Strona 1 z 2
					
				Polonica
				: 2004-09-21, 00:01
				autor: AvM
				Chce zalozyc taki temat , gdzie mozna wrzucas cos o Polsce, co gdzies indziej nie pasuje, zeby nie zapomniec, a komus sie przydac moze 
AvM
 
			 
			
					
				
				: 2004-09-21, 18:35
				autor: Krzysztof Nowak
				No właśnie, straciłem wiele czasu, żeby się dowiedzieć rodowodu wyżej zamieszczonego i jego holenderskiego bliźniaka, czy ktoś wie na jakich kadłubach je zbudowano (numery Maritime Commission ?)
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 00:59
				autor: Gość
				Skad znalazles ze one powinny miec jakies numery Maritime Commission  ?
AvM
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 02:38
				autor: Andrzej J.
				Miały standardowe turbiny USA z zakładów General Electric Co., Erie, Pensylwania - pisze o o tym Duncan Haws w Holland American Line s.70-71.
Tamże nie ma nic o Maritime Commission, ale nie ma tez nrów budowy Wilton Fijenoord.
O genezie nie szukałem.
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 03:22
				autor: Gość
				#732 RIJNDAM 
#733 MAASDAM
Gdzies mam ksiazke o tej stoczni.
AvM
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 03:30
				autor: AvM
				
NRP.Bonsor
 
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 07:31
				autor: Marek T
				
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 08:02
				autor: Krzysztof Nowak
				Miałem zapisane, że zbudowano je na kadłubach typu C3, gdzieś to musiałem przeczytać, ale widać, że użyto tylko amerykańskich turbin, dziękuję za objaśnienia
Pozdrowienia, Krzysztof
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 08:46
				autor: Gość
				RYNDAM byl zalozony jako statek handlowy 
AvM
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 10:38
				autor: fdt
				
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 10:39
				autor: Marek T
				RYNDAM - jako statek handlowy, owszem.
Dla przyspieszenia budowy Holendrzy postanowili wykorzystac dokumentacje seryjnych statkow amerykanskich i istniejace juz maszyny dla tych statkow. Zamowiono w stoczni Wilton-Fijenord (Schiedam) trzy statki. Pierwszy - DIEMERDYK - wszedl do sluzby w grudniu 1949, zas pozostale dwa postanowiono zmienic w pasazerskie. DINTELDYK zostal zmieniony juz w czasie budowy i wszedl do sluzby jako RYNDAM, a MAASDAM zostal polozony od razu jako pasazer. 
Ciekawe, jaka nazwe przewidywano dla niego jako frachtowca?
Ten link, ktory podalem wyzej chyba nie chce dzialac, wiec podaje na strone glowna: 
http://stefanbatoryoceanliner.homestead.com/
Trzeba wejsc na historie S.BATOREGO w wersji angielskiej, bo polska jest dosc zubozona.
 
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 19:02
				autor: Krzysztof Nowak
				
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 21:26
				autor: Marek T
				Nie wiem dlaczego ta strona o STEFANIE BATORYM nie chce się otwierać.
Ale - tak czy owak - też ma artykuł P. Kohlera.
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 22:17
				autor: Krzysztof Nowak
				Mnie się otwiera
Pozdrowienia, Krzysztof
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 22:20
				autor: Marek T
				Cieszę się.
Umnie nie chciała na dwóch różnych komputerach.
			 
			
					
				
				: 2004-09-22, 22:36
				autor: Krzysztof Nowak
				Był taki jeden polski statek, co do którego nie mogę dojść korzeni, nazywał się PAWEŁ FINDER. Zbudowała go stocznia Wm Gray & Co. w West Hartlepool. Według wszystkich danych był standardowym typem Empire z okresu II w.św. ale ukończonym już po wojnie dla włoskiego armatora. Ciekawe jaki był zakres zmian w konstrukcji (komin ma jakby nieco przesunięty do tyłu) i czy miał się jakoś nazywać dla MOWT
Pozdrowienia, Krzysztof