Strona 1 z 1

Stocznia Rybacka (Gdynia)

: 2008-04-17, 16:57
autor: crolick
Czy istnieje coś takiego jak lista stoczniowa Stoczni Rybackiej z okresu przed 1939 rokiem?!

: 2008-04-20, 15:35
autor: pothkan
Coś jest zdaje się u Bladego. Zerknę jak odtajam po wyjeździe ;)

: 2008-04-20, 16:16
autor: crolick
pothkan pisze:Coś jest zdaje się u Bladego. Zerknę jak odtajam po wyjeździe ;)
Będę wdzięczny :wink:

: 2008-04-20, 20:48
autor: Zelint
Ja bym tego nie nazwał listą stoczniową. Ponadto numery kutrów u Bladego są jakieś dziwne trochę. Nie wiem według jakiego klucza autor je podawał.

: 2008-04-21, 00:38
autor: pothkan
Znalazłem, ino nie u Bladego. Lista referencyjna (stoczniowa) Stoczni Rybackiej została opracowana przez B. Hurasa w IV tomie "Księgi statków polskich" (s. 31-33). :)

A poniżej przypomnienie historii tego zakładu:

1919-1935: warsztat szkutniczy Franciszka Ledtkego (1888-1983)
1931: wydzierżawił wyciąg przy Stoczni Gdyńskiej

21.01.1936-10.1938: Morski Instytut Rybacki - Stocznia Rybacka w Gdyni
utworzona na bazie ww. warsztatu
udziałowcy: MIR 96%, 'Gdynika' 4%
prezes rady nadzorczej: prof. Michał Siedlecki (1873-1940)
prezes zarządu: dr Józef Kulikowski (1898-1963)
kierownik: inż. Modest Ziabicki

10.1938-09.1939: Stocznia Rybacka Sp. z.o.o.

14.08.1945: reaktywowana: Zjednoczenie Stoczni Polskich - Stocznia nr 15 (Stocznia Rybacka w Gdyni)

02.12.1952: weszła w skład gdyńskiej 'remontówki'

: 2008-04-21, 13:08
autor: crolick
Hurasa posiadam. Tam jest tylko lista kutrów MIRu, a nie pełna lista stoczniowa.

To mam 2 inne pytania:
- na stronie 67 w przypisie 22 autorzy piszą "W wykazie kutrów MIR-u sporządzonym przez Niemców jest o 6 jednostek więcej niż w wykazie mobilizacyjnym przygotowanym przez MIR w sierpniu 1939 r."
Czy ktoś z PT Klikaczy posiada przypadkiem jedną bądź obie listy? Sprawa dla wielu z Was być może błaha, ale jest ściśle związana z PMW! Dlatego jeśli ktoś ma do niej dostęp, albo wie gdzie ją szukać prosiłbym o kontakt!
- ile kutrów można było na raz budować w Stoczni Rybackiej i ile trwała budowa jednego kutra?!

: 2008-04-21, 13:30
autor: Zelint
crolick pisze:Czy ktoś z PT Klikaczy posiada przypadkiem jedną bądź obie listy? Sprawa dla wielu z Was być może błaha, ale jest ściśle związana z PMW! Dlatego jeśli ktoś ma do niej dostęp, albo wie gdzie ją szukać prosiłbym o kontakt!
Oba dokumenty są w archiwum w Gdyni, widziałem je. W domu mam sygnatury. Z tego co pamiętam to nie był żaden wykaz mobilizacyjny tylko pismo MIR do Dowództwa Floty ale sprawdzę wieczorem...

: 2008-04-21, 13:40
autor: pothkan
crolick pisze:Hurasa posiadam. Tam jest tylko lista kutrów MIRu, a nie pełna lista stoczniowa.
Stocznia Rybacka należała do MIR-u, więc pracowała na zamówienie tej instytucji. Zbudowane kutry wydzierżawiano rybakom (z możliwością wykupu, o ile się nie mylę). Jeden kuter (MIR-3) zbudowano w Stoczni Gdyńskiej.

W którejś 'Nautologii' był artykuł kmdr Patera o jednostkach rybackich w PMW.

