Strona 1 z 1

Errata do części 3 artykułu.

: 2008-11-04, 08:56
autor: fdt
Niby nic... Redakcja w zapale skracania przesłanego im tekstu usunęła z niego ważny fragment. Przeoczyłem ten brak na etapie korekty autorskiej... :oops:

W Cz. 3 artykułu, zatytułowanej: "Na redzie Tallina" na str. 7 (str. 42 MSiO) po słowach:

"Kpt V.Mere niezwłocznie wydał polecenie sporządzenia raportów kpt. Kovameesovi oraz członkom komisji technicznej. "

powinien być tekst:
Sam zaś sporządził raport, w którym tak opisywał treść rozmowy z kmdrem Kłoczkowskim (jak już wspominałem część rozmów toczyła się w obecności dowódcy „Orła”).

„Komandor z „Orła” podał jako przyczynę wejścia do portu swoją chorobę, ponieważ z powodu uszkodzenia silnika okręt nie stracił zdolności żeglowania. Kłoczkowski prosił jednocześnie o zgodę na odpłynięcie okrętu w tym samym dniu, w godzinach rannych, jeszcze w ciemnościach. V. Mere zwraca też uwagę na próbę ucieczki „Orła”… „z raportu st. kpt. Kovameesa wynika, że dowódca okrętu dostrzegając niepewność swego zejścia na ląd, spróbował uciec wraz z okrętem, ale widząc motorówkę z uzbrojonymi marynarzami, zrezygnował z ucieczki. ”

Jak widać, Dowódca Floty Estonii, przedstawił Naczelnemu Dowódcy nie tylko dokumenty opisujące fakty (częściowo zresztą nieprawdziwe, przynajmniej w części dotyczącej przyczyn incydentu z próbą wejścia na pokład „Orła”), ale również własne ich interpretacje - wyraźnie sugerujące pretekst do ewentualnego internowania. Uwagę zwraca fakt, iż fragment tego raportu wprost sugeruje nieczyste intencje Polaków, którzy jakoby mając coś na sumieniu i „przyciśnięci” przez kpt. Kovameesa próbowali uciec z redy, lecz zostali „zatrzymani” przez motorówkę z 10 marynarzami.

: 2008-11-05, 10:38
autor: radarro
... mógł prosić ?!.