Kutry patrolowe proj. 918 i 918M
: 2011-10-17, 19:53
W ostatnich „Okrętach wojennych” ukazała się druga część artykułu Ireneusza Bienieckiego o jednostkach pływających MBOP. Dużą część poświęcił Autor kutrom proj. 918 i 918M. Czytamy m. in.:
„Do PdOP w Świnoujściu przydzielono pięć kutrów pościgowych pierwszego wariantu natomiast do KdOP w Gdańsku-Westerplatte” przydzielono kolejno cztery zmodernizowane jednostki.” „Ponieważ jednostek tego typu nie posiadał BdOP w Kołobrzegu zapadła decyzja o wydłużeniu serii tych okrętów o kolejne jednostki KP 170 do KP 176”.
Nie bardzo zgadza się to z tym co zapamiętałem, oglądając jako hobbysta naszą flotę zza płotu. Sięgnąłem więc do notatek, które zrobiłem jeszcze w latach 70-tych. Pierwsze cztery kutry typu 918 o numerach 701-704 zobaczyłem w czasie parady morskiej w Gdyni w 1975 r. Dwa miesiące później 3 z nich w tym 161 i 163 bazowały w Kołobrzegu (co najmniej przez 2 tygodnie, więc raczej na stałe). Rok później w 8.1976 r. na Westerplatte stacjonował kuter 723 proj. 918, a latem 1977 r. już trzy: 721, 723, 724. Pierwsze kutry proj. 918M widziałem w Gdańsku dopiero latem 1978 r. Natomiast KP 162 (proj. 918) stacjonował w Kołobrzegu jeszcze 1982 r., kiedy pojawił się nowy kuter KP 170, pierwszy z armatą 23 mm.
I po tym wstępie pytanie do kolegów lepiej obeznanych z tematem. Czy podział kutrów wspomniany w artykule był planem docelowym (zrealizowanym w latach 80-tych), czy też nie było takiego planu, bo z kutrami postąpiono tak jak poprzednio z okrętami proj. 912, czyli rozdzielono je po dywizjonach ?. I który kuter, gdzie trafił ?
Andrzej Pawlak
„Do PdOP w Świnoujściu przydzielono pięć kutrów pościgowych pierwszego wariantu natomiast do KdOP w Gdańsku-Westerplatte” przydzielono kolejno cztery zmodernizowane jednostki.” „Ponieważ jednostek tego typu nie posiadał BdOP w Kołobrzegu zapadła decyzja o wydłużeniu serii tych okrętów o kolejne jednostki KP 170 do KP 176”.
Nie bardzo zgadza się to z tym co zapamiętałem, oglądając jako hobbysta naszą flotę zza płotu. Sięgnąłem więc do notatek, które zrobiłem jeszcze w latach 70-tych. Pierwsze cztery kutry typu 918 o numerach 701-704 zobaczyłem w czasie parady morskiej w Gdyni w 1975 r. Dwa miesiące później 3 z nich w tym 161 i 163 bazowały w Kołobrzegu (co najmniej przez 2 tygodnie, więc raczej na stałe). Rok później w 8.1976 r. na Westerplatte stacjonował kuter 723 proj. 918, a latem 1977 r. już trzy: 721, 723, 724. Pierwsze kutry proj. 918M widziałem w Gdańsku dopiero latem 1978 r. Natomiast KP 162 (proj. 918) stacjonował w Kołobrzegu jeszcze 1982 r., kiedy pojawił się nowy kuter KP 170, pierwszy z armatą 23 mm.
I po tym wstępie pytanie do kolegów lepiej obeznanych z tematem. Czy podział kutrów wspomniany w artykule był planem docelowym (zrealizowanym w latach 80-tych), czy też nie było takiego planu, bo z kutrami postąpiono tak jak poprzednio z okrętami proj. 912, czyli rozdzielono je po dywizjonach ?. I który kuter, gdzie trafił ?
Andrzej Pawlak