Strona 1 z 3
					
				historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2011-10-04, 11:22
				autor: wuwu
				Witam koleżanki i kolegów. Występuję po raz pierwszy na tym forum. Nie  wiem  czy  dobrze  umiejscowiłem wątek , ale do rzeczy.  Mam  pytanie : czy  ktoś  może  wie coś więcej  o  statku  ( lub okręcie ) przedstawionym  na  załączonym zdjęciu ?
Dane  statku ( okrętu ) :  budowa  w  1936r (1938r) w  Elblągu,  długość - 13,6m , szerokość - 2,7m    
Pytanie  zadaję  dlatego , że mam  wpływ  na  jego  uratowanie  i   wygląd  po  ewentualnej  jego  reanimacji .
			 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2011-12-30, 21:12
				autor: Marek T
				Czy jest to jakaś motorówka, która pływała w Polsce? 
Jeżeli tak - to pod jaką nazwą?
			 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-02, 20:26
				autor: Jacek Pytkowski
				Hm, wygląda podobnie jak ta (tylko ktoś ściął trochę burty w części rufowej):
			
		
				
			 
- motorówka z Gneisenau
- KP72.jpg (99.46 KiB) Przejrzano 15052 razy
 
To był "kuter pogranicza" naszego WOP, a wcześniej... motorówka na pancerniku Gneisenau.
Charakterystyka KP-72: wyporność - 12 ton; prędkość - 20 węzłów; wymiary - 11,3 x 3 x 1,2 m.
Być może ta Twoja jest z innego niemieckiego okrętu?
... albo... 
druga motorówka z Gneisenau była ponoć wykorzystywana po wojnie przez naszą MW...
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-08, 21:36
				autor: wuwu
				Pokazana na zdjęciu jednostka pływała jako holownik pod nazwą  h/s Kaczor na śródlądowych drogach wodnych głównie na Wiśle. Najstarsze Zaświadczenie Klasyfikacyjne PRS jest  z  4.11.1959r 
Pływał w słuzbie  Okręgowego  Zarządu Wodnego  w  Toruniu  i  Bydgoszczy  zależnie  od organizacji zarządzania drogami wodnymi . W latach 1970  - 1995  był eksploatowany  przez  Przedsiębiorstwo Budownictwa  wodnego w Bydgoszczy  o  Toruń. Ostatnie  Świadectwo Zdolności  Żeglugowei  jest  do  31.07.1995r  i jest  wydane przez  Inspektorat  Żeglugi  Śródlądowej w Bydgoszczy.
Później  wykonano  inspekcję i remont  poszycia  burt i dna. Remontu  całkowitego  nie  dokończono ....
Jeszcze  o  szczegółach  technicznych. Dno  jest  ukształtowane  w V o  odchyleniu od  poziomu  22 st  tzw  "głebokie V" co charakteryzuje  szybkie  jednostki  pływające  po dużych falach.
To  wskazyje  na  jednostkę  morską. Stosunkowo  duże  zanurzenie  wynikające  z  kształtu  dna  musiało  stwarzać  kłopoty  w żegludze  po  Wiśle  w  czasie suszy.  
