Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150
: 2012-09-07, 12:56
autor: Marek T
Panowie, informacje z IV tomu KSP mają już kilka lat. W międzyczasie co nieco udało się uzupełnić i poniżej podaję listę "as is", tj, bez jakichkolwiek wniosków wynikających z toczącej się dyskusji. Na to przyjdzie czas.
Wiem, wiem - obiecałem tę listę wcześniej, ale dopiero teraz udało się ją dokończyć. Być może coś przeoczyłem - uzupełnimy.
W liście zmieściłem:
- wszystkie przedwojenne MIR-20 i MIR-20a (te, o których wiem),
- wszystkie kutry posiadające numer MIR (aby wykazać ciągłość numeracji),
- kutry rybackie ze Stoczni Rybackiej
- kutry zbudowane w warsztacie F. Ledkego (bo z początku budował kutry dla MIR-u, a potem mu zabrali stocznię).
1. bez numeru MIR; Fr. Ledke; wymiary (LxB): 12,00 x 3,90 1923; nazwy przed 09.1939: 1920te: GDY 49; 1936: GDY 9; status w 1945 (po wojnie): LUF 149; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: GDY 78; 08.1961: ZAG 33; 04.1965: ŁEB 116; dalszy los nieznany; PRS: 410348
2. bez numeru MIR; Fr. Ledke; wymiary (LxB): 9,50 x 3,00 1923; nazwy przed 09.1939: 1923: ??; 1936: GDY 30; 11.1938: GDY 22 / WENUS; status w 1945 (po wojnie): zatonął w Gdyni; los po 1945: 02.1946: GDY 59; 04.1949: WSG 15; 06.1952: skreślony z ewidencji MUR; PRS: ?
3. MIR 1 (numer MIR nadany 11.1933, post factum) Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,61 1931; nazwy przed 09.1939: 12.1931: GDY 55; 10.1936: CHA 7; status w 1945 (po wojnie): LUF 184; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: HEL 45; 06.1945: WŁA 47; 13.01.1956: zatonął w sztormie 15 mil od Władysławowa; PRS: 410097
4. MIR 2 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,07 x 4,86 1932; nazwy przed 09.1939: 1932: GDY 26 / ORKAN; 12.1937: KUŻ 88; 1938: GDY 91; 09.1939: być może zatopiony przez PMW na Depce?; status w 1945 (po wojnie): zatonął w Helu, wydobyty 09.1945; los po 1945: 04.1947: GDY 44; 1984: wycofany z eksploatacji i wykreślony w PRS; PRS: 410312
5. MIR 3 Stocznia Gdyńska; wymiary (LxB): 14,96 x 4,60 1932; nazwy przed 09.1939: 07.1932: HEL 111 / KUJAWIAK; 02.1937: JAS 21; 06.1937: HEL 111; 11.1937: HEL 11; 1939: JAS 21; 09.1939: zatopiony na Depce przez PMW, potem wydobyty; status w 1945 (po wojnie): NEU III oraz KI 3; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 08.1946: DAR 7; 11.1947: WSG 35; 10.1951: JAS 34; 1976: wycofany z eksploatacji; uwagi: zbudowany wg projektu Aage Larsena; PRS: 410368
6. MIR 4 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 13,58 x 4,58 1933; nazwy przed 09.1939: 1933: HEL 90 / WANDA; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 4; 12.1947: ŁEB 18 / WANDA; 10.1953: WŁA 18; 05.1963: zatonął 2,5 mili od Chałup, wrak nie odnaleziony; PRS: 410405
7. MIR 5 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,19 x 4,54 1934; nazwy przed 09.1939: 06.1934: GDY 27; 1938: GDY 79; 1938: KAR 16; status w 1945 (po wojnie): LUF 148, TRA 51; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 12.1946: KAR 16; 02.1947: ŁEB 40, potem ŁEB 4; 10.1953: WŁA 49; 03.1961: wycofany z eksploatacji i rozebrany na opał; PRS: 410110
8. MIR 6 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,20 x 4,20 1934; nazwy przed 09.1939: 06.1934: GDY 14 / NEPTUN; 02.1937: KAR 2; 08.1937: KAR 13; status w 1945 (po wojnie): TRA 61; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 12.1946: KAR 2; 02.1947: ŁEB 32; 06.1954: WŁA 16; 11.1963: HEL 29; 12.1971: rozebrany na opał; PRS: 410091
9. MIR 7 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,55 1934; nazwy przed 09.1939: 10.1934: HEL 105 / REKIN; 05.1938: WWS 43; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 9; 06.1946: GDA 3; 10.1951: GDY 97; 04.1959: ZAG 22; 05.1955: skreślony z ewidencji; PRS: 410118
10. MIR 8 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,14 x 4,50 1934; nazwy przed 09.1939: 11.1934: HEL 120; 1936: CHŁ 28; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: CHŁ 2; 09.1946: WWS 30; 12.1947: ŁEB 19; 10.1953: WŁA 53; 9.03.1965: zatonął na redzie Władysławowa wskutek uszkodzenia w lodach, potem wydobyty i rozebrany; PRS: 410098
11. MIR 9 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,30 x 4,56 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: HEL 121; 01.1937: WWS 37, potem HEL 121; 09.1939: w chwili wybuchu wojny w Skagerraku, schronił się w Goteborgu; 06.1940: sprzedany przez Poselstwo RP w Sztokholmie; dalszy los nieznany
12. MIR 10 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,30 x 4,56 1934; nazwy przed 09.1939: 1936: HEL 117 / ADELA; 10.1937: GDY 40 / JUREK; status w 1945 (po wojnie): MAAF 3; MAA 16; EK 12; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 03.1947: GDA 12; 10.1951: GDY 40; 03.1978: WSG 19; 02.1980: zatonął przy nabrzeżu w Górkach Zachodnich, podniesiony i nie remontowany; PRS: 410026
13. MIR 11 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 12,00 x 4,27 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: HEL 118; status w 1945 (po wojnie): zatopiony we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: HEL 3 / JADWIGA; 09.1947: ŁEB 25; 10.1953: WŁA 28; 09.1965: kolizja podczas postoju w porcie, następnie rozebrany; PRS: 410090
14. MIR 12 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,11 x 4,67 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: KAR 1; status w 1945 (po wojnie): KI 32, LIST 8, FS 83; rewindykowany: 11.1946; los po 1945: 01.1947: WWS 12; 12.1949: WŁA 10; 07.1970: spalony na plaży w Chłapowie jako finał kręcenia filmu Kaszebe; PRS: 410109
15. MIR 13 Fr. Ledke; wymiary (LxB): 14,08 x 4,64 1935; nazwy przed 09.1939: 1935: GDY 43 / SANTA RYTA; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Kilonii, rozbity; dalszy los nieznany
16. MIR 14 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 14,20 x 4,80 1936; nazwy przed 09.1939: 01.1936: PUC 1 / PRO CHRISTO; status w 1945 (po wojnie): wrak w Gdańsku; los po 1945: 07.1947: PUC 5; 02.1949: WŁA 27; 11.1985: wszedł na mieliznę w rejonie Władysławowa, mimo akcji ratowniczej rozbity przez fale; uwagi: identyfikacja wojennego wraku niepewna; PRS: 410103
17. MIR 15 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 14,25 x 4,67 1935; nazwy przed 09.1939: 12.1935: GDY 60 / MARINUS; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Kilonii, z polską załogą; rewindykowany: 10.1945; los po 1945: 10.1945: GDY 23 / ANNA?; 1984: skreśłony z rejestru PRS; 2006: znajdował się w twierdzy Wisłoujście, z uszkodzoną burtą; PRS: 410427
18. MIR 16 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 16,46 x 5,03 1936; nazwy przed 09.1939: 1936: GDY 55 / ALBATROS; status w 1945 (po wojnie): w Kilonii; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 02.1947: GDY 2; 05.1969: zatonął w sztormie; PRS: 410145
19. MIR 17 Stocznia Rybacka, Gdynia; wymiary (LxB): 16,17 x 5,06 1936; nazwy przed 09.1939: 1936: BÓR 50 / ERYKA; status w 1945 (po wojnie): LUF 59; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: BÓR 35; 01.1949: JAS 96; 08.1949: GDA 22; 10.1951: GDY 115; 11.1964: DAR 119; 08.1965: UST 26; 1976: wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410123
20. MIR 18 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ORLIK; wymiary (LxB): 1936; nazwy przed 09.1939: ORLIK; uwagi: wg planów fińskiej stoczni Erik Estländer, Turku
21. MIR 19 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ORLIK; wymiary (LxB): 1936; nazwy przed 09.1939: KANIA; status w 1945 (po wojnie):; uwagi: wg planów fińskiej stoczni Erik Estländer, Turku
22. ? Fr. Ledke; typ: ?; wymiary (LxB): 12,25 x 4,35 1936; nazwy przed 09.1939: 10.1936: SWA 9 / ANNA; status w 1945 (po wojnie): zatopiony w Helu; los po 1945: 06.1946: SWA 13; 02.1949: WŁA 25; 11.1959: GDY 22; 1979: DZI 33; 11.1985: wycofany z eksploatacji; PRS: 410406
23. MIR 20 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,15 x 4,81 1936; nazwy przed 09.1939: 11.1936: GDY 14 / LECH; status w 1945 (po wojnie): NEU 2, potem MA 1; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: DAR 6; 01.1950: DZI 68; 08.1950: KOŁ 3; 06.1963: WŁA 63; 1979: sprzedany, z przeznaczeniem na jacht; 1980: skreślony z rejestru PRS; uwagi: prototyp serii MIR-20; PRS: 410042
24. MIR 21 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,14 x 4,85 1937; nazwy przed 09.1939: 01.1937: GDY 67 / LUDWIKA; status w 1945 (po wojnie): raportowany we Flensburgu; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: DAR 8; 1947?: DZI 75, potem KOŁ 4, potem DZI 3; 1964: kuter skasowano; PRS: 410313
25. MIR 22 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,10 x 4,81 1936; nazwy przed 09.1939: 12.1936: KUŹ 17 / REKIN; status w 1945 (po wojnie): LUF 135; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 08.1946: KUŹ 68; 03.1949: WŁA 40; 07.1957: JAS 12; 1983: rozebrany na opał; PRS: 410096
26. MIR 23 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 12,12 x 3,90 1936; nazwy przed 09.1939: 10.1936: GDY 44 / HALINA; status w 1945 (po wojnie): HEIL 11; LUF 36; rewindykowany: 06.1947; los po 1945: 10.1947: GDY 16; 11.1949: GDA 39; 10.1951: GDY 168; 01.1959: WŁA 32; 12.1965: ŁEB 54; 07.1969: DAR 115; 1970: UST 131; 01.1977: w sztormie wszedł na mieliznę, porzucony; PRS: 410301
27. MIR 24 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: GDY 26 / ANTONI; status w 1945 (po wojnie): LUF 180; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 26; 1984: wycofany z eksploatacji z przeznaczeniem na jacht (być może SAVATOUR II, PRS 630056); PRS: 410106
28. MIR 25 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: HEL 111 / ALEKSANDER; 09.1939: zatopiony przez PMW na Depce, potem wydobyty; status w 1945 (po wojnie): LUF 502; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: HEL 51; 02.1965: JAS 72; 12.1989: ŁEB 77; 02.1991: wszedł na mieliznę u wejścia do Łeby, mimo akcji ratowniczej rozbity przez przybój; PRS: 410432
29. MIR 26 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: HEL 117 / ADELA; status w 1945 (po wojnie): LUF 177; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 50; 01.1966: zatonął w pobliżu Helu wskutek zderzenia z radzieckim statkiem BOCMAN BIEGACZEW; PRS: 410092
30. MIR 27 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: duży; wymiary (LxB): 19,10 x 5,15 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: KUŹ 44 / ANNA; status w 1945 (po wojnie): wrak, w Gdańsku na brzegu; los po 1945: 09.1948: GDY 56; 09.1989: sprzedany, być może z przeznaczeniem na jacht; PRS: 410089
31. MIR 28 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 01.1938: JAS 4 / BRYGIDA; status w 1945 (po wojnie): osadzony na mieliźnie na Zatoce Gdańskiej; los po 1945: 07.1945: JAS 1; 07.1974: WŁA 30; 1984: uprowadzony do Szwecji, tam sprzedany; 1989: nadal w eksploatacji, w Szwecji; PRS: 410365
