Strona 1 z 4
"Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 12:09
autor: Chemik
Szanowni Panowie... mam takie pytanie aby rozwiać swoje kolejne wątpliwości. Za wszelkie wyjaśnienia z góry bardzo dziękuję.
Czy lugrotrawlery serii B-11 (przejęta nie mal w całości przez "Dalmor") były od razu po zbudowaniu rejestrowane w Świnoujściu (dziwna jest sekwencja znaków świnoujskich dla tych statków, niezgodna z datami ukończenia)? Czy też najpierw w Gdyni? Może jakieś inne pośrednie opcje? Mi się wydaje iz pierwszym "Dalmor-em", który otrzymał znak świnoujski była "Deltra I" (Świ 101) zmiana znaku 22.VII.1951, a pierwszy "ptaszek" wszedł do służby 1.V.1951 (był to"Kulik").
Jeżeli ta powyższa opcja jest prawdziwa to jaki znak jako pierwszy otrzymał MIR-owski "Birkut", który przez rok pływał u "Dalmor-u", a podaje się dla niego tylko znak gdyński?
Czy zainteresowanie flotą rybacką jest w zaniku? Bo dziwi, mnie skromny udział w dyskusjach....

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 13:07
autor: Colonel
Nie wiem jaka jest tego wartość ale:
http://oceania.pbworks.com/w/page/8467851/pl9
Wydaje mi się, że "Birkut" numer GDY 201 nosił od początku ale to z naciskiem na "wydaje".
W necie można znaleźć "Dziennik Baltycki" z kwietnia 1954, gdzie stocznia zobowiązuje sie w czynie pierwszomajowym wyremntowwac dalmorowski lugrotrawler "Birkut", tymczasem Andrzej Ropelewski pisze (pdf jest też gdzies w necie) o przejęciu go dla MIR w marcu 1953 i pierwszym rejsie badawczym w siepniu 1953.
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 14:29
autor: Adam
Chemik pisze:
Czy zainteresowanie flotą rybacką jest w zaniku? Bo dziwi, mnie skromny udział w dyskusjach....

Myślę, że wynika to stąd, że źródeł jest mało, a większością i tak dysponujesz i masz to dobrze opracowane. Stałeś się fachowcem w wąskiej dziedzinie i inni raczej chcieliby Cię "czytać" nie mając specjalnie niczego mądrego do dodania

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 15:07
autor: pothkan
Adam pisze:Myślę, że wynika to stąd, że źródeł jest mało, a większością i tak dysponujesz i masz to dobrze opracowane. Stałeś się fachowcem w wąskiej dziedzinie i inni raczej chcieliby Cię "czytać" nie mając specjalnie niczego mądrego do dodania

Nic dodać, nic ująć
Swoją drogą, znam twój ból (i zapewne nie ja jeden tutaj).
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 17:12
autor: Chemik
To listy Wojciecha Zientary, które ktoś wrzucił na swoja stronę bez żadnych uaktualnień... mam zapisaną wersję sprzed dwóch lat (bodajże) firmowaną przez naszego Admirala Cochrane...
Colonel pisze:Wydaje mi się, że "Birkut" numer GDY 201 nosił od początku ale to z naciskiem na "wydaje".
Też o tym myślałem, wspomniałem o tym w poście, ze "ptaszki"mogły być najpierw zarejestrowane w Gdyni, ale wowczas jest pytanie jakie były to znaki... pierwsze z nich odebrano przed uruchomieniem bazy w Świnoujściu... czyli przed zarejestrowaniem tam "Deltry I"...
Colonel pisze:W necie można znaleźć "Dziennik Baltycki" z kwietnia 1954, gdzie stocznia zobowiązuje sie w czynie pierwszomajowym wyremontowac dalmorowski lugrotrawler "Birkut", tymczasem Andrzej Ropelewski pisze (pdf jest też gdzies w necie) o przejęciu go dla MIR w marcu 1953 i pierwszym rejsie badawczym w siepniu 1953.
o jakiej książce Ropelewskiego piszesz?
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 17:14
autor: Chemik
Adam pisze:Chemik pisze:
Czy zainteresowanie flotą rybacką jest w zaniku? Bo dziwi, mnie skromny udział w dyskusjach....

Myślę, że wynika to stąd, że źródeł jest mało, a większością i tak dysponujesz i masz to dobrze opracowane. Stałeś się fachowcem w wąskiej dziedzinie i inni raczej chcieliby Cię "czytać" nie mając specjalnie niczego mądrego do dodania

pothkan pisze:Adam pisze:Myślę, że wynika to stąd, że źródeł jest mało, a większością i tak dysponujesz i masz to dobrze opracowane. Stałeś się fachowcem w wąskiej dziedzinie i inni raczej chcieliby Cię "czytać" nie mając specjalnie niczego mądrego do dodania

Nic dodać, nic ująć
Swoją drogą, znam twój ból (i zapewne nie ja jeden tutaj).
Dzięki za współczucie

... ale odzywali się w tematach rybackich lepsi ode mnie, a teraz cisza...

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 19:00
autor: Marek T
Nic nie piszę, bo - jak napisał Adam - nie mam nic mądrego do dodania.
Może tylko tyle, że w mojej opinii rejestracja BIRKUTA w Gdyni nie była związana z rejestracją innych lugrotrawlerów w Gdyni, ale z faktem że był przeznaczony dla MIR-u.
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 20:47
autor: pothkan
Chemik pisze:Dzięki za współczucie

... ale odzywali się w tematach rybackich lepsi ode mnie, a teraz cisza...

A może to ty tak zmądrzałeś w międzyczasie?

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-16, 23:04
autor: Chemik
Marek T pisze:Nic nie piszę, bo - jak napisał Adam - nie mam nic mądrego do dodania.
Dzięki za odzew Marku, bo od pewnego czasu czuję się jak "persona non grata" na FOW-ie, bo co poruszę temat to cisza...
Marek T pisze:Może tylko tyle, że w mojej opinii rejestracja BIRKUTA w Gdyni nie była związana z rejestracją innych lugrotrawlerów w Gdyni, ale z faktem że był przeznaczony dla MIR-u.
Trochę długo to przekazanie (w końcu jednostki przeznaczonej) trwało bo ukończono go 30.XII.52 a do MIR-u trafił dopiero w III.1953

nie żebym marudził, tylko dziwię się, po co odbierał go "Dalmor"

dla sprawdzenia mechanizmów?
pothkan pisze:Chemik pisze:Dzięki za współczucie

... ale odzywali się w tematach rybackich lepsi ode mnie, a teraz cisza...

A może to ty tak zmądrzałeś w międzyczasie?

słodzisz Pothkanie

nie jestem aż tak mądry...

Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-17, 09:38
autor: Colonel
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-17, 10:24
autor: Adam
Chemik pisze:Marek T pisze:Może tylko tyle, że w mojej opinii rejestracja BIRKUTA w Gdyni nie była związana z rejestracją innych lugrotrawlerów w Gdyni, ale z faktem że był przeznaczony dla MIR-u.
Trochę długo to przekazanie (w końcu jednostki przeznaczonej) trwało bo ukończono go 30.XII.52 a do MIR-u trafił dopiero w III.1953

nie żebym marudził, tylko dziwię się, po co odbierał go "Dalmor"

