Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

*
Przedwojenne kutry typu MIR-20 i MIR 20a

Na początek sprawy generalne.
Po pierwsze widzę, że Kolega nie uwzględnił w ostatniej tabeli pięciu tajemniczych kutrów. A ich istnienie jest dobrze udokumentowane. Nawet w książce Wiesława Bladego podana jest taka liczba wybudowanych kutrów, że bez tej "piątki" ani rusz.
Po drugie, jak dla mnie jest za dużo kutrów w budowie. Ja, czytając czwarty tom Księgi Statków Polskich wysnułem wniosek, że w 1939 roku rozpoczęto budowę 8 kutrów tego typu. Według mnie były to: MIR 44 -- MIR 48, potem dwa kutry 24-metrowe, i następna trójka kutrów MIR 20a (zapewne MIR 51 -- MIR 53).
Po trzecie brakuje mi informacji, które kutry (i kiedy) zostały rewindykowane, a które - w chwili zakończenia wojny - pozostawały na polskim wybrzeżu. Oprócz 2-3 jednostek los innych jest znany.
Po czwarte brakuje mi podania zasadniczej różnicy między kutrami MIR 20 a MIR 20a.

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Przedwojenne kutry MIR 20 i MIR 20a

Kutry wyrewindykowane:
1) MIR 34 Gdy 61 powrócił do Gdyni 22 września 1945 roku;
2) MIR 35 Hel 6 wyruszył do Gdyni 16 kwietnia 1946 roku, dotarł tam 20 IV;
3) MIR 38 Jas 6 dotarł do Gdyni w kwietniu 1946 roku;
4) MIR 39 Hel 22 został zwolniony 3 maja 1946 roku, wyruszył do kraju 29 V, dotarł tam 2 VI;
5) MIR 42 Gdy 94 - 3 maja 1946 roku/ 29 V 1946 r./ 2 VI 1946 r., silnik Bergedorf 90 KM;
6) MIR 33 Gdy 27 - 21 czerwca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 31 VIII 1946 r.;
7) MIR 20 Gdy 14 - 31 lipca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 31 VIII 1946 r.;
8) MIR 21 Gdy 67 - 31 lipca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 31 VIII 1946 r.;
9) MIR 22 Kuź 17 - 31 lipca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 31 VIII 1946 r.;
10) MIR 37 Kuź 16 - 31 lipca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 31 VIII 1946 r.;
11) MIR 43 Gdy 95 - 31 lipca 1946 roku/ 25 VIII 1946 r./ 11 IX 1946 r., silnik Bergedorf 90 KM;
12) MIR 36 Gdy 83 - 15 sierpnia 1946 roku/ 18 XII 1946 r./ 21 XII 1946 r..

Kutry, które pozostały w Niemczech:
1) MIR 32 WWs 37;
2) MIR 44 Gdy 96, silnik Bergedorf 90 KM;
3) MIR 45 Gdy 98, silnik Bergedorf 90 KM;
4) Gdy 89 (MIR 46 lub MIR 48);
5) Gdy 81 (MIR ?);
6) Gdy 97 (MIR ?);
7) Gdy 30;
8) Gdy 58, silnik Bergedorf 90 KM;
9) Gdy 71 GIZELA (kuter odnaleziono 25 lutego 1947 roku w porcie Schulau koło Hamburga, ale właściciel (O.Samwitz) przedłożył papiery potwierdzające jego prawa do tego kutra (według Polaków fałszywe) i do rewindykacji nie doszło;
10) Gdy 74;
11) MIR 51;
12) MIR 52;
13) MIR 53.
Fritz Kropp, Treuhaendler Stoczni Rybackiej w Gdyni sprzedał do Niemiec 4 kutry MIR 20a, które pozostały w stoczni. Prawdopodobnie były to MIR 51, MIR 52, MIR 53 oraz Gdy 81. 25 kwietnia 1947 r. odnaleziono jeden z tych kutrów w Warnemuende (nosił oznakę WAR 45 i miał silnik Bergedorf).

Kutry, które w chwili zakończenia wojny znajdowały się na polskim wybrzeżu:
1) MIR 28 Jas 4;
2) MIR 29 WWs 5;
3) MIR 31 Chł 30;
4) MIR 41 Gdy 29.

Kutry, których losy nie są dobrze znane:
1) MIR 30 Gdy 35 (w chwili wybuchu wojny w Norwegii);
2) MIR 47 Gdy 92 (w chwili wybuchu wojny w stoczni).

