Strona 1 z 1
Szwecja-pytanie
: 2007-08-14, 11:12
autor: de Villars
Szwedzkiego ni w ząb nie umiem, więc zwracam sie o pomoc w odcyfrowaniu ichniejszej terminologii
http://www.fatburen.org/jan-erik.karlsson/oskar2.htm
na tym przykładzie wnioskuję że "Storlek" oznacza wyporność
http://www.fatburen.org/jan-erik.karlsson/koadfr.htm
Natomiast tutaj jest "Storlek i Ton" - to będzie wyporność czy tonaż? Domyslam się że to drugie, ale nie mam pewności (choć jak na tonaż to trochę za duży przy tych wymiarach, ale pewnie Szwedzi inaczej go liczyli)
: 2007-08-14, 14:27
autor: Krzysztof Gerlach
Rzecz w tym, że autorzy tych stron też nie są pewni, co właściwie podają, więc na wszelki wypadek piszą
storlek = rozmiar
oraz
storlek i ton = rozmiar w tonach.
Nie wypowiadam się co do pierwszej jednostki (to nie "moja" epoka), lecz 74-działowiec z 1775 nie mógł mieć tonażu 2200 ton. To raczej lekko zaniżona wyporność, czyli np. bez niektórych elementów wyposażenia.
Krzysztof Gerlach
: 2007-08-14, 15:09
autor: pothkan
O ile wiem (mogę się mylić):
tonaż - szw. tonnage, rzadziej (chyba) dräktighet
wyporność - szw. deplacement
Czyli kalka z francuskiego.
: 2007-08-14, 15:19
autor: Krzysztof Gerlach
Chapman, projektant 74-działowca o którym mowa, wyliczył dla swojego nieco wcześniejszego liniowca 70-działowego z 1767 roku wyporność na 79 450 stóp sześciennych. Biorąc szwedzką stopę = 0,297 m oraz ciężar właściwy wody (dla uproszczenia) równy 1 Tonę ma metr sześcienny, otrzymamy wyporność 2081 ton.
Zatem wartość 2200 dla większego 74-działowca Chapmana z 1775 musi być wypornością.
Krzysztof Gerlach
: 2007-08-14, 15:30
autor: pothkan
Zastanawiam się nad zastosowaniem do takich wypadków wzoru na BOM (wiem, znowu wracam do tego tematu). Z ww. danych wychodzi BOM = 1564 t. Zaokrąglić to można powiedzmy do 1600 t, a dalej idąc - wydaje mi się, że raczej tonaż tego okretu nie może "wyjśc" poza zakres 1400-1700 ton. Taki "eksperyment" pozwoliłby w danym wypadku wprawdzie nie wyliczyć tonaż, ale wykazać, czy jakaś liczba jest tonażem, czy wypornością. Co o tym sądzicie?
: 2007-08-14, 16:02
autor: Krzysztof Gerlach
Niestety niekoniecznie.
Wziąłem brytyjski 74-działowiec z tego samego okresu o niemal identycznej długości i szerokości (różnice do 1 procenta).
Miał wprawdzie tonaż BOM = 1604 tony, więc niby - hura! - jesteśmy w domu, lecz charakteryzował się także:
- wypornością samego kadłuba 1509 ton
- wypornością kadłuba do wodnicy bezładunkowej (light water mark) 1629 ton
- wypornością całkowitą 2776 ton.
Dwie pierwsze wartości WYPORNOŚCI też się mieszczą w wyliczonym przez Pana przedziale tonażu. Jak już mówiłem, "lekko nie ma", przynajmniej dopóki ja żyję. Ale ma Pan rację, że takie wyliczenie pozwola odrzucić jako tonaż bardzo duże wartości, jak w tym przypadku 2200 ton. Szkoda, że nie działa w drugą stronę.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach