Statki śródlądowe
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
"Gopło" na Wiśle. Zbiory: F. Manikowski
NAZWA STATKU: „GOPŁO”
POPRZEDNIE NAZWY: ex „GOPLANA”; ex „KDF-5”; ex „JOHANN KESSELHUT; ex „GOPLANA”; ex „BRAHEMŰNDE”; ex „HAMELN”.
TYP STATKU: HOLOWNIIK PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1899
STOCZNIA: Werft der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden. [Niemcy]
NR. BUD.: 313
DANE TECHNICZNE:
1899
długość: 38,80 m; szerokość: 6,35 m; wysokość burt: 2,02 m; zanurzenie: 1,00 m.; nośność:50 t.
1923
długość: 38,93 m; szerokość: 6,60 m; zanurzenie: 1,20 m; wyporność:75 t.
1936
długość: 38,93 m; szerokość: 6,50 m; zanurzenie min: 0,67 m; zanurzenie max.: 1,32 m; uciąg: 650 t.; ładowność:47 t; pasażerów: 132 osób.
1942
długość: 40,18 m; szerokość: 6,36 m; wysokość burt: 2,00 m; nośność: 86,72 t.
1947
długość całkowita: 40,18 m; długość m.p.: 38,80 m; szerokość na wręgach 6,36 m; szerokość całkowita: 7,03 m; wysokość nierozbieralna: 3,50 m; zanurzenie min.:0,70 m; zanurzenie max.: 1,30 m.
1960
długość całkowita: 40,00 m; szerokość całkowita: 7,03 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość nierozbieralna: 3,70 m;
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania prod. Werft der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden 1899 r. Nr fabr. 313; moc: 220 KM; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 408 mm; średnica cylindra niskiego ciśnienia: 704 mm; skok tłoka: 100 mm; ilość obrotów 40/min.
1 prądnica o mocy 2,4 kW = 24 V
od 1964 r. 1 prądnica o mocy 1,6 kW 110 V
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy prod. der „Kette” Deutsche Elbschiffahrttsgesellschaft, Dresden 1899 r. ciśnienie 10 atm; pow. ogrzewania 72,6 m.
1 kocioł parowy płomieniówkowy prod. Gliwickie Zakłady Urządzeń Technicznych, Gliwice. Nr fabr.: 2212; ciśnienie 10 atm.; pow. ogrzewania: 80,2 m2
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: tylne koło łopatkowe; prędkość bez ładunku 15 km/godz. z pełnym ładunkiem 7 km/godz.; załoga: 7 osób;
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz.
ARMATOR:
P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy.
NUMERY REJESTRACYJNE:
68 [BSR, Bromberg]; 1309 [PZW., Bydgoszcz] 6263 [PZW. Bydgoszcz] 335 [RDW., Bydgoszcz]; Bg-I-85 [IŻŚr., Bydgoszcz]
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany dla Mindener Schleppschiffahrt Gesellschaft, Minden jako statek holowniczo-towarowy. Nazwany „HAMELN”. Pływał głównie na Wezerze. Zakupiony 27 maja 1918 roku za kwotę 48.000 RM przez Bromberger Schleppschiffahrt A.G, Bromberg [dz. Bydgoszcz]. Nazwany „BRAHEMŰNDE” w dniu 20 sierpnia 1918 r. Pływał na trasie Bromberg-Danzig. Od 1920 roku w Lloydzie Bydgoskim S.A., Bydgoszcz. Na początku kwietnia 1925 roku zmieniono nazwę statku na „GOPLANA”. We wrześniu 1939 roku po zajęciu Bydgoszczy przez Wehrmacht zajęty początkowo przez Wasserschutzpolizei a potem jako byłe mienie polskie przez der Kommisärische Verwälter der Haupttreuhanstelle Ost für Binnenschiffahrt des Weichselstromgebietes, Danzig. W sierpniu 1940 roku przyznany Bromberger Schleppschiffahrt, A.G., Bromberg zmienił nazwę na „JOHANN KESSEHUT”. Rok później w stoczni BSA został przebudowany. zmieniono koła łopatkowe i przebudowano rufę. Jego kapitanem był Josef Blachowski a mechanikiem niejaki Gosnacki. Holownik był w czarterze firmy Dyckerhoff & Widmann z Płocka. W lipcu 1943 r. „Johann Kesselhut” przeszedł naprawę koła łopatkowego. W kwietniu 1945 roku zarekwirowany przez Armię Czerwoną i jako „KDF-5” skierowany do Modlina. Po interwencji Rejonowego Komisarza Żeglugi W. Szczytta w IV Oddziale Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy gen. Szczepiennikow wydał zwolnienie z rekwizycji. Holownik zwrócono w Modlinie w maju 1945 roku. Przejęty przez Okręgowy Urząd Likwidacyjny w Bydgoszczy a następnie zwrócony Lloydowi Bydgoskiemu S.A., w Bydgoszczy gdzie przywrócono mu nazwę „Goplana”. Jego kapitanem był Stanisław Gajewski a później Bolesław Jasiński. W listopadzie 1948 roku ukazało się Zarządzenie Ministra Komunikacji Nr 16 o upaństwowieniu firmy Lloyd Bydgoski. Na początku 1949 roku holownik przejęła Państwowa Żegluga Śródlądowa we Wrocławiu Oddział w Warszawie Ekspozytura w Bydgoszczy zmieniając nazwę na „GOPŁO”. W tym samym roku zamontowano na holowniku agregat prądotwórczy. W 1950 roku w wyniku reorganizacji w żegludze śródlądowej „Gopło” trafiło do Żeglugi na Wiśle Ekspozytura Rejonowa w Bydgoszczy. W tym samy roku holownik przeszedł remont otrzymując nowy kocioł parowy, agregat prądotwórczy zmieniono także rozkład pomieszczeń załogowych oraz windę sterową. Od lipca 1954 roku w wyniku kolejnej reorganizacji „Gopło” przejmuje nowo powstałe Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle w Bydgoszczy. Kolejny remont statek przeszedł w roku 1959. W 1963 roku armator zmienił nazwę na P.P. Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy. Rok później otrzymuje on nowy agregat prądotwórczy. W maju 1975 roku zostaje wycofany z eksploatacji i odstawiony. Uruchomiony na krótko dla potrzeb filmu fabularnego „Domy z deszczu” rez. Ryszarda Bera. Odtwarzał w nim radziecki holownik „PUSZKIN” pływający na Wołdze. Rolę kapitana zagrał Bogusz Bilewski a sternika Franciszek Trzeciak. Pocięty na złom w 1977 roku w Bazie Remontowej Żeglugi Bydgoskiej w Czarnkowie.
© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 31 sierpnia 2008 r.
W.DANIELEWICZ
Re: Statki śródlądowe
A czy wiadomo Ci kto będzie się zajmował dystrybucja światową? Bo np. przy zakupie Albumu floty PLO u dystrybutora usłyszałem: sorry, nie wysyłamy za granice i wówczas zaczyna się improwizacja z mojej strony... Zresztą podobnych problemów doświadcza zapewne RyszardL, ale do niego jest jeszcze dalej niż do mnie....W.Danielewicz pisze:Jeżeli nic się nie wydarzy to 8 listopada b.r. będzie wodowanie książki o Kanale Ostrodzko-Elbląskim gdzie jestem współautorem [R. Kowalski i C. Wawrzyński] oprócz mnie. Mój rozdział poświęcony będzie statkom kanału od 1860 roku do chwili obecnej.
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Zgadza się. To jest prawdziwa katastrofa z tą dystrybucją za granicę. Jest tyle ciekawych książek, które pozostały poza zasięgiem, bo wydawcy w Polsce nie są zainteresowani.Chemik pisze:A czy wiadomo Ci kto będzie się zajmował dystrybucja światową? Bo np. przy zakupie Albumu floty PLO u dystrybutora usłyszałem: sorry, nie wysyłamy za granice i wówczas zaczyna się improwizacja z mojej strony... Zresztą podobnych problemów doświadcza zapewne RyszardL, ale do niego jest jeszcze dalej niż do mnie....
http://www.flotyllerzeczne.aq.pl/
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
http://www.biuletyn2008.republika.pl
"Demokracja to najgorszy z ustrojów - rządy hien nad osłami" Arystoteles
Re: Statki śródlądowe
Chciałbym zapytać Autora, czy wśród jednostek pływających po tym kanale był motorowiec, który później (a może także wówczas) nazywał się WEICHSELMUENDE, a po przejęciu przez Polaków - EWA?W.Danielewicz pisze:... Jeżeli nic się nie wydarzy to 8 listopada b.r. będzie wodowanie książki o Kanale Ostrodzko-Elbląskim gdzie jestem współautorem [R. Kowalski i C. Wawrzyński] oprócz mnie. Mój rozdział poświęcony będzie statkom kanału od 1860 roku do chwili obecnej...
JB
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Słyszałem o statku "EWA" należącym do ŻGdańskiej MZKGG. Ale nic nie wiem o nazwie "Weichselmunde" bo ja nie doszukałem się statku o tej nazwie na Oberlandischer Kanal. Jezeli chodzi o "Ewę" to udało mi się ustalić że jest to dawny statek kanałowy "PFEIL", który pod koniec wojny trafił z Elbląga ale czy on mógł nosić nazwę "Weichselmunde" może zmieniono mu ją w Gdańsku. To co o nim wiem masz ponizej.
„PFEIL”
statek pasażerski motorowy
rok budowy: 1911; stocznia: Franz Schenk & Co., Elbing [Niemcy]; stoczniowy numer budowy 13
wymiary: L-18,00 m;; B-3,07 m; T-1,05 m; 1 silnik wysokoprężny typu Deutz; 3 cylindrowy; prod.: Gasmotoren Fabrik Deutz, Köln; rok produkcji 1909; moc: 24 KM; 1 śruba napędowa; prękość: 15 km/godz.; załoga: 3 osoby; pasażerów: 74
numery rejestracji administracyjnej: 656 [ RDW, Tczew]; Wr-I-321 [IŻŚr, Wrocław]
Zbudowana jako łódź motorowa pasażerska w 1911 r. dla elbląskiego armatora Hansa Schrötera. Nazwana „PFEIL”, początkowo pływała na trasie Elbing-Marienburg. Na pokład zabierała 74 osoby. Od wiosny 1925 r. „Pfeil” pływał także na trasie: Elbing – Hirschfeld oraz Elbing - Baumgart. Pod koniec lat trzydziestych XX w. statek nabył Eduard Freiwald z Tiegenhof. Wtedy też prawdopodobnie jednostkę przebudowano i podłużono do długości 26,00 m, otrzymał także nowy silnik o mocy 110 KM nieznanego producenta. Po przebudowie „Pfeil” mógł zabierać 150 osób. We wrześniu 1944 r. statek zarekwirowano i skierowano do Königsberga [dz. Kaliningrad]. Tam służył jako Luftschutzboot czyli łódź obrony przeciw lotniczej. Ewakuaowany pod koniec wojny do Danzig uległ tam zatopieniu. Wydobyty przez ekipy Głównego Urzędu Morskiego z Gdańska został poleceniemMinistra Żeglugi przekazany w 1946 r. Żegludze Gdańskiej - Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia. Trakcja Wodna w Gdańsku gdzie pływał pod nazwą „ANNA”, eksploatowany była na linii do ówczesnej miejscowości Łożyska [dz. Gdańsk-Przegalina]. W 1947 roku „Anna” uległa awarii silnika i została wycofana. Nazwana „EWA” służyła jako przystań i biuro. W czerwcu 1948 roku Państwowa Żegluga na Wiśle w Gdańsku zakupiła statek za kwotę 2,7 mln. złotych. Statek był bez silnika, który miała wstawić Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku. Po wstawieniu motoru jednostkę nazwano„KOŁOBRZEG” i skierowano na trasę Elbląg - Ostróda. Zdolność przewozową określano na 100 osób. W 1949 r. statek trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura
w Gdańsku. Po sezonie turystyczny pełnił funkcję holownika, holując tratwy na Kanale Elbląskim. Od 1951 r. nowy armator Państwowa Żegluga na Wiśle na Wiśle w Warszawie, Ekspozytura w Gdańsku zmieniła nazwę statku na „WŁADYSŁAW HIBNER”.