JB

PS. Piąty "tajemniczy" kuter należałoby umieścić w czwartej grupie, albo w drugiej.
Ostatnio zmieniony 2012-09-09, 11:52 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Po pierwsze widzę, że Kolega nie uwzględnił w ostatniej tabeli pięciu tajemniczych kutrów. A ich istnienie jest dobrze udokumentowane. Nawet w książce Wiesława Bladego podana jest taka liczba wybudowanych kutrów, że bez tej "piątki" ani rusz.
Książki W.Bladego, nie brałem pod uwagę z powodu olbrzymiej ilości błędów i przeinaczeń, oparłem się na na liście referencyjnej kutrów MIR-u z KSP t.4, a tam tej piątki nie ma
JB pisze:Po drugie, jak dla mnie jest za dużo kutrów w budowie. Ja, czytając czwarty tom Księgi Statków Polskich wysnułem wniosek, że w 1939 roku rozpoczęto budowę 8 kutrów tego typu. Według mnie były to: MIR 44 -- MIR 48, potem dwa kutry 24-metrowe, i następna trójka kutrów MIR 20a (zapewne MIR 51 -- MIR 53).
No nie zupełnie jest w KSP tak jak piszesz:
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" t.4 str. 33
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" t.4 str. 33
KSP t.4 str.33.jpg (101.07 KiB) Przejrzano 11437 razy
MIR 44 został rozpoczęty zapewne jeszcze 1938 roku, czy MIR 45-48 były rozpoczęte w 1939 roku też bym się zastanawiał, bo podana data to data rejestracji, poza tym zapomniałeś o kutrze 12,7-metrowym. Zakładając że są one z "planu" za 1938 rok oraz biorąc pod uwagę tekst dotyczący planu na rok 1939, gdzie wspomniano o dwóch kutrach 24-metrowych (MIR 49 i 50) oraz o trzech kutrach 16,5-metrowych (MIR 51 do 53):
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" t.4 str. 30
Źódło: Huras B., Twardowski M. "Księga Statków Polskich" t.4 str. 30
KSP t.4 str.30.jpg (129.99 KiB) Przejrzano 11437 razy
Przyjąłem iż trzy rozpoczęte kutry 15-metrowe prawdopodobnie otrzymały oznaczenia MIR 54 do 56 uwzględniłem również pozostałe dwa kutry których nie zdążono rozpocząć, jako planowane, bez numeracji MIR-owskiej.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Panowie, informacje z IV tomu KSP mają już kilka lat. W międzyczasie co nieco udało się uzupełnić i poniżej podaję listę "as is", tj, bez jakichkolwiek wniosków wynikających z toczącej się dyskusji. Na to przyjdzie czas.
Wiem, wiem - obiecałem tę listę wcześniej, ale dopiero teraz udało się ją dokończyć. Być może coś przeoczyłem - uzupełnimy.

W liście zmieściłem:
- wszystkie przedwojenne MIR-20 i MIR-20a (te, o których wiem),
- wszystkie kutry posiadające numer MIR (aby wykazać ciągłość numeracji),
- kutry rybackie ze Stoczni Rybackiej
- kutry zbudowane w warsztacie F. Ledkego (bo z początku budował kutry dla MIR-u, a potem mu zabrali stocznię).

1. bez numeru MIR; Fr. Ledke; wymiary (LxB): 12,00 x 3,90 1923; nazwy przed 09.1939: 1920te: GDY 49; 1936: GDY 9; status w 1945 (po wojnie): LUF 149; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: GDY 78; 08.1961: ZAG 33; 04.1965: ŁEB 116; dalszy los nieznany; PRS: 410348

2. bez numeru MIR; Fr. Ledke; wymiary (LxB): 9,50 x 3,00 1923; nazwy przed 09.1939: 1923: ??; 1936: GDY 30; 11.1938: GDY 22 / WENUS; status w 1945 (po wojnie): zatonął w Gdyni; los po 1945: 02.1946: GDY 59; 04.1949: WSG 15; 06.1952: skreślony z ewidencji MUR; PRS: ?

3. MIR 1 (numer MIR nadany 11.1933, post factum) Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,61 1931; nazwy przed 09.1939: 12.1931: GDY 55; 10.1936: CHA 7; status w 1945 (po wojnie): LUF 184; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: HEL 45; 06.1945: WŁA 47; 13.01.1956: zatonął w sztormie 15 mil od Władysławowa; PRS: 410097

4. MIR 2 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,07 x 4,86 1932; nazwy przed 09.1939: 1932: GDY 26 / ORKAN; 12.1937: KUŻ 88; 1938: GDY 91; 09.1939: być może zatopiony przez PMW na Depce?; status w 1945 (po wojnie): zatonął w Helu, wydobyty 09.1945; los po 1945: 04.1947: GDY 44; 1984: wycofany z eksploatacji i wykreślony w PRS; PRS: 410312

5. MIR 3 Stocznia Gdyńska; wymiary (LxB): 14,96 x 4,60 1932; nazwy przed 09.1939: 07.1932: HEL 111 / KUJAWIAK; 02.1937: JAS 21; 06.1937: HEL 111; 11.1937: HEL 11; 1939: JAS 21; 09.1939: zatopiony na Depce przez PMW, potem wydobyty; status w 1945 (po wojnie): NEU III oraz KI 3; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 08.1946: DAR 7; 11.1947: WSG 35; 10.1951: JAS 34; 1976: wycofany z eksploatacji; uwagi: zbudowany wg projektu Aage Larsena; PRS: 410368

6. MIR 4 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 13,58 x 4,58 1933; nazwy przed 09.1939: 1933: HEL 90 / WANDA; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 4; 12.1947: ŁEB 18 / WANDA; 10.1953: WŁA 18; 05.1963: zatonął 2,5 mili od Chałup, wrak nie odnaleziony; PRS: 410405

7. MIR 5 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,19 x 4,54 1934; nazwy przed 09.1939: 06.1934: GDY 27; 1938: GDY 79; 1938: KAR 16; status w 1945 (po wojnie): LUF 148, TRA 51; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 12.1946: KAR 16; 02.1947: ŁEB 40, potem ŁEB 4; 10.1953: WŁA 49; 03.1961: wycofany z eksploatacji i rozebrany na opał; PRS: 410110

8. MIR 6 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,20 x 4,20 1934; nazwy przed 09.1939: 06.1934: GDY 14 / NEPTUN; 02.1937: KAR 2; 08.1937: KAR 13; status w 1945 (po wojnie): TRA 61; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 12.1946: KAR 2; 02.1947: ŁEB 32; 06.1954: WŁA 16; 11.1963: HEL 29; 12.1971: rozebrany na opał; PRS: 410091

9. MIR 7 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,55 1934; nazwy przed 09.1939: 10.1934: HEL 105 / REKIN; 05.1938: WWS 43; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 9; 06.1946: GDA 3; 10.1951: GDY 97; 04.1959: ZAG 22; 05.1955: skreślony z ewidencji; PRS: 410118

10. MIR 8 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,50 1934; nazwy przed 09.1939: 11.1934: HEL 120; 1936: CHŁ 28; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: CHŁ 2; 09.1946: WWS 30; 12.1947: ŁEB 19; 10.1953: WŁA 53; 9.03.1965: zatonął na redzie Władysławowa wskutek uszkodzenia w lodach, potem wydobyty i rozebrany; PRS: 410098

11. MIR 9 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,30 x 4,56 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: HEL 121; 01.1937: WWS 37, potem HEL 121; 09.1939: w chwili wybuchu wojny w Skagerraku, schronił się w Goteborgu; 06.1940: sprzedany przez Poselstwo RP w Sztokholmie; dalszy los nieznany

12. MIR 10 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,30 x 4,56 1934; nazwy przed 09.1939: 1936: HEL 117 / ADELA; 10.1937: GDY 40 / JUREK; status w 1945 (po wojnie): MAAF 3; MAA 16; EK 12; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 03.1947: GDA 12; 10.1951: GDY 40; 03.1978: WSG 19; 02.1980: zatonął przy nabrzeżu w Górkach Zachodnich, podniesiony i nie remontowany; PRS: 410026

13. MIR 11 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 12,00 x 4,27 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: HEL 118; status w 1945 (po wojnie): zatopiony we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: HEL 3 / JADWIGA; 09.1947: ŁEB 25; 10.1953: WŁA 28; 09.1965: kolizja podczas postoju w porcie, następnie rozebrany; PRS: 410090

14. MIR 12 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,11 x 4,67 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: KAR 1; status w 1945 (po wojnie): KI 32, LIST 8, FS 83; rewindykowany: 11.1946; los po 1945: 01.1947: WWS 12; 12.1949: WŁA 10; 07.1970: spalony na plaży w Chłapowie jako finał kręcenia filmu Kaszebe; PRS: 410109

15. MIR 13 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,08 x 4,64 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: GDY 43 / SANTA RYTA; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Kilonii, rozbity; dalszy los nieznany

16. MIR 14 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 14,20 x 4,80 1936; nazwy przed 09.1939: 01.1936: PUC 1 / PRO CHRISTO; status w 1945 (po wojnie): wrak w Gdańsku; los po 1945: 07.1947: PUC 5; 02.1949: WŁA 27; 11.1985: wszedł na mieliznę w rejonie Władysławowa, mimo akcji ratowniczej rozbity przez fale; uwagi: identyfikacja wojennego wraku niepewna; PRS: 410103

17. MIR 15 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 14,25 x 4,67 1935; nazwy przed 09.1939: 12.1935: GDY 60 / MARINUS; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Kilonii, z polską załogą; rewindykowany: 10.1945; los po 1945: 10.1945: GDY 23 / ANNA?; 1984: skreśłony z rejestru PRS; 2006: znajdował się w twierdzy Wisłoujście, z uszkodzoną burtą; PRS: 410427

18. MIR 16 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 16,46 x 5,03 1936; nazwy przed 09.1939: 1936: GDY 55 / ALBATROS; status w 1945 (po wojnie): w Kilonii; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 02.1947: GDY 2; 05.1969: zatonął w sztormie; PRS: 410145

19. MIR 17 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 16,17 x 5,06 1936; nazwy przed 09.1939: 1936: BÓR 50 / ERYKA; status w 1945 (po wojnie): LUF 59; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: BÓR 35; 01.1949: JAS 96; 08.1949: GDA 22; 10.1951: GDY 115; 11.1964: DAR 119; 08.1965: UST 26; 1976: wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410123

20. MIR 18 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ORLIK; wymiary (LxB): 1936; nazwy przed 09.1939: ORLIK; uwagi: wg planów fińskiej stoczni Erik Estländer, Turku

21. MIR 19 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ORLIK; wymiary (LxB): 1936; nazwy przed 09.1939: KANIA; status w 1945 (po wojnie):; uwagi: wg planów fińskiej stoczni Erik Estländer, Turku

22. ? Fr. Ledke; typ: ?; wymiary (LxB): 12,25 x 4,35 1936; nazwy przed 09.1939: 10.1936: SWA 9 / ANNA; status w 1945 (po wojnie): zatopiony w Helu; los po 1945: 06.1946: SWA 13; 02.1949: WŁA 25; 11.1959: GDY 22; 1979: DZI 33; 11.1985: wycofany z eksploatacji; PRS: 410406

23. MIR 20 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,15 x 4,81 1936; nazwy przed 09.1939: 11.1936: GDY 14 / LECH; status w 1945 (po wojnie): NEU 2, potem MA 1; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: DAR 6; 01.1950: DZI 68; 08.1950: KOŁ 3; 06.1963: WŁA 63; 1979: sprzedany, z przeznaczeniem na jacht; 1980: skreślony z rejestru PRS; uwagi: prototyp serii MIR-20; PRS: 410042

24. MIR 21 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,14 x 4,85 1937; nazwy przed 09.1939: 01.1937: GDY 67 / LUDWIKA; status w 1945 (po wojnie): raportowany we Flensburgu; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: DAR 8; 1947?: DZI 75, potem KOŁ 4, potem DZI 3; 1964: kuter skasowano; PRS: 410313

25. MIR 22 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,10 x 4,81 1936; nazwy przed 09.1939: 12.1936: KUŹ 17 / REKIN; status w 1945 (po wojnie): LUF 135; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 08.1946: KUŹ 68; 03.1949: WŁA 40; 07.1957: JAS 12; 1983: rozebrany na opał; PRS: 410096

