Strona 1 z 3

Prędkość WICHRÓW

: 2004-01-05, 14:25
autor: Mitoko
Kolejna intryga - wszystkie nasze źródła jak wół podają prędkość Wichrów - 33 kts - natomiast monografie Simounów podają owszem 33 kts na próbach, ale w realnej służbie 28-30 kts

: 2004-01-05, 14:46
autor: karol
czytałem o 31 węzłach Burzy :)

: 2004-01-05, 14:54
autor: Mitoko
To już bardziej rozsądne.

Ale jest tu też kwestia wyporności - dlaczego niby Wichry były o 200 ts cięższe od Simounów i jak to wpływało na prędkość ??

: 2004-01-05, 14:56
autor: shigure
... kiedyś problem prędkosci był maglowany w odniesieniu do chyba włoskich krążowników ... próby a realna służba to dwa bardzo różne wyniki

: 2004-01-05, 15:02
autor: Mitoko
Poczytaj monografie francuskich i włoskich DD - miejscami to totalne s-f (no może poza Le'Terible - te to nawet o 300 ton cięższe nieźle ciągnęły)

: 2004-01-05, 15:10
autor: karol
generalnie biorąc, to we wspomnieniach Donalda Macintyre`a z RN Anglicy oczekiwali od niszczyciela zdolności do prucia wachy z szybkością 30 węzłów bez dygotu przy dobrej pogodzie, zupełnie nie widze przyczyny dla innej charakterystyki dobrego niszczyciela we flocie...;)
a waga, no tak, ale czy simonki miały tory minowe? nie miały też kutra na pokładzie i kilka innych szczegułów w sumie, jednak dajacych pokaźną wagę...
zreszta ich lidery flotylli, uzywając terminologii angielskiej, też były cięższe o te 250 ton...

: 2004-01-05, 15:12
autor: Mitoko
Jakie lidery ??

: 2004-01-05, 15:13
autor: karol
Le Mars chyba, pewien nie jestem, ale nasteopna mutacja, która z danych wydaje się być około 250 ton większa/cięzsza

: 2004-01-05, 15:15
autor: Mitoko
A to ciekawostka

: 2004-01-05, 15:15
autor: karol
akurat do francuskich dd to ze mnie słaby dyskutant, bo w sumie nawet zdziwiony byłem swego czasu, że Ouragan moze róznic się dość istotnie od Burzy.... 8)

: 2004-01-05, 15:17
autor: karol
nie mniej jednak w domku wieczorkiem sobie pogrzebie nieznacznie w szpargałach, bo w sumie powinienem chyba troche bliżej poznać temat francuskich dd, jakos ni chce mi sie wierzyć w okrety ganjące 100 kilometrów na godzinę...

: 2004-01-05, 15:21
autor: Mitoko
To w ogóle ciekawostka:
- Simouny były chyba pomniejszoną wersję planowanych podczas WW1 dużych DD (1700t, 4x138)
- w 1920 Francuzi rozpatrywali kwestię zakupu od Angoli kadłubów jednostek typu "modified W" których budowę Anglicy wstrzymali
- Wichry miały 1540 ts w porównaniu do 1326 ts Simounów
- z kolei Beogrady były tak poprawionymi Simounami, że miały tylko 1200 czy 1240 ts i wyciągały 38 kts

: 2004-01-05, 15:21
autor: karol
... no ale WchiskaWchiska gnało pono 42 knoty ?? sam nie wiem co o tym myśleć...a Welshman ze swoimi 43 knotami

: 2004-01-05, 15:26
autor: Mitoko
Czekaj - o czym ty mówisz - miałem na myśli ostatnią odmianę typu V/W - a te powyżej 36 kts-ów się nie wychylały

: 2004-01-05, 15:31
autor: karol
chodzi mi o nasz blyskawica, rodem ze stoczni brytyjskiej, który zadaje kłam niskim osiągom okretów konstruowanych i budowanych w anglii

: 2004-01-05, 15:38
autor: Mitoko
Aaaa - swoją drogą nie mogę dojść do danych o angielskich projektach liderów z drugiej połowy lat '20-ych opracowywanych pod kątem Polski, Jugosławii i Holandii (pochodnymi tych projektów były Dubrovnik i Trompy)