Strona 1 z 2

Dwa OP typu 214 dla PMW - pogłoski z Balt Military Expo

: 2008-07-14, 09:50
autor: Piotr S.
Takie pogłoski chodziły na Balt Military Expo podaje to najnowszy numer NTW .Oferte złozył niemiecki koncern na dostarczenie dla PMW 2 OP z dogodnym systemem spłaty na 10 lat
Czy ktoś wie coś o tym wiecej bo oferta jest ciekawa a okrety typu 214 to pierwsza liga.

: 2008-07-14, 17:05
autor: karol
nie lepiej kupić tańsze w ... Korei?

: 2008-07-15, 22:46
autor: PiterNZ
Przepraszam a za co mielibyśmy kupić te OP?
Prawdopodobnie będziemy szukać tanich używanych tylko gdzie takie znaleźć?

Gro pieniędzy ale i tak zbyt mało pójdzie na Gawrona, "Kormorany" i brzegowy dywizjon rakietowy. A cena takiego nowoczesnego OP to tak spytam z ciekawości ile może wynieść?
250 mln. USD na 1 wystarczy? W ratach znaczy dojdą koszty sfinansowania kredytu czyli jeszcze więcej.

: 2008-07-15, 23:03
autor: pothkan
PiterNZ pisze:Przepraszam a za co mielibyśmy kupić te OP?
Prawdopodobnie będziemy szukać tanich używanych tylko gdzie takie znaleźć?
Teoretycznie różne 209-ki. Tylko to i tak jednostki z lat 70-80., więc niewiele młodsze od Kobbenów. Chyba że szwedzkie Vastergotlandy?

Ale jeśli można sobie pomarzyć: jak najbardziej, brać 214-ki. W kategorii "nowe okręty" nic lepszego nie znajdziemy - a w sumie nawet nie mamy wyboru, bo w eksporcie konwencjonalnych OP jest właściwie monopol podzielony pomiędzy Niemcy (212, 214 itd.) lub Rosję (636). Własne w tej klasie projekty ma Szwecja (Viking?), ale chyba nic nie eksportowali...

W Korei są bodaj licencyjne 214, ale dla ichniej floty - chyba nie wolno im eksportować...

No i lepiej mieć nie dwa, a trzy (więcej nie trzeba) - wg starej znanejzasady, upraszczając: służba czynna / szkolenie / remont.

Problem polega na tym, że nowy OP to jeden z najdroższych produktów w obronności, i ciężko na nim zaoszczędzić (a wręcz nie należy!). I dobrze, bo byśmy znowu wyszli jak Zabłocki na ofsecie.

PS. Ale lepiej decydować jak najszybciej, póki złotówka mocna.

: 2008-07-15, 23:17
autor: PiterNZ
pothkan pisze:Teoretycznie różne 209-ki. Tylko to i tak jednostki z lat 70-80., więc niewiele młodsze od Kobbenów. Chyba że szwedzkie Vastergotlandy?
Jeżeli z lat 80-tych to kilkanaście lat młodsze od Kobbenów. W każdym razie pytanie brzmi jak MW stoi z pieniędzmi.
Ewentualnie czy obecne OP wytrzymają do Euro?

: 2008-07-15, 23:21
autor: pothkan
PiterNZ pisze:Jeżeli z lat 80-tych to kilkanaście lat młodsze od Kobbenów.
Ta, ale starsze od Orła.
PiterNZ pisze:W każdym razie pytanie brzmi jak MW stoi z pieniędzmi.
Tu jest prosta odpowiedź: finansowanie zadaniowe, z budżetu przynajmniej MON (a lepiej jako oddzielny pakiet). Tylko trzeba do tego przekonać rząd (chyba najprostsze), posłów (gorzej) i opinię publiczną (ojoj).
PiterNZ pisze:W każdym razie pytanie brzmi jak MW stoi z pieniędzmi.
Ewentualnie czy obecne OP wytrzymają do Euro?
Pewnie wytrzymają, na upartego pewnie z 10 lat jeszcze da się jakoś je ruszać. Orła może 15-20 (ale jak w nim coś siądzie, to mamy zonka). No i po co taka agonia?