26. MIR 23 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 12,12 x 3,90 1936; nazwy przed 09.1939: 10.1936: GDY 44 / HALINA; status w 1945 (po wojnie): HEIL 11; LUF 36; rewindykowany: 06.1947; los po 1945: 10.1947: GDY 16; 11.1949: GDA 39; 10.1951: GDY 168; 01.1959: WŁA 32; 12.1965: ŁEB 54; 07.1969: DAR 115; 1970: UST 131; 01.1977: w sztormie wszedł na mieliznę, porzucony; PRS: 410301

27. MIR 24 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: GDY 26 / ANTONI; status w 1945 (po wojnie): LUF 180; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 26; 1984: wycofany z eksploatacji z przeznaczeniem na jacht (być może SAVATOUR II, PRS 630056); PRS: 410106

28. MIR 25 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: HEL 111 / ALEKSANDER; 09.1939: zatopiony przez PMW na Depce, potem wydobyty; status w 1945 (po wojnie): LUF 502; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: HEL 51; 02.1965: JAS 72; 12.1989: ŁEB 77; 02.1991: wszedł na mieliznę u wejścia do Łeby, mimo akcji ratowniczej rozbity przez przybój; PRS: 410432

29. MIR 26 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: HEL 117 / ADELA; status w 1945 (po wojnie): LUF 177; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 50; 01.1966: zatonął w pobliżu Helu wskutek zderzenia z radzieckim statkiem BOCMAN BIEGACZEW; PRS: 410092

30. MIR 27 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: KUŹ 44 / ANNA; status w 1945 (po wojnie): wrak, w Gdańsku na brzegu; los po 1945: 09.1948: GDY 56; 09.1989: sprzedany, być może z przeznaczeniem na jacht; PRS: 410089

31. MIR 28 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 01.1938: JAS 4 / BRYGIDA; status w 1945 (po wojnie): osadzony na mieliźnie na Zatoce Gdańskiej; los po 1945: 07.1945: JAS 1; 07.1974: WŁA 30; 1984: uprowadzony do Szwecji, tam sprzedany; 1989: nadal w eksploatacji, w Szwecji; PRS: 410365

32. MIR 29 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 12.1937: WWS 5 / BERNARD; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 5; 02.1949: WŁA 5 / BERNARD; 11.1987: sprzedany z przeznaczeniem na jacht; PRS: 410087

33. MIR 30 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 01.1938: GDY 35 / CECYLIA; 09.1939: w chwili wybuchu wojny w Skagerraku, przeszedł do Goteborgu. W 1940 rewindykowany przez Niemców z Norwegii, być może późniejszy KRA 1 (niemiecki); dalszy los nieznany

34. MIR 31 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: CHŁ 30 / CYRYL; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 12.1945: CHŁ 3; 09.1949: WŁA 30; 06.1956: KOŁ 82; 11.1957: uprowadzony do Danii, potem rewindykowany; 1958: ŚWI 1; 03.1960: GDY 34; 1974?: GDY 30; 1978: skasowany ??; uwagi: jest w PRS1978, nie ma w PRS1979; PRS: 410251

35. MIR 32 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 12.1937: WWS 37 / DANIEL; status w 1945 (po wojnie): SAS 23; pozostał w Niemczech

36. MIR 33 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 08.1938: GDY 27 / DONATA; status w 1945 (po wojnie): KI 336; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: GDA ...; 11.1946: WSG 21; 10.1951: JAS 30; 06.1955: GDY 51; 01.1964: WŁA 35; 05.1980: WSG 26; 12.1981: wycofany z eksploatacji; PRS: 410366

37. MIR 34 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 07.1938: GDY 61 / EDWARD; status w 1945 (po wojnie): EK 35; rewindykowany: 09.1945; los po 1945: 09.1945: GDY 29; 05.1976: HEL 19; prawdopodobnie rozebrany po 1984 r.; PRS: 410102

38. MIR 35 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: HEL 6 / EMILIA; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: HEL 43; 1977: rozebrany na opał; PRS: 410095

39. MIR 36 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: GDY 83 / FILIP; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 01.1947: GDY 83; 03.1947: KOŁ 26; 09.1947: DAR 26, potem UST 11; 03.1952: UST 29 / ZORZA?; 04.1953: WŁA 95; 12.1961: zatonął 7 mil od Kuźnicy wskutek przecieku, nie wydobyty; PRS: 410162

40. MIR 37 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 08.1938: KUŹ 16 / FELICJA; status w 1945 (po wojnie): FLE 125; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1949: HEL 19; 07.1947: KUŻ 76; 03.1949: WŁA 44; 06.1974: WSG 21; 1979: wykreślony w rejestrze PRS; W 1983 poinformowano, że uległ zniszczeniu; PRS: 410100

41. MIR 38 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako IRENA, przed wojną nie odebrany z racji usterek.; 09.1939: w Helu, przydzielony R. Kohnke w zamian za kuter zatopiony na Depce, oznaczony JAS 6; status w 1945 (po wojnie): w Moltenort-Heikendorf z polska załogą; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: JAS 66; 1978: wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410367

42. MIR 39 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 09.1937: HEL 22 / IGNACY; status w 1945 (po wojnie): LUF 137; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 81; 04.1965: ŁEB 30; 03.1969: osiadł na mieliźnie u wejścia do Łeby, rozbity przez przybój; PRS: 410093

43. MIR 40 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 12,7 x 4,5 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 42; 1939: prawdopodobnie nie przekazany użytkownikowi przed wybuchem wojny; 1.09.1939: kuter bez załogi odholowany z portu i pozostawiony w morzu, znaleziony przez Niemców i przekazany KM; status w 1945 (po wojnie): MAAT 3; MMA 16; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: ?; PRS: ?