32. MIR 29 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 12.1937: WWS 5 / BERNARD; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 09.1945: WWS 5; 02.1949: WŁA 5 / BERNARD; 11.1987: sprzedany z przeznaczeniem na jacht; PRS: 410087
33. MIR 30 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 01.1938: GDY 35 / CECYLIA; 09.1939: w chwili wybuchu wojny w Skagerraku, przeszedł do Goteborgu. W 1940 rewindykowany przez Niemców z Norwegii, być może późniejszy KRA 1 (niemiecki); dalszy los nieznany
34. MIR 31 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: CHŁ 30 / CYRYL; status w 1945 (po wojnie): zatonął we Władysławowie; los po 1945: 12.1945: CHŁ 3; 09.1949: WŁA 30; 06.1956: KOŁ 82; 11.1957: uprowadzony do Danii, potem rewindykowany; 1958: ŚWI 1; 03.1960: GDY 34; 1974?: GDY 30; 1978: skasowany ??; uwagi: jest w PRS1978, nie ma w PRS1979; PRS: 410251
35. MIR 32 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 12.1937: WWS 37 / DANIEL; status w 1945 (po wojnie): SAS 23; pozostał w Niemczech
36. MIR 33 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 08.1938: GDY 27 / DONATA; status w 1945 (po wojnie): KI 336; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: GDA ...; 11.1946: WSG 21; 10.1951: JAS 30; 06.1955: GDY 51; 01.1964: WŁA 35; 05.1980: WSG 26; 12.1981: wycofany z eksploatacji; PRS: 410366
37. MIR 34 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 07.1938: GDY 61 / EDWARD; status w 1945 (po wojnie): EK 35; rewindykowany: 09.1945; los po 1945: 09.1945: GDY 29; 05.1976: HEL 19; prawdopodobnie rozebrany po 1984 r.; PRS: 410102
38. MIR 35 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: HEL 6 / EMILIA; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 04.1946: HEL 43; 1977: rozebrany na opał; PRS: 410095
39. MIR 36 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ:; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: GDY 83 / FILIP; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: 01.1947: GDY 83; 03.1947: KOŁ 26; 09.1947: DAR 26, potem UST 11; 03.1952: UST 29 / ZORZA?; 04.1953: WŁA 95; 12.1961: zatonął 7 mil od Kuźnicy wskutek przecieku, nie wydobyty; PRS: 410162
40. MIR 37 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 08.1938: KUŹ 16 / FELICJA; status w 1945 (po wojnie): FLE 125; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1949: HEL 19; 07.1947: KUŻ 76; 03.1949: WŁA 44; 06.1974: WSG 21; 1979: wykreślony w rejestrze PRS; W 1983 poinformowano, że uległ zniszczeniu; PRS: 410100
41. MIR 38 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako IRENA, przed wojną nie odebrany z racji usterek.; 09.1939: w Helu, przydzielony R. Kohnke w zamian za kuter zatopiony na Depce, oznaczony JAS 6; status w 1945 (po wojnie): w Moltenort-Heikendorf z polska załogą; rewindykowany: 04.1946; los po 1945: 05.1946: JAS 66; 1978: wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410367
42. MIR 39 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1937; nazwy przed 09.1939: 09.1937: HEL 22 / IGNACY; status w 1945 (po wojnie): LUF 137; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1946: GDY 81; 04.1965: ŁEB 30; 03.1969: osiadł na mieliźnie u wejścia do Łeby, rozbity przez przybój; PRS: 410093
43. MIR 40 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 12,7 x 4,5 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 42; 1939: prawdopodobnie nie przekazany użytkownikowi przed wybuchem wojny; 1.09.1939: kuter bez załogi odholowany z portu i pozostawiony w morzu, znaleziony przez Niemców i przekazany KM; status w 1945 (po wojnie): MAAT 3; MMA 16; rewindykowany: 12.1946; los po 1945: ?; PRS: ?