Od 1954 r. w P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku. Eksploatowany
na linii: Elbląg - Ostroda. Od 1957 r. przekazany nowopowstałej Żegludze Gdańskiej w Gdańsku. W 1959 roku otrzymał nowy silnik i został przebudowany. Mógł zabierać na pokład 68 pasażerów. Wycofany po zakończeniu sezonu w 1964 r., dwa lata później zakupiony przez
Wrocławskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa z Wrocławia. Do Wrocławia dotarł o własnych
siłach. Następnie transportem kolejowo-samochodowym przewieziony do Zagórza
Śląskiego nad jez. Bystrzyckim i zwodowany. Eksploatowany jako statek pasażerski w ośrodku
wypoczynkowym WZEK. W 1972 r. przejęty przez Ognisko Towarzystwa Krzewienia
Kultury Fizycznej przy Hucie Szkła w Wałbrzychu, nazwany „HIBNER”. Wycofany w 1974 r. i porzucony. W 1985 roku wrak statku został wyrzucony na brzeg jeziora w Zagórzu Śląskim. W latach dziewięćdziesiątych XX w. nabyty przez Robeta Muchę ze Świdnicy. Pocięty na złom w 1997r.
„PFEIL”
statek pasażerski motorowy
rok budowy: 1911; stocznia: Franz Schenk & Co., Elbing [Niemcy]; stoczniowy numer budowy 13
wymiary: L-18,00 m;; B-3,07 m; T-1,05 m; 1 silnik wysokoprężny typu Deutz; 3 cylindrowy; prod.: Gasmotoren Fabrik Deutz, Köln; rok produkcji 1909; moc: 24 KM; 1 śruba napędowa; prękość: 15 km/godz.; załoga: 3 osoby; pasażerów: 74
numery rejestracji administracyjnej: 656 [ RDW, Tczew]; Wr-I-321 [IŻŚr, Wrocław]
Zbudowana jako łódź motorowa pasażerska w 1911 r. dla elbląskiego armatora Hansa Schrötera. Nazwana „PFEIL”, początkowo pływała na trasie Elbing-Marienburg. Na pokład zabierała 74 osoby. Od wiosny 1925 r. „Pfeil” pływał także na trasie: Elbing – Hirschfeld oraz Elbing - Baumgart. Pod koniec lat trzydziestych XX w. statek nabył Eduard Freiwald z Tiegenhof. Wtedy też prawdopodobnie jednostkę przebudowano i podłużono do długości 26,00 m, otrzymał także nowy silnik o mocy 110 KM nieznanego producenta. Po przebudowie „Pfeil” mógł zabierać 150 osób. We wrześniu 1944 r. statek zarekwirowano i skierowano do Königsberga [dz. Kaliningrad]. Tam służył jako Luftschutzboot czyli łódź obrony przeciw lotniczej. Ewakuaowany pod koniec wojny do Danzig uległ tam zatopieniu. Wydobyty przez ekipy Głównego Urzędu Morskiego z Gdańska został poleceniemMinistra Żeglugi przekazany w 1946 r. Żegludze Gdańskiej - Międzykomunalne Zakłady Komunikacyjne Gdańsk-Gdynia. Trakcja Wodna w Gdańsku gdzie pływał pod nazwą „ANNA”, eksploatowany była na linii do ówczesnej miejscowości Łożyska [dz. Gdańsk-Przegalina]. W 1947 roku „Anna” uległa awarii silnika i została wycofana. Nazwana „EWA” służyła jako przystań i biuro. W czerwcu 1948 roku Państwowa Żegluga na Wiśle w Gdańsku zakupiła statek za kwotę 2,7 mln. złotych. Statek był bez silnika, który miała wstawić Płocka Stocznia Rzeczna w Płocku. Po wstawieniu motoru jednostkę nazwano„KOŁOBRZEG” i skierowano na trasę Elbląg - Ostróda. Zdolność przewozową określano na 100 osób. W 1949 r. statek trafił do Państwowej Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Ekspozytura
w Gdańsku. Po sezonie turystyczny pełnił funkcję holownika, holując tratwy na Kanale Elbląskim. Od 1951 r. nowy armator Państwowa Żegluga na Wiśle na Wiśle w Warszawie, Ekspozytura w Gdańsku zmieniła nazwę statku na „WŁADYSŁAW HIBNER”.
Od 1954 r. w P.P. Bydgoska Żegluga na Wiśle, Ekspozytura Rejonowa w Gdańsku. Eksploatowany
na linii: Elbląg - Ostroda. Od 1957 r. przekazany nowopowstałej Żegludze Gdańskiej w Gdańsku. W 1959 roku otrzymał nowy silnik i został przebudowany. Mógł zabierać na pokład 68 pasażerów. Wycofany po zakończeniu sezonu w 1964 r., dwa lata później zakupiony przez
Wrocławskie Zakłady Eksploatacji Kruszywa z Wrocławia. Do Wrocławia dotarł o własnych
siłach. Następnie transportem kolejowo-samochodowym przewieziony do Zagórza
Śląskiego nad jez. Bystrzyckim i zwodowany. Eksploatowany jako statek pasażerski w ośrodku
wypoczynkowym WZEK. W 1972 r. przejęty przez Ognisko Towarzystwa Krzewienia
Kultury Fizycznej przy Hucie Szkła w Wałbrzychu, nazwany „HIBNER”. Wycofany w 1974 r. i porzucony. W 1985 roku wrak statku został wyrzucony na brzeg jeziora w Zagórzu Śląskim. W latach dziewięćdziesiątych XX w. nabyty przez Robeta Muchę ze Świdnicy. Pocięty na złom w 1997r.
W.DANIELEWICZ
- pothkan
- Posty: 4479
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Re: Statki śródlądowe
Czy ktoś dysponuje zdjęciem gdańskiego promu/holownika Prinz Heinrich/Holm/Vistula/Nogat (Schichau Elbląg 1883), najlepiej z po 1927? Na użytek wewnętrzny. Ja znam tylko malutki rysunek Mrvy z Groenera.
Re: Statki śródlądowe
Witam !
Mam nadzieję, że wszystkich zainteresowanych tematyką statków śródlądowych zaciekawi poniższy link :
http://www.barki.netjan.kei.pl/index.php
pozostaje tylko życzyć miłego "szperania" po tej stronie ...
EDIT : I jeszcze jeden link (ciekawe odniesienia do ludzi związanych także z przedwojenną PMW) :
https://sites.google.com/site/odraczasimiejsce/Home
Mam nadzieję, że wszystkich zainteresowanych tematyką statków śródlądowych zaciekawi poniższy link :
http://www.barki.netjan.kei.pl/index.php
pozostaje tylko życzyć miłego "szperania" po tej stronie ...
EDIT : I jeszcze jeden link (ciekawe odniesienia do ludzi związanych także z przedwojenną PMW) :
https://sites.google.com/site/odraczasimiejsce/Home
Re: Statki śródlądowe
Dziękuję !W.Danielewicz pisze:Słyszałem o statku "EWA" należącym do ŻGdańskiej MZKGG. Ale nic nie wiem o nazwie "Weichselmunde" bo ja nie doszukałem się statku o tej nazwie na Oberlandischer Kanal. Jezeli chodzi o "Ewę" to udało mi się ustalić że jest to dawny statek kanałowy "PFEIL", który pod koniec wojny trafił z Elbląga ale czy on mógł nosić nazwę "Weichselmunde" może zmieniono mu ją w Gdańsku. To co o nim wiem masz ponizej...