44. MIR 41 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,18 x 4,87 1938; nazwy przed 09.1939: 10.1938: GDY 29 / HELENA; status w 1945 (po wojnie): zatopiony na mieliźnie; los po 1945: 08.1945: GDY 3; 04.1970: JAS 24; 1983: wycofany z eksploatacji, wykreślony w rejestrze PRS; PRS: 410105

45. MIR 42 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,18 x 4,81 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 94 / GABRYELA; status w 1945 (po wojnie): LUF 20; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1976: GDY 18; 09.1966: JAS 65; 07.1979: HEL 36; 1983: zatonął w helskim porcie, potem rozebrany; uwagi: wg niektórych w 1945 w Stralsundzie jako VIT 5, wg innych zatopiony w Gdyni; PRS: 410127

46. MIR 43 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 95 / HENRYK; 09.1939: przed wybuchem wojny nie przekazany użytkownikowi, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): LUF 26; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: GDY 9; 11.1961: JAS 42; 11.1979: zatonął w morzu wskutek przecieku; PRS: 410107

47. MIR 44 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 96; 09.1939: w Oddziale Kutrów jako T-..; status w 1945 (po wojnie): LUF 130; rewindykowany: -; los po 1945: 1947: zidentyfikowany przez Polaków, zmienił miejsce postoju i nie został odnaleziony; pozostał w Niemczech;

48. MIR 45 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,09 x 4,90 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 98 / JEREMI; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): LUF 184; los po 1945: pozostał w Niemczech;

49. MIR 46 Stocznia Rybacka, Gdynia; nr bud.: 46; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,91; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako JANINA; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

50. MIR 47 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 92 / KAROL; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

51. MIR 48 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,09 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako KRYSTYNA; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

52. MIR 49 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 24,0 x 6,1; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

53. MIR 50 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 24,0 x 6,1; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

54. MIR 51 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,95; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): WAR 45; dalszy los nieznany

55. MIR 52 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

56. MIR 53 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany

57. bez numery MIR?; - zbudowany systemem gospodarczym w Jastarni; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,10 x 5,20 1937; nazwy przed 09.1939: 08.1937: JAS 6 / MARIA; 09.1939: zatopiony przez PMW na Depce; dalszy los nieznany; uwagi: prawdopodobnie wzorowany na typie MIR-

58. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4.91 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: BÓR 21; 2.09.1939: zatonął podczas niemieckiego ataku na statek GDYNIA; uwagi: nie wiadomo, czy na pewno był to typ MIR-20; PRS: -

59. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 01.1939: GDY 30; 1948: raportowany jako nieodnaleziony w Niemczech;

60. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: GDY 71 / GIZELA; status w 1945 (po wojnie): HF 387 lub F 1368; rewindykowany: pozostał w Niemczech, istniał jeszcze w 1984 r.;

61. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 58; status w 1945 (po wojnie): HF 389, potem w radzieckiej strefie okupacyjnej; dalszy los nieznany

62. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 74; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; pozostał w Niemczech;

63. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,20 x ? ?; nazwy przed 09.1939: 1939?: KAR 6; w 1948: wymieniony jako jeden z kutrów uprowadzonych przez Niemców

64. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 97 / GUSTAW; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): KI 353; rewindykowany: 04.1948; los po 1945: 04.1948: GDY 97 / BETTY; 1950: uprowadzony do Niemiec; PRS: ?

65. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 81; 09.1939: przejety jako nieukończony w stoczni; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; pozostał w Niemczech;

66. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 89; 09.1939: przed wybuchem wojny nie przekazany uzytkownikowi; status w 1945 (po wojnie): LUF 129; rewindykowany: -; los po 1945: pozostał w Niemczech; PRS: -

67. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,22 x 4,95 ?; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie jako WWS 17; 09.1939: przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): STRAL 32; dalszy los nieznany

68. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20a ?; wymiary (LxB): ? 1939?; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako KUŹ 45; 1.09.1939: wyholowany ze stoczni i pozostawiony na Zatoce w dryfie; dalszy los nieznany

69. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 11,50 x 4,00; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: 03.1947: GDA 2; 10.1951: GDY 88; 06.1953: ŚPI 28; 1965: SWB 28; 1991: DAR 8; 1995: wycofany z eksploatacji; PRS: 410020

70. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 14,98 x 4,80; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: 02.1949: WŁA 23; 02.1950: GDA 15; 10.1951: GDY 113; 07.1963: WSG 8; 02.1965: ŁEB 7; 04.1971: WŁA 10; 1978: JAS 79; 1983: wycofany z eksploatacji, wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410126

71. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,21 x 5,22; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ?; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: po wojnie w służbie MW jako K-7; 03.1958: wybrakowany z PMW, sprzedany; 06.1958: HEL 21; 07.1966: zatonął w porcie Hel, po wydobyciu rozebrany; PRS: bez numeru

72. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 15,2 x ?; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako KOL 41; dalszy los nieznany

73. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 13,70 x 4,88; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako TRA 10; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Niemczech, do zwrotu; prawdopodobnie pozostał w Niemczech

74. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 13,73 x 4,85; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako TRA 3; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Niemczech, do zwrotu; prawdopodobnie pozostał w Niemczech
Ostatnio zmieniony 2012-09-09, 04:41 przez Marek T, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

W poniższym zestawieniu podaję radiowe numery wywoławcze dla kutrów typu MIR 20/MIR 20a. Na czerwono zaznaczyłem informacje hipotetyczne.

