Strona 1 z 1

Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-18, 16:26
autor: rafskar
Witam!
Poczytałem sobie ostatnio książkę POLSKIE STATKI PASAŻERSKIE, której autor, p. Witold Koszela opisuje historię naszych transatlantyków. Pewnie znacie, więc nie będę się o tym rozpisywał. Mam jednak małe pytanie o ewentualne uzupełnienie tego lub weryfikacje mojej wiedzy. Otóż moja wiedza pochodzi od mojego ś.p. dziadka który przed wojną mieszkał w okolicach Tczewa i był częstym gościem w Gdyni. Otóż opowiadał on mi (miał wtedy ponad 80 lat ja chodziłem do liceum) o rejsach wycieczkowych w których brał udział a ja ich właśnie(tych rejsów) w książce jakoś nie mogę znaleźć. Czy tych rejsów nie było, a może dziadka poniosła fantazja, choć o to go nie podejrzewam, bo wydarzenia które się toczyły równolegle z nimi były dla niego bardzo ważne.
Otóż mój dziadek uczestniczył w tych rejsach dwukrotnie. Opowiadał mi że płynął po raz pierwszy na PUŁASKIM do Kopenhagi, rejs ten miał miejsce w 1935 roku bo w trakcie pobytu w tym mieście dotarła do nich wiadomość o śmierci Józefa Piłsudskiego i z tego powodu wycieczka została skrócona i szybko wrócili do Gdyni ( stąd jak napisałem wcześniej to ważne wydarzenie)
Drugi rejs jest dla mnie jeszcze bardziej zaskakujący, dziadek opowiadał mi o nim ze szczegółami, był atrakcyjny, a w książce nie ma o nim wzmianki. Ważny był dla dziadka bo popłynął razem ze swoją narzeczoną. Rejs był na PIŁSUDSKIM prowadził przez Francję (dla pasażerów urządzono autokarową wycieczkę do Paryża) Portugalię, Włochy(zwiedzanie Rzymu i Capri). Nie wiem tylko który to był rok. Dziadek opowiadał że PIŁSUDSKI był bardzo luksusowy a klasa turystyczna od trzeciej różniła się tym , że w trzeciej lekko było słychać maszyny:). Niestety po rejsie narzeczona dziadka zostawiła:(
I trzecia zaskakująca sprawa. Wg niego w obu tych rejsach statkami dowodził Mamert Stankiewicz.....
Chyba to raczej nie fantazje, ale coś tu się nie zgadza. Wyprostuje ktoś te informacje.....?

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-18, 18:55
autor: crolick
Co do PUŁASKIEGO to wg mojej wiedzy rejs taki miał miejsce i faktycznie 12 V 1935 statek był na morzu i po 2 dniach powrócił do Gdyni. Jednostką dowodził wtedy Knötgen.

Co do PIŁSUDSKIEGO to mam jedynie coś takiego: rejs na południe Lizbona-Neapol-Palermo (brak jakichkolwiek odwołań do Francji). Statkiem dowodził Mamert Stankiewicz (chyba...).

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-18, 19:37
autor: Marek T
PUŁASKI
10.05.1935 wyszedł w rejs wycieczkowy do Kopenhagi, z 570 pasażerami na pokładzie.
Do Gdyni powrócił 14.05.1935. Dowodził Z. Knoetgen.

PIŁSUDSKI
Pierwszy rejs po zbudowaniu - z Włoch do Polski, przez Palermo, Algier, Malage, Lizbonę i Kanał Kiloński - był zapisany jako wycieczkowy; dowodził M. Stankiewicz. Ale tam było raczej szczególne towarzystwo - wiekszość to goście zaproszeni przez GAL.
Inne rejsy wycieczkowe PIŁSUDSKIEGO były na Morze Bałtyckie i Pólnocne, albo na Karaibskie, za wyjątkiem jednego. 7.04.1939 PIŁSUDSKI wyszedł z Gdyni w rejs wycieczkowy “Po słońce Południa” przez Kanał Kiloński do Lizbony, Neapol, Palermo, Trypolis, Ceuta. 30.04.1939 powrócił do Gdyni. Nie wiem, kto dowodził. Teoretycznie mogę sobie wyobrazić, że część pasażerów mogła w Kanale Kilońskim przesiąść się do autokaru, pojechać do Paryża i dalej do Lizbony, a tam znów na statek.

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-22, 10:22
autor: rafskar
Dzięki za wyprostowanie mojej wiedzy.
A czy istniała możliwość zorganizowania takiej wycieczki z Gdyni na jakimś innym tj nie polskim statku?

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-24, 13:30
autor: RyszardL
Marek T pisze:Pierwszy rejs po zbudowaniu - z Włoch do Polski, przez Palermo, Algier, Malage, Lizbonę i Kanał Kiloński - był zapisany jako wycieczkowy; dowodził M. Stankiewicz. Ale tam było raczej szczególne towarzystwo - wiekszość to goście zaproszeni przez GAL.
I wtedy zdaje się pokład dziobowy mocno ucierpiał w sztormie, był zbyt słabej konstrukcji.
Statek trzeba było naprawić, a doświadczenia wykorzystano przy budowie "Batorego" modyfikując plany.

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-25, 09:46
autor: rafskar
To raczej była druga podróż liniowa przez Atlantyk od 12 października do 2 listopada 1935. Wtedy zarówno do jak i z Ameryki szalał niezły sztorm. Przechyły na PIŁSUDSKIM dochodziły do 30 stopni, cała dziobowa część górnego pokładu została pozrywana i połamana a sam pokład osiadł niżej o prawie 30 cm. Woda powybijała okna sterowni i doprowadziła do spięć w instalacji elektrycznej co spowodowało poważną awarię świateł. Statek musiał przejść w Nowym Jorku remont.

Re: Polskie statki pasażerskie

: 2011-08-25, 13:54
autor: RyszardL
Może masz rację, może to była druga podróż.