okrętu i zgadzają się z danymi Afflecka. Nie ma wątpliwości, że chodzi o tę jednostkę.
JB
niektóre dla obu są prawie identyczne np.wyporność
Są dwie zasadnicze niezgodności poza znacznie słabszym uzbrojeniem Affleck po skreśleniu przez USNavy w 1947 został sprzedany wg Amerykanów portugalskiej firmie cywilnej , a Belgia otrzymała w tym roku od nich nie niszczyciela eskortowego typu Buckley tylko patrolową fregatę typu Tacoma , poza tym Artevelde od powrotu z Niemiec nigdy nie został wcielony do służby w MWBelgii - do 01.1950 będąc w rezerwie gdy został skreślony po otrzymaniu na przełomie 1949 i 1950 dwóch pierwszych ex-brytyjskich Algerine'ów ; druga sprawa dlaczego USNavy miałaby akurat przekazać sojusznikowi ciężko uszkodzony okręt gdy w tym samym czasie miała wycofanych ze służby ( odstawionych do rezerwy ) dziesiątki jego sprawnych bliźniaków zaczętych sprzedawać na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiatych na złom lub masowo przekazywanych swoim sojusznikom - w tym jej sąsiadom Francji i Holandiii co ciekawe to akurat nie były oprócz Tacom Buckleye tylko Cannony ( ani jeden Buckley nie trafił po wojnie do żadnej floty państwa z Europy )
nek