Strona 1 z 1

Czteropokładowiec Duke of Kent

: 2007-11-13, 23:03
autor: Krzysztof Gerlach
Ktoś mnie pytał dawno temu na FOW o uzbrojenie projektowanego "prawdziwego" czteropokładowca (tzn. z czterema ciągłymi pokładami działowymi i jeszcze nad nimi długimi i obsadzonymi artylerią pokładami rufowym i dziobowym) Duke of Kent. Znałem wówczas tylko sumaryczną liczbę dział, czyli 170 sztuk. Nadal co prawda nie mam całkowicie pewnych danych na ten temat i jeszcze utwierdziłem się w przekonaniu, że nigdy oficjalnie tej artylerii nie sprecyzowano, ale uzyskałem ciekawe informacje dodatkowe.
Po pierwsze, istnieje nie tylko omawiany model w Maritime Museum w Greenwich (którego zdjęcie zamieściłem kiedyś w MSiO), lecz także plany projektowe w Science Museum w South Kensington (oczywiście to wszystko w Londynie).
Po drugie, data 1809, powszechnie dla tego projektu przyjęta, jest kwestionowana z uwagi na elementy budowy kadłuba wskazujące raczej okres po 1817.
Po trzecie, na podstawie bardzo precyzyjnego modelu wykonanego razem z oryginalnym projektem można się pokusić o dokładniejsze sprecyzowanie planowanej artylerii. Miała ona zapewne obejmować:
- na pokładzie dolnym 36 x 32-f; na pokładzie drugim od dołu 38 x 24-f, na pokładzie trzecim od dołu 38 x 18-f, na pokładzie czwartym od dołu 38 x 18-f, na pokładzie rufowym 14 karonad 32-f, na pokładzie dziobowym 6 karonad 32-f.
Krzysztof Gerlach

: 2007-11-14, 13:58
autor: de Villars
No to mamy praktycznie w komplecie podstawową charakterystykę tego giganta. Przypomnę tylko z tamtego wątku wymiary: 221 na 65,5 stopy, załoga 1280-1567, tonaż ok. 4146 ton.

: 2007-11-14, 18:13
autor: Nowak Krzysztof
Witam, jeśli można zapytać, kto zaprojektował DUKE OF YORK i jaka była historia tego projektu ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2007-11-14, 22:20
autor: Krzysztof Gerlach
Mam nadzieję, że pytanie w temacie Duke of Kent o okręt Duke of York (który?!) to tylko „przejęzyczenie” i odpowiem jednak odnośnie pierwszego.
Okręt ten zaprojektował Joseph Tucker, podobno w 1809 roku, kiedy był Głównym Szkutnikiem w stoczni Plymouth. Ponieważ jednak zarówno na planach, jak na współczesnym im modelu widać „okrągły” dziób i „okrągłą” rufę, elementy wprowadzone przez Seppingsa sporo później (zwłaszcza rufa), wydaje się, że prawdziwa data jest bliższa rokowi 1817. W tym czasie Tucker był już jednym z tzw. Inspektorów Marynarki (1813-1831), obok Seppingsa zresztą, czyli – w tamtym okresie – głównych konstruktorów Royal Navy. Historia projektu na tym się zaczyna i kończy, ponieważ po Trafalgarze Brytyjczycy nie potrzebowali takiego monstrum, a znakomity system konstrukcyjny Seppingsa pozwolił na budowanie okrętów dłuższych (chociaż nie taka była intencja autora), gdzie zysk na liczbie dział nie musiał się odbywać kosztem wzrostu wysokości, i tak już za dużej na zwykłych trójpokładowcach, szkodliwej dla sprawności żeglarskiej tych liniowców.
Model podarowała szpitalowi w Greenwich wdowa, pani Tucker, w 1852.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2007-11-15, 18:14
autor: Nowak Krzysztof
Witam, przepraszam za pomyłkę w nazwie okrętu :oops: . Dziękuję za odpowiedź.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.