To własnie ta jednostka. W dokumencie, który oglądałem, opisywana jest jako kanałówka z kanału warmińskiego, która była własnością niemieckiej marynarki wojennej. Jako taka przydzielona została polskiej marynarce wojennej, ale PMW zrezygnowała z niej i tak trafiła do Żeglugi Gdańskiej MZKGG pod nazwą EWA. W dokumencie podana jest jej była nazwa WEICHSELMÜNDE, ale może to być pomyłka (podano np. byłą nazwę MARII), bo ALEKSANDRA występuje jako ex NEUFAHRWASSER.
JB
Re: Statki śródlądowe
W drugim tomie książki Ratownictwo morskie w Polsce Jana K. Sawickiego podana jest informacja o przekazaniu motorowca pasażerskiego rzeczno-portowego WISŁOUJŚCIE (180 KM) Żegludze Gdańskiej MZK Gdańsk-Gdynia. GUM musiał skorzystać z interwencji ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego, aby odebrać go - 5 czerwca 1946 roku - Marynarce Wojennej.
To pewnie późniejsza EWA i stąd jej była nazwa Wisłoujście.
JB
To pewnie późniejsza EWA i stąd jej była nazwa Wisłoujście.
JB
Re: Statki śródlądowe
Jestem pod wielkim wrażeniem rysunków Panów Ryszarda Łukowskiego i Waldemara Danielewicza!
Gratuluję pasji i warsztatu.
A ponieważ jestem sympatykiem pchaczy rzecznych więc pozwolę sobie zamieścić parę zdjęć tychże jednostek...
Gratuluję pasji i warsztatu.
A ponieważ jestem sympatykiem pchaczy rzecznych więc pozwolę sobie zamieścić parę zdjęć tychże jednostek...
- Załączniki
-
- Tur w stoczni rzecznej
- 111_3275.JPG (92.57 KiB) Przejrzano 9980 razy
-
- Tur - niedziela w Porcie Gliwickim
- 105_2141.JPG (122.21 KiB) Przejrzano 9980 razy
-
- Tur - Port Gliwice
- 109_2709.JPG (129.19 KiB) Przejrzano 9955 razy
-
- Tur w zestawie z barką
- 109_2695.JPG (107.92 KiB) Przejrzano 9955 razy
Re: Statki śródlądowe
barka koszarka
- Załączniki
-
- barka koszarka
- 111_3293.JPG (125.32 KiB) Przejrzano 9955 razy
-
- koszarka
- 111_3283.JPG (133.33 KiB) Przejrzano 9955 razy
Re: Statki śródlądowe
mały pchacz
- Załączniki
-
- mały pchacz Kędzierzyn-Koźle
- 111_3459.JPG (137.32 KiB) Przejrzano 9955 razy
Re: Statki śródlądowe
pogłębiarka "SUM"
- Załączniki
-
- "SUM"
- 111_3319.JPG (149.83 KiB) Przejrzano 9955 razy
-
- "SUM" w stoczni rzecznej
- 111_3303.JPG (125.38 KiB) Przejrzano 9955 razy
Ostatnio zmieniony 2013-04-16, 18:56 przez rudas, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Statki śródlądowe
pchacz "Bizon"
- Załączniki
-
- Bizon w zestawie
- 109_2603.JPG (119.86 KiB) Przejrzano 9953 razy
-
- wyjście Bizona ze śluzy Łabędy
- 109_2600.JPG (121.24 KiB) Przejrzano 9953 razy
-
- śluza Łabędy
- 107_2572.JPG (114.79 KiB) Przejrzano 9953 razy
-
- 500 ton węgla pchane przez Bizona
- 107_2564.JPG (112.72 KiB) Przejrzano 9953 razy
-
- Bizon pod załadunkiem - Port Gliwice
- 105_2275.JPG (134.19 KiB) Przejrzano 9953 razy
- W.Danielewicz
- Posty: 692
- Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Statki śródlądowe
Moje rysunki pchacza typu KOZIOROŻEC
- Załączniki
-
- Koziorozecodra-Model.jpg (57.6 KiB) Przejrzano 9917 razy
-
- koziorozecoskar-Model.jpg (77.33 KiB) Przejrzano 9917 razy
-
- koziorozecsambor-Model.jpg (70.05 KiB) Przejrzano 9917 razy
W.DANIELEWICZ