Strona 1 z 1

Co i kiedy "Odra" zamówiła w Portugalii?

: 2011-11-08, 23:01
autor: Chemik
Przeglądając artykuł "Polska Flota Dalekomorska. Dzieje pewnego upadku" pióra Jarosława Binasia (opublikowany w MSiO nr 4 z 2007 roku) natknąłem się na taki interesujący fragment:
Dyrekcja "Odry" w porę pomyślała o restrukturyzacji floty. Zamówiono w Portugalii pięć dużych trawlerów przetwórni i osiem mniejszych, wielozadaniowych. Miały być wyposażone m.in. w silniki Cegielskiego, przystosowane do pracy na najcięższym (a więc i najtańszym) paliwie oraz zachodnioniemiecką hydraulikę. Na pierwszy z nich już w Świnoujściu szykowano załogę szkieletową, ale nastał ostatni premier rządu PZPR, Mieczysław Rakowski, i zadecydował, że polscy armatorzy mają zamawiać statki w polskich stoczniach. Byłoby to może słuszne, gdyby miało obowiązywać kilkadziesiąt, a nie kilka lat. Armator zerwał kontrakt z Portugalczykami, ulokował zamówienia w Stoczni Gdyńskiej im. Komuny Paryskiej...
Tyle pan kapitan Binaś. A mnie ciekawi co to miały być za jednostki (parametry), czy rozpoczęto ich budowę, a jeżeli tak, to czy je ukończono i dla kogo?? Kiedy podpisano kontrakt? Kiedy go zerwano? Takich pytań ciśnie się na usta więcej...
Będę wdzięczny za wyjaśnienie mi tej arcyciekawej sprawy :)

Re: Co i kiedy "Odra" zamówiła w Portugalii?

: 2011-11-09, 11:35
autor: Adam
Teksty Pana Binasia są mało wiarygodnym źródłem informacji, gdyż autor miesza fakty, łączy odrębne wydarzenia w jedno i powiela wszelkie "miejskie legendy". Podobnie jest i w tym przypadku.

Poszperałem we własnych materiałach i zasięgnąłem informacji w bardzo wiarygodnym źródle i wynika z tego, że w Portugalii nie zamówiono ani jednego trawlera. Owszem, w latach 80. był pomysł budowy w tym kraju uniwersalnych jednostek przeznaczonych nie tylko do połowów trałowych, ale także jiggowych (kalmary), a nawet okrężnicowych. Odbyło się kilka spotkań z Portugalczykami, wymieniono się pomysłami i jakimiś ogólnymi planami i ... tyle. Rozbiło się o płatność - u nas był kryzys, więc planowano zapłatę za statki polskim węglem (tak jak za masowce PŻM budowane w W. Brytanii, a wcześniej np. za Batorego), jednak nie dogadano się w sprawie płatności i finansowania. Interesowano się też budowanymi w Hiszpanii dla ZSRR wielkimi trawlerami "Sozidanie" (takie jak obecne trawlery Atlantexu - Alina i Sirius).
W tym samym czasie rozpoczęto zamawianie trawlerów w polskich stoczniach - "większe" trawlery rufowe B673 w Gdyni (późniejsze: Foka, Homar i Langusta) i "mniejsze", bardziej uniwersalne (podobne w założeniach do projektowanych jednostek "portugalskich") B675, także w Gdyni (zbudowano dwie jednostki - pierwsza Dorada, ale żadnej Odra nie odebrała). Ta "załoga szkieletowa" o której mowa to zapewne była szykowana na Doradę, a nie na trawlery "portugalskie".

Re: Co i kiedy "Odra" zamówiła w Portugalii?

: 2011-11-11, 20:39
autor: Chemik
Dziękuję