Jacek Pytkowski pisze:Prośba do
Chemika, żeby naniósł poprawkę. Co jest bardzo dla nas istotne,
KFK 309 służył na wschodnim Bałtyku! a więc niejako wrócił na swoje miejsce.
Gotowe, ale foty za jakiś czas "dogonią" tekst
Superkutry typu KFK
1)
Barbara Świ-49 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozpoczęty 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po X.1947 (1948?)
Państwowa Fabryka Maszyn i Odlewnia Nr 2 (= Rybacka Baza Remontowa?), Puck, przedłużony i ukończony 1948(?)
PRS 43025 --> 1975:
PRS 430025
charakterystyka w 31.XII.1948: silnik Deutsche Werke, nr silnika 3487-3492, 180 (200?)KM
charakterystyka w XII.1957: 79BRT, 38NRT, 26ton; 24.93(rej.)×6.32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DR-330, 210 KM; 8w
charakterystyka w I.1969: 79BRT, 38NRT, 26ton; 24.93(rej.)×6.32×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DM-330, 225 KM
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV.)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za utracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 603) jako
Świ-49 (Franciszek Piechocki; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po X.1947(1948?): wodowany jako
Świ-49 (Franciszek Piechocki; Świnoujście)
przed IX.1948: przeholowany do Państwowej Fabryki Maszyn i Odlewni Nr 2 (= Rybackiej Bazy Remontowej?) w Pucku
27.XI.1948: wodowany po przedłużeniu:
Barbara Świ-49
(Franciszek Piechocki; Świnoujście)
31.XII.1948:
Świ-49 (SONG)
(właściciel: Skarb Państwa, użytkownik: Franciszek Piechocki; Świnoujście)
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949:
Barbara Świ-111 (SONG)
(Franciszek Piechocki; Świnoujście)
2.-4..VIII.1951: remont w St. Północnej w Gdańsku
po 4.VIII.1951:
Barbara Gdy-126 (SONG)
(Franciszek Piechocki; Gdynia)
po 1950/przed XII.1957: wymiana silnika na silnik marki Vølund DR-330
1967: nie wykazywany w rejestze PRS-u; możliwe, że wymiana (modernizacja?) silnika na Vølund DM-330
po 1969/przed 1972:
Barbara Gdy-126
(Pelagia Piechocka; Gdynia)
†13/14.01.1982: na Bałtyku
2)
Towarzysz Migała Gdy-74 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wodowany po 24.X.1949(1950?)
St. Północna, Gdańsk, odb. uk. VI.1950
PRS 41208
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 22NRT; 23.88(rej.)×6.52×?m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM 4SV38, nr silnika 048, rok produkcji 1954, 180 KM; 6,5w
charakterystyka w I.1960: 73BRT, 22NRT; 23.88(rej.)×6.52×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DM-330, nr silnika 5302, rok produkcji 1959, 225 KM; 6,5w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 604) jako
Świ-50 (Antoni Gmitrowicz; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po II.kw.1949/przed 24.X.1949: oznaka rybacka
Świ-50 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
po 24.X.1949(1950?): wodowany jako
Świ-50 (Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Świnoujście)
ok. II.1950?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Północnej w Gdańsku
26.VI.1950: ukończony jako
Towarzysz Migała Gdy-74 (SOVG)
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
I. poł. 1951?:
Gdy-74 (SOVG)
(Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1955: modernizacja (dalsza odbudowa?) w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, wymiana silnika na silnik EKM 4SV38
przed. 1.I.1959:
Gdy-74 (SOVG)
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1959: wymiana silnika na silnik Vølund DM-330
1966:
Gda-3 (SOVG)
(Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
po 1968/przed 1972: skreślony z Rejestru PRS
3)
Gdy-16 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
St. Rybacka, Gdynia, odb. uk. 1950
PRS 43005
charakterystyka w XII.1957: 74BRT, 24NRT; 23.20(rej.)×6.37×?m; 1 sil. 4-suw., 3-cyl. Vølund DR330, nr silnika 5237, rok produkcji 1957, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 605) jako
Świ-51 (Józef Lipski; Śinoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 24.X.1947: wodowany jako
Świ-51 (Józef Lipski; Świnoujście)
1948?: przeholowany do Gdyni i skierowany do wykończenia w St. Rybackiej w Gdyni
po II.kw.1949/przed 31.XII.1949: oznaka rybacka
Świ-51 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1950: ukończony jako
Gdy-16 (SOMM)
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
I. poł. 1951?:
Gdy-16 (SOMM)
(Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
przed 1.I.1959:
Gdy-16 (SOMM)
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1966:
Gda-4 (SOMM)
(Spółdzielnia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
po 1968/przed 1972: skreślony z Rejestru PRS
4)
Świ-52 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944-1945
St. Rybacka, Świnoujście, wod. po X.1947 (1948?)