: 2008-04-21, 14:21
autor: JB
pothkan pisze:...W którejś 'Nautologii' był artykuł kmdr Patera o jednostkach rybackich w PMW.
Można o nim zapomnieć.
JB

: 2008-04-21, 16:16
autor: Zelint
crolick pisze: - na stronie 67 w przypisie 22 autorzy piszą "W wykazie kutrów MIR-u sporządzonym przez Niemców jest o 6 jednostek więcej niż w wykazie mobilizacyjnym przygotowanym przez MIR w sierpniu 1939 r."
Jak napisałem to nie był żaden wykaz mobilizacyjny tylko pismo MIR z dnia 29 sierpnia 1939 roku do Dowództwa Floty o następującej treści:
"Morski Instytut Rybacki przesyła wykaz kutrów stanowiących własność Instytutu z prośbą by rybacy dzierżawiący nie otrzymywali za kutry zapłaty o ile wojskowość ma zamiar zakupywania kutrów.
Rozliczenie z tytułu zapłat może być dokonane tylko z Instytutem jako właścicielem kutrów."

Do tego był dołączony wykaz kutrów ale bez nazw burtowych! Jest tam tylko numer kolejny kutra według MIR czyli np. MIR 1 czy MIR 2 ewentualnie z nazwą własną np. MIR MIR "Antoni" oraz nazwisko dzierżawcy. Numerki MIR kończą się na numerze 37.

Dokument niemiecki (napisany odręcznie gotykiem) za to podaje dodatkowych 6 kutrów, z tym, że są to numery MIR od 38 do 43. Z tym, że moim zdaniem wcale nie ma dowodu, że zostały one zbudowane w Stoczni Rybackiej bo np. MIR-40 czyli Got 42 w certyfikacie okrętowym ma napisane, że został zbudowany w 1937 roku w warsztacie szkutniczym "Franza Laedke w Gotenhaven"...

: 2008-04-21, 16:22
autor: pothkan
Hmm... Wg 'Encyklopedii Gdyni' Franciszek Ledtke był w latach 1935-1938 szkutnikiem (mistrzem szkutniczym?) w stoczni MIRu.

: 2008-04-21, 20:32
autor: Zelint
Na str. 24 Księgi Statków Polskich IV jest krótki życiorys Letkego i jest tam napisane, że w 1938 roku na krótko opuścił Stocznię...

Ale przyznaję, że nie pamiętałem, że on pracował w Stoczni Rybackiej, kojarzyło mi się, że miał własny warsztat szkutniczy, ale to było przed i po pracy w stoczni... Faktem jednak pozostaje, że Niemcy tak, a nie inaczej opisali miejsce budowy kutra.

Tak w ogóle to Stocznia Rybacka przechodziła jakieś przekształcenia organizacyjne ponieważ Stocznia Rybacka została zlikwidowana z dniem 28 lutego 1939 r.

W aktach spółki jest m.in. bilans stoczni rybackich i objaśnienia do tego bilansu oraz budżet na rok 1939/1940. Jest tam także saldo na dzień 1 lutego 1939 r. Wynika z niego, że w tym dniu w budowie było 6 kutrów o numerach 38-43 oraz 4 kutry o numerach 44-47.

Ponadto projekt budżetu na rok 1939-1940 zakładał wpływy za następujące jednostki:
1) za 6 kutrów o numerach 38-43,
2) za 4 kutry o numerach 44-47,
3) za 2 statki o numerach 48-49,
4) za 6 kutrów o numerach 50-55,
5) oraz za łodzie dla Stoczni Gdyńskiej,

Numery 48 i 49 czyli statki to są prawdopodobnie duże kutry rybackie o długości 24 metrów, o których pisze Blady na stronie 14 swojej książki. Huras i Twardowski do kutrów 24 metrowych przypisują numery MIR 49 i 50 moim zdaniem błędnie (na str 30 są numery 49 i 50, a w tabeli na str 33 już tylko numer 50, bo numer 49 ma długość 12,7 metra!).

