Strona 1 z 1

Co to jest? (MP-10, Estonia)

: 2008-04-17, 11:25
autor: fdt
Co to za sztuka stoi przylepiona do "Orła"? Wygląda to na jakis stareńki torpedowiec z lat 80-tych 90-tych XIX.

Obrazek

: 2008-04-17, 11:41
autor: Iron Duke
Fotka zrobiona na redzie Tallina. To jakaś ichnia kanonierka czy cóś podobnego ...tak z pamięci chyba LAINE.
8)

: 2008-04-17, 11:45
autor: fdt
Nie, to nie jest "Laine".

: 2008-04-17, 11:49
autor: crolick
Kuter nr. 1 :D

: 2008-04-17, 11:54
autor: fdt
Raczej Nr 10... a tak naprawdę chodzi o to co to było za ustrojstwo zanim stało się kutrem. Jaki to typ torpedowca? Jakis ex rosyjski, ex niemiecki....?

: 2008-04-20, 15:49
autor: pothkan
Głowy nie dam, ale chyba:

MP 10 - kuter dozorowy estońskiej straży granicznej, nieuzbrojony. Zbudowany w 1908 w Lizbonie, jako kuter pokładowy dla pancernika "Sława". Wyporność ok. 20-25 t, wymiary 16.7x2.8x1.3 m, napęd Gleniffer diesel 80 HP, prędkość 10 (lub 13?) w., załoga 2+2 lub 2+4.

: 2008-04-20, 17:09
autor: AvM
pothkan pisze:Głowy nie dam, ale chyba:

MP 10 - kuter dozorowy estońskiej straży granicznej, nieuzbrojony. Zbudowany w 1908 w Lizbonie, jako kuter pokładowy dla pancernika "Sława". Wyporność ok. 20-25 t, wymiary 16.7x2.8x1.3 m, napęd Gleniffer diesel 80 HP, prędkość 10 (lub 13?) w., załoga 2+2 lub 2+4.
Kuter ze SLAWY zostal zdobyty przez niemcow
Gdzies wsyzstko mam, ale ani nie mam czasu

avm

: 2008-04-21, 08:59
autor: fdt
Panowie, poprawcie mnie jeśli się mylę, ale to co widnieje na zdjęciu raczej na pewno nie jest kutrem ze "Sławy".

: 2008-04-21, 16:44
autor: fdt
Jakiś poniemiecki trałowiec utracony w operacji Moonsundzkiej a potem wydobyty i wyremontowany? Ma ktoś na ten temat jakieś informacje?

: 2008-04-21, 17:15
autor: pothkan
Skąd wziąłeś to zdjęcie? Bo również je kojarzę, ale nie pamiętam skąd... i wydaje mi się, że był tam podpis, co się na nim znajduje...

: 2008-04-21, 19:08
autor: crolick
pothkan pisze:Skąd wziąłeś to zdjęcie? Bo również je kojarzę, ale nie pamiętam skąd... i wydaje mi się, że był tam podpis, co się na nim znajduje...
Z Pertka o ORLE, który pisze o kutrze nr 1.

: 2008-04-21, 19:43
autor: pothkan
Ha, ja to kojarzę na pewno nie z Pertka... Ale za diabła znaleźć nie mogę :-x

: 2008-04-21, 19:55
autor: crolick
pothkan pisze:Ha, ja to kojarzę na pewno nie z Pertka... Ale za diabła znaleźć nie mogę :-x
Nie, Ty jeden :P
Dałbym łapę sobie uciąć, że gdzieś widziałem zdjęcie z innego ujęcia tych jednostek. Tylko nie mogę znaleźć gdzie :x
Zresztą nie zdziwiłbym się jakby się okazało, że to już było dyskutowane na FOW :D

: 2008-04-21, 20:26
autor: pothkan
Znalazłem :lol: I jednak wychodzi na moje:

http://balancer.ru/2007/06/13/post-1204640.html
gaiduk pisze:Хочу представить на суд публики очередной эстонский корабль(катер) «MP 10»
1908 г\п. Лисабон.

Моторный катер. Водоизмещение 24 тонн. Размерения 16.9х2.9х1.1(16.70х2.80х1.30)м. Мощность 100 л/с. Скорость хода 13.5 узлов. Дальность плавания экономическим ходом 1000 миль. Запас топлива (керосин) 1100кг. Вооружение 1 пулемет. Экипаж 6 человек.
Бывший моторный катер с ЭБР «Слава», затопленного экипажем после боя с двумя германскими линейными крейсерами 4.10.1917 года в проливе Моозунд. Захвачен немцами и использовался германским флотом под наименованием КМ-11. К 10.06.1918 года прошел восстановительный ремонт на Петовской верфи (Ноблеснер) в Ревеле. 11.11.1918 года после вывода немецких войск с территории Эстонии передан флоту Эстонской республики. 06.08.1940 года с принятием Эстонии в состав СССР вошёл в состав КБФ. Судьба после 1940 года не становлена.
http://s11.photobucket.com/albums/a159/ ... t=mp10.jpg

: 2008-04-21, 22:16
autor: fdt
10/10

Wielkie dzięki...

BTW. Jak wejść na fotki na tej stronie... cos tam gawędzą o jakichs opłatach za ruch zagraniczny itp...

: 2008-04-21, 22:52
autor: pothkan
Zarejestruj się. Chociaż czasem i to nie pomaga, wtedy trzeba próbować kiedy indziej.

Dodam, że pod niemiecką banderą służył (jako KM-11) w ramach Minenräum-Halbflottille Reval.

Co do miejsca i daty budowy: wg rosyjskiej monografii "Sławy" (z Morskoj Kolekcji) największą jednostką pokładową był 55-stopowy (czyli 16.8 m) kuter firmy Thornycroft, zbudowany w 1905 r. Wyporność: 12 t, koszt: 45 tys. rubli. W razie potrzeby mógł pełnić funkcję torpedowca. Miał on być używany tylko na wodach krajowych, a w czasie podróży zagranicznych pozostawiany w porcie. Używany ponoć do wybuchu I WŚ... ale o wymianie na inny (lizboński?) ani słowa. Poniżej ilustracje... ten sam, czy nie?

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek