Strona 1 z 2

Repliki, rekonstrukcje

: 2008-02-27, 13:16
autor: admiralcochrane
W dzisiejszym Dzienniku Polskim została podana informacja o planowanym na marzec położeniu stępki w weneckim arsenale pod replikę ostatniej z serii galer ceremonialnych dożów weneckich Bucintoro. Jak widać w krajach, które nie posiadają oryginalnych zabytkowych jednostek z epoki drewna i żagla buduje się repliki - Holendrzy mają w budowie "De Zeven Provincien", Francuzi bodajże ukończyli fregatę "Hermione" , może w końcu by tak coś u nas? Na przyklad "Wodnik" zacumowany przy CMM? Włosi chcą by "Bucintoro" sponsorował prezydent Francji jako rekompensata za zniszczenie oryginału przez Napoleona. Więc może by tak zachęcić Szwedów do podobnego sponsoringu? :wink:

: 2008-02-27, 13:28
autor: Suvorov
Lepiej nie, bo zażądają od nas repliki Solena.

: 2008-02-27, 14:10
autor: Jacek Bernacki
A "Sanctus Adalbertus" to pies? Mały bo mały, ale jest (a przynajmniej był jeszcze niedawno).
Poza tym nie ma planów "Wodnika" więc ewentualna replika byłaby tylko wariacją na temat.

: 2008-02-27, 14:30
autor: admiralcochrane
Wariacje nie sa rzeczą złą, w końcu powstalo sporo replik Santa Maria, a także Mayflower, Golden Hind dla których też nie zachowała się żadna wiarygodna ikonografia. A "Sanctus Adalbertus" przy calej sympatii do idei to nieledwie "przerośnięta szalupa" ;)

: 2008-02-27, 15:19
autor: Bukowa
Swoją drogą (może nie każdy wie) ale pod Poznaniem w muzeum Arkadego Fiedlera powstaje również replika - stacjonarna - Santy Marii w skali 1:1.
W zeszłym roku byłem i widziałem cały kadłub.
Jak jest dzisiaj to nie wiem ale może jacyś obecni na forum poznaniacy się orientują?
Mają blisko.
Pozdrowienia
Robert

: 2008-02-29, 10:13
autor: Napoleon
Chińczycy zrobili sobie od podstaw replikę Ting Yuan (z tym, że plany i zdjęcia oryginału mieli), więc i my moglibysmy (nawet bez planów) coś pokombinować.

: 2008-02-29, 11:30
autor: Zelint
Na razie powstają w Polsce takie galeony jak "Dragon":
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_1.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_2.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_4.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_16.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_17.jpg

Ma dłu­gość 45 m, sze­ro­kość 8,20 m, 4 masz­ty i mo­że za­brać na po­kład 200 pa­sa­że­rów.

Re: Repliki, rekonstrukcje

: 2008-02-29, 18:47
autor: poszukiwacz
admiralcochrane pisze:Włosi chcą by "Bucintoro" sponsorował prezydent Francji jako rekompensata za zniszczenie oryginału przez Napoleona. Więc może by tak zachęcić Szwedów do podobnego sponsoringu? :wink:
A może by tak Schleswig-Holstein zasponsorowany przez Niemców, a stojacy przy Westerplatte?

Re: Repliki, rekonstrukcje

: 2008-02-29, 21:20
autor: admiralcochrane
poszukiwacz pisze:
admiralcochrane pisze:Włosi chcą by "Bucintoro" sponsorował prezydent Francji jako rekompensata za zniszczenie oryginału przez Napoleona. Więc może by tak zachęcić Szwedów do podobnego sponsoringu? :wink:
A może by tak Schleswig-Holstein zasponsorowany przez Niemców, a stojacy przy Westerplatte?
Tak, i co roku strzelałby śłepakiem w stronę Westerplatte... :wink:

: 2008-03-01, 02:16
autor: RyszardL
Zelint pisze:Na razie powstają w Polsce takie galeony jak "Dragon":
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_1.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_2.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_4.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_16.jpg
http://www.dragon-dragon.pl/txt/images/dragon_17.jpg

Ma dłu­gość 45 m, sze­ro­kość 8,20 m, 4 masz­ty i mo­że za­brać na po­kład 200 pa­sa­że­rów.
Bardzo interesujący statek. Czy może wiesz, kto jest właścicielem i gdzie pływa.

: 2008-03-01, 07:50
autor: Zelint
RyszardL pisze: Bardzo interesujący statek. Czy może wiesz, kto jest właścicielem i gdzie pływa.
Jest strona internetowa jest tam więcej zdjęć: http://www.dragon-dragon.pl/
Zgodnie z tym co napisano na stronie głównej to statek obecnie pływa w Gdyni, a armatorów jest kilku: Adam Wę­gier­ski, Je­rzy Ol­szew­ski, Sła­wek Gojdź, Sła­wo­mir Cu­piał, Ro­mu­al­da i Je­rzy Ży­chow­scy.

Któraś z trójmiejskich stoczni ma chyba nawet w swojej ofercie budowę takiego albo podobnego galeonu.

Poza tym zupełnie ładnym statkiem z polskich portów operuje kilka mniej lub bardziej udanych przeróbek kutrów rybackich na galeony albo łodzie Wikingów:
http://www.ships.pl/new/index.php/pl/pokaz/14/245/
http://www.ships.pl/new/index.php/pl/pokaz/14/39/
http://www.ships.pl/new/index.php/pl/pokaz/14/238/
czy też ten, który mam w awatarze. Choć nie jestem pewny czy możemy mówić w tym przypadku o replikach.

Co ciekawe armatorów statków rybackich wożących turystów do przeróbek natchnął chyba film (z roku 1985) "Akademia pana Kleksa" gdzie wystąpił kuter rybacki przerobiony na "galeon". Można obejrzeć go tutaj:

: 2008-03-03, 23:21
autor: Andrzej J.
Jacek Bernacki pisze:A "Sanctus Adalbertus" to pies? Mały bo mały, ale jest (a przynajmniej był jeszcze niedawno).
Poza tym nie ma planów "Wodnika" więc ewentualna replika byłaby tylko wariacją na temat.
Nie chcę się wypowiadać w sposób brutalny, a mógłbym. "Sanctus Adalbertus" naprawiony przez budowniczego Aleksandra Celarka pływa po Jeziorze Żarnowieckim, w skansenie wsi Nadole, filli Muzeum Ziemi Puckiej, kier. przez Mirosława Kuklika (pozdrowienia). Poprzedni właściciel pozbył się go w sposób "elegancki", zamiótł pod dywan.

: 2008-03-03, 23:27
autor: Jacek Bernacki
Mój kolega z roku pisał pracę o replikach i rekonstrukcjach łodzi słowiańskich. Ciekawe było porównanie budowy "Wojtka" z jakąś niemiecką rekonstrukcją. Niebo a ziemia.

: 2008-03-08, 22:29
autor: de Villars
Holendrzy zbudowali sobie Batavię (nie wiem czy na FOW nawet o tym nie było), a teraz zdaje się budują nawet replikę XVIII-wiecznego dwupokładowca. No, chciałbym ją zobaczyć na własne oczy pod żaglami ;)

: 2008-03-11, 23:40
autor: admiralcochrane
W stoczni Bataviawerf powstaje replika słynnego "De Zeven Proivincien" de Ruytera - ze zdjęć widać , że jest już pełny szkielet, osadzony galion oraz część dekoracji rufowy. W innej częsci Holandii przymierzano się do budowy repliki liniowca utraconego pod Camperdown (Kamperduijn) "Delft". Do położenia stępki chyba jednak nie doszło.

: 2008-03-12, 00:12
autor: pothkan
W 1987 r. w Holandii zbudowano również replikę Kankō Maru, pierwszego japońskiego okrętu parowego (czyli podarowanej szogunowi Soembawy z 1852 r.).

http://en.wikipedia.org/wiki/Kank%C5%8D_Maru

http://www.pref.nagasaki.jp/bunka/hyaku ... e/012.html

http://tetchan.at.webry.info/200705/article_4.html