Projekt 205 (Osa I-II)

Okręty Wojenne po 1945 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Projekt 205 (Osa I-II)

Post autor: JB »

O tych interesujących okrętach napisano juz wiele, ale nie wszystko jest znane, najtrudniej znaleźć informacje o transferach tych jednostek z ZSRS do innych krajów (artykuł Roberta Rochowicza z "MSiO" zawiera tak dużo błędów, że trudno go uważać za podstawę rozważań). Do tej pory nie znamy np. wszystkich sowieckich nazw polskich "Os", jak również numerów stoczniowych. Niektóre opracowania mówią o 14 kutrach przekazanych Polsce, byc może jeden był tylko przejściowo we flocie PRL.
Proponuję spróbować zebrać tutaj informacje o okrętach tego typu, co tak udanie zostało zrobione w temacie o okrętach desantowych typu 770 itd.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Na początek o kutrach projektu 205, które znalazły się w marynarce indyjskiej. Było ich osiem, zbudowane były w stoczni w Rybińsku pod numerami budowy: 690 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 684 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 694 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 685 (wyruszył do Indii 29.12.1970 r. z załogą "119"), 686 (TK-536, wyruszył do Indii 04.01.1971 r.). Pozostałe to zapewne numery: 691, 692 i 693. Kuter No. 685 odebrano z Rybińska na przełomie lutego i marca 1969 roku.
Nazwy i numery burtowe tych jednostek (jak również daty wcielenia) można znaleźć łatwo w inernecie:
http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Osa-I.html
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Temat godny rozwinięcia. Obawiam się jednak, że brakuje nam pewnego atutu, istniejącego przy "Północnych" - tam wiemy (dzięki Ciślakowi) "na bank", ile i kiedy zbudowano jednostek. A tutaj tak różowo nie jest. No a poza tym: co jak co, ale ODS to nie "osa", ale całkiem spora (i charakterystyczna) jednostka. Stąd zresztą łatwo ją znaleźć na satelicie itd.

Ze swojej strony mogę pogrzebać w rocznikach itd., i zrobić przegląd "kraj po kraju".
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1148
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Taki temat założyłem na rosyjskojęzycznym forum i takie dane uzyskałem:

http://www.hicon.pl/~pothkan/0205%20osa%20I-II.txt

// auto-tłumaczenie jest dość koślawe, pozwoliłem sobie zamienić na rosyjski oryginał, oraz zlinkować zewnętrznie - trochę zapycha transfer ;) // pothkan
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Na początek: stocznie zajmujące się budową "Os" (podejrzewam, że te numery będą się jeszcze pojawiać w temacie)

Приморский ССЗ №5, Leningrad (205, 205У)
Рыбинский ССЗ №341, Rybińsk (205, 205ЭР)
Владивостокский ССЗ №602, Władywostok (205, 205У)
Средненевскиий ССЗ №363, Leningrad (205T, 205ЭT)
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Algieria - 12x (3+9)
Trzy pr. 205 (przenumerowane ok. 1980)[table]
[row]07.10.1967 ex Р-?[col]R 167[col]R 643[col]uszkodzony (pożar) w 1981 (lub 1983), naprawiony; § 1990s
[row]11.1967 ex Р-?[col]R 267[col]R 641[col]§ 1989
[row]11.1967 ex Р-?[col]R 367[col]R 642[col]§ ~2002
[/table]Dziewięć pr. 205ЭР (jeden przenumerowany ok. 1992); wszystkie nadal wykazywane.[table]
[row]12.1976[col]R 644, R 645
[row]1977[col]R 646, R 647
[row]09.1978[col]R 648
[row]12.1978[col]R 649
[row]1979[col]R 650, R 651
[row]07.12.1981[col]R 652 > R 974
[/table]"R" przed numerami nie umieszczano na burtach.

Angola - 6x
Sześć pr. 205ЭР, przekazane w parach: 29.09.1982, 29.12.1982 i 01.11.1983. Jeden (4 de Fevereiro) zatonął 02.06.1988 w wyniku kolizji, pozostałe wycofane w połowie lat 90.

Azerbejdżan- 1x
Jeden pr. 205 (Р-173, №5/474), uzyskany przy powstaniu azerskiej mw (03.07.1992). Pozbawiony wyrzutni i przekazany do straży granicznej (Dəniz Dostları) jako S-008, nadal w służbie.
Ostatnio zmieniony 2008-02-05, 08:35 przez pothkan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Rozszyfrowanie kodów: "obiekt 092" to prawdopodobnie Algeria, "obiekt 095" to Irak, "obiekt JU-100" to oczywiście Jugosławia. Wystepował też "obiekt Ż-120", kod pod którym ukrywała się KRLD (dla młodzieży Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, czyli komunistyczna Korea Pólnocna). nie mogę sie powstrzymać od skojarzenia, że Ż to "Żółtki".
JB
Ostatnio zmieniony 2008-02-04, 20:27 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Algeria
Niektóre roczniki podają, że "Osy II" przekazano do tego kraju w latach 1970-1975, co jest bliższe mojemu zrozumieniu tematu. Opracowania rosyjskie podają, że pierwszy okręt projektu 205U (R-218, # stocz. 481) przekazano pod koniec 1969 roku, jedynym krajem, gdzie mógł trafić była Algeria. Następne algierskie kutry rakietowe były jednostkami wersji 205ER (cięższe i z mocniejszymi silnikami, a mimo to wolniejsze).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:Na początek: stocznie zajmujące się budową "Os" (podejrzewam, że te numery będą się jeszcze pojawiać w temacie)

Приморский ССЗ №5, Leningrad (205, 205У)
Рыбинский ССЗ №341, Rybińsk (205, 205ЭР)
Владивостокский ССЗ №602, Władywostok (205, 205У)
Средненевскиий ССЗ №363, Leningrad (205T, 205ЭT)
Ta ostatnia stocznia budowała jednostki z uzbrojeniem torpedowym. Stocznia we Władywostoku zbudowała też 4 okręty w wersji ER (wesja "tropikalna" ale typu "Osa-I") dla Indonezji, kutry przekazano flotom : Chin i KRLD.
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

JB pisze:Rozszyfrowanie kodów: "obiekt 092" to prawdopodobnie Algeria, "obiekt 095" to Irak, "obiekt JU-100" to oczywiście Jugosławia. Wystepował też "obiekt Ż-120", kod pod którym ukrywała się KRLD (dla młodzieży Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, czyli komunistyczna Korea Pólnocna). nie mogę sie powstrzymać od skojarzenia, że Ż to "Żółtki".
Albo od M. Żółtego. Wiadomo, jakie okręty przekazano ww. 'obiektom' ?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:
JB pisze:Rozszyfrowanie kodów: "obiekt 092" to prawdopodobnie Algeria, "obiekt 095" to Irak, "obiekt JU-100" to oczywiście Jugosławia. Wystepował też "obiekt Ż-120", kod pod którym ukrywała się KRLD (dla młodzieży Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna, czyli komunistyczna Korea Pólnocna). nie mogę sie powstrzymać od skojarzenia, że Ż to "Żółtki".
Albo od M. Żółtego. Wiadomo, jakie okręty przekazano ww. 'obiektom' ?
Część informacji podana została w zestawieniu kolegi Janusza, jak "przetrawię" ten spis, to uzupełnię tym co mam.
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

JB pisze:
pothkan pisze:Средненевскиий ССЗ №363, Leningrad (205T, 205ЭT)
Ta ostatnia stocznia budowała jednostki z uzbrojeniem torpedowym.
Dopiero zauważyłem, że owe "torpedowe Osy" to nic innego, jak NATO-wski "Mol". Trochę się te jednostki różniły, więc zastanawiam się, czy ich w tym zestawieniu nie pominąć?
JB pisze:Na początek o kutrach projektu 205, które znalazły się w marynarce indyjskiej. Było ich osiem, zbudowane były w stoczni w Rybińsku pod numerami budowy: 690 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 684 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 694 (wyruszył do Indii 08.12.1970 r. z załogą "226"), 685 (wyruszył do Indii 29.12.1970 r. z załogą "119"), 686 (TK-536, wyruszył do Indii 04.01.1971 r.). Pozostałe to zapewne numery: 691, 692 i 693. Kuter No. 685 odebrano z Rybińska na przełomie lutego i marca 1969 roku.
Nazwy i numery burtowe tych jednostek (jak również daty wcielenia) można znaleźć łatwo w inernecie:
http://www.bharat-rakshak.com/NAVY/Osa-I.html
Tyle że nie można ustalić, które zostały którymi. Jeśli weźmiemy "zasadę kolejności", to mamy do wyboru dwie możliwości: wg numerów burtowych (K82-89), lub wg dat podniesienia bandery.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

pothkan pisze:...Dopiero zauważyłem, że owe "torpedowe Osy" to nic innego, jak NATO-wski "Mol". Trochę się te jednostki różniły, więc zastanawiam się, czy ich w tym zestawieniu nie pominąć?
...
205T
1) # 450 (bud. 1974) TK-127 (wc. 30.01.74 - SU, flota Cz; wyc. 12.1993 - Rosja), nr burt. 301;
2) # 451 (1974) TK-233 (25.08.73 - SU, Cz --> 1975 Sri Lanka, Sanudra Devi);
3) # 452 (1976) TK-107? (1976 --> SOM);
3) # 453 (1976) TK- ? (1976 --> SOM).
205ET
5) ? (1976) ? ( --> SOM);
6) ? (1976) ? ( --> SOM);
7) ? (1977) ? ( --> ETH, FTB 110);
8) ? (1977) ? (1978? --> ETH, FTB 111).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Bułgaria
Trzy jednostki projektu 205 zostały przekazane Bułgarom pod koniec 1970 roku w Sewastopolu. Banderę podniosły 30 kwietnia 1971 r. w składzie pierwszego dywizjonu (JW 32920). Były to:
R-73 (# 5/439, bud. 1965) --> 21 (1971) --> 103 (1985);
R-176 (# ?, bud. ?) --> 22 (1971) --> 112 (1985);
R-30 (# 5/464, bud. 1966) --> 23 (1971) --> 113 (1985).
Dwie jednostki (# # 22 i 23) wcielono 22.09.80 do drugiego dywizjonu (JW 34030) Brygady Lekkich Sił. Tam też, 7 lutego 1977 r., trafił kuter pr. 205U:
R-169 (# 5/473, 1966/?67) --> 20 (1977) --> 102 (1985).
Do pierwszego dywizjonu wcielono jeszcze dwa kutry ("Osa-II" - 205ER?):
1982 r. - 101 (później zmieniony na 104) i 1984 r. - 111 (ex R-496).
Te informacje są spójne ze wszystkimi opracowaniami, m.in. z książkami Todorowa i Czonewa. Są jednak różnice dotyczące przyporządkowania nazw tym jednostkom. Opracowania książkowe i "lista Janusza K." ;) dają:
104 - Swetkawica (Grum);
102 - Tajfun (Uragan);
103 - Uragan (Burja);
111 - Smercz (Swetkawica);
112 - Burja (Tajfun);
113 - Grum (Smercz).
W nawiasie podałem przyporządkowanie nazw z roczników flot i ... strony internetowej jednostki bułgarskiej floty.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Przejrzałem, w miarę dokładnie, listę z rosyjskiego forum. Znalazłem tam kilka nowych, dla mnie, informacji m.in. dawną nazwę bułgarskiego kutra 111, czy numery stoczniowe jednostek syryjskich (myślałem, że te numery odpowiadają kutrom egipskim). Zestawienie to ma jednak wiele nieścisłości i niespójności: cząstkowe sumy nie zbierają się do całości, wymieszane są numery stoczniowe i numery różnych wersji. Przykład: Kuter wersji 205ER, budowany dla Egiptu w Rybińsku (i ostatecznie nieprzęjety), miał numer stoczniowy 011033 (czasami pisany 01133) i nazwę R-370. Okręty o podobnych numerach stoczniowych, np. 01126, zostały zaliczone do wersji 205, choć może to ja sie mylę (nie wertowałem dokumentów sowieckich, staram się czytać wszelkie opracowania i twórczo je kompilować).
JB
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4479
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Post autor: pothkan »

Z Bułgarią wygląda to trochę inaczej - w 1971 r. przekazano tylko dwie Osy I, trzecią jednostką była Osa II. Drugim problemem jest kilkukrotne przenumerowanie okrętów (często z wymianą numerów). Duży bałagan wynika z zachodnich roczników, gdzie często i gęsto okręty mylono (tzn. przypisywano złe numery). Bardzo pomocna jest tutaj strona: http://vimpel.boinaslava.net/index.php?module=bg_flot (jest tam więcej informacji, niż u Todorowa i Czonewa).

Poniżej moja kompilacja:

Bułgaria - 6x
Trzy pr. 205, i trzy dwa pr. 205У. Nazwy nadano w 1985 r., wcześniej okręty określano numerami wg schematu РКА-##. Wszystkie jednostki bazują w bazie Atija k. Sozopolu (tam gdzie Północne).[table]
[row]205[col]1971 ex Р-73 (№5/439)[col]Буря[col]21, 1985: 112, 2006: 106
[row]205[col]1971 ex Р-30 (№5/464)[col]Гръм[col]22, 1985: 113, 2006: 107
[row]205У[col]1971 ex Р-176[col]Смерч[col]23, 1985: 111, 2006: 105
[row]205[col]1977 ex Р-496*[col]Ураган[col]20, 1981: 13, 1985: 103
[row]205У/Мод[col]1982 ex Р-255 (№5/469)[col]Светкавица[col]11, 1985: 101, 1990: 104
[row]205У[col]1984 ex Р-169 (№5/473)[col]Тайфун[col]12, 1985: 102
[/table]* W latach 1972-73 wypożyczony Egiptowi, potem zakonserwowany w Sewastopolu.
Ostatnio zmieniony 2008-02-06, 11:05 przez pothkan, łącznie zmieniany 7 razy.
ODPOWIEDZ