Kutry typu JO-2 (KG-152)

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Kutry typu JO-2 (KG-152)

Kutry były oryginalną polską konstrukcją mającą zastąpić typ MIR 20a, oznaczenie projektu (JO-2) pochodziło bodajże od inicjałów projektanta. Były budowane w Stoczni Rybackiej w Gdyni w latach 1947 – 1950 jako typ stoczniowy KG-152. Zbudowano 13 sztuk, wszystkie trafiły do przedsiębiorstw państwowych, oprócz dwóch budowanych na zamówienie prywatne Bałtyckiej Spólki Rybnej (choć i te trafiły, po ucieczce do Szwecji do, „Arki”). Nie cieszyły się uznaniem rybaków i nie kontynuowano ich dalszej budowy.
Projektowana długość kutra - 15,25 m (13,72 m na linii wodnej), szerokość - 5,1 m (4,65 m na linii wodnej), wysokość burty - 2,28 m, ożaglowanie - 56 m2.
Wybudowane kutry miały czasami nieco inne wymiary, np. Nr 87/402: 15,25(13,72)x4,95(4,65)x[2,40]x1,52 m. Przy podanym zanurzeniu wyporność objętościowa tego kutra wynosiła ok. 35 m3. Pojemność ładowni to 22 m3.

56/402 Gdy 131 ARKA 24 (zatonął rozbity o falochron w porcie Władysławowo 10 III 1956 r.)
57/402 Gdy 148 ARKA 22 (przek. MCH 3 VI 1948 r., ekspl. od 12 VII 1948 r.) → Dar 49 („Barka” → „Kuter”) → Dar 12 („Kuter”) →
58/402 Gdy 139 ARKA 19 (przek. MCH 28 VII 1948 r.) → Dar 45 („Barka” → „Kuter”) → Dar 10 („Kuter”) → LITORAL (SUM) →
59/402 Gdy 144 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 30 („Arka”) →
60/402 Gdy 143 (Bałtycka Spólka Rybna) → ARKA 29 („Arka”) →
63/402 Gdy 161 ARKA 11a (ekspl. od 5 X 1948 r.) →
64/402 Gdy 95 ARKA 27 (ekspl. od 14 IX 1948 r.) → Dar 9 („Barka” → „Kuter”) →
65/402 Gdy 158 ARKA 28 (ekspl. od 27 X 1948 r.) → Dar 8 („Barka” → „Kuter”) → ANTEDON (SUM)
77/402 Koł 36 ARKA 92 → Wła 65 ARKA 92 →
78/402 Koł 37 ( „Barka”) →
79/402 Koł 38 ARKA 93 → Wła 66 ARKA 93 →
86/402 Dar 38 ARKA 48 (ekspl. od 30 III 1950 r.) → Dar 38 („Barka” → „Kuter”) → Dar 7 ("Kuter") →
87/402 Dar 44 ARKA 55 (ekspl. od 31 III 1950 r.) → Dar 44 („Barka” → „Kuter”) → Dar 6 ("Kuter") → BENTOS (SUM)

Ostatni kuter ukończono jako typ stoczniowy KG-152A.
W rocznikach PRS pod numerem 58/402 wymieniana jest jednostka z oznaką Koł 26 i nazwą ARKA 26. Takie oznaczenia miał jednak kuter projektu MIR 20a (51/402). W tych rocznikach nie ma zaś kutra z oznaką rybacką Gdy 131, który wymieniany jest w szeregu dokumentów.

JB
Ostatnio zmieniony 2012-11-15, 11:03 przez JB, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

Typ JO-2 (KG-152)
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą"
KG-152(1).jpg (106.21 KiB) Przejrzano 11455 razy
1) Arka 24 Gdy-131 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 56/402, uk. 1948) (Arka) --> III?.1956 Gdy-131 (Szkuner) --> †10.III.1956 rozbił się o zachodni falochron portu Władysławowo.

2) Arka 22 Gdy-148 --> przed 1951 Dar-49 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 57/402, uk. 1948) (Arka) --> 1951 Dar-49 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-12 (Kuter) --> przed 1957 Łeb-16 (10-lecie) --> w latach 1965-1967 poza eksploatacją, skreślony z rejestru PRS --> 1968 Wła-50 (Brunon Trendel --> przed IV.1976 Mieczysław Trendol) --> 24.IV.1976 wszedł na płyciznę w pobliżu Władysławowa, 7.V.1976 ściągnięty, nie remontowany, prawdopodobnie rozebrany na opał (skreślony z rejestru PRS w 1979 roku?).

3) Arka 19 Gdy-139 --> przed 1951 Dar-45 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 58/402, uk. 1948) (Arka) --> 1951 Dar-45 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-10 (Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzny Litoral (SUM) --> 1961 kuter rybacki Gdy-64 (Wincenty Chyła) --> w latach 1962-1966 poza eksploatacją, skreślony z rejestru PRS --> 1966 Łeb-3 (Zbigniew Ratajczak) --> skreślony z rejestru PRS w 1969 roku.

4) Gdy-144 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 59/402, uk. 1947) (Bałtycka Spółka Rybna) --> pod koniec lat 40-tych uciekł do Szwecji, internowany i rewindykowany --> kon. lat 40-tych Arka 30 Gdy-144 --> przed 1955 Wła-127 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-127 (Szkuner) --> 1960 Wła-7 (Paweł Budzisz --> po 1966 Henryk Białkowski) --> istniał w 1979 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1985.

