Strona 1 z 1

SMS Novara vs SMS Helgoland - różnice

: 2009-05-27, 09:14
autor: ZzB
Witam.
Czy któryś z Kolegów byłby wstanie odpowiedzieć na pytanie, czy oba krążowniki różniły się czymś istotnym w konstrukcji/wyposażeniu ?
Naszła mnie ochota na popełnienie modelu Novary, a niestety większość materiałów, którymi dysponuję dotyczy Helgoland'a

Pozdrowionka
ZzB

: 2009-05-30, 13:43
autor: Glasisch
Witam,
jeszcze trochę cierpliwości, która wkrótce zostanie wynagrodzona.

Pozdrawiam
Michał

: 2009-06-01, 09:20
autor: ZzB
Glasisch pisze:Witam, jeszcze trochę cierpliwości
Cierpliwości ci u nas dostatek (jak to u modelarza :) ).
Planów zaczynam szukać zwykle z jedno- lub dwu-modelowym wyprzedzeniem (teraz kończę k.u.k.-owskiego U-14, następny w kolejności będzie carski Novik a dopiero potem - jak się uda - Novara).
Wielkie dzięki za zainteresowanie tematem.

Pozdrowionka
ZzB

: 2009-08-15, 16:40
autor: dessire_62
Właśnie w OW leci ciekawy serial o tych okrętach, w związku z tym mam pytanie o wyporności, autor podaje konstrukcyjną 3500t, a bojową
Helgoland 4010t
Novara 3690t
Saida 3538t

Taka mała różnica pomiędzy konstrukcyjną a bojową 38t?
Może chochlik? literówka? jak nie prosiłbym o potwierdzenie.

: 2009-08-16, 08:41
autor: Glasisch
dessire_62 pisze:Właśnie w OW leci ciekawy serial o tych okrętach, w związku z tym mam pytanie o wyporności, autor podaje konstrukcyjną 3500t, a bojową
Helgoland 4010t
Novara 3690t
Saida 3538t

Taka mała różnica pomiędzy konstrukcyjną a bojową 38t?
Może chochlik? literówka? jak nie prosiłbym o potwierdzenie.
Cześc,
w oryginale Z. Freivogela było tak:

Tabelle 2: Taktisch-technische Daten der „Spaun-/Saida“-Klassen

Konstruktionsverdrängung ADMIRAL SPAUN 3438/ Größte Verdrängung 4007 t „Saida“-Klasse 3500 t /(SAIDA 3538 t, NOVARA 3690 t) - więc żaden chochlik.
Pozdrawiam
Michał
4010 t

: 2009-08-16, 10:21
autor: dessire_62
Glassich pisze:„Saida“-Klasse 3500 t /(SAIDA 3538 t, NOVARA 3690 t)
Część, dzięki za odpowiedz.

Czyli ?;
A.Spaun 3438t standard, pełna/bojowa 4007t
Saida 3538t standard, pełna/bojowa 4010t
Novara 3690t standard, pełna/bojowa 4010t

PS
"Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard?

: 2009-08-16, 10:49
autor: Glasisch
Cześc,
Konstruktionsverdrängung"= wyp. standard? - konstrukcyjna = standard.
Gdzieś jest błąd, bo to za mało. Sprawdzę jeszcze w Marine Arsenal autorstwa Siechego o krążownikach c.k.
Pozdrawiam
Michał

: 2009-08-16, 12:37
autor: janik41
Csonkareti podaje
Saida standardowa 3 493 pełna 4417
Helgoland standardowa 3 750 pełna 4417
Novara standardowa 3580 pełna 4417
Pełna jest zapewne zaokrąglona dla wszystkich jednostek powino być raczej H 4650, S 4300, spore różnice w standardowej wyporności.

: 2009-08-16, 12:40
autor: dessire_62
Chcę być dobrze zrozumiany, bo nie chodzi o to żeby się czepiać, zresztą artykuł jak dla mnie jest super, tłumaczenie również. :ok: :lol:

Znalazłem z "Rapidkreuzer Helgoland" N.A.Sifferlinger;

Czyli dla "H"

Wasserverdrangung:
3500t konstruktiv
3750t standard
4417t maximal

: 2009-08-16, 12:42
autor: Marek T
Co oznacza wyporność standardowa w odniesieniu do tych okrętów?

: 2009-08-16, 16:34
autor: dessire_62
Marek T. pisze:Co oznacza wyporność standardowa w odniesieniu do tych okrętów?
Bardzo dobre pytanie, w opracowaniu nie pada takie określenie, żeby była jasność.

Ciekawsze jest pytanie o "wyporność konstrukcyjną", bo tutaj jest m.in. ten chochlik.
wyporność okrętu konstrukcyjna [pełna] zakladana jest przez konstruktora przy pełnym ładunku okrętu przygotowanego do wykonania zadania- w odniesieniu do okrętów bojowych wyporność konstrukcyjna odpowiada pełnej.
wyporność pełna, określa masę okrętu z całością wyposażenia, uzbrojenia, załogi i zapasów, ale w granicach rozsądku
Moim skromnym zdaniem określenie " konstruktiv "czy też "Konstruktionsverdrängung"
należało by przyjmować jako wyporność okrętu pustego.wg Tellera wyp. lekka- 'na sucho'

Jeżeli się mylę proszę o sprostowanie.

PS
Teller daje wykład o wypornościach, jednak nie doczytałem tam o konstrukcyjnej? Może Pan Teller uzupełni?

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... a&start=16

Teller pisze:wszystkie powyższe definicje w swych szczegółach mają charakter dość umowny i w poszczególnych krajach każdorazowo mogą być rozumiane trochę inaczej.

: 2009-08-16, 19:14
autor: Glasisch
Witam,
Erwin Sieche, Marine-Arsenal, Band 27, Die Kreuzer der k.u.k. Marine, Podzun-Pallas-Verlag, Wölfersheim-Berstadt, 1994, podaje na stronie 29 tylko zbiorcze dane: 3.444,88 ts Konstruktions-/3.956,85 ts Maximalverdrängung.
Pozdrawiam
Michał

: 2009-08-16, 21:43
autor: Marek T
Szybko guglając wychodzi na to, że definicja wyporności konstrukcyjnej (projektowej, design displacement, Konstruktionsverdrängung) zależy od projektanta lub praktyki w danym kraju.
Włosi prawdopodobnie starali się zakładać wyporność konstrukcyjną jak najmniejszą, gdyż próby szybkości przy wyporności konstrukcyjnej dawały najlepsze rezultaty.
Z kolei dla Amerykanów zdaje się równała się ona wyporności bojowej, co byłoby logiczne.

: 2009-08-17, 08:25
autor: Glasisch
Witam,

W przypadku ww. dywagacji proszę wziąc pod uwagę, że "Admiral
Spaun" będzie miał największą wyporność, gdyż miał 4 wały napędowe.

Pozostała trójka miała odmienne siłownie, dwie stocznie budowały je,
stąd te duże różnice w wyporności.

Pozdrawiam
Michał