: 2008-07-15, 23:25
autor: PiterNZ
pothkan pisze:Tu jest prosta odpowiedź: finansowanie zadaniowe, z budżetu przynajmniej MON (a lepiej jako oddzielny pakiet). Tylko trzeba do tego przekonać rząd (chyba najprostsze), posłów (gorzej) i opinię publiczną (ojoj).
A zakładając wariant tragiczny tylko budżet MW?

: 2008-07-15, 23:31
autor: pothkan
Innego wariantu nie ma - wyobrażasz sobie finansowanie choć jednego nowego OP z budżetu MW, jeśli siedem lat nie mogą dojść nawet do wodowania jednej korwety?

: 2008-07-15, 23:56
autor: crolick
PiterNZ pisze:Chyba że szwedzkie Vastergotlandy?
Dwa poszły do Singapuru, dwa pozostałe trzymają się dziarsko w szwedzkiej flocie i na saksy raczej prędko się nie wybiorą...

PS. Niech moderatorzy przeniosą posty o 214 z tematu o GAWRONIE tutaj.

: 2008-07-16, 00:36
autor: pothkan
crolick pisze:PS. Niech moderatorzy przeniosą posty o 214 z tematu o GAWRONIE tutaj.
Się nie da.

: 2008-07-16, 00:37
autor: crolick
pothkan pisze:
crolick pisze:PS. Niech moderatorzy przeniosą posty o 214 z tematu o GAWRONIE tutaj.
Się nie da.
Ale kicha - faktycznie tu się nie da łączyć tematów :o

: 2008-07-16, 13:35
autor: CHRIS
Z tego co slyszalem to jeden op 212A kosztuje ok. 400 mil €

Ch.

: 2008-07-16, 14:09
autor: pothkan
CHRIS pisze:Z tego co slyszalem to jeden op 212A kosztuje ok. 400 mil €
Za 48 F-16 zapłaciliśmy zdaje się 3,5 mld $, czyli "na dzisiejsze" 7 mld zł.

400 mln € to ok. 1,3 mld zł. Pytanie, ile kosztuje 214? Ale chyba nie więcej niż 1,5-1,7 mld zł?

: 2008-07-16, 14:27
autor: Zelint
Jakby Amerykanie produkowali konwencjonalne okręty podwodne to pewnie by nam je sprzedali i zapewnili jeszcze "korzystny" offset. Niestety albo "niestety" USA nie produkuje takich okrętów więc może być problem...

: 2008-07-16, 14:28
autor: Piotr S.
Nie ma sie co zastanawiać póki jeszcze niemcy maja wolne moce bo gdy przyjdzie inny kontrachent to być moze zajmie nam miejsce i wtedy z naszych OP bedą nici.
Powiem do naszych rządzacych tak brać i nie zastanawiać sie bo póżniej będzie za póżno jest w tej chwili małe okienko w które naprawde warto się w się wstrzelić , bo wiecej taka sytuacja sie nie powtórzy .

: 2008-07-16, 21:50
autor: PiterNZ
pothkan pisze:Innego wariantu nie ma - wyobrażasz sobie finansowanie choć jednego nowego OP z budżetu MW, jeśli siedem lat nie mogą dojść nawet do wodowania jednej korwety?
Obawiam się, że do 2012 r. nie będzie żadnego dodatkowego finansowania dla WP a potem znowu na top wrócą Siły Powietrzne.
Dlatego obawiam się, że MW musi działać w ramach własnych środków czyli skoro nie nowe OP to zostają wyłącznie używane.
Pytanie brzmi jednak ile mamy maksymalnie czasu tak, żeby w momencie wycofywania Orła wdrożyć choć jeden OP. Do 2026 - 2030 r. czy jednak Orzeł 40-u nie da rady pociągnąć?