44. MIR 41 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,18 x 4,87 1938; nazwy przed 09.1939: 10.1938: GDY 29 / HELENA; status w 1945 (po wojnie): zatopiony na mieliźnie; los po 1945: 08.1945: GDY 3; 04.1970: JAS 24; 1983: wycofany z eksploatacji, wykreślony w rejestrze PRS; PRS: 410105
45. MIR 42 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,18 x 4,81 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 94 / GABRYELA; status w 1945 (po wojnie): LUF 20; rewindykowany: 05.1946; los po 1945: 06.1976: GDY 18; 09.1966: JAS 65; 07.1979: HEL 36; 1983: zatonął w helskim porcie, potem rozebrany; uwagi: wg niektórych w 1945 w Stralsundzie jako VIT 5, wg innych zatopiony w Gdyni; PRS: 410127
46. MIR 43 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 95 / HENRYK; 09.1939: przed wybuchem wojny nie przekazany użytkownikowi, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): LUF 26; rewindykowany: 08.1946; los po 1945: 09.1946: GDY 9; 11.1961: JAS 42; 11.1979: zatonął w morzu wskutek przecieku; PRS: 410107
47. MIR 44 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,22 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 96; 09.1939: w Oddziale Kutrów jako T-..; status w 1945 (po wojnie): LUF 130; rewindykowany: -; los po 1945: 1947: zidentyfikowany przez Polaków, zmienił miejsce postoju i nie został odnaleziony; pozostał w Niemczech;
48. MIR 45 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,09 x 4,90 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 98 / JEREMI; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): LUF 184; los po 1945: pozostał w Niemczech;
49. MIR 46 Stocznia Rybacka, Gdynia; nr bud.: 46; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,91; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako JANINA; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
50. MIR 47 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 92 / KAROL; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
51. MIR 48 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,09 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako KRYSTYNA; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
52. MIR 49 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 24,0 x 6,1; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
53. MIR 50 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 24,0 x 6,1; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
54. MIR 51 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,95; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): WAR 45; dalszy los nieznany
55. MIR 52 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
56. MIR 53 Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,10 x 4,90; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie; 09.1939: przejęty przez Niemców; dalszy los nieznany
57. bez numery MIR?; - zbudowany systemem gospodarczym w Jastarni; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,10 x 5,20 1937; nazwy przed 09.1939: 08.1937: JAS 6 / MARIA; 09.1939: zatopiony przez PMW na Depce; dalszy los nieznany; uwagi: prawdopodobnie wzorowany na typie MIR-
58. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,22 x 4.91 1937; nazwy przed 09.1939: 1937: BÓR 21; 2.09.1939: zatonął podczas niemieckiego ataku na statek GDYNIA; uwagi: nie wiadomo, czy na pewno był to typ MIR-20; PRS: -
59. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20; wymiary (LxB): 15,20 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 01.1939: GDY 30; 1948: raportowany jako nieodnaleziony w Niemczech;
60. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1938; nazwy przed 09.1939: 1938: GDY 71 / GIZELA; status w 1945 (po wojnie): HF 387 lub F 1368; rewindykowany: pozostał w Niemczech, istniał jeszcze w 1984 r.;
61. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 58; status w 1945 (po wojnie): HF 389, potem w radzieckiej strefie okupacyjnej; dalszy los nieznany
62. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 74; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; pozostał w Niemczech;
63. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,20 x ? ?; nazwy przed 09.1939: 1939?: KAR 6; w 1948: wymieniony jako jeden z kutrów uprowadzonych przez Niemców
64. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: 1939: GDY 97 / GUSTAW; 09.1939: nieukończony, w stoczni, przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): KI 353; rewindykowany: 04.1948; los po 1945: 04.1948: GDY 97 / BETTY; 1950: uprowadzony do Niemiec; PRS: ?
65. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 81; 09.1939: przejety jako nieukończony w stoczni; status w 1945 (po wojnie): w Niemczech; pozostał w Niemczech;
66. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20a; wymiary (LxB): 15,20 x 4,91 1939; nazwy przed 09.1939: budowany jako GDY 89; 09.1939: przed wybuchem wojny nie przekazany uzytkownikowi; status w 1945 (po wojnie): LUF 129; rewindykowany: -; los po 1945: pozostał w Niemczech; PRS: -
67. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,22 x 4,95 ?; nazwy przed 09.1939: 1939: w budowie jako WWS 17; 09.1939: przejęty przez Niemców; status w 1945 (po wojnie): STRAL 32; dalszy los nieznany
68. numer MIR nieznany; Stocznia: ?; typ: MIR-20a ?; wymiary (LxB): ? 1939?; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany jako KUŹ 45; 1.09.1939: wyholowany ze stoczni i pozostawiony na Zatoce w dryfie; dalszy los nieznany
69. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 11,50 x 4,00; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: 03.1947: GDA 2; 10.1951: GDY 88; 06.1953: ŚPI 28; 1965: SWB 28; 1991: DAR 8; 1995: wycofany z eksploatacji; PRS: 410020
70. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 14,98 x 4,80; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: 02.1949: WŁA 23; 02.1950: GDA 15; 10.1951: GDY 113; 07.1963: WSG 8; 02.1965: ŁEB 7; 04.1971: WŁA 10; 1978: JAS 79; 1983: wycofany z eksploatacji, wykreślony z rejestru PRS; PRS: 410126
71. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: MIR-20 ?; wymiary (LxB): 15,21 x 5,22; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony ?; status w 1945 (po wojnie): ?; rewindykowany: ?; los po 1945: po wojnie w służbie MW jako K-7; 03.1958: wybrakowany z PMW, sprzedany; 06.1958: HEL 21; 07.1966: zatonął w porcie Hel, po wydobyciu rozebrany; PRS: bez numeru
72. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 15,2 x ?; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako KOL 41; dalszy los nieznany
73. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 13,70 x 4,88; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako TRA 10; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Niemczech, do zwrotu; prawdopodobnie pozostał w Niemczech
74. numer MIR nieznany; Stocznia Rybacka, Gdynia; typ: ?; wymiary (LxB): 13,73 x 4,85; nazwy przed 09.1939: 1939: budowany dla MIR; 09.1939: przejęty przez Niemców, potem ukończony jako TRA 3; status w 1945 (po wojnie): raportowany w Niemczech, do zwrotu; prawdopodobnie pozostał w Niemczech
Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150
: 2012-09-08, 14:13
autor: Marek T
JB pisze:... w książce Wiesława Bladego ... wbrew temu co pisze, że są to pierwsze oznaki rybackie tych jednostek - podaje wyłącznie oznaki powojenne ...
Faktycznie, są to przeważnie oznaki powojenne. Spróbowałem uzupełnić.
Kutry zbudowane w 1936 roku:
1. Gdy 2 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 16
2. Gdy 23 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 15
3. Gdy 51 - nazwa nadana dopiero w 1955 - MIR 33
4. Hel 5 - prawdopodobnie chodzi o przedwojenny kuter o nieustalonym numerze (być może JAS 5?), zbud. 1936 w Gdańsku; w 1948 zakończono jego odbudowę i nadano mu numer HEL 5. Nie znalazłem innego o tym numerze w PRS.
5. Jas 5 - tutaj mamy po wojnie parę kutrów, ale żaden MIR-20.
6. Jas 93 - prawdopodobnie chodzi o przedwojenny BÓR 31 / HALINA (zbud. 1920, być może w Jastarni), który po wojnie został zarejestrowany 08.1945 jako BÓR 1; od 01.1949 jako JAS 93. Nie ma innego o tym numerze w PRS.
7. Kuź 68 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 22
Kutry zbudowane w 1937 roku:
8. Gdy 37 - mamy tylko adnotację z 04.1946, że powrócił do kraju, bez żadnych innych detali. Raczej nie jest to MIR 35, który do końca nosił powojenny numer HEL 43. W PRS mam dwa kutry o tym numerze: B-368/S-133 (zbud. 1950) i KG-177A 102/402 (zbud. 1951)
9. Gdy 50 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 26
10. Gdy 56 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 27
11. Hel 19 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 37
12. Hel 51 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 25
13. Jas 1 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 28
14. WWs 5 - pierwsza oznaka powojenna (ta sama, co przed wojną) - MIR 29
Kutry zbudowane w 1938 roku:
15. Chł 3 - pierwsza oznaka powojenna (ta sama, co przed wojną) - MIR 31
16. Gdy 3 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 41
17. Gdy 29 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 34 (ale przed wojną tę samą oznakę miał MIR 41)
18. Gdy 81 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 39 (ale przed wojną przewidywano ją dla jednego z nieukończonych kutrów)
19. Hel 43 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 35
20. Hel 145 - jedyny HEL 145 wg PRS to B-25s/A/51, zbud. 1975.
Kutry zbudowane w 1939 roku:
21. Gdy 9 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 43 (ale przed wojną nosił ją kuter zbudowany w 1923 przez Ledkego)
22. Gdy 18 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 42
23. Jas 42 - druga oznaka powojenna - MIR 42 (!); nie mam innego JAS 42 w PRS
24. Jas 66 - pierwsza oznaka powojenna - MIR 38