1. SOEJ - MIR 20 - Gdy 14 Lech;
...
2. SOER - MIR 21 - Gdy 67 Ludwika;
3. SOES - MIR 22 - Kuź 17 Rekin;
...
4. SOEZ - MIR 28 - BRYGIDA Jas 4;
5. SOFA - MIR 29 - BERNARD WWs 5;
6. SOFB - MIR 30 - CECYLIA Gdy 35;
7. SOFC - MIR 31 - CYRYL Chł 30;
8. SOFD - MIR 32 - DANIEL WWs 37;
9. SOFE - MIR 33 - DONATA Gdy 27;
...
10. SOFH - MIR 34 - EDWARD Gdy 61;
11. SOFI - MIR 35 - EMILIA Hel 6;
12. SOFJ - MIR 36 - FILIP Gdy 83;
13. SOFK - MIR 37 - FELICJA Kuź 16;
14. SOFL - brak numeru - GUSTAW Gdy 97;
15. SOFM - MIR 42 - GABRYELA Gdy 94;
16. SOFN - MIR 43 - HENRYK Gdy 95;
17. SOFO - MIR 41 - HELENA Gdy 29;
18. SOFP - MIR 39 - IGNACY Hel 22;
19. SOFQ - MIR 38 - IRENA Jas 6;
20. SOFR - brak numeru - GIZELA Gdy 71;
21. SOFS - brak numeru - Gdy 30;
22. SOFT - MIR 46 - JANINA ?;
23. SOFU - MIR 45 - JEREMI Gdy 98;
24. SOFV - MIR 48 - KRYSTYNA ?;
25. SOFW - MIR 47 - KAROL Gdy 92;
26. SOFX - brak numeru - Gdy 74;
27. SOFY - brak numeru - Gdy 58;
28. SOFZ - MIR 44 - Gdy 96;
29. ? - MIR 51 - ?
30. ? - MIR 52 - ?
31. ? - MIR 53 - ?

Dla znaków zapytania, oznaczających brak wiedzy na temat oznak rybackich tych kutrów, mamy nieprzyporządkowane oznaki: Gdy 81, Gdy 89, Kuź 45 i WWs 17 (plus niemiecką KOL 41).

29 sierpnia 1939 roku kierownik Morskiego Instytutu Rybackiego wysłał do Dowódcy Floty pismo z wykazem kutrów stanowiących własność Instytutu. Lista kończyła się na nazwie MIR 37 i do tego miejsca mamy w powyższej tabeli względne uporządkowanie. Potem sygnały radiowe nie idą w kolejności nazw MIRowskich, ale według nazw własnych tzn. GUSTAW itd.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-10, 22:21 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:41. MIR 38 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako IRENA, przed wojną nie odebrany z racji usterek.; 09.1939: w Helu, przydzielony R. Kohnke w zamian za kuter zatopiony na Depce, oznaczony JAS 6; status w 1945 (po wojnie): w Moltenort-Heikendorf z polska załogą; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: JAS 66; 1978: wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410367

42. MIR 39 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 09.1937: HEL 22 / IGNACY; status w 1945 (po wojnie): LUF 137; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 81; 04.1965: ŁEB 30; 03.1969: osiadł na mieliźnie u wejścia do Łeby, rozbity przez przybój; PRS: 410093

43. MIR 40 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 12,7 x 4,5 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 42; 1939: prawdopodobnie nie przekazany użytkownikowi przed wybuchem wojny; 1.09.1939: kuter bez załogi odholowany z portu i pozostawiony w morzu, znaleziony przez Niemców i przekazany KM; status w 1945 (po wojnie): MAAT 3; MMA 16; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: ?; PRS: ?
Marku, Ignacy to na pewno został ukończony w 1937 roku? Jakoś nie bardzo mi to pasuje pomiędzy kutrami z 1939 roku :?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marku, KAR 6 (pozycja 63) to według mnie powojenna rejestracja przedwojennego kutra (druga taka oznaka, to według Twoich notatek, HEL 36). Trzecią zapewne była GDY 37, bo taka znajduje się w sprawozdaniach MIR z 1946 roku (według mnie tak miał się nazywać kuter z przedwojenną oznaką Hel 6, bo zgadza się data powrotu z Niemiec).
Ostatnia oznaka pojawia się w książce Wiesława Bladego i przypisywane jest przedwojennemu kutrowi typu MIR 20/MIR 20a. Sęk w tym, że autor - wbrew temu co pisze, że są to pierwsze oznaki rybackie tych jednostek - podaje wyłącznie oznaki powojenne. Ale i tak jest to ciekawa lista (na zielono oznaczyłem te oznaki, które według 4 tomu KSP, były przypisane kutrom innego typu):

Kutry zbudowane w 1936 roku:
1. Gdy 2
2. Gdy 23
3. Gdy 51
4. Hel 5
5. Jas 5
6. Jas 93
7. Kuź 68 (uwaga JB: MIR 22)

Kutry zbudowane w 1937 roku:
8. Gdy 37 (? MIR 35)
9. Gdy 50
10. Gdy 56
11. Hel 19 (MIR 37)
12. Hel 51
13. Jas 1 (MIR 28)
14. WWs 5 (MIR 29)

Kutry zbudowane w 1938 roku:
15. Chł 3 (MIR 31)
16. Gdy 3 (MIR 41)
17. Gdy 29 (MIR 34)
18. Gdy 81 (MIR 39)
19. Hel 43 (? MIR 35)
20. Hel 145

Kutry zbudowane w 1939 roku:
21. Gdy 9 (MIR 43)
22. Gdy 18 (MIR 42)
23. Jas 42
24. Jas 66 (MIR 38)

Przypuszczam, że MIR z GMUR ustaliły nowe oznaki rybackie dla wszystkich przedwojennych kutrów podlegających rewindykacji i te właśnie oznaki podaje W.Blady. Mogły być tylko prowizorycznymi oznakami i jako takie nie występowały w wykazach czynnych kutrów.
JB
Ostatnio zmieniony 2012-09-09, 02:22 przez JB, łącznie zmieniany 4 razy.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

[quote="JB"]W poniższym zestawieniu podaję radiowe numery wywoławcze dla kutrów typu MIR 20/MIR 20a. Na czerwono zaznaczyłem informacje hipotetyczne.

