- czy możliwe jest by jedna śruba była prawoskrętna, a druga lewoskrętna? (wskazuje na to charakter uszkodzeń śrub - a przynajmniej tak mi się wydaje)
Odpowiedź:
Tak. W napędach dwuśrubowych tak się używa. Ale na 100% bedziesz wiedział jak spojrzysz na dane techniczne Wilka i sprawdzisz dane silników, gdzie ta informacja powinna być podana.
- czy pracujące śruby mogą 'zassać' większe obiekty (takie jak boje)?
Oczywiście. Tak nam się zdarzyło. Podejrzewaliśmy, że nawineliśmy boję, która się odłączyła z ciężary betonowego i łańcuch boi nawinał się na nasz srubę i sama boja też (nie była ona duża, ale halasowało nieźle). Nie można też wykluczyć innego przypadku, że boja jest na wpół zatopiona (do środka się dostała woda) i unosi się pod wodą, nad dnem, bo w środku jest jeszcze jakas ilośc powietrza. Oczywiście na płytkich akwenach (tam właśnie się stawia boje) tak boja stanowi zagrozenie dla żeglugi. Boja boi jest nierówna. Jedna jest większa, inna mniejsza, a są takie, że zbudowane są z blach pancernych i o dużej wysokości (np 4-6 m). Efekt nawiniecia takiej boi na srubę dla statku będzie katastrofalny.
- jak szybko obraca się śruba przy prędkości 9 w. dla jednostki wielkości WILKA?
Odpowiedź:
Czy 9 w to jest predkość marszowa okrętu, czy maksymalna ? Aby odpowiedzieć na to pytanie musisz spojrzeć na schemat napędu okrętu oraz dane silnika. Dla silnika bedzie podany zakres obrotów przy normalnej predkości. Jeżeli w informacji będzie podane np 1500 KM przy 350 rpm ta ostania cyfra odnosi się do maksymalnych obrotów silnika, ale nie są one stałe. Stąd potrzebna jest informacja jak został ustawiony regulator obrotów silnika i dla biegu jałowego, kiedy następuje zasprzęglenie , te obroty są niższe np 200 rpm (są to dane z głowy).
Teraz mając dane silnika sprawdzasz czy układ napędowy ma przekładnię. Podejrzewam, że ma, gdyż w grę wchodzi jeszcze napędowy silnik elektryczny. Dopiero z przekładni idzie wał śrubowy, który daje moc na śrubę. Pamiętaj, że przekładnia zmniejsza obroty. Przy informacji o napedach powinien być podany stopień przełożenia, czyli redukcji obrotów. W naszych statkach mamy silnik pracujący na 550 rpm (na biegu jałowym -300 rpm) zaś obroty wału srubowego przy pełnej predkości sa około 110 rpm, co daje stopień przełożenia 1:5.
Tak znajdziesz informację, którą szukasz.
-
jakie efekty daje zatrzymanie pracy jednej śruby (ceteris paribus tzn pracujące silniki, druga śruba normalnie się obraca)?
Odpowiedź:
Okręt będzie skręcał przy założeniu, że ster jest w położeniu „0”, gdyż sruby NIE są ustawione w osi symetrii okrętu. Poniewaz jest to okręt podwodny mamy do czynienia z rufą nawisową moraz dwoma zestawami sterów (do pływania na powierzchni i pod wodą). Stąd jest to ciekawe pytanie, ale tutaj obawiam się trzeba się upewnic z osobą ktora dowodzila OP. Ale na pewno okręt skręci !
W czasie wypadków zanim dojdzie do samozatrzymania się silnika to silnik będzie starał sie dostarczyć wszystko z siebie co potrafi, aż do zniszczenia.. Stąd zanim załoga silnik wyłączy, silnik daje charakterystyczny dźwięk oraz listwy paliwowe na silniku ida w położenie maksymalne, zaś kolektor wydechowy nagrzewa sie do czerwonosci. Szukaj więc zeznań załogi maszynowej, czy tego typu fenomen zaobserwowano w siłowni.
Po przeczytaniu prezentowanego wyjątku angielskiego tekstu,zgadzam się z Twoimi watpliwościami. Informacja “
The fracture was very coarse and the material appeared to be inferior” mówi jedynie o jakości wykonania odlewu śruby. Nie można tego podawać jako bezpośredniej przyczyny odłamania się płata, ale też nie można tego wykluczyć. Jeżeli uwzględnimy potężny wybuch to przy wadach odlewu płat może się odłamać.
Uszkodzenia innych płatów wyglądają mi na to że inne płaty przemieliły odłamaną część. Rozpatrując jednak wybuch blisko okrętu warto zwrócić uwagę na to czy kadłub wytrzymał (pęknięcia wręg) i woda przez poluzowane nity dostawała się do kadłuba.
The blades of the starboard propeller were intact but two blades were damaged at their leading edges.
Uszkodzenia prawej sruby mogły powstać wczesniej. Bardzo rzadko jest znależć śrubę, ktorej płaty nie mają zadnych uszkodzeń na tej krawędzi.
Ważna informacja to, że łożyska wału śrubowego zamontowane na zewnetrznych podporach nie zostału uszkodzone. Przy tym ułożeniu wałów każde zderzenie zaowocuje ich uszkodzeniem, zaś sam wał zostanie skrzywiony.
WILK sustained a severe shock which appeared to lift the her stern bodily out of the water and checked her forward motion twice within three seconds. She continued to shudder for about ten seconds.
Although at first though to be an explosion it was subsequently considered to be due to striking a submerged submarine. No flash or upheavel of the water occurred and ratings in the foreward half of the ship reported hearing a wire scraping along the hull immediatelly beforehand.
Opis ten dla mnie jest niezrozumiały. Jeżeli wykluczymy wybuch, to ciężko wytłumaczyć dlaczego rufa podskoczyla. Wybuch byłby słyszalny na całym okrecie i na pewno byłyby i inne zniszczenia. Odlamanie się płata sruby nie powinno podnieść całego kadłuba okretu.
Ale (tu są już tylko moje spekulacje) okręt najpierw o coś zahaczył np o liny stalowe, ktore się naciągnęly i zadziałały na zasadzie sprężyny, ściągając okręt w dół,ale tu szukaj raportów załogi maszynowej o przeciążeniu silników. Ważne są zeznania załogi na dziobie potwierdzające o dzwiękach przesuwająvych się lin. .
Tym niemniej moim skromnym zdaniem nie powinno to skrzywić okrętu i wykreslić go praktycznie ze służby.
Na zakończenie. Pamiętaj, nie wszystko da się na 100% wyjaśnić, gdyż do końca nie znamy wszystkich faktów, zwłaszcza kiedy ustala się przyczyny awarii. Ale próbowac należy.
Jefe