Siłownia New Mexico technicalia
: 2004-07-21, 13:28
Świadomie otwieram nowy topic
Przy okazji czytania Nalowej cz.2 B5 nasunął mi się dość ciekawy problem samego New Mexico, który miał jako pierwszy pancernik US Navy (poza węglowcem Jupiter - przyszłym Langleyem i budowanym na eksport dla Japonii Kamoi) napęd turboelektryczny.
Czy to był ten sam model zespołów turbin, generatorów i silników elektrycznych co na B5 (liczba kotłów była inna 9 – zapewne trzy po trzy, patrz rys. as completed)?

Dla potrzeb mojego topica i żeby ułatwić Tellerowi i Nali prawidłową rekonstrukcję siłowni B5 podaję tu – dla porównania – schemat energetyczny N.Mexico.

Z rysunku Mexa as completed z Friedmana BB-IDH s.127 i przekroju wzdłużnym s.130 na rok 1930 (a wiec sprzed przebudowy, tego rysuknu jako jedynego nie zamieszczam, bo mi nie chce ze wzgklędu na wielkośc wgrac na album) wynika, że w czterech długich równoległych maszynowniach były „liniowo” po jednym, silniku elektrycznym i chyba (hipotetycznie?) po jednym zespole turbin z generatorem. Z tego wniosek, że jeśli na B5 były dwa podwójne zespoły turbin i każdy tandem napędzał jeden z dwóch generatorów głównych, ta na Mexie „mogły” być cztery mniejsze generatory napędzane przez cztery „pojedyncze” zespoły turbin. Ale temu przeczy załączony rys. schematu energetycznego.
A więc idąc dalej - co było w takim razie w czterech równoległych maszynowniach, skoro wg schematu energetyki były tylko dwa zespoły turbin (nie wykluczone, że tez w tamdemie, bo inaczej skąd podobna moc? – tylko czy zmiesciłyby się po szerokości w tych wąskich przedziałach). W dwóch z nich musiały być w takim razie jakies inne urządzenia, np. agregaty pomocnicze etc.


I wreszcie najważniejsze pytanie:
Dlaczego w połowie lat 30. zamieniono na N.Mex siłownie turboelektryczną na zwykłą turboparową z przekładniami zębatymi (wiem z Friedmana, że zamawiając trzy zapewne identyczne komplety siłowni dla modernizowanej trójki Mississippi, Idaho i New Mexico, zaoszczędzono 300 tys. $). Czyżby z prototypową (bo chyba nie doswiadczalną?) siłownią Mexa miano jakieś kłopoty?
Z kolei z anexu u Friedman BB-IDH s.443 wynika że w 1933 as rebuilt miał 4 tylko kotły, mogłyby potwiedzić rys. Friedmana z BB D&D 1905-1945, s.94-95. Tylko co było np. w „17” ? – bo Friedman zapomniał o tym numerze w legendzie.
Podsumowanie - Czy ktoś ma rozplanowanie siłowni Mexa na as completed i po przebudowie ok. 1933 z pełnym wyposażeniem przedziałów, a nie tylko załączone tu friedmanowskie szkice przedziałów? Takie rysunki dałyby odpowiedź na 90% ww. pytań. Może ktoś poszuka w sieci na guglach, m.in. w image lub altavista image...
Andrzej J.
Przy okazji czytania Nalowej cz.2 B5 nasunął mi się dość ciekawy problem samego New Mexico, który miał jako pierwszy pancernik US Navy (poza węglowcem Jupiter - przyszłym Langleyem i budowanym na eksport dla Japonii Kamoi) napęd turboelektryczny.
Czy to był ten sam model zespołów turbin, generatorów i silników elektrycznych co na B5 (liczba kotłów była inna 9 – zapewne trzy po trzy, patrz rys. as completed)?
Dla potrzeb mojego topica i żeby ułatwić Tellerowi i Nali prawidłową rekonstrukcję siłowni B5 podaję tu – dla porównania – schemat energetyczny N.Mexico.
Z rysunku Mexa as completed z Friedmana BB-IDH s.127 i przekroju wzdłużnym s.130 na rok 1930 (a wiec sprzed przebudowy, tego rysuknu jako jedynego nie zamieszczam, bo mi nie chce ze wzgklędu na wielkośc wgrac na album) wynika, że w czterech długich równoległych maszynowniach były „liniowo” po jednym, silniku elektrycznym i chyba (hipotetycznie?) po jednym zespole turbin z generatorem. Z tego wniosek, że jeśli na B5 były dwa podwójne zespoły turbin i każdy tandem napędzał jeden z dwóch generatorów głównych, ta na Mexie „mogły” być cztery mniejsze generatory napędzane przez cztery „pojedyncze” zespoły turbin. Ale temu przeczy załączony rys. schematu energetycznego.
A więc idąc dalej - co było w takim razie w czterech równoległych maszynowniach, skoro wg schematu energetyki były tylko dwa zespoły turbin (nie wykluczone, że tez w tamdemie, bo inaczej skąd podobna moc? – tylko czy zmiesciłyby się po szerokości w tych wąskich przedziałach). W dwóch z nich musiały być w takim razie jakies inne urządzenia, np. agregaty pomocnicze etc.
I wreszcie najważniejsze pytanie:
Dlaczego w połowie lat 30. zamieniono na N.Mex siłownie turboelektryczną na zwykłą turboparową z przekładniami zębatymi (wiem z Friedmana, że zamawiając trzy zapewne identyczne komplety siłowni dla modernizowanej trójki Mississippi, Idaho i New Mexico, zaoszczędzono 300 tys. $). Czyżby z prototypową (bo chyba nie doswiadczalną?) siłownią Mexa miano jakieś kłopoty?
Z kolei z anexu u Friedman BB-IDH s.443 wynika że w 1933 as rebuilt miał 4 tylko kotły, mogłyby potwiedzić rys. Friedmana z BB D&D 1905-1945, s.94-95. Tylko co było np. w „17” ? – bo Friedman zapomniał o tym numerze w legendzie.
Podsumowanie - Czy ktoś ma rozplanowanie siłowni Mexa na as completed i po przebudowie ok. 1933 z pełnym wyposażeniem przedziałów, a nie tylko załączone tu friedmanowskie szkice przedziałów? Takie rysunki dałyby odpowiedź na 90% ww. pytań. Może ktoś poszuka w sieci na guglach, m.in. w image lub altavista image...
Andrzej J.