dla sprawdzenia mechanizmów?
Góra trzy miesiące - wcale nie tak dużo czasu jak na ówczesne standardy obiegu dokumentów i niemoc decyzyjną. Poza tym przekazanie statku 30 grudnia na kilometr "pachnie" jedynie formalnym podpisaniem papierów, żeby zmieścić się w planie rocznym. Prace mogły jeszcze trwać nawet i do marca (zima). Jedynie "formalne" przekazanie do Dalmoru było pewnie łatwiejsze niż do MIRu, a być może Dalmor też na koniec roku musiał wykazać się jakimś planem, maskując opóźnienia przy innych statkach. Dokumenty podpisano tak by wszyscy byli zadowoleni, a w rzeczywistości było trochę inaczej, ale jak do tego dojść po ponad pół wieku?
Nie wykluczone, że Birkut w ogóle powstawał dla Dalmoru, a decyzja przekazania go do MIRu zapała już po jego przekazaniu, w 1953? Co w sumie wynika z zapisów w pracy Ropelewskiego.
Cytat z pracy Ropelewskiego:
Ważnym dla MIR wydarzeniem było przydzielenie mu w marcu 1953 roku nowego statku
do prac badawczych. Był to lugrotrawaler typu B-l 1, zbudowany w 1952 roku w Stoczni
Północnej w Gdańsku (długość 32,6 m, silnik o mocy 300 K M , 159 BRT). Nadano mu nazwę
„Birkut". MIR przejął go od przedsiębiorstwa „Dalmor".
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-17, 18:57
autor: Chemik
Colonel, dzięki za link, już przyswajam...
A co do "ptaszków"... tak sobie siedzę i myślę... i mnie to wyglądana taki układ wydarzeń (oczywiście jest to jak na razie tylko gdybanie, bo brak potwierdzenia na piśmie)
Ptaszki były najpierw rejestrowane w Gdyni (co potwierdzał by po części gdyński znak "Birkuta"), nie wydaje mi się, aby pierwsze z nich były od razu rejestrowane w Świnoujściu... "Kulik" ukończenie 1.V.1951 - świnoujski znak Świ 105, jeżeli od razu rejestrowano by je w Świnoujściu to otrzymałby zapewne numer 101 lub 100. Ówczesna władza dbała o propagandowe gesty. Pierwszy trawler z UNRRY (notabene "dalmorowski") otrzymał znak z wyprzedzeniem --> Gdy 100, był to "Kastor". Pierwszy supertrawler (jak je wówczas nazywano) typu B-10 --> Gdy 101, to "Radunia". Pierwszy trawler uprzemysłowiony --> Gdy 300, to oczywiście "Dalmor"... również w przypadku Świnoujścia postanowiono wykorzystać propagandę i gdy otwierano bazę rybacką to pierwszy statek "Dalmoru" przerejestrowany do Świnoujścia otrzymał znak Świ 101 (była to przedwojenna "Deltra I"), kolejne trzy znaki otrzymały przedwojenne lugry z byłego Delfina (jest o nich troszkę tutaj:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 64#p124164) i dopiero po nich pojawia się "Kulik"... A bazę otwierano 22.VII.1951 roku... prawie trzy miesiące po ukończeniu prototypu serii B-11. W ogóle świnoujska numeracja "ptaszków" jest dziwna ...
Reasumując mi się wydaje że one miały początkowo znaki gdyńskie...
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-17, 23:42
autor: Marek T
Adam pisze:Nie wykluczone, że Birkut w ogóle powstawał dla Dalmoru, a decyzja przekazania go do MIRu zapała już po jego przekazaniu, w 1953? Co w sumie wynika z zapisów w pracy Ropelewskiego.
Fakt, nie sprawdziłem tego.
Mea culpa.
Tak sobie pomyślałem, że gdyby się komuś chciało przejrzeć gazety z tamtych lat, to może na którymś zdjęciu znalazłby się lugrotrawler z gdyńskim numerem?
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-18, 07:11
autor: Chemik
Marku, a CMM nie ma "teczek" tych statków przekazanych z PRS-u? Bo rejestr przekazywał wam co nieco np. dostaliście "teczki" superkutrów "Hilary" i "Ksawery" potrącanego tu na forum typu MFV-75... może mógłbyś zerknąć do archiwum?
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-18, 11:01
autor: AvM
B-11/1 #94
B-11/2 #95
B-11/3 #96
B-11/4 #97
B-11/5 #98
B-11/6 #169
B-11/7 #170
B-11/8 #171
B-11/9 #172
B-11/10 #173
B-11/11 #192
B-11/12 #193
B-11/13 #
B-11/14 #
B-11/15 #
B-11/16 #236
B-11/17 #237
B-11/18 #238
B-11/19 #239
Re: "Dalmor", Świnoujście i "ptaszki"
: 2011-11-18, 11:29
autor: Chemik
Andrzeju to są numery stoczniowe