Niedokończone okręty dla ZSRR budowane w PRL
Niedokończone okręty dla ZSRR budowane w PRL
ZSRR zamawiał w polskich stoczniach setki (co najmniej) okrętów. Upadek systemu nastąpił stosunkowo nagle. Czy wiadomo w jakich stoczniach pozostały okręty, które miały wejść w skład VMF?
Jakie to były okręty? Ile ich było? Co się z nimi stało?
Najbardziej znanym z takich jednostek jest oczywiście CZERNICKI.
Jakie to były okręty? Ile ich było? Co się z nimi stało?
Najbardziej znanym z takich jednostek jest oczywiście CZERNICKI.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
U mnie jako nieukończone występują:
- w Stoczni "Wisła" dwa kutry szkoleniowe: UK-3/21, UK-3/22 (rozpoczęte w 1990 ??)
- w Stoczni Szczecińskiej: 3 statki geofizyczne typu B-93 (zamówione przez "Sudoimport" w 1988; może tutaj miał być ten ADMIRAŁ GREIG?),
- w Stoczni Szczecińskiej: piaty statek szpitalny projektu 320.
- w Stoczni "Wisła" dwa kutry szkoleniowe: UK-3/21, UK-3/22 (rozpoczęte w 1990 ??)
- w Stoczni Szczecińskiej: 3 statki geofizyczne typu B-93 (zamówione przez "Sudoimport" w 1988; może tutaj miał być ten ADMIRAŁ GREIG?),
- w Stoczni Szczecińskiej: piaty statek szpitalny projektu 320.
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
Okręty dla ZSRR nieodebrane ze Stoczni Północnej:
- okręt demagnetyzacyjny 130/19 -> późniejszy Czernicki
- okręt hydrograficzny (nowego typu) 873/1: stępka 20.05.1991, wodowanie 14.08.1991, później oferowany jako cywilna jednostka badawcza B873-I
- okręt hydrograficzny 873/2 (chyba nie zwodowany, przynajmniej nie mam daty wodowania).
Wg moich danych wszystkie Ropuchy zostały odebrane. Ostatnie trzy znane w roczniach jako Ropucha-II w rzeczywstości:
- 775/III/26 przekazany 12.10.1990, podniesienie bandery 12.10.1990
- 775/III/27 przekazany 09.04.1991, podniesienie bandery 10.04.1991
- 775/III/28 przekazany 30.06.1991, podniesienie bandery 10.07.1991
Nie wiem ilu jednostek dotyczył kontrakt na serię 775/III. Na pewno na koniec został ograniczony do 3 jednostek. Nie wiem czy zdążono sprefabrykować jakieś sekcje kadłubowe na kolejne jednostki.
- okręt demagnetyzacyjny 130/19 -> późniejszy Czernicki
- okręt hydrograficzny (nowego typu) 873/1: stępka 20.05.1991, wodowanie 14.08.1991, później oferowany jako cywilna jednostka badawcza B873-I
- okręt hydrograficzny 873/2 (chyba nie zwodowany, przynajmniej nie mam daty wodowania).
Wg moich danych wszystkie Ropuchy zostały odebrane. Ostatnie trzy znane w roczniach jako Ropucha-II w rzeczywstości:
- 775/III/26 przekazany 12.10.1990, podniesienie bandery 12.10.1990
- 775/III/27 przekazany 09.04.1991, podniesienie bandery 10.04.1991
- 775/III/28 przekazany 30.06.1991, podniesienie bandery 10.07.1991
Nie wiem ilu jednostek dotyczył kontrakt na serię 775/III. Na pewno na koniec został ograniczony do 3 jednostek. Nie wiem czy zdążono sprefabrykować jakieś sekcje kadłubowe na kolejne jednostki.
SMW w swojej historii nie zbudowała dla MW ZSRR żadnego okrętu. Tylko je remontowała. W latach 80. dla ZSRR zbudowano serię holowników - ale cywilnych.Marek T pisze:Jarku - wielkie dzięki.
Czy SMW w tym czasie (tj. na początku lat 90tych) miała w budowie jakieś okręty dla ZSRR?
A Stocznia "Wisła"?
Ze Stocznią Wisła (d. Stocznią Rzeczną w Pleniewie) jest znacznie gorzej. Na przełomie lat 80. i 90. mogli jeszcze budować UK-3 lub SK-620 ale brak mi szczegółowych informacji. Tak jest zresztą o innych ich eksportowych okretach (patrz temat o KTT napisany przez JB).
W książce Stocznia Szczecińska, wydanej (1998) z okazji jubileuszu 50-lecia, wymienionych jest 8 jednostek nieodebranych przez armatorów radzieckich (chodzi zarówno o jednostki cywilne, jak i WMF), z których 3 były już ukończone. Dwie z nich: B 92-II/22 i B 92-II/23 zostały sprzedane później armatorom z Liberii i Niemiec. Ponieważ I wersja typu B 92 liczyła 24 jednostki, niewykluczone, że B 92-II/24 też był budowany. Dodając 3 statki typu B 93 (post Marka T.), co dopełnia serię do 12 jednostek oraz okręt szpitalny B 320-II/3 (Marek T.) mamy 7 statków. Niestety wspomniana książka nie ma na liście referencyjnej statków budowanych i nieukończonych.Marek T pisze:Eee ...
... jeszcze Stocznia Szczecińska ?
JB
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk
-
- Posty: 1094
- Rejestracja: 2004-01-06, 02:19
- Lokalizacja: Gdańsk