Zetempowiec

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Zetempowiec

Post autor: JB »

W odpowiedzi na narzekania pothkana, że za mało pisze się o tzw. ludowej marynarce wojennej kilka słów o jej statku szkolnym nazwanym ZETEMPOWIEC.
Zanim skromne Opole otrzymało tak zobowiązującą nazwę miało do niej kilku konkurentów. Marynarka interesowała sie statkami: Beniowski, Lida (później Gliwice, gdyż poprzednia nazwa nie podobała się naszemu sąsiadowi) czy Lublin, gdyż uważano, że Iskra nie wystarczy do szkolenia marynarzy. Ministerstwo Żeglugi ze swojej strony oferowało statki: Oksywie, Kołobrzeg i Morska Wola. Ale najciekawszą ofertę złożyli w 1949 roku Belgowie, za 12 milionów franków belgijskich chcieli sprzedać eskortowiec (w polskich dokumentach określany jako fregata lub korweta) Affleck, zbudowany w 1943 roku w USA (L=306', B=36'1'', 2 turbiny po 6000 KM). Do transakcji nie doszło, choć przedstawiciele marynarki oglądali okręt.
JB
Awatar użytkownika
ps-man
Posty: 218
Rejestracja: 2006-03-17, 22:06

Post autor: ps-man »

Ciekawe. To był w miarę nowy i wartościowy okręt wówczas, mógłby służyc nie tylko do szkolenia, ale i do tego, do czego był pierwotnie przeznaczony. Nie?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

ps-man pisze:Ciekawe. To był w miarę nowy i wartościowy okręt wówczas, mógłby służyc nie tylko do szkolenia, ale i do tego, do czego był pierwotnie przeznaczony. Nie?
Tak też argumentowali ci przedstawiciele marynarki wojennej, którzy optowali za tym zakupem. Oględziny wykazały jednak duże uszkodzenia kadłuba.
JB
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Re: Zetempowiec

Post autor: ds43 »

JB pisze:...Ale najciekawszą ofertę złożyli w 1949 roku Belgowie, za 12 milionów franków belgijskich chcieli sprzedać eskortowiec (w polskich dokumentach określany jako fregata lub korweta) Affleck, zbudowany w 1943 roku w USA (L=306', B=36'1'', 2 turbiny po 6000 KM). Do transakcji nie doszło, choć przedstawiciele marynarki oglądali okręt.
JB
Witam, mam pytanie dotyczące tego fragmentu, który jest bardzo ciekawy i dość sensacyjny. Wg źródeł zachodnich HMS Affleck został 26 grudnia 1944 storpedowany przez U-486 z uszkodzeniem kadłuba odholowany do portu a w 17.09.1945 zwrócony US Navy. Sprzedany 24.01.1947 portugalskiemu armatorowi Transcontinental Victory Commercial Corporation, Ltd., pływał jako statek handlowy pod nazwą "Nostra Senora de la Luz" do 1970 roku. Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
Awatar użytkownika
RyszardL
Posty: 2890
Rejestracja: 2004-05-18, 13:58
Lokalizacja: Perth, Australia

Post autor: RyszardL »

JB napisał:
W odpowiedzi na narzekania pothkana, że za mało pisze się o tzw. ludowej marynarce wojennej kilka słów o jej statku szkolnym nazwanym ZETEMPOWIEC.
Czy ten statek nie został czasem przemianowany na GRYF ?
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Wpierw ZETEMPOWIEC, potem od IV 1957 GRYF.
Obrazek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zetempowiec

Post autor: JB »

ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.
JB
nek
Posty: 395
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Re: Zetempowiec

Post autor: nek »

JB pisze:
ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.
JB
Czy czasami nie chodzi o inną fregatę belgijską tylko że własnej budowy , ale ukończoną przez Niemców i zwrócone po wojnie uszkodzone przez lotnictwo aliantów Artevelde Belgii
nek
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Re: Zetempowiec

Post autor: ds43 »

nek pisze:
JB pisze:
ds43 pisze:... Wobec powyższego dość zagadkowo brzmi oferta z 1949 roku złożona w dodatku przez Belgów? Czy istnieją jakieś źródła polskie (lub inne) które potwierdzają tę ofertę?
Moje informacje pochodzą z dokumentów zachowanych w Centralnym Archiwum Wojskowym.
JB
Czy czasami nie chodzi o inną fregatę belgijską tylko że własnej budowy , ale ukończoną przez Niemców i zwrócone po wojnie uszkodzone przez lotnictwo aliantów Artevelde Belgii
nek
Dziękuje JB za odpowiedź. Jeśli tak podają źródła to faktycznie trudno dyskutować, choć wersja net-a wydaje się bardziej prawdopodobna :-)
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

W dokumentach CAW znajdują sie dane tego okrętu i zgadzają się z danymi Afflecka. Nie ma wątpliwości, że chodzi o tę jednostkę.
JB
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Post autor: ds43 »

JB pisze:W dokumentach CAW znajdują sie dane tego okrętu i zgadzają się z danymi Afflecka. Nie ma wątpliwości, że chodzi o tę jednostkę.
JB
Dzięki, widocznie wszystkie te zachodnie źródła "lekko" mijają się z prawdą :wink:
nek
Posty: 395
Rejestracja: 2005-07-25, 16:07
Lokalizacja: Ustroń

Post autor: nek »

JB pisze:W dokumentach CAW znajdują sie dane tego okrętu i zgadzają się z danymi Afflecka. Nie ma wątpliwości, że chodzi o tę jednostkę.
JB
Możesz podać Coś wiecej na temat danych okrętu w CAW .
niektóre dla obu są prawie identyczne np.wyporność
Są dwie zasadnicze niezgodności poza znacznie słabszym uzbrojeniem Affleck po skreśleniu przez USNavy w 1947 został sprzedany wg Amerykanów portugalskiej firmie cywilnej , a Belgia otrzymała w tym roku od nich nie niszczyciela eskortowego typu Buckley tylko patrolową fregatę typu Tacoma , poza tym Artevelde od powrotu z Niemiec nigdy nie został wcielony do służby w MWBelgii - do 01.1950 będąc w rezerwie gdy został skreślony po otrzymaniu na przełomie 1949 i 1950 dwóch pierwszych ex-brytyjskich Algerine'ów ; druga sprawa dlaczego USNavy miałaby akurat przekazać sojusznikowi ciężko uszkodzony okręt gdy w tym samym czasie miała wycofanych ze służby ( odstawionych do rezerwy ) dziesiątki jego sprawnych bliźniaków zaczętych sprzedawać na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiatych na złom lub masowo przekazywanych swoim sojusznikom - w tym jej sąsiadom Francji i Holandiii co ciekawe to akurat nie były oprócz Tacom Buckleye tylko Cannony ( ani jeden Buckley nie trafił po wojnie do żadnej floty państwa z Europy )
nek
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Dane z CAW podałem w pierwszej notce.
JB
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Post autor: ds43 »

JB pisze:Dane z CAW podałem w pierwszej notce.
JB
A czy można wiedzieć jakiego rodzaju są to dokumenty?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

ds43 pisze:A czy można wiedzieć jakiego rodzaju są to dokumenty?
O ile sobie przypominam była to relacja dla Sztabu Generalnego z oględzin okrętu.
JB
Awatar użytkownika
ds43
Posty: 75
Rejestracja: 2006-06-07, 09:39

Post autor: ds43 »

JB pisze:
ds43 pisze:A czy można wiedzieć jakiego rodzaju są to dokumenty?
O ile sobie przypominam była to relacja dla Sztabu Generalnego z oględzin okrętu.
JB
Dziękuje bardzo.
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