Co ciekawe z dokumentów i z literatury wynika, że kutry o numerach MIR 38-43 (6 szt.) raczej zostały wybudowane przed wojną tymczasem do dnia 29 sierpnia MIR nie oddał ich rybakom prywatnym w dzierżawę, a w piśmie do dowództwa Floty jest mowa o zakupywaniu kutrów przez wojskowość...

Nie wiem skąd Huras i Twardowski wzięli do tabeli na stronie 33 dane kutrów MIR o numerach powyżej 42 ponieważ znany mi dokument niemiecki kończy się na numerze 42. Ale nie oglądnąłem jeszcze wszystkich dokumentów kutrowych w archiwum w Gdyni. Nie dotarłem także do dokumentów Wyższego Urzędu Rybackiego dla Wód Przybrzeżnych Okręgu Gdańsk znajdujących się w archiwum w Gdańsku gdzie również znajdują się ciekawe teczki, w tym m.in. wykazy kutrów, wykazy dzierżawców czy zestawienia zadłużenia rybaków z "okresu polskiego". Z drugiej strony jak sobie pomyślę o tych dokumentach ręcznie kaligrafowanych gotykiem po niemiecku to aż mną wstrząsa...

p.s. Kuter "Krystyna", który wg. H. i T. miał nosić numer MIR 48 a wg. bilansu stoczni sporządzonego na dzień 1 lutego 1939 roku nie był jeszcze nawet w budowie otrzymał świadectwo pomiarowe w dniu 30 marca 1939 roku. Jest niewiarygodne, żeby kuter ten został zbudowany w ciągu 2 miesięcy... Już szybciej "Krystyna" to MIR 40 Gdy 42, który to kuter według H. i T. miał długość 12,7 metra. Jednak z certyfikatu okrętowego kutra GOT-42 wynika, że miał on nie 12,7 ale 15,2 metra długości...

p.s. 2. H. i T. pośrednio potwierdzają to co napisałem o budowie 10 kutrów o numerach 38-47 bo na str. 29 jest informacja o tym, że MIR w lutym (17) 1939 roku zarejestrował 6 kutrów rybackich typu MIR-20, a 4 kolejne tego samego typu w czerwcu (21) 1939 roku. Seria 6 kutrów to mogłyby być numery od 38 do 43, a seria 4 to numery od 44 do 47. Żaden z tych kutrów nie został oddany przez MIR w prywatne ręce. Ropelewski w "1000 lat naszego rybołówstwa" na str. podaje, że Niemcy jeszcze w czasie działań wojennych we wrześniu 1939 roku zarekwirowali w stoczni 4 gotowe nowe kutry i skierowali je do portów niemieckich. Mogłyby to być 4 kutry zarejestrowane 21 czerwca 1939 roku. 6 pozostałych kutrów widziałbym w PMW...

: 2008-04-22, 00:38
autor: crolick
Zelint pisze:Ropelewski w "1000 lat naszego rybołówstwa" na str. podaje, że Niemcy jeszcze w czasie działań wojennych we wrześniu 1939 roku zarekwirowali w stoczni 4 gotowe nowe kutry i skierowali je do portów niemieckich. Mogłyby to być 4 kutry zarejestrowane 21 czerwca 1939 roku. 6 pozostałych kutrów widziałbym w PMW...
H&T na str. 66 podają relację Jana Netzla o tym jak rekwirował w Stoczni Rybackiej prawie ukończone 4 kutry. Czyli to musiały być kutry 'czerwcowe'. Być może po rozwiązaniu OKT odholowane je ponownie do Stoczni Rybackiej.
BTW. Kiedy rejestrowano kutry?! Kiedy były już gotowe na fest czy dużo wcześniej?! Bo jeśli bo ukończeniu to oznacza, że mogło chodzić o MIR 50 i dalsze...

Osobna kwestia to problem MIR 53 i 54 - bij zabij nie wiem czemu ale mam zapisane, że zostały zwodowane 23 VIII 1939...

Co do PMW - mam duże wątpliwości czy PMW przejmowała okręty od MIRu czy budowano je od zera dla PMW. Stąd też to pytanie o numery stoczniowe :wink: