Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Pozycja 58. to "mój" Bór 21, ale widać, że ta oznaka jest niepewna, choć nie ma wątpliwości że taki kuter istniał.
Nazwiska są prawdopodobnie nazwiskami użytkowników.
Dzięki!
JB pisze:Pozostałe "tajemnicze" kutry też mają dziwnych użytkowników:
Gdy 30 - Juliusz Dettlaff;
Gdy 58 - Ksawery Tessmer;
Gdy 71 - Józef Siewert;
Gdy 74 - Stefan Trella.
O tej czwórce wspominałeś stronę wcześniej, już ich uwzględniłem :)
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JB pisze:Pozycja 58. to "mój" Bór 21, ale widać, że ta oznaka jest niepewna, choć nie ma wątpliwości że taki kuter istniał.
Tak, ten kuter miał numer BÓR 21. Moja omyłka. Nazwiska są użytkowników.
JB pisze:Pozostałe "tajemnicze" kutry też mają dziwnych użytkowników:
Gdy 30 - Juliusz Dettlaff;
Gdy 58 - Ksawery Tessmer;
Gdy 71 - Józef Siewert;
Gdy 74 - Stefan Trella.
Oprócz pierwszego, to pozostałe osoby nie były powszechnie znanymi rybakami.
Rodzina Tessmerów jest na Oksywiu już w XIX w. W 1887 jeden z nich utonął na redzie Gdańska ze swym żaglowcem. Inny pracował w przedwojennym "Gryfie" (tym od motorówek pasażerskich). U nas na DARZE też pracował Tessmer, były rybak.
Tessmerowie przed wojną użytkowali łodzie i kutry GDY 35 (Adam Tessmer), GDY 58 (Ksawery), OKP 11 (Michał). Po wojnie: GDY 22 (Antoni i Ksawery, 2 kutry)

Rodzina Siewertów miała związki z morzem (Bolesław Siewert kierował holownikami TYTAN i URSUS) i koligacje z Detlaffami. Na przykład w 1948 przedwojenny GDY 57 (po wojnie: GDY 79) został przekazany Leonowi i Bolesławowi Detlaff na mocy testamentu Julianny Detlaff z domu Siewert. Józef Siewert po wojnie miał łódź GDY 54; zmarł w 1958.

O Stefanie Trella nie mam więcej informacji.
JB pisze:Juliusz Dettlaff był znaną osobą, użytkował m.in. kuter WWs 37. Według mnie był pracownikiem lub wspólpracownikiem polskiego wywiadu.
Nie wiem, nie przesądzam.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:
Marek T pisze:58. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4.91 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: Jan Herrmann i Bolesław Miotk ...
Rozumiem, że nazwa nieznana? A to są nazwiska właścicieli? To drugie nazwisko jest poprawne?

Jeszcze jedna sprawa: czy daty rejestracji z KSP t. 4 dla kutrów nie ukończonych są obowiązujące? Mam na myśli pozycje 48 i 50 w Twoim wykazie. A jak się ma sprawa rejestracji w przypadku kutrów których jeszcze nie przekazano w użytkowanie? Dotyczy to pozycji 46, 47, 49 oraz 51 w Twoim wykazie.
Nr 58 to BÓR 21 (p. post wyżej). Tak, Miotk jest jak najbardziej poprawnie - nazwisko kaszubskie, można wyguglać.

Daty rejestracji są jak najbardziej obowiązujące. Być może rybacy indywidualni nie spieszyli się z rejestracją (opłata ?), natomiast MIR jako instytucja rejestrował bez oglądania się na koszty. A może z innych powodów?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Dzięki za wyjaśnienia Marku.
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4094
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: crolick »

Dane nt. kutrów poniemieckich pewnie znacie, ale dla wszelkiego słuczaju podaję (nie tylko MIR-20!):
KIEL 23 ex JASTARNIA 56 - went to sea with German crew
KIEL 23 ex Kuznica 84 - owner Walenty Konkel (Kuznica)
KIEL 24 ex PUCK 2 - owner Leon Budzisz (Wielka Wieś)
D.HEL 21 ex JASTARNIA 21 - owner Jan Herman (Jastarnia)
D.HEI 58 ex JASTARNIA 58 - owner Robert Budzisz (Jastarnia)
P.HEL 80 ex JASTARNIA 80 - owner David Konkel (Jastarnia)
P.HEI 06 ex JASTARNIA 06 - owner Konkol (Jastarnia)
P.HEI 10 ex JASTARNIA 10 - owner Kazimierz Miolk
P.HEI 30 ex JASTARNIA 40 - owner Artur Muza (Jastarnia)
GROS 17 ex WIELKA WIES 17 - owner Jozef Deling (Halerowo)
OL HELA ex OL HEL - owner Albert Arendz
HELA 08 ex 08 HEL - owner Pawel Nelzel
HELA 68 ex HEL 68 - owner E. Doring
KUZ 08 ex KUZNICA 08 - owner unknown
KUZ 18 ex KUZNICA 18 - owner Teodor Konkel (Kuznica)
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

crolick pisze:Dane nt. kutrów poniemieckich pewnie znacie, ale dla wszelkiego słuczaju podaję (nie tylko MIR-20!)
Co to za spis?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

crolick pisze:...D.HEL 21 ex JASTARNIA 21 - owner Jan Herman (Jastarnia)...
Z tego wynika, że BÓR 21 pozostał w Niemczech. To prawdopodobnie WAR 12, który znajdował się w sowieckiej strefie okupacyjnej i dlatego nie został wyrewindykowany.
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JB pisze:
crolick pisze:...D.HEL 21 ex JASTARNIA 21 - owner Jan Herman (Jastarnia)...
Z tego wynika, że BÓR 21 pozostał w Niemczech. To prawdopodobnie WAR 12, który znajdował się w sowieckiej strefie okupacyjnej i dlatego nie został wyrewindykowany.
JB
MT pisze:5. MIR 3 Stocznia Gdyńska; wymiary (LxB): 14,96 x 4,60 1932; nazwy przed 09.1939: 07.1932: HEL 111 / KUJAWIAK; 02.1937: JAS 21; 06.1937: HEL 111; 11.1937: HEL 11; 1939: JAS 21; 09.1939: zatopiony na Depce przez PMW, potem wydobyty; status w 1945 (po wojnie): NEU III oraz KI 3; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 08.1946: DAR 7; 11.1947: WSG 35; 10.1951: JAS 34; 1976: wycofany z eksploatacji;
Ten kuter miał numer D.HEI 21.
MT pisze:58. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4.91 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: BÓR 21; 2.09.1939: zatonął podczas niemieckiego ataku na statek GDYNIA;[/quote]
Zastanawiam się czy te dwie pozycje to nie jest ten sam kuter. Oba zatonęły, jedni mówią, że BÓR 21 przy Gdyni, a JAS 21 na Depce, a inni - odwrotnie. A może na Depce zatopiono inny? Świadkom mogły się numery pomylić (JAS i BÓR - oba 21), oba były związane z Hermanem.
D.HEI to Danziger Heisternest - czyli Bór.

WAR 12 nie mam, ale kilka kutrów faktycznie zostało w radzieckiej strefie okupacyjnej.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:...WAR 12 nie mam, ale kilka kutrów faktycznie zostało w radzieckiej strefie okupacyjnej.
Przejrzałem jeszcze raz notatki, WAR 11 (a nie 12, źle przepisałem z notatek) występuje w sprawozdaniu Jerzego Hermana z kwietnia 1947 roku. Ale to nie BÓR 21, bo w czasie okupacji należał do Wolszona.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-09, 11:50 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
MIR-20a(2).jpg (124.5 KiB) Przejrzano 14419 razy
1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (SOEJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. XI.1936, rej. 30.IV.1937; 22,9 BRT, 10,9 NRT, ? ton; 15,15×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, nr silnika 47, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> po V.1945 niem. NEU 2 --> niem. MA 1[/color] --> rewindykowany 31.VII.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 31.VIII.1946 --> 31.VIII.1946 Der-6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar-6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> I.1950 Dzi-68 (PRS 41042 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410042) --> VIII.1950 Koł-3 (Bałtyk) --> VI.1963 Wła-63 --> w 1979 sprzedany z przeznaczeniem na jacht, w 1980 skreślony z rejestru PRS, dalsze losy?
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Lech Gdy 14(1).jpg (144.99 KiB) Przejrzano 14419 razy
2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (SOER; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. I.1937; rej. 26.X.1937(?); 22,4 BRT, 11,15 NRT, ? ton; 15,14×4,85×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> rewindykowany 31.VII.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 31.VIII.1946 --> 31.VIII.1946 Der-8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar-8 (Bolesław Tomicki) --> po I.poł.1950 Dzi-75 (PRS 41313) --> Koł-4 (Bałtyk)(?) --> przed 1961 Dzi-3 (Belona) --> skasowany w 1964 roku

3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (SOES; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. XII.1936, rej. 26.X.1937(?); 22,4 BRT, 11,5 NRT, ? ton; 15,10×4,81×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> po V.1945 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> rewindykowany 31.VII.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 31.VIII.1946 --> 31.VIII.1946 Kuź-68 (Edmund Budzisz) --> 1949 Wła-40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Edmund Budzisz) (PRS 41093 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410093) --> VII.1957 Jas-12 (Józef Muża --> Józef Detlaff) --> w 1983 rozebrany na opał
Źródło: http://zrm-op.org
Źródło: http://zrm-op.org
Jas-12(1).jpg (86.86 KiB) Przejrzano 14419 razy
4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (SOEZ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. XII.1937, rej. 12.V.1938(?); 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po przejściu frontu w III.1945 był osadzony na mieliźnie na Zatoce Gdańskiej, podniesiony przed VII.1945 --> VII.1945 Jas-1 (PRS 41365 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410365) (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> VII.1974 Wła-30 --> w 1984 roku uprowadzony do Szwecji i tam sprzedany --> 1984 szwed. ???? --> istniał w 1989 roku, dalsze losy?

5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (SOFA; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. XII.1937, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 --> po przejściu frontu w III.1945 był zatopiony we Władysławowie, podniesiony przed IX.1945 --> IX.1945 Bernard WWs-5 (prywatny) --> 1950? Wła-5 (PRS 41087 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410087) (prywatny --> przed 1961 Gryf --> przed 1985 Wojciech i Józef Schmidt) (w 1990: 19 BRT, 5 NRT, 7 ton; 15,20×4,87×1,53 m; silnik 4-cyl. Puck B-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> XI.1987 sprzedany z przeznaczeniem na jacht, do 1990 roku wykazywany przez PRS jako kuter rybacki, dalsze losy?

6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (SOFB; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20,uk. I.1938, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Mikołaj Deppisz) --> w chwili wybuchu wojny poławiał w Skagerraku, przeszedł do Göteborgu, a potem do Bergen, prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939 roku, w 1940 roku rewindykowany przez Niemców --> 1940 niem. KRA 1 --> dalsze losy?
UWAGA: Przyporządkowanie nazwy KRA 1 hipotetyczne.
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Cecylia Gdy 35(1).jpg (187.02 KiB) Przejrzano 14419 razy
7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (SOFC; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. 1938, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po przejściu frontu w III.1945 był zatopiony we Władysławowie, podniesiony przed XII.1945 --> XII.1945 Chł-3 (Józef Czapp) --> IX.1949 Wła-30 (PRS 41251 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410251) --> VI.1956 Koł-82 --> XI.1957 uprowadzony do Danii, potem rewindykowany --> 1958 Świ-1 --> III.1960 Gdy-34 --> 1974? Gdy-30 --> Wykreślony z rejestrów PRS-u w 1978 roku, skasowany?

8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (SOFD; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. XII.1937, rej. 12.V.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??

9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (SOFE; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. VIII.1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, nr silnika 66, 60 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> niem. Ki 336 --> rewindykowany 21.VI.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 31.VIII.1946 --> IX.1946 Gda-?? --> IX.1946 WsG-21 (Leonard Muża) --> X.1951 Jas-30 (PRS 41366 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410366) --> VI.1955 Gdy-51 --> †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony --> I.1964 Wła-35 --> V.1980 WsG-26 (Aleksander Jakiel) --> XII.1981 roku wycofany z eksploatacji, skreślony z rejestru PRS po 1984, a przed 1990 rokiem
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Donata Gdy 27(1).jpg (167.07 KiB) Przejrzano 14419 razy
10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (SOFH; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. VII.1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> przed V.1945 niem. EK 35 --> rewindykowany VII.1946, powrócił do kraju 22.IX.1946 --> 27.IX.1945 Gdy-61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy-29 (PRS 41102 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410102) (Antoni Scheibe) (w 1966: 22 BRT, 8 NRT, ? ton; 15,22×4,91×1,78 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 2223317(?222317), rok prod. 1947, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; ? węzłów) --> V.1976 Hel-19 --> prawdopodobnie rozebrany na opał po 1984 roku
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Gdy-29(2).jpg (90.24 KiB) Przejrzano 14419 razy
11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (SOFI; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. 1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,20×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> rewindykowany 16.IV.1946, powrócił do kraju 20.IV.1946 --> 20.IV.1946 Hel-43 (PRS 41095 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410095) (Jan Myślisz) --> w 1977 roku rozebrany na opał

12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20(?), uk. 1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Deutz, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> zwr. IV.1942 niem. Got 1 --> 1943? niem. Taucherboot 2 (Kriegsmarine) --> niem. Thora (Kriegsmarine) --> po V.1945? niem. L 2250 --> rewindykowany 15.VIII.1946, wyruszył do kraju 18.XII.1946, powrócił do kraju 21.XII.1946 --> I.1947 Gdy-83 (Szczepan Felisiak) --> III.1947 Koł-26 (Szczepan Felisiak) --> ok. IX.1947 Ust-26 (Edward Sowiński) --> I.1948 Dar-26 (Edward Sowiński, Wiktor Malczewski --> ok.1949 Wiktor Malczewski) --> po 1949? Ust-11 --> III.1952 Zorza(?) Ust-29 --> III.1952 wyrzucony na brzeg koło Władysławowa, ściągnięty --> IV.1953 Wła-95 (PRS 41162) (SOTP) (Gryf) --> † 8.XII.1961 w wyniku przecieku, zatonął na wysokości Chłapowa
UWAGA: Jest bardzo prawdopodobne, że w III.1947 nie został zarejestrowany w Kołobrzegu.

13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (SOFK; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. VIII.1938, rej. 29.VIII.1938; 22,5 BRT, 8,5 NRT, ? ton; 15,20×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> po V.1945 niem. Fle 125 --> rewindykowany 31.VII.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 31.VIII.1946 --> IX.1946 Hel-19 (Leonard Budzisz) --> VII.1947 Kuź-76 (prywatny) --> III.1949 Wła-44 (PRS 41100 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410100) (prywatny) --> VI.1974 WsG-21 --> wykreślony z rejestru PRS w 1979 roku, w 1983 roku poinformowano, iż uległ zniszczeniu

14) Irena Jas 6 (MIR 38) (SOFQ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> nie odebrany ze stoczni z powodu usterek, przydzielony Ryszardowi Kohnke w zamian za kuter zatopiony na Depce --> IX.1939 Jas 6 (Ryszard Konhke) --> X.1939 niem. P.Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. P.Hei 6 (Ryszard Konhke) --> powrócił do kraju IV.1946 --> V.1946 Jas-66 (PRS 41367 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410367) (Ryszard Konhke) --> wykreślony z rejestru PRS w 1978 roku

15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (SOFP; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. IX.1937, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (F. Foth)(?) --> 31(?).VIII.1939 zmobilizowany T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> niem. Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> po V.1945 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> rewindykowany 3.V.1946, wyruszył do kraju 29.V.1946, powrócił do kraju 2.VI.1946 --> 2.VI.1946 Gdy-81 (PRS 41093) (Czesław Szydłowski) --> IV.1965 Łeb-30 (Jerzy Konkel) --> †5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, nie ściągnięty, rozbity przez przybój
UWAGA: Prawdopodobnie oznaczenia w PMW nie namalowano na kadłubie i kuter w dalszym ciągu używał swojego znaku rybackiego Hel 22.

16) Helena Gdy 29 (MIR 41) (SOFO; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. X.1938, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,18×4,87×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) niem. Fortuna Got 3 --> po przejściu frontu w III.1945 był zatopiony na mieliźnie, podniesiony przed VIII.1945 --> VIII.1945 Gdy-3 (PRS 41105 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410105) (Jan Hermann) (w 1966: 23 BRT, 9 NRT, 8 ton; 15,09×4,90×1,83 m; silnik 2-cyl. Skandia 262A, nr silnika 222731, rok prod. 1949, 85 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> IV.1970 Jas-24 --> w 1983 roku wycofany z eksploatacji i wykreślony z rejestru PRS

17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (SOFM; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,18×4,81×? m; silnik Bergedorf, 90 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> po V.1945 niem. Luf 20 (Fishery Control Board) --> rewindykowany 3.V.1946, wyruszył do kraju 29.V.1946, powrócił do kraju 2.VI.1946 --> 2.VI.1946 Gdy-18 (PRS 41127 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 4101267) (Michał Sołończyk) --> IX.1966 Jas-65 --> VII.1979 Hel-36 --> † 1983 port w Helu
UWAGA: możliwe, iż po V.1945 Niemcy używali go w Stralsundzie pod oznaczeniem Vit 5 lub był zatopiony w Gdyni.

18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (SOFN; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,20×4,91×? m; silnik Bergedorf, 90 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 niem. ??? --> po V.1945 niem. Luf 26 (Fishery Control Board) --> rewindykowany 31.VII.1946, wyruszył do kraju 25.VIII.1946, powrócił do kraju 11.XI.1946 --> 11.IX.1946 Gdy-9 (PRS 41107 --> przeł. lat 60-tych i 70-tych PRS 410107) (Anastazy Konkol) --> XI.1961 Jas-42 (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) --> †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni
UWAGA: przed wybuchem wojny nie przekazany w użytkowanie, zdobyty przez Niemców.
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Źródło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków Polskich" t.4
Gdy-9(1).jpg (68.3 KiB) Przejrzano 14419 razy
19) Gdy 96 (MIR 44) (SOFZ; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 17.II.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,22×4,91×? m; silnik Bergedorf, 90 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> 31(?).VIII.1939 zmobilizowany T-?(z numerem w zakresie od 1 do 24) (Polska Marynarka Wojenna) --> po IX.1939 niem. Westerplatte (Kriegsmarine) --> niem. Ki 353 --> po V.1945 niem. Luf 26 (Fishery Control Board)[/color] --> w 1947 oczekujący na rewindykację, po zidentyfikowaniu zmienił miejsce postoju, nie odnaleziony ponownie --> dalsze losy ?

20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (SOFU; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. po IX.1939, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,90×? m; silnik importowany, 110-120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> IX.1939 zdobyty przez Niemców, w stanie nieukończonym na terenie stoczni --> po IX.1939 niem. ??? --> po V.1945 niem. Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ?

21) Janina Kuź 45? (MIR 46) (SOFT; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. po IX.1939, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> 1.IX.1939 wyholowany ze stoczni i pozostawiony na Zatoce w dryfie --> losy po IX.1939 roku ?
UWAGA: znak rybacki przyporządkowany hipotetycznie, losy we IX.1939 prawdopodobne.

22) Karol Gdy 92 (MIR 47) (SOFW; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. po IX.1939, rej. 21.VI.1939; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> IX.1939 zdobyty przez Niemców, w stanie nieukończonym na terenie stoczni --> losy po IX.1939 roku?

23) Krystyna Gdy 89? (MIR 48) (SOFV; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939, rej. 21.VI.1939(?); 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,09×4,91×? m; silnik ?, pomocnicze ożaglowanie ok. 43 m kw.; ? węzłów) --> po IX.1939 niem ??? --> po V.1945 niem. Luf 129 (Fishery Control Board) --> nie rewindykowany --> dalsze losy?
UWAGA: znak rybacki przyporządkowany hipotetycznie, przed wybuchem wojny nie przekazany w użytkowanie, zdobyty przez Niemców.

24) WWs 17 (MIR 51)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,20×4,95×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> po IX.1939 niem ??? --> po V.1945 niem. Stral 32 --> dalsze losy?
UWAGA: znak rybacki przyporządkowany hipotetycznie, nie można wykluczyć, iż był to znak Gdy 81.

25) Gdy 81 (MIR 52)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?
UWAGA: znak rybacki przyporządkowany hipotetycznie, nie można wykluczyć, iż był to znak WWs 17.

26) bez nazwy (MIR 53)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ; 22,6 BRT, 8,9 NRT, ? ton; 15,10×4,90×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> po uk. niem. KOL 41 --> dalsze losy?

27) Gdy 30 (MIR ??) (SOFR; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, uk. 1938, rej. I.1939(?); 15,20×4,91×? m; silnik Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. ??? --> IV.1947 roku odnaleziony w rejonie Lubeki, nie rewindykowany --> dalsze losy?

28) Gizela Gdy 71 (MIR ??) (SOFG; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1938; 15,20×4,91×? m; Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM) (Józef Siewert) --> X.1939 niem ??? --> po V.1945 niem. F 1368 --> niem. HF 387 --> niem. HF 362 (O. Samnitz) --> IV.1947 roku odnaleziony w rejonie Blankenese, nie rewindykowany --> dalsze losy ?

29) Gdy 58 (MIR ??) (SOFX; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939; 15,20×4,91×? m; Bergedorf, 90 KM) (Ksawery Tessmer) --> X.1939 niem ??? --> po V.1945 niem. HF 389 --> IV.1947 roku odnaleziony w rejonie Finkenwerder, później przeszedł do sowieckiej strefy okupacyjnej, nie rewindykowany --> dalsze losy ?

30) Gdy 74 (MIR ??) (SOFS; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939; 15,20×4,91×? m; Lilpop, Rau i Löwenstein, 60 KM) (Stefan Trella) --> X.1939 niem ??? --> IV.1947 roku odnaleziony w rejonie Cuxhaven, nie rewindykowany --> dalsze losy ?

31) Bór 21 (MIR ??) (Stocznia Rybacka w Gdyni, typ MIR-20(?), uk. 1937, 15,22×4,91×? m) (Jan Hermann i Bolesław Miotk)(?) --> 31.VIII.1039 zmobilizowany przez PMW --> †2.IX.1939 w czasie ataku na pomocniczą bazę „Gdynia”, po IX.1939 roku podniesiony i naprawiony --> niem. D.Hei 21 --> dalsze losy?

32) Gustaw Gdy 97 (MIR ??) (SOFL; St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, uk. 1939) --> po IX.1939 niem. Westerplatte (Kriegsmarine) --> po V.1950 niem. Ki 353 --> IV.1948 powrócił do kraju --> IV.1948 Bebbi Gdy 97 --> w 1950 roku uprowadzony do Niemiec --> dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, że po wojnie nosił inny znak rybacki

33) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

34) bez nazwy (MIR ??) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞ ) --> jego budowę planowano rozpocząć w 1939 roku, ale zamiary te przekreślił wybuch II. wojny światowej

Tych jednostek nie udało się przyporządkować do żadnego przedwojennego kutra:

a) 1949 Wła-23 (1938) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Czapp)--> Gda-15 --> Gdy-113 (Jedność Rybacka) --> po 1961 Łeb-7 --> Wła-10 --> Jas-79 --> dalsze losy?

b) Maria Jas 6 (zbud. systemem gospodarczym, Jastarnia, uk. VII.1937, 15,22×4,91×? m) (Ryszard Kohnke)(?) --> †12.IX.1939 zarekwirowany przez PMW i zatopiony na Kanale Depki
UWAGA: możliwe, że był wzorowany na typie MIR-20

c) nazwa nieznana (Stocznia Rybacka w Gdyni, typ MIR-20(?), uk. po IX.1939, 15,21×5,22×? m) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> po IX.1939 niem ??? --> rewindykowany --> po 1945 K-7 (Polska Marynarka Wojenna) --> III.1958 wybrakowany z PMW, sprzedany --> VI.1958 Hel-21 --> †VII.1966 port w Helu, po wydobyciu rozebrany na opał
UWAGA: nie miał przyznanego numeru PRS.
Ostatnio zmieniony 2013-07-27, 20:58 przez Chemik, łącznie zmieniany 6 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
MIR-20a(1).jpg (89.52 KiB) Przejrzano 14417 razy
UWAGA: W przypadku kutrów powojennej budowy, zmiana numerów PRS-u z pięciocyfrowych na sześciocyfrowe nastąpiła na przełomie lat 60-tych i 70-tych; natomiast radiowe sygnały wywoławcze zostały im odebrane prawdopodobnie w I. poł. lat 60-tych)

35) Gdy-84 (PRS 41013 --> PRS 410013) (SOUY; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ KG-150, uk. 1947; sil. Tuxham) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ludwik Fidosz) --> kon.1947 Koł-25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Gdyni, użytkownik: Ludwik Fidosz --> 1949 właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> 1950 Ust-3 (prywatny) --> Ust-20 --> przed 1956 Wła-90 (Gryf --> po 1961 Stanisław Rycaj, Edmund Szymański --> przed 1979 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.
Źródło: http://zrm-op.org
Źródło: http://zrm-op.org
Wła-90(1).JPG (87.71 KiB) Przejrzano 14417 razy
36) Dzi-47 (PRS 41316 --> PRS 410316) (SOUE; St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1948;; silnik Junkers, nr silnika 24900, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Stefan Dąbrowski) --> Dar-4 --> 10.X.1948 uprowadzony do Szwecji, rewindykowany w 3.XII.1948 --> po III.1949 Świ-69 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> 1950 Koł-20 (Barka) --> 1951 Dzi-8 (Belona) --> Koł-27 --> 1960 Jas-30 (Bolesław Konkel --> po 1981 Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Vagabond III??? --> przebudowa nie zrealizowana?????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

37) WsG-23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ KG-150, rozp. jesień 1945, wod. 1945, uk. 1946, przek. użyt. XI.1946, rej. XII.1946; silnik MWM, nr silnika 181831, 110 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Ignacy Urbanek) --> †23.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków, po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.

38) WsG-30 (PRS 41336) (SONF; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946, rej. 1947; silnik 4-cyl Deutz, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Gabryszak) --> przed 1952 Gdy-96 (Jan Gabryszak --> Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.

39) WsG-26 (PRS 41212 --> PRS 410212) (SOMS; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ KG-150, uk. 1946, rej. I.kw.1947; silnik Modag, 100 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Jan Kołos, Józef Saczewa) --> przed 1952 (1950?) Gdy-41 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG-7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968 Dar-19 (Zenon Jaskuła) --> 1972 Ust-29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979 Jas-91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

40) Hel-3 (PRS 41315 --> PRS 410315) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.poł.1947; silnik Gren, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Augustyn Necel) --> 10.X.1951 Wła-51 (Augustyn Necel --> przed 1982 Jan Schmidt) --> istniał w 1982 roku, skreślony z rejestru PRS 1983? roku.
Źródło: http://zrm-op.org
Źródło: http://zrm-op.org
Hel-3(3).jpg (118.71 KiB) Przejrzano 14417 razy
41) WsG-29 (PRS 41164) (STOX; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48/402, typ KG-150, uk. 1947, rej 1947; silnik Volund, 80 KM) (Stanisław Okoński) --> Gdy-95 (Stanisław Okoński) --> przed 1952 Wła-103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.

42) Gdy-47 (PRS 41121 --> PRS 410121) (SOMU; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. I.1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2499, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Antoni Brzozowski) --> po III.1949 Świ-56 (właściciel: Antoni Brzozowski, użytkownik: Barka) --> VII.1950? Gdy-47 (Polaris --> XI.1950? Jedność Rybacka) --> 1967 Hel-34 (Szczepan Felisiak) --> po 1989 Jas-34 (Kazimierz Kowalski) --> istniał w 1994 roku, dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, najprawdopodobniej w latach 80-tych podmieniono kutry

43) Gdy-91? (PRS 41327 --> PRS 410327) (SOIG; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ KG-150, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2536, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> przed 1949 Koł-27 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Czapp, Antoni Muża --> po III.1949 (Barka) --> 1952? Koł-2 (Bałtyk) --> 1965 Koł-97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG-14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.
UWAGA: Pierwszy znak rybacki prawdopodobny.
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga statków polskich" tom 4
Gdy-91(1a).jpg (118.66 KiB) Przejrzano 14417 razy
44) Koł-26? (PRS 41289 --> PRS 410289) (SNHN; St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ KG-150, rozp. 1947, odebr. 29.XI.1947; silnik Völund, nr silnika 17891, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Józef Myślisz) --> przed IX.1948 Arka 26 Koł-26 (Arka) --> pocz. 1950 Dar-47 (Barka --> 1.I.1952Kuter) --> po II.1952 Dar-11 (Kuter) --> przed 1956 kuter hydrograficzy Dickson (Zarząd Portu Szczecin --> po 1955 SUM) --> 1960? Koł-85 --> Dzi-10 --> Hel-38 --> dalsze losy?
UWAGA: Nazwa po przejęciu ze stoczni i numer stoczniowy, prawdopodobne. Bardzo możliwe, że Józef Myślisz eksploatował kuter tylko w rejonie Gdyni. Możliwe, iż jako Dickson najpierw był użytkowany przez SUM, a dopiero później przez ZPS i ponownie przez SUM.

45) Gdy-39 (PRS 41303 --> PRS 410303) (SOEG; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1948; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2538, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Polaris --> przed 1952 Jedność Rybacka) --> 1965 Wła-18 (Augustyn Kroll) --> 1972 Jas-8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

46) Gdy-… (PRS 41331 --> PRS 410331) (SOPA; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, rej. 1947; silnik 2-cyl. Völund, nr silnika 2539, 70/80 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> III.1948 Koł-30 (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Sergiusz Orłowski) --> Maria Koł-21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy-24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, użytkownik: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt (w 1966: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 14,25×4,85×1,97 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, nr silnika 2539, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1985 Janusz Gryckiewicz) (w 1990: 21 BRT, 6 NRT, ? ton; 15,00×4,80×1,80 m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 7 węzłów) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1991 roku, dalsze losy ?

47) Arka 13 Gdy-20 (PRS 41027 --> PRS 410027) (SOTZ; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947, w ekspl. 31.IV.1948; silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) --> po III.1949 Ust-52 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-9 (Korab) --> przed 1955 Arka 13 Wła-77 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-77 (Szkuner) --> 1959 Łeb-29 (10-lecie PRL) --> 1967 Wła-47 (Stanisław Jamrozik --> 1984 Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku

48) Gdy-52 (PRS 41197 --> PRS 410197) (SOOO; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (właściciel: Państwowe Centrum Wyszkolenia Morskiego, użytkownik: Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) ---> III.1950 Arka 18 Gdy-52 --> po 1952 Wła-125 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-125 (Szkuner) --> 1960 Gdy-31 (Mirosław Czułowski --> przed 1980 Mikołaj Czułowski --> przed 1988 Jadwiga Czułowska) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,26×? m; silnik 2-cyl. Völund M-230, 70 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8 węzłów) --> istniał w 1990, dalsze losy?

49) Arka 12 Gdy-7 (PRS 41332 --> PRS 410332) (SONI; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. Stocznia Rybacka, Gdynia, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust-51 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-8 (Korab) --> przed 1955 Arka 12 Wła-76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-76 (Szkuner) --> 1960 Łeb-28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła-38 (Bernard Mach --> przed 1980 Józef i Maria Mach --> przed 1982 Wojciech Milewczyk --> przed 1985 Leon Budzisz) (w 1989: 24 BRT, 7 NRT, ? ton; 15,00×4,85×? m; silnik 4-cyl. Puck B-120W, 120 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 9 węzłów) --> po 1993/przed 2002 kawiarnia pływająca Liwia (Mirosław Adamczyk) --> istnieje
Autor Franciszek Necel
Autor Franciszek Necel
Liwia(1).jpg (148.63 KiB) Przejrzano 14417 razy
50) NPo-12 (PRS 41275 --> PRS 410275) (SOUA; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Völund, nr silnika 2537, 70/80 KM) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Józef Szurlej) --> 28.XII.1948 uprowadzony do Szwecji, 1.II.1949 rewindykowany --> po III.1949 Świ-68 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, użytkownik: Barka) --> po I kw.1949 Ust-56 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-12 (Korab) --> lata 50-te Dar-10 (Kuter) --> 1960 Jas-61 (Józef Konkel --> przed 1980 Maksymilian Dahl) --> przed 1982 WsG-37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: Przyporządkowanie nazwy Świ-68 domniemane.

51) Gdy-147 (PRS 41029 --> PRS 410029) (SOIR; St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Skandia, nr silnika 222275, 85 KM) (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949 Świ-55 (Barka) --> X.1950 Koł-25 (Barka) --> 1951? Arka 91 Gdy-84 --> Wła-64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-64 (Szkuner) --> 1967 Hel-23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982 Wła-66 (Antoni Konkel) ---> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

52) Arka 20? Gdy-146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948, silnik 2-cyl. Völund, 70/80 KM) (Arka) --> †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”
UWAGA: Możliwe, że wrak został podniesiony oraz nabyty (Morską Centralę Zaopatrzenia, Gdynia) i w związku z planami odbudowy nadano mu numer PRS 41030, jednak ostatecznie zrezygnowano z tych planów.

53) kuter dozorczy Gdy-150 (PRS 41326 --> PRS 410326) (SOIF; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1948; silnik Scandia, nr silnika 222719) (Morski Urząd Rybacki) --> III.1949 Świ-57 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka) --> I.poł.1950 Koł-26 (właściciel: Morski Urząd Rybacki, użytkownik: Barka --> 1952 Barka) --> 1959 Gdy-53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG-10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1984, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

54) Belona 1 Dzi-60 (PRS 41186 --> PRS 410186) (SNEH; St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, typ KS-150, rozp. 1947, uk. St. Rybacka w Gdyni, uk. 1947; silnik Scandia, 85 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Belona) --> przed 1952 Dzi-1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972 Koł-91 (Mieczysław Szmidt --> 1982 Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y Oliver??? --> przebudowa nie zrealizowana ????
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

55) NPo-10 (PRS 41174 --> PRS 410174) (SOBV; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-2, typ MIR-20a, uk. 1947; silnik 75 KM) (właściciel: Główny Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, użytkownik: Wiesław Godlewski, Andrzej Klimaj) --> po II.1949 Gdy-47? (Zbigniew Klimaj) --> przełom 1949/1950 Gda-18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy-85 --> przed 1952 Wła-102 (Gryf) --> 1966 Dar-27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967 Ust-24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> przed 1980 Jas-78 (Bernard Piper --> przed 1982 Józef Grala) --> przed 1985 Łeb-55 (Jerzy Herra) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: znak rybacki Gdy-47 przyporządkowany hipotetycznie.


56) Arka 14 Gdy-21 (PRS 41022 --> PRS 410022) (SOCH; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948 w ekspl. 10.III.1948; silnik Scandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Dar-48 (Barka(?) --> 1.I.1952 Kuter) --> po II.1952? Dar-13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971 WsG-6 (Włodzimierz Witkowski) --> przed 1985 ZaG-19 (Zbigniew Patoła) (w 1989: 23 BRT, 7 NRT, ? ton; 13,65×4,80×? m; silnik 4-cyl. Puck A-100, 100 KM, pomocnicze ożaglowanie ok.43 m kw.; 8,5 węzła) --> istniał w 1990, dalsze losy ?

57) Arka 17, Gdy-138 (PRS 41023 --> PRS 410023) (SODD --> SODN; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948, rej. 3.V.1948, w ekspl. 16.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-55 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-11 (Korab) --> przed 1955 Arka 17 Wła-78 (Arka) -->--> 1.I.1955 Wła-78 (Szkuner) --> 1960 Gdy-38 (Jan Lost --> przed 1980 Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1985 rokiem.

58) Arka 25 Gdy-94 (PRS 41311 --> PRS 410311) (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 12.VIII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-57 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1952 Ust-13 (Korab) --> przed 1955 Arka 25 Wła-79 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-79 (Szkuner) --> 1960 Gdy-65 (Władysław Wójcik) --> przed 1985 Gdy-21 (Rudolf Mazur) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed 1990 rokiem.

59) Arka 16 Gdy-137 (PRS 41148 --> PRS 410148) (SODM; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 17.VI.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-54 (Barka) --> kon.1951? Arka 16 Gdy-137 --> 1952? Wła-59 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y Bonawentura PZ-228 (PRS 631367) (SPG 2557) (Krzysztof Bussold) (w III.2009: 36,63 j.p. brutto; 16,28/15,24×4,87×2,10 m; silnik 4-cyl. PZM Puck SW 400 M2/1, 70kW, ożaglowanie typu kecz, 120 m kw.; załoga 12-18 osób) --> nadal istnieje
Autor Sieński J. w Morza, Statki i Okręty 4/2002
Autor Sieński J. w Morza, Statki i Okręty 4/2002
Bonawentura(1).jpg (134.56 KiB) Przejrzano 14417 razy
Źródło: Morza, Statki i Okręty 4/2002
Źródło: Morza, Statki i Okręty 4/2002
Bonawentura(3).jpg (145.02 KiB) Przejrzano 14417 razy
60) Arka 15 Gdy-65 (PRS 41309 --> PRS 410309) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 28.IV(IX?).1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> po III.1949 Ust-53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po II.1958 Ust-10 (Korab) --> lata 50-te Dar-18 (Kuter)(?) --> przed 1957 Łeb-18 (10-lecie PRL --> 1958 Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968 Dar-17 (Władysław Palczewski --> 1972 Stanisław Szelągowski)--> 1973 Łeb-62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS

61) Arka 23 Gdy-80 (SODJ; Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-8, typ MIR-20a, uk. 1948, w ekspl. 23.VII.1948; silnik Skandia, 85 KM) (Arka) --> IV.1951 Hel-48 --> przed 1952 Gdy-166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb-51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
Ostatnio zmieniony 2012-11-06, 00:10 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
crolick
Posty: 4094
Rejestracja: 2004-01-05, 20:18
Lokalizacja: Syreni Gród
Kontakt:

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: crolick »

Marek T pisze:
crolick pisze:Dane nt. kutrów poniemieckich pewnie znacie, ale dla wszelkiego słuczaju podaję (nie tylko MIR-20!)
Co to za spis?
Korespondencja z brytyjskimi władzami okupacyjnymi nt. rewindykacja polskich jednostek z Niemiec.
Załączniki
Kuter tralowy_01.gif
Kuter tralowy_01.gif (13.44 KiB) Przejrzano 14416 razy
Podczas gdy Kłapouchy wszystkim się zadręcza,
Prosiaczek nie może się zdecydować, Królik wszystko kalkuluje,
a Sowa wygłasza wyrocznie - Puchatek po prostu jest...
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Piękny rysunek! Na kadłubie nie naniesiono oznaczenia marynarki (T-x)? Crolicku, czy mógłbyś podać więcej szczegółów dotyczących zmobilizowanych kutrów rybackich?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Powoli krystalizuje się liczba kutrów typów MIR 20/MIR 20a przed wojną. Według mnie było ich 32, z tego 26 miało nazwy MIRowskie. Pozostałych 6 mogło być budowanych np. na zlecenie Marynarki Wojennej i jako takie mogły mieć inne numery budowy. Po wojnie użytkowano w Polsce 16-17 jednostek tego typu.

Nie zrozumiane są do końca losy takich kutrów jak BÓR 21 i JAS 21 (ten nie był jednoistką typu MIR 20), być może kluczowe dla całej układanki. Według MarkaT są relacje mówiące o zatopieniu jednego z nich razem ze statkiem-bazą GDYNIA. W 1 i 4 tomie KSP nie ma mowy o żadnym kutrze przy Gdyni, z wyjątkiem jednostki MW T-1, która została uszkodzona podczas nalotu samolotów niemieckich. :czarodziej: A może T-1 to ex BÓR 21 :diabel: i stąd takie relacje.

Kilka uzupełnień do wykazu przedwojennych kutrów, sporządzonego przez Chemika:
1) MIR 20 miał silnik Lilpop Nr 47, MIR 33 - Nr 66.
2) Kuter był najpierw mierzony i dostawał świadectwo pomiarowe z numerem, i tak np. MIR 20 miał świadectwo pomiarowe Nr 84 z 30 kwietnia 1937 roku, MIR 21 - Nr 198 (26 X 1937 r.), MIR 22 - Nr 199 (26 X 1937 r.) a MIR 23 - Nr 169 (18 XI 1936 r.), Potem był rejestrowany w Urzędzie Morskim i pewnie daty tego wydarzenia są podane na liście Chemika (na podstawie 4 tomu KSP). Żeby ustalić prawo własności do kutra wpisywano go do Rejestru Handlowego Sądu Grodzkiego w Gdyni. I tak:
CYRYL był wpisany pod numerem 152 -- 12 maja 1938 roku -- podano przy tym znak radiowy SOFC;
CECYLIA - Nr 153, 12 V 1938 r., SOFB;
BERNARD - Nr 154, 12 V 1938 r., SOFA;
DONATA - Nr 155, 12 V 1938 r., SOFD;
DANIEL - Nr 156, 12 V 1938 r., SOEZ;
BRYGIDA - Nr 157, 12 V 1938 r., SOFE;
Trzy ostatnie sygnały wywoławcze są podane w innej kolejnośći niż w KSP, ale być może pomyliłem się przy przepisywaniu z dukumentu.
FILIP - Nr 169, 29 VIII 1938 r., SOFJ;
EDWARD - Nr 170, 29 VIII 1938 r., SOFH;
MIR 22 - Nr 171, 29 VIII 1938 r., SOES;
EMILIA - Nr 173, 2 IX 1938 r., SOFI;
FELICJA - Nr 174, 2 IX 1938 r., SOFK;

JB
PS. Ja bym kuter z pozycji 33 umieścił pod KRYSTYNĄ bez kolejnego numeru, aby nie sugerować większej liczby kutrów niż wybudowano.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Nie zrozumiane są do końca losy takich kutrów jak BÓR 21 i JAS 21 (ten nie był jednoistką typu MIR 20), być może kluczowe dla całej układanki. Według MarkaT są relacje mówiące o zatopieniu jednego z nich razem ze statkiem-bazą GDYNIA. W 1 i 4 tomie KSP nie ma mowy o żadnym kutrze przy Gdyni, z wyjątkiem jednostki MW T-1, która została uszkodzona podczas nalotu samolotów niemieckich. :czarodziej: A może T-1 to ex BÓR 21 :diabel: i stąd takie relacje.
W KSP t. 4 podano iz T-1 to prawdopodobnie Kania, ale w tym ataku zatonął jeden z kutrów, tylko nie bezpośrednio przy "Gdyni" (choć są i relacje, że zatonął wraz z nią) , może to był właśnie Bór 21.
KSP t.4 str.69.jpg
KSP t.4 str.69.jpg (99.65 KiB) Przejrzano 14401 razy
JB pisze: Ja bym kuter z pozycji 33 umieścił pod KRYSTYNĄ bez kolejnego numeru, aby nie sugerować większej liczby kutrów niż wybudowano.
Och, to ewidentnie moje gapiostwo :D zaraz go przeniosę.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:...Rodzina Tessmerów jest na Oksywiu już w XIX w. W 1887 jeden z nich utonął na redzie Gdańska ze swym żaglowcem. Inny pracował w przedwojennym "Gryfie" (tym od motorówek pasażerskich). U nas na DARZE też pracował Tessmer, były rybak.
Tessmerowie przed wojną użytkowali łodzie i kutry GDY 35 (Adam Tessmer), GDY 58 (Ksawery), OKP 11 (Michał). Po wojnie: GDY 22 (Antoni i Ksawery, 2 kutry)

Rodzina Siewertów miała związki z morzem (Bolesław Siewert kierował holownikami TYTAN i URSUS) i koligacje z Detlaffami. Na przykład w 1948 przedwojenny GDY 57 (po wojnie: GDY 79) został przekazany Leonowi i Bolesławowi Detlaff na mocy testamentu Julianny Detlaff z domu Siewert. Józef Siewert po wojnie miał łódź GDY 54; zmarł w 1958...
W 1946 roku Józef Siewert miał dwie łodzie motorowe: Obł 1 i Oks 2. W 1950 roku Siewertowie uzytkowali dodatkowo jeszcze dwie łodzie: Obł 6 i Obł 16.
W 1950 roku Tessmerowie byli właścicielami łodzi motorowej Obł 12.
JB
ODPOWIEDZ