Zaiste dziwna zbieżność poszukiwań; od blisko 2 tygodni usiłuję odnaleźć więcej informacji na temat mostu w Dorohusku.
Dziasiaj oglądałem rosyjskie dokumenty dotyczące budowy mostu drogowego w Dorohusku przez rzekę Bug Zachodni.. Przejazd mostem czasowym otwarto 17 czerwca, a przez główny - 16 sierpnia. Z powodu ewakuacji Dorohuska prace wykończeniowe przerwano 19 VIII i przekazano mosty władzom wojskowym.....
Ale najciekawsze są ząłączniki, oprócz planów mostów i zabudowań przy nich jest dokładny plan Dorohuska, a właściwie terenów przyszłej siedziby k.u.k. Bugflottille. Widać kolejkę na grobli (żeleznodorożnaja damba) wzdłuz Budu, która dochodzi do miejsca, gdzie zbudowano most. Grobla kończy się (południowy skraj) na dużym kawałku ziemii ornej. Lepszego planu nie sposób sobie wyobrazić!
JB
B. ciekawa informacja. Wyjaśniła się sprawa z kolejką . Rozumiem, że most drogowy był na południe od mostu kolejowego.
Co do mostów to nie mam wątpliwośći, że oba mosty zostały zniszczone w czasie ewakuacji oddziałów rosyjskich. Pragnę przypomnieć, że o Dorohusk toczyły się walki i mosty były łakomym celem dla wojsk austriackich. Potwierdzają to przekazy, że w tym czasie w wyniku ostrzału artyleryjskiego zniszczono wieżę koscioła.
Poniżej przedstawiam zdjęcie gdzie w tle widać kratownice mostu, w której brakuje środkowej części. Wynika z niego, że Austriacy go
nie przywrócili go do pierwotnego stanu.
Narzuca się pytania, na które na razie nie znajduję odpowiedzi, np.
-w jaki sposób ten most został odbudowany i czy był odbudowany ? Czy był tylko prowizoryczny most bez torów, zaś tory dochodziły tylko do obu stron.
-Jeżeli był prowizoryczny most, to jest prawdopodobne, że nie był przystosowany do ruchu statków. Wynika więc, że żegluga w dolnym Bugu była zamknięta. Czyli ten drugi statek, też musiał być zatopiony na górnym Bugu.
Inna informacja: w Dorohusku po wojnie z Sowiecką Rosją był obóz jeńców rosyjskich, a podczas II wojny przymusowy obóż pracy dla robotników żydowskich. Możliwe, że wykorzystano baraki austriackie.
Jefe