Druga  sprawa  to  zamocowanie  haka holowniczego.  Był  zamocowany  na  kolumnie  wystającej  nad  nadbyrcie  w  środku  długości odkrytego  pokładu  za  sterówką . Przeznaczenie  jednostki do holowania i  miejsce  zamocowania  haka  holowniczego  wymusiło  usunięcie  zabudowy  za sterówką. Powyższe  przypuszczenia  potwierdzają  tezę kol Jacka  Pytkowskiego , że  jest  to  motorówka  z  dużego okrętu. Proszę o zdjęcia  dużych  okrętów  niemieckich  z  II wojny , na  których  byłaby  widoczna  motorówka  przy  burcie  lub  na  pokładzie . Może  się  w  ten  sposób  coś  dopasuje .
Zdjęcie,  które pokazał  kol. Jacek Pytkowski  nie  pokazuje  omawianej jednostki  bo  jednostka  widoczna  na tym  zdjęciu  nie  ma  wyrażnego  uskoku  pokładu  w  rejonie  sterówki, odbojnica 
sięga  do  samego  dziobu, są trzy  iluminatory a nie  cztery  i  iluminatory  nie  sa  oddzielone  pionowymi  wzmocnieniami . Pomimo  tego  bardzo  dziękuję  za  wskazanie  kierunku poszukiwań.
A jeszcze  jedna  sprawa . Jednostka  jest  spawana. Według  dokumentów  powstała  w  1936r  w  Elblągu  ( stocznia Schichau) . Jak  wtedy  wyglądało  stosowanie  spawania ?
Pozdrawiam  czytających  moją  wypowiedź.
			 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-08, 22:24
				autor: Marek T
				Wg W. Danielewicza: 
KACZOR
TYP STATKU:łódż motorowa.
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1938; stocznia nieznana.
NOŚNOŚĆ: 11 t
WYMIARY: długość- 13.60 m, szerokość-2.40 m, wysokość burt/całkowita-1.45/2.40 m, zanurzenie-0.90 m
SILNIKI GŁÓWNE: 1 silnik spalinowy; typ: KDW; 4 cylindrowy; prod. Kemper Diesel Werke; moc: 47 KM
1 śruba; prędkość: 10 km/godz.; załoga: 2 ludzi
PRZEBIEG SŁUŻBY:
1938: FRAUENBURG - armator nieznany,Elbing.(D)
1946: wydobyty i odbudowany w Elblągu.
1947: KACZOR - Państwowy Zarząd Wodny,Elbląg.
1952: zmiana armatora: Rejon Dróg Wodnych, Tczew, port macierzysty Grudziądz
1955.V: zmiana armatora: Rejon Dróg Wodnych,Toruń.
1960: zmiana nazwy: GRUDZIĄDZ - zmiana nazwy.
1961: zmiana nazwy: KACZOR - zmiana nazwy.
1963: otrzymał nowy silnik, typu 3L-110; 4 cyl.; Skoda Praha; moc: 45 KM
1964: zmiana armatora: Okręgowy Zarząd Wodny,Toruń.
1974: zmiana armatora: Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Bydgoszcz, Baza Sprzętowo-Transportowa nr 1 w Toruniu. Port macierzysty Toruń.
1980te: Złomowany.
Jak widać na obrazku - nie był złomowany. 
Wg PRS był konstrukcji nitowanej. 
Jako pierwszy statek całkowicie spawany klasę Lloyda uzyskał w 1920 mały holownik ESAB IV, zbudowany w Szwecji. Chyba nawet zachowano go jako pomnik. 
http://www.tugboatlars.se/EsabIV.htm 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-08, 22:35
				autor: Jacek Pytkowski
				wuwu pisze:A jeszcze  jedna  sprawa . Jednostka  jest  spawana. Według  dokumentów  powstała  w  1936r  w  Elblągu  ( stocznia Schichau) . Jak  wtedy  wyglądało  stosowanie  spawania ?
Pozdrawiam  czytających  moją  wypowiedź.
Ubooty, o ile wiem, były spawane... więc chyba potrafili 
 
 
Nie wykluczałbym, że faktycznie mogła być przeznaczona dla jakiegoś dużego niemieckiego okrętu. Stocznia Schichaua mogła być podwykonawcą drobnego "osprzętu pokładowego", albo wykonała kilka takich motorówek, i tam im została do pływania po Zalewie.
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-09, 09:26
				autor: Colonel
				wuwu pisze:Pokazana na zdjęciu jednostka pływała jako holownik pod nazwą  h/s Kaczor  ...... Ostatnie Świadectwo Zdolności Żeglugowei jest do 31.07.1995r  ........ A jeszcze  jedna  sprawa . Jednostka  jest  spawana. 
Marek T pisze:1980te: Złomowany.
Jak widać na obrazku - nie był złomowany. 
Wg PRS był konstrukcji nitowanej.  
To mamy ładną sprzeczność.
A na zdjęciu widzę szwy spawane, a nie nitowane. Nie bardzo też widać miejsce na zamocowanie haka holowniczego.
Skąd więc tak autorytatywne stwierdzenie Wuwu?
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-09, 18:23
				autor: Marek T
				Colonel pisze:To mamy ładną sprzeczność.
A na zdjęciu widzę szwy spawane, a nie nitowane. Nie bardzo też widać miejsce na zamocowanie haka holowniczego.
Skąd więc tak autorytatywne stwierdzenie Wuwu?
Znów w ramach gimnastyki umysłowej - mógł być nitowany, a potem, w ramach remontu (np. w 1963 r.), dostał nowe poszycie, już spawane.
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-09, 20:32
				autor: Colonel
				Marek T pisze:Znów w ramach gimnastyki umysłowej - mógł być nitowany, a potem, w ramach remontu (np. w 1963 r.), dostał nowe poszycie, już spawane.
Nie wyobrażam sobie takiej operacji. Konstrukcje nitowane jednak rózniły się trochę od spawanych.
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-09, 21:49
				autor: wuwu
				1. Nazwa
Zaświadczenie Klasyfikacyjne PRS z dn 4.11.1959r  jest dla h/s  Kaczor i  w  nim jest : "STOCZNIA,ROK BUDOWY:  Schichau - Elbląg - 1938 " . W późniejszych  dokumentach jest  1936r .
W Metryce Kół Ratunkowych PRS z dn 28.03.1962r jest też nazwa  h/s Kaczor. Być  może w  tym okresie  zmieniono  dwukrotnie  nazwę, ale nie  mam  dokumentów potwierdzających 
takie  zmiany.
2. Konstrukcja , spawanie 
Jest  jeden dokument  PRS Sprawozdanie  z Przeglądu  Dla Odnowieia  Klasy Statku Śródlądowego  z 20.10.1964r , który  jest  napisany  na  formularzu  dla kadłuba  nitowanego  i  nie  zawiera żadnych  uwag  do  nitów  ("Skorodowane.., Nity wymienoino...,  doszczelniono ..  ). Z tą  samą  datą  wystawiono  drugi  taki  dokument  na formularzu  bez  uwag o  nitach.
Konstrukcja  wręg  wskazuje  na to , że kadłub  był  od  początku  spawany. Kątowniki  i  teowniki  wręg  są  ramieniem  skierowane  do poszycia ( a  nie  częścią  płaską do poszycia do nitowania)
dla wykonania  "spoin stoczniowych" bez  przestrzeni zamkniętych silnie  korodujących. Gdyby  wręgi  były  wykonane  do  nitowania  i później  były spawane  to  korozja  zjadłaby  konstrukcję  i  już by  jednostki  nie było.
3.Hak  holowniczy.
Musiał  być  gdyż  w  każdym  dokumencie  jest  to  holownik i  w przeglądach  sąstwierdzenia  o  sprawności  urządzenia  holowniczego. Ponadto  kolumna  z  hakiem  istnieje  i  aktualnie  jest  zdemontowana . Jest  ciężka  i  trudno  jest  ją ustawić. Gdyby koledzy  sobie  tego  życzyli  to  mogę  zrobić  zdjęcie  z  hakiem.
4. Najbardziej  interesuje  mnie  dlaczego  powstała  ta jednostka  i  do  czego  pierwotnie  służyła  lub miała służyć oraz jak wtedy  wyglądała.
Pozdrowienia  dla  czytających i  biorących  udział  w  dyskusji.
			 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-10, 17:37
				autor: Colonel
				Marek T pisze:Wg W. Danielewicza: 
........
I ok. Danielewicz nie jest nieomylny...
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-10, 19:05
				autor: Marek T
				Colonel pisze:Marek T pisze:Wg W. Danielewicza: 
........
I ok. Danielewicz nie jest nieomylny...
 
