Strona 1 z 2
Podnoszenie wiślanego taboru PMW podczas 2WŚ w zdjęciach
: 2009-01-30, 18:18
autor: jefe de la maquina
Wiele lat temu otrzymałem pakiet zdjęć dokumentujący podnoszenie jednostek PMW z dna Wisły w czasie II wojny św. Niedawno odkryłem go w swoim archiwum i obecnie pozwolę sobie sukcesywnie ujawniać je podając informacje zawarte na odwrocie. Pragnę podkreślić, że nie jestem zaznajomiony z tym tematem i praktycznie leży poza moimi zainteresowaniami, stąd proszę podawać w informacje korygujące, jeżeli podane informacje są mylne.
Niestety nie wszystkie zdjecia są w dobrym stanie, ale ze wzgledu na ich dokumentacyjny charakter będę je wystawiał.
Wszystkie zdjęcia pochodzą z archiwum R. Kuglera

Zdjecie 1. Former Polish armoured cutter KU30 refloating the former Polish depot ship “L/4” at Vistula banks, Winter 1939/40.

Zdjęcie 2. Former Polish armoured cutter “KU30” under German flag, Winter 1939/40.
Zdjecie 3. Recovering of former Polish depot motorship “L/4” by German genie (?) soldiers (“Pioners”). Winter 1939/40.

Info brak.
Jefe
: 2009-01-30, 20:06
autor: Maciej
Fantastyczne zdjęcia!
To bez wątpienia KU-30.
Pozdrawiam,
Maciej
: 2009-01-30, 20:10
autor: crolick
Niech ktoś sprawdzi czy w nr 11/94 OW nie ma tych zdjęć (ja nie mam tego nr, a pamiętam że w tamtym nr były b podobne ujęcia).
: 2009-01-30, 20:47
autor: Mitoko
Rewelka
: 2009-01-30, 21:40
autor: Andrzej J.
crolick pisze:Niech ktoś sprawdzi czy w nr 11/94 OW nie ma tych zdjęć (ja nie mam tego nr, a pamiętam że w tamtym nr były b podobne ujęcia).
Są pierwsze dwa (drugie inaczej kadrowane, mniej nieba, dużo więcej prawej strony) podpisane zbiory M. Borowiaka, choć z kontekstu 1-stronicowego artykuliku wynika że ze zbiorów J. Pertka.
: 2009-01-30, 23:04
autor: jefe de la maquina
Zdjecie nr. 2 skadrowalem. Po prawej mozna dodac okolo 30 %, ale tam jest tylko Wisla. Wszystkie zdjecia posiadaja stempelek R. Kuglera na odwrocie.
I bedzie ich wiecej. Stad kazdy, ktory z nich bedzie korzystal powinien podawac: z Archiwum R. Kuglera.
Jefe
: 2009-01-31, 00:54
autor: AvM
Chcialbym powiedzic ze Rualfa Kuglera znalem tylko telefonicznie i listownie
Nie zyje od kilku lat. Zrobil duzo dla historii flotylli wojennych nie tylko Niemiec,.
Poszukam jego zyciorysu, ale warto pamietac.
avm
: 2009-01-31, 13:54
autor: jefe de la maquina
Odnosnie wczesniejszego postu: Zdjęcie nr. 4 znajduje się w książce S. Piaskowskiego pt. Kroniki PMW 1918-1946 (tom 2) na str. 41. Napis pod zdjeciami (jest tam również załaczona fotka 3 jednostek Oddziału Wydzielonego na Wiśle): “Wczesną wiosną 1940 r. saperzy niemieccy wydobyli z Wisły zatopione jednostki Oddziału Wydzielonego”.
zdjecie nr. 5.

zdjęcie 5. Fromer Polish “L/4” gets refloated by former Polish cutter KU30. Winter 1939/40.
zdjecie nr. 6

zdjęcie 6. Recovering of former Polish depot motorboat “L/4” by German Pioneers, Winter 1939/40 (Vistula).
zdjecie nr. 7

zdjęcie nr. 7 Former Polish depot ship “L/4”, when used by German “flußpionierkompagnie Weichsel” as a housing ship.
zdjecie nr. 8 A to nasz bohater juz po sciagnieciu

zdjecie nr. 8. Former Polish river depot ship “L/4” as housing ship of the German “flußpionierkompagnie Weichsel”.
Jefe
: 2009-01-31, 14:13
autor: JB
Former Polish depot ship "L/4" to polska barka mieszkalna K-5.
JB
: 2009-01-31, 14:25
autor: crolick
No zdjęcie 8 super! Chyba pierwsze 'sylwetkowe' zdjęcie tej jednostki jakie widziałem. No poza rysunkiem Rysia
http://www.rzeczna2004.republika.pl/Kry ... zkalna.htm
: 2009-01-31, 18:02
autor: Marek T
W skład tego zestawu wchodzą jeszcze zdjęcia NIEUCHWYTNEGO - chyba już puszczałem je na forum.
Powinno być jeszcze zdjęcie K-5 od dziobu.
Wszystkie pochodzą z albumu żołnierza jednostki saperskiej.
: 2009-01-31, 22:37
autor: jefe de la maquina
Powinno być jeszcze zdjęcie K-5 od dziobu.
Marek T
Bedzie w następnych ujęciach.
Jefe
: 2009-02-01, 02:38
autor: jefe de la maquina
Sa to ostatnie zdjecia z serii L/4 (polskie oznaczenie K-5).
Zdjęcie 9.

Former Polish depot boat “L/4” when it was German housing boat.
Zdjęcie 10.

Former Polish depot boat “L/4”, later German army housing.
Nastepne zdjecia czekaja w kolejce.
Jefe
: 2009-02-02, 15:34
autor: jefe de la maquina
Seria zdjęć z podnoszenia barki mieszkalnej HYDRA
zdjęcie 11. From right to left: Hosuing ponton, staff boat HYDRA and motor lighter of the German Flußppionierkompanie Weichsel.
Moja uwaga: w tekscie występuje niezrozumiały dla mnie termin “motor lighter”, którego nie spotkałem, choć angielski jest moim codziennym językiem. Dla mnie jest to “szalanda”, lub “crane barge”, którą użyto przy podnoszeniu wraku.
Zdjęcie 12. May be (dopisek) former staff boat “S 2”, ex FALA, ex WALTRUD at side of the sunk HYDRA, Winter 1939/40.
Zdjęcie 13. Recovering of the former Polish staff ship HYDRA (S1 ?) by German genie (?) soldiers, Winter 1939/40.
następne 2 zdjęcia z tej serii wkleję dzisiaj jeszcze
Jefe
: 2009-02-02, 15:50
autor: pothkan
jefe de la maquina pisze:Moja uwaga: w tekscie występuje niezrozumiały dla mnie termin “motor lighter”, którego nie spotkałem, choć angielski jest moim codziennym językiem.
Hm, o ile ja kojarzę, to lighter = niem. Leichter = pol. lichtuga (szalanda, szerzej barka itd.), motor lighter = Motorleichter = barka z własnym napędem (samobieżna)
: 2009-02-02, 16:18
autor: jefe de la maquina
Hm, o ile ja kojarzę, to lighter = niem. Leichter = pol. lichtuga (szalanda, szerzej barka itd.), motor lighter = Motorleichter = barka z własnym napędem (samobieżna)
Pothkan
Mysle, ze masz racje. Kugler uzywal niemieckie terminy, ale zdjecia robione byly dla mojego korespondenta z Francji, ktory posluguje sie angielskim.
Ta lichituga=szalanda ma na dziobie dzwig. ktory bedzie widoczne na nastepnych zdjeciach.
Jefe