Rybacka Baza Remontowa, Puck, odb. uk. 1950
PRS 43002
charakterystyka w XII.1957: 71BRT, 26NRT; 23.24(rej.)×6.34×?m; 1 sil. 2-suw., 3-cyl. June Munktell 753MV, nr silnka 4910/11/12, rok produkcji 1949, 225 KM; 9w
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 611) jako
Świ-52 (Bank Rybaków Morskich; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu
po 16.X.1947/przed 12.XII.1947:
Świ-52 (Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie)
po X.1947 (1948?): wodowany jako
(Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie)
1.VI.1949:
Świ-52 (Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Świnoujście)
przed 28.XII.1950: ukończony jako
Arka 150(?) Świ-52 (SOVH)
(Państwowe Przedsiębiorstwo Połowów Kutrowych „Arka”; Świnoujście)
pocz. 1951 (1.I.1951?):
Arka 150 Wła-23 (SOVH)
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Władysławowo)
1.I.1955:
Wła-23 (SOVH)
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”; Władysławowo)
†3.I.1968: wszedł na mieliznę i zatonął w pobliżu Płw. Helskiego,
9.I.1968: podniesiony i przeholowany do Helu
1968: wyslipowany we Władysławowie, prawdopodobnie nienaprawiony
1969: skreślony z Rejestru PRS
III.1970: złomowany/rozebrany na opał
5)
Gdy-76 (
KFK ???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943?
odb.(przeb.?) Stocznia Nr 1, Gdańsk, uk. XII?.1947
przeb. Gdańska St. Remontowa, Gdańsk, rozp. 1954, uk. 3.V.1955
PRS 43003
charakterystyka w I.1948: 72.39BRT, 28.72NRT; 23.65(całk.)×6.38×?m; 1 sil. 2-suw., 5-cyl. Modag, 125 KM
charakterystyka w XII.1957: 82BRT, 17NRT; 23.65(całk.)/23.46(rej.)×6.36×3.1m; 1 sil. 4-suw., 4-cyl. EKM, nr silnika 324200, rok produkcji 1952, 180 KM; zał. 8 ludzi + 16 uczniów.
1943?: zbudowany jako pomocniczy patrolowiec (?)
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
(Kriegsmarine)
†I.-V.1945?: zatopiony (lub ciężko uszkodzony?) na Wybrzeżu Gdańskim
po V.1945: podniesiony z dna (lub odnaleziony?) i skierowany do odbudowy w Stoczni Nr 1 w Gdańsku
IV. kw.1947: zakończenie odbudowy
XII.1947: rejestracja w MUR Gdynia jako
Gdy-76 (SOBW)
(Konrad Konkel; Gdynia)
8.I.1949: uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach
I. poł.1949?:
Gdy-76 (SOBW)
(Józef Lipski?; Gdynia) (nie eksploatowany? bez motoru?)
1952: instalacja nowego silnika EKM
1952:
Arka… Gdy-76? (SOBW)
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia)
1954:
Dar-60 (SOBW)
(Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Kuter”; Darłowo)
1954: w Gdańskiej St. Remontowej rozpoczęcie przebudowy na kuter szkolno-rybacki
3.V.1955: kuter szkolno-rybacki
Franek Zubrzycki Dar-60 (SOBW)
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie; Darłowo)
1959: kuter szkolno-rybacki
Franek Zubrzycki Dar-102 (SOBW)
(Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie; Darłowo)
1965: wycofany ze służby i przekazany do kasacji
UWAGA: Prawdopodobnie znaleziony na Wybrzeżu Gdańskim. Możliwe iż jest to jeden z poniższych dwóch kutrów:
Vs 343 (KFK 300), †25.IV.1945 w rejonie Rozewia;
Vs 345 (KFK 364), możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni, gdzie był odbudowywany pod koniec wojny po zatonięciu na minie.
6)
Świ-54 (
KFK ***)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, rozp. 1944
St. Rybacka, Świnoujście, nie ukończony, odbudowa prowadzona jako typ KG-236
1944-1945: położenie stępki
nazwa nieznana (Kriegsmarine) (
numer KFK nieznany)
26.III. (lub 16.IV)1945: ciężko uszkodzony w czasie brytyjskiego nalotu na stocznię, uznany za stracony
1947?: odnaleziony na terenie poniemieckiej stoczni w Świnoujściu
przed 16.X.1947: zarejestrowany w MUR Szczecin (nr rej. 617) jako
Świ-54 (Mirosław Szewczuk; Świnoujście), skierowany do odbudowy w St. Rybackiej w Świnoujściu, prace prowadzono jako typ KG-236
po16.X.1947/przed 12.XII.1947:
Świ-54 (Towarzystwo Połówów Morskich i Handlu Zagranicznego „Arka”; Świnoujscie)
przed 25.XI.1948: oznaka rybacka
Świ-54 odebrana (skreślony z rejestru MUR Szczecin?)
1949: przejęty (zakupiony?) przez
(Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego)
po 1949: przebudowa niezakończona, dalsze losy?
7)
Wiktoria Gda-20 (
KFK ???)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943(1944?),
St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. uk. 1946
Stocznia Nr 3 (od II.1950: St. Północna)?, Gdańsk odb. uk. 1950
PRS 41207 --> 1975:
PRS 410207
charakterystyka w XII.1957: 73BRT, 25NRT; 24.00(całk.)/23.26(rej.)×6.36×?m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl Alpha DM344F, nr silnika 4639, rok produkcji 1952, 180 KM
1943(1944?): zbudowany jako jednostka
(Kriegsmarine) nazwa nieznana (
numer KFK nieznany) bandera Niemiec
†1944-V.1945: zatopiony (w rej. Świnoujścia?) w wyniku działań wojennych
po. V.1945: podniesiony z dna i skierowany do odbudowy (w St. Rybackiej w Gdyni?)
1946:
Wiktoria Gda-20 (SOBF)
(Morski Urząd Rybacki?; Gdańsk)
1950:
Gdy-114 (SOBF)
(Rybacko-Przemysłowa Spółdzielnia Pracy „Łosoś”; Gdynia)
po I. poł.1951:
Gdy-114 (Spółdzienia Pracy Rybków Morskich „Jedność Rybacka”; Gdynia)
29.XI.1953: wszedł na mieliznę ok. 2 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty
1953/1954(?): istalacja nowego silnika Alpha
przed 1.I.1959:
Gdy-114 (SOBF)
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdynia)
1966:
Gda-2 (SOBF)
(Spółdzienia Pracy Rybołówstwa Morskiego „Jedność Rybacka”; Gdańsk)
1975: skreślony z Rejestru PRS
UWAGA: możliwe, że był to początkowo: Świ-53 (Bank Rybaków Morskich);
być może to jeden z dwóch poniższych kutrów:
M 3118, 21.VIII.1945: UJ 320 (KFK 164), †13.III.1945 na terenie świnoujskiej stoczni;
NKi 33, 31.VII.1944: V 6713 (KFK 506), †25.VIII.1944 na minie, w rejonie Świnoujścia.
8 )
Perła Bałtyku (
KFK 309)
Ernst Burmester Schiffswerft KG, Swinemünde, uk. 1943
PRS 635236
charakterystyka na 28.II.2013: 101.46 GT; 24.06(kadł.)×6.35×2.10 m; 1 silnik Volvo Penta 162TAMD; zał. 42 os.
XII(?).1943: ukończony
22.I.1944: pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot)
Vs 1441 (Kriegsmarine), bandera Niemiec
12.I.1945: pomocniczy ścigacz okrętów podwodnych (U-bootjäger)
UJ 315 (Kriegsmarine/ 3. U-bootjagdflottille), bandera Niemiec
†V.1945: zatonął
V.-VI.1945: podniesiony i naprawiony
7.VII.1945:
nazwa nieznana (Deutsche Minenräumleitung)
1947:
nazwa nieznana [Office of Military Goverment for Germany (US)] , bandera USA
1947: przekazany jako reparacje Wielkiej Brytanii
1947: kuter rybacki
Antje SS 105
(Hermann Ludwig Staeglich), bandera RFN
1950: sprzedany(?)
21.V.1953: patrolowiec (Wachtboot)
W 1 (Seegrenschutz), bandera RFN
1.VII.1956: okręt strażniczy (Hafenschutzboot typu 368)
H 1 (Bundesmarine), bandera RFN
1960: pomocniczy patrolowiec (Küstenwachtboot)
KW 1 (ozn. burt. W 1)
(Bundesmarine) ,bandera RFN
1.VIII.1963: w rezerwie
30.IX.1968: wycofany ze służby
12.XII.1968: zakupiony przez firmę
Freter z Heiligenhafen
1969: przebudowa na jacht wędkarski (Sportangelboot)
1969: jacht wędkarski
Hecht III (P. Freter, Heiligenhafen) bandera RFN
1979(?): jacht wędkarski
Seeteufel bandera RFN/Niemiec
2008: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Perła Bałtyku POL-8191
(Bolesław Domnik, Władysławowo)
2010: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Jastrząb D POL-8191
(Bolesław Domnik, Władysławowo)
III./IV.2012: wymiana silnika Vølund na Volvo Penta 162TAMD
plan, nie zrealizowany od IX.2012: jacht wędkarsko-rekreacyjny
Alibaba
IX.2013: w służbie
9)
Bez nazwy (
KFK 52?)
St. Pieter, Hemixen/Antwerpen (okupowana Holandia), uk. 24.VI.1943
charakterystyka po ukończeniu: wyp. 110t; 24.00(całk.)/20.57(lw)×6.40×2.75m; 1 sil. Diesla, 220 KM; 9w; 1×37plot, 4×20plot; załoga 18 ludzi.
24.VI.1943: ukończony jako
M 3662 (
KFK 52?)
19.IX.1944: osiadł na milieliźnie w rejonie Terneuzen w Holandii, opuszczony przez załogę.
20.IX.1944:
bez nazwy (Wojsko Polskie) zajęty w rejonie Terneuzen w Holandii przez żołnierzy 10 Pułku Strzelców Konnych z 1 Dywizji Pancernej
†21.IX.1944: w rejonie Terneuzen, zniszczony ogniem niemieckiej artylerii polowej.
UWAGA: przyporządkowanie numeru KFK domniemane
10)
Baltic Lady II (
KFK 113)
Rodesund Varv, Karlsborg (Szwecja), uk. 1943
PRS 630079
charakterystyka na 31.III.2009: 98.00 GT; 24.27(całk.)/22.94(rej.)×6.30×2.26 m; 1 silnik Modag SR6Z 2274, nr silnika 426-13, 132 kW, powierzchnia ożaglowania 196 m kw.; zał. 27 os.
charakterystyka na 28.II.2013: 97.54 GT; 23.98(kadł.)×6.30×2.26 m; 1 silnik Modag SR6Z 2274, nr silnika 426-13, 132 kW, powierzchnia ożaglowania 196 m kw.; zał. 27 (stałej) + 42 (zmiennej) os.
VII(?).1943: ukończony
15.VII.1943: okręt strażniczy (Hafenschutzboot)
Nki 25 w Kirkenes
(Kriegsmarine / MOK Norwegen), bandera Niemiec
1.VII.1944: pomocniczy patrolowiec (Vorpostenboot)
V 6725 (Kriegsmarine/ 67. Vorpostenflottille), bandera Niemiec
1945:
nazwa nieznana (Deutsche Minenräumleitung)
po 1945: przebudowa na kuter rybacki
nazwa nieznana, bandera RFN
przed 1976(?) przebudowa na jacht żaglowy
1976: kecz
Mentor II, bandera RFN/ Niemiec
2004-2005: przebudowa w Polsce
po 31.V.2005: kecz
Baltic Lady II POL-7577
(Ustka -Tour s.c.; Ustka)
po 31.III.2009/przed 28.II.2013: kecz
Baltic Lady II POL-7577 (SPG 2755)
(Grzegorz-Trans; Ustka)
IX.2013: w służbie
UWAGA: KFK *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699