Superkutry typu B-12

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: Marmik, crolick

Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1371
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Superkutry typu B-12

Post autor: Chemik »

Chemik pisze:42.) Arka 197(?) Gdy-233, nr budowy 148
Gdyńska Stocznia Remontowa w Gdyni, nr budowy 148, wodowany poł.V.1955, ukończony 20.V.1955
PRS 43055 --> od 1975: PRS 430055; sygnał wywoławczy SNFU (odebrany w latach 1972/1973)
charakterystyka w I.1959: 77.15 BRT, 27.96 NRT, 53 tony; 24.00(całk.)/23.20(rej.)×6.40×~2.60 m, głębokość kadłuba 2.44 m, wysokość boczna 3.04 m;
kadłub konstrukcji mieszanej, 1 pokład, 1 ładownia; 3-cyl. silnik Vølund DR-329, nr silnika 5125, rok produkcji 1954, 210 KM, 2 maszty, pomocnicze ożaglowanie ok. 44 m2; 9 węzłów, załoga 7-9 osób
poł.IV.1955: wodowany dla Przedsiębiorstwa Połowów i Usług Rybackich „Arka” z siedzibą w Gdyni
20.V.1955: ukończony jako Arka 197(?) Gdy-233 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Arka”; Gdynia)
UWAGA: nazwa prawdopodobna, jako pierwszy polski kuter rybacki wyposażony w echosondę marki Simrad
25.V.1955: przekazany Przedsiębiorstwu Połowów i Usług Rybackich „Arka” z siedzibą w Gdyni
27.V.1955: zarejestrowany w Morskim Urzędzie Rybackim w Gdyni
9.XII.1955: wyszedł z Gdyni (szyper Feliks Hohn) wraz z „Gdy-235” na łowiska Skagerraku, na próbne połowy śledzi tuką pelagiczną
2.I.1956: wraz z kutrem „Gdy-234” wyszedł z Gdyni na łowiska
były to pierwsze w polskim rybołówstwie jednostki przemysłowego zwiadu rybackiego
5.VI.1956: wyruszył (szyper Feliks Hohn) wraz z „Gdy-234” w rejs rozpoznawczy na Fladen Grund
6.XII.1956: wyszedł (szyper Feliks Hohn) w raz z kutrami „Gdy-234” i „Gdy-235” na rozpoznanie łowisk w cieśninach duńskich
4.I.1957: wraz z kutrami „Gdy-234” i „Gdy-241” prowadził próbne połowy w Skagerraku
11.V.1963 godz. 03.55: w porcie gdyńskim zderzył się (szyper Józef Łukaszewicz) z kutrem „Gdy-14”
1.I.1965: Gdy-233 (Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Dalmor”; Gdynia)
24.I.1966: Gdy-233 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”; Gdynia)
przekazywał szyperLeon Pek i kierownik maszyn Jan Szudziński, przejmował szypoer Kazimierz Mączkowiak
31.I.1966: Wła-157 (Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich „Szkuner”; Władysławowo)
przez pewien czas służył jako baza hodowli pstrąga w Zatoce Puckiej
VI.1978: uznany za zbędny i przeznaczony do kasacji
III.1980: zakończono rozbiórkę na opał i złom
UWAGA: nie wykluczone, że przekazany został Marynarce Wojennej Rzeczpospolitej Polskiej i zatopiony na Depce w ramach ćwiczeń
artyleryjskich
a00000677.jpg
a00000677.jpg (65.75 KiB) Przejrzano 347 razy
Według poniższej strony, wygląda jakby wszystkie cztery (łącznie z "Gdy-233"/"Wła-157") były zatopione w jednym ćwiczebnym strzelaniu. Może ktoś z MarWoja mógłby rozwiać do końca wątpliwości i podać jakąś datę zatopienia "rybaków"?
ODPOWIEDZ