10. SOFF - brak numeru - (BÓR 21);[/quote]
Sygnały mam wyrywkowo, ale znalazłem rozbieżność przy pozycji 10:
SOFF - wg naszych danych (z sądowego rejestru) ten sygnał miał kuter JAS 2 / RÓŻA (zbud. 1937 syst. gosp. w Jastarni, 16,5 m, właśc. Józef Kohnke); wpis do rejestru w marcu 1939 r.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... Ignacy to na pewno został ukończony w 1937 roku? Jakoś nie bardzo mi to pasuje pomiędzy kutrami z 1939 roku :?
Dla kutra HEL 22 wydano kartę rybacką we wrześniu 1937. Co prawda wpisano go do rejestru dopiero w lutym 1939, ale to nie przesądza - zdarzało się, że kutry przez dłuższy czas łowiły bez wpisu do rejestru sądowego. Mam wrażenie, że wpis był potrzebny, gdy kuter łowił na dalszych wodach.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Ad sygnał SOFF. Na czerwono podałem tylko moje hipotezy, zmieniam więc tabelę. Opuszczam też kuter z wątpliwą oznaką (BÓR 21).
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JB pisze:... w książce Wiesława Bladego ... wbrew temu co pisze, że są to pierwsze oznaki rybackie tych jednostek - podaje wyłącznie oznaki powojenne ...
Faktycznie, są to przeważnie oznaki powojenne. Spróbowałem uzupełnić.

Kutry zbudowane w 1936 roku:
1. Gdy 2 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 16
2. Gdy 23 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 15
3. Gdy 51 - nazwa nadana dopiero w 1955 - MIR 33
4. Hel 5 - prawdopodobnie chodzi o przedwojenny kuter o nieustalonym numerze (być może JAS 5?), zbud. 1936 w Gdańsku; w 1948 zakończono jego odbudowę i nadano mu numer HEL 5. Nie znalazłem innego o tym numerze w PRS.
5. Jas 5 - tutaj mamy po wojnie parę kutrów, ale żaden MIR-20.
6. Jas 93 - prawdopodobnie chodzi o przedwojenny BÓR 31 / HALINA (zbud. 1920, być może w Jastarni), który po wojnie został zarejestrowany 08.1945 jako BÓR 1; od 01.1949 jako JAS 93. Nie ma innego o tym numerze w PRS.
7. Kuź 68 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 22

Kutry zbudowane w 1937 roku:
8. Gdy 37 - mamy tylko adnotację z 04.1946, że powrócił do kraju, bez żadnych innych detali. Raczej nie jest to MIR 35, który do końca nosił powojenny numer HEL 43. W PRS mam dwa kutry o tym numerze: B-368/S-133 (zbud. 1950) i KG-177A 102/402 (zbud. 1951)
9. Gdy 50 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 26
10. Gdy 56 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 27
11. Hel 19 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 37
12. Hel 51 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 25
13. Jas 1 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 28
14. WWs 5 - pierwsza oznaka powojenna (ta sama, co przed wojną) - MIR 29

Kutry zbudowane w 1938 roku:
15. Chł 3 - pierwsza oznaka powojenna (ta sama, co przed wojną) - MIR 31
16. Gdy 3 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 41
17. Gdy 29 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 34 (ale przed wojną tę samą oznakę miał MIR 41)
18. Gdy 81 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 39 (ale przed wojną przewidywano ją dla jednego z nieukończonych kutrów)
19. Hel 43 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 35
20. Hel 145 - jedyny HEL 145 wg PRS to B-25s/A/51, zbud. 1975.

Kutry zbudowane w 1939 roku:
21. Gdy 9 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 43 (ale przed wojną nosił ją kuter zbudowany w 1923 przez Ledkego)
22. Gdy 18 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 42
23. Jas 42 - druga oznaka powojenna - MIR 42 (!); nie mam innego JAS 42 w PRS
24. Jas 66 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 38
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

JB pisze:KAR 6 (pozycja 63) to według mnie powojenna rejestracja przedwojennego kutra (druga taka oznaka, to według Twoich notatek, HEL 36). Trzecią zapewne była GDY 37, bo taka znajduje się w sprawozdaniach MIR z 1946 roku (według mnie tak miał się nazywać kuter z przedwojenną oznaką Hel 6, bo zgadza się data powrotu z Niemiec). ...
KAR 6 - przed wojną numer ten nosił kuter zbudowany w 1930 w Pucku (użytkownik Józef Dominik), jego los po 1939 jest nieznany. Z kolei w wykazie polskich kutrów nie zwróconych z Niemiec (z 1948) jako użytkownik KAR 6 wykazany jest Feliks Budzisz. Przed wojną F. Budzisz użytkował kuter KUŹ 44 / ANNA (MIR 27)

HEL 36 - ten numer pojawia się w kontekście MIR-20 dopiero w 1979, przy MIR 42. Innego w PRS nie znalazłem.