Informacja, którą zamieściłem z powołaniem na niego pochodzi sprzed dobrych kilku lat. Rozmawiałem z nim telefonicznie i można się spodziewać, że zamieści on niedługo bardziej aktualną wersję. 
Ale jedno jest pewne - potwierdza, że to faktycznie jest KACZOR.
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-10, 20:26
				autor: wuwu
				Mnie najbardziej interesują :
1. Pierwotny wygląd po wodowaniu ( ze  względu  na  możliwą odbudowę )
2. Budowa : przeznaczenie, rok i miejsce budowy, wodowanie, pierwsza nazwa. 
3. Dzieje : służba  w  czasie  II  wojny  i  po  do  1959r.
			 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-10, 20:34
				autor: Jacek Pytkowski
				Znalazłem zdjęcie krążownika 
Admiral Hipper (przynajmniej tak jest podpisane). Widać na nim okrętową motorówkę, ale jest ona bardziej podobna do tej "KP-72" z 
Gneisenau  
 
			
		
				
			 
- admiral-hipper-landing-troops.jpg (119.76 KiB) Przejrzano 14910 razy
 
Nie wiem, czy na wszystkich wielkich okrętach Kriegsmarine były motorówki tylko tego jednego modelu? Chyba powinno się pytać raczej na forum modelarzy, bo to oni lubują się w takich szczegółach i zwykle mają bogatą dokumentację zdjęciową.
Ale jeśli ta Twoja motorówka została po wojnie znaleziona w Elblągu (lub gdzieś na Zalewem), to raczej ona na żadnym pancerniku nie służyła (za płytko, żeby tam wchodziły). Nazwa FRAUENBURG, czyli Frombork jeszcze mocniej sugeruje, że pływała tylko po Zalewie. To zresztą nawet nie musiała być nazwa tej motorówki, tylko nazwa jej portu macierzystego namalowana na rufie.
Możemy trochę pospekulować, jak wyglądała. Zależało to od tego, komu i do czego służyła. 
Jeśli właścicielem był jakiś przemysłowiec czy bankier, to pewnie była pomalowana na biało, mahoniowa listwa odbojnicy i mahoniowe nakładki na krawędzie burt. 
 
 
Nad kokpitem rozpinany mógł być na wyjmowanym stelażu (stalowe rurki osadzane w tulejkach?) brezentowy tent chroniący latem od upalnego słońca, a w dni słotne od wiatru i deszczu. Do tego panowie w białych butach, białych spodniach, sportowych granatowych marynarkach lub swetrach oraz "kapitańskich" czapkach. Panie w sukienkach i kapelusikach - wiesz, ten klimat lat 30-tych. 
 
 
			
		
				
			 
- NoBodyIsPerfect.JPG (14.76 KiB) Przejrzano 14910 razy
 
Ale jeśli załoga wyglądała tak
			
		
				
			 
- Urlaub.JPG (34.27 KiB) Przejrzano 14910 razy
 
to łódka pewnie była szara. 

 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-11, 14:16
				autor: Jacek Pytkowski
				A popatrz tutaj 
http://www.shipmodels.info/mws_forum/vi ... 9&start=20 Modelarstwo Okrętowe Nr 17
In ship equipments section we publish 3D graphics and plan german motor boat (from all Kriegsmarine ships)

sądząc po przedniej szybie, to jest ten typ łodzi motorowej, co na ostatnim zdjęciu powyżej.
 
			
					
				Re: historia statków,okretów,jachtów, które jeszcze istnieją
				: 2012-01-16, 13:29
				autor: W.Danielewicz
				Witam wszystkich po długiej przerwie !. Mam jakieś problemy techniczne i nie mogę wysłać postu. Tu miał być tekst, który pisałem 4 razy i mnie wyrzucało gdy chciałem go wysłać. Właśnie próbuje go wysłać poraz 5 ty.