eSDe pisze:
... kiedys takie konstrukcje na pokladzie nosily nazwe masztow bramowych

...
owszem, uściśliłeś... ale to wciąż maszty...
eSDe pisze:
Natomiast nie moge zgodzic sie z polsteamem w sprawie definicji predkosci ekonomicznej
... bowiem jest to po prostu predkosc przy ktorej statek zuzywa najmniej paliwa. I chociaz moze zalezec od wielu czynnikow, to aktualne ceny ropy czy stawki frachtowe
nic do tego nie maja.
statek zużywa najmniej paliwa (jeśli chodzi o napęd główny), gdy statek stoi, a silnik jest wyłączony...
- - - - -
przykłady wykresu zużycia paliwa dla silnika okrętowego:
tymi małymi prędkościami od zera w ogóle się nie zajmujemy - są one wysoce nieekonomiczne i spotyka się je prawie wyłącznie przy manewrach w porcie..
jak widać z charakterystyki zużycia paliwa w silniku okrętowym DOŚĆ SZEROKI jest zakres prędkości ekonomicznej... w niektórych silnikach ten "płaski" fragment wykresu jest nawet "jeszcze bardziej płaski"...
zwracam uwagę, że na tych wykresach podane jest "właściwe zużycie paliwa" (czyli nie bezwględne, a przypadające na jednostkę energii lub mocy)
nawet, jeżeli czysto technicznie uda się wyróznić jakiś "punkt optymalny", (w którym uzyskuje się największą moc przypadającą na jednostkę ilości zużytego paliwa) to inne czynniki bywają (bardzo często są) silniejsze, ważniejsze dla armatora...
SZCZEGÓLNIE, gdy się weźmie pod uwagę, że wykres jest "prawie płaski" w dość dużym przedziale obciążenia silnika (czyli różnice w "ekonomiczności" w tym dość dużym zakresie obciążenia silnika są nieznaczne)
prędkość ekonomiczna de facto się zmienia właśnie z cenami paliw i stawkami frachtowymi...
wystarczy poczytac prasę fachową..
prędkość ekonomiczna jest taka, jaka zapewnia armatorowi maksimum korzyści albo pozwala mu zminimalizować straty...
slow steaming w różnych warunkach rynkowo-ekonomicznych dla danego statku kształtuje się na różnych poziomach prędkości w dość dużym zakresie...
czasem opłaca się dołożyć 20% (w całkowitych kosztach statku) do paliwa, żeby zdążyć w ogóle po ładunek i zyskać na tym 30% (w całościowym wyniku ekonomicznym statku) w wymiarze właśnie czysto ekonomicznym...
techniczny optymalny punkt w charakterystyce zużycia paliwa często ma małe znaczenie...