GDY 37 - patrz post wyżej. Rozumiem, że tożsamość z HEL 6 (EMILIA / MIR 35 - po wojnie HEL 43) ustaliłeś, bo EMILIA był jedynym z typu MIR-20, który w kwietniu 1946 powrócił do Polski. Ale czy w notatce o powrocie GDY 37 pisze, że należał do typu MIR-20 ??

Dla porządku: kwietniu 1946 powróciły do Polski:
w 1939 CHA 7 (MIR 1) -> w 1946 zarejestrowany jako HEL 45
w 1939 GDY 9 -> w 1946 zarejestrowany jako GDY 78
w 1939 GDY 16 -> w 1946 zarejestrowany jako GDY 77
w 1939 HEL 6 (MIR 35) -> w 1946 zarejestrowany jako HEL 43
w 1939 KUŹ 84 -> w 1946 zarejestrowany jako KUŹ 61.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:...GDY 37 - patrz post wyżej. Rozumiem, że tożsamość z HEL 6 (EMILIA / MIR 35 - po wojnie HEL 43) ustaliłeś, bo EMILIA był jedynym z typu MIR-20, który w kwietniu 1946 powrócił do Polski. Ale czy w notatce o powrocie GDY 37 pisze, że należał do typu MIR-20 ??

Dla porządku: kwietniu 1946 powróciły do Polski:
w 1939 CHA 7 (MIR 1) -> w 1946 zarejestrowany jako HEL 45
w 1939 GDY 9 -> w 1946 zarejestrowany jako GDY 78
w 1939 GDY 16 -> w 1946 zarejestrowany jako GDY 77
w 1939 HEL 6 (MIR 35) -> w 1946 zarejestrowany jako HEL 43
w 1939 KUŹ 84 -> w 1946 zarejestrowany jako KUŹ 61.
Lista kutrów. które powróciły do Polski 20 kwietnia 1946 roku jest - według mnie - jeszcze bogatsza. Do Twojego wykazu dochodzą jeszcze:
Gdy 57 --> Gdy 79
Gdy 26 --> Gdy 26
Bór 50 --> Bór 35
Hel 111 --> Hel 51
Gdy 93 --> WWs 29
Gdy 63 --> Kuź 62.
Ale jest tylko jeden kuter typu MIR 20a (choć Blady mógł coś pokręcić z przyporządkowaniem oznak), stąd moja hipoteza.

JB

PS. Powojenny Jas 5 może być przedwojennym Jas 2 (ten od sygnału SOFF).
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Kilka uwag do wykazu Marka.
1) Dokumentacja fotograficzna (zdjęcie w 4 tomie KSP, str. 76) pozwala na stwierdzenie, że MIR 30 (Gdy 35 CECYLIA) należał do typu MIR-20 (miał jeden maszt);
2) MIR 21 otrzymał po wojnie oznakę Dzi 75 nie wcześniej niż w II połowie 1950 roku;
3) Gdy 97 (ex Bebbi) musiał zmienić oznakę po powrocie do kraju w 1948 roku. Oznaka Gdy 97 nie występuje w wykazach z maja 1949 roku, jak i z początku 1950 roku.

Moja hipoteza dotycząca przyporządkowania znanych oznak rybackich do nazw MIRowskich to:
MIR 46 JANINA -- ? Kuź 45
MIR 48 KRYSTYNA -- ? Gdy 89
MIR 51 -- ? WWs 17 lub Gdy 81
MIR 52 -- ? Gdy 81 lub WWs 17
MIR 53 -- ?, ukończony jako KOL 41.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:58. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4.91 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: Jan Herrmann i Bolesław Miotk; 2.09.1939: zatonął podczas niemieckiego ataku na statek GDYNIA; uwagi: nie wiadomo, czy na pewno był to typ MIR-20; PRS: -
Rozumiem, że nazwa nieznana? A to są nazwiska właścicieli? To drugie nazwisko jest poprawne?

Jeszcze jedna sprawa: czy daty rejestracji z KSP t. 4 dla kutrów nie ukończonych są obowiązujące? Mam na myśli pozycje 48 i 50 w Twoim wykazie. A jak się ma sprawa rejestracji w przypadku kutrów których jeszcze nie przekazano w użytkowanie? Dotyczy to pozycji 46, 47, 49 oraz 51 w Twoim wykazie.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Pozycja 58. to "mój" Bór 21, ale widać, że ta oznaka jest niepewna, choć nie ma wątpliwości że taki kuter istniał.
Nazwiska są prawdopodobnie nazwiskami użytkowników.
Pozostałe "tajemnicze" kutry też mają dziwnych użytkowników:
Gdy 30 - Juliusz Dettlaff;
Gdy 58 - Ksawery Tessmer;
Gdy 71 - Józef Siewert;
Gdy 74 - Stefan Trella.
Oprócz pierwszego, to pozostałe osoby nie były powszechnie znanymi rybakami. Tessmer i Siewert po wojnie byli właścicielami łodzi motorowych z oznakami z Oksywia i Obłuża, o Trelli nic więcej nie wiem. Być może byli tylko fikcyjnymi użytkownikami, wpisanymi do urzędowych rejestrów, a kutrami dysponowała Marynarka Wojenna.
Juliusz Dettlaff był znaną osobą, użytkował m.in. kuter WWs 37. Według mnie był pracownikiem lub wspólpracownikiem polskiego wywiadu. Wpadł w ręce Niemców na początku wojny i został rozstrzelany 11 września 1939 roku (taki los spotykał w tym czasie właśnie pracowników polskiego wywiadu). Więcej o jego działalności na rzecz polskich instytucji (i kutra WWs 37) może napisać Marek (czytałem jego notatki na ten temat i są one bardzo ciekawe).

JB
ODPOWIEDZ