5) Gdy-143 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 60/402, uk. 1947) (Bałtycka Spółka Rybna) --> pod koniec lat 40-tych uciekł do Szwecji, internowany i rewindykowany --> kon. lat 40-tych Arka 29 Gdy-143 --> przed 1955 Wła-126 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-126 (Szkuner --> 1960? prywatny) --> 24.IV.1976 wszedł na płyciznę w pobliżu Władysławowa, nie ściągnięty
UWAGA: możliwe, iż pod koniec służby powrócił do ”Szkunera”.

6) Arka 11a Gdy-161 --> przed 1955 Wła-129 (PRS 41035 --> ok.1970 PRS 410035) (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 63/402, uk. 1948; sil. PZM Puck A-4, nr silnika 47/57, 100 KM w 1967) (Arka) --> 1.I.1955 Wła-129 (Szkuner) --> 1960? Gdy-66 (Jan Kass i Bracia - w 1967 --> Stanisław Rychcik - w 1984) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1990.

7) Arka 27 Gdy-95 --> przed 1951 Dar-52 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 64/402, uk. 1948) (Arka) --> 1951 Dar-52 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-9 (Kuter) --> 1961 Ust-17 (Marian Zdanowski) --> skreślony z rejestru PRS w 1962 roku.

8 ) Arka 28 Gdy-158 --> przed 1951 Dar-?? (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 65/402, uk. 1948) (Arka) --> 1951 Dar-?? (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-8 (Kuter) --> 1956? kuter hydrograficzny Atendon (SUM) --> skreślony z rejestru PRS w 1959 roku.

9) Koł-36 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 77/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950) (Barka) --> 1951 Arka 92 Wła-65 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-65 (Szkuner) --> kon. 1961? Koł-94 (Kazimierz Markowicz --> Stefan Milinkiewicz, Feliks Zachciał i Wspólnicy) --> w 1978 roku sprzedany z przeznaczeniem na jacht, otrzymał nowy numer PRS 630373.

10) Koł-37 (PRS 41329 --> ok.1970 PRS 410329) (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 78/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950; sil. PZM Puck A-4, 100 KM w 1984) (Barka) --> kon.1961? Koł-92 (Józef Drozdowski --> przed 1985 Jan Szwonder) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestrów PRS przed 1990 rokiem.
UWAGA: Rejestr PRS-u za rok 1985 podaje, iż był to typ KG-152A.

11) Koł-38 (PRS 41200 --> ok.1970 PRS 410200) (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 79/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950; sil. Kromhout 2H4, 100 KM w 1984) (Barka) --> 1951 Arka 93 Wła-66 (Arka) --> 1.I.1955 Wła-66 (Szkuner) --> 1962 Hel-24 (Jan Duszyński) --> 1969 Wła-14 (Jan Duszyński --> po 1979 Henryk Duszyński - w 1984) --> skreślony z rejestrów PRS w 1987 roku.

12) Arka 48 Dar-38 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 86/402, uk. 1949) (Arka) --> 1951 Dar-38 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-7 (Kuter) --> 1957? Dar-51 (Kuter) --> 1961 Ust-14 (Bolesław Czerski) --> 1966 Wła-33 (Bolesław Czerski) --> istniał w 1973 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1979.

13) Arka 55 Dar-44 (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152A, nr budowy 87/402, uk. 1949) (Arka) --> 1951 Dar-44 (Barka --> 1.I.1952 Kuter) --> III.-X.1952 Dar-6 (Kuter) --> 1956 kuter hydrograficzny Bentos (SUM) --> 1965 kuter rybacki WsG-1 (Jan Wenda) --> istniał w 1973 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1980.
Ostatnio zmieniony 2012-11-28, 15:09 przez Chemik, łącznie zmieniany 11 razy.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Sugeruję zmiany w powyższym poście (w pozycjach 56/402 i 58/402), zgodnie z informacjami z wątku o kutrach MIR 20a.

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

Zmiany w wykazie kutrów zostały naniesione
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Przeglądając jeszcze raz skany dokumentów dojrzałem, że przy informacji o remoncie Gdy 139 ARKA 19 (Nr 348 na zlecenie Z0385; 22 IX - 5 X 1948 r.), w Stoczni Rybackiej w Gdyni, dopisane jest bud. 58. To potwierdza ostatnią hipotezę dotyczącą budowy 58/402 i w pozycji 3 można usunąć uwagę (to z kolei pozwala skasować uwagę przy pozycji 1).
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

Udało mi się odnaleźć dalsze losy tego kutra:
Chemik pisze:6) Arka 11a Gdy-161 --> przed 1955 Wła-129 (PRS 41235 --> [/b] PRS 410235) (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 63/402, uk. 1948; sil. PZM Puck A-4, nr silnika 47/57, 100 KM w 1967) (Arka) --> 1.I.1955 Wła-129 (Szkuner) --> 1960? Gdy-66 (Jan Kass i Bracia - w 1967) --> istniał w 1966 roku, dalsze losy?
UWAGA: Rejestr PRS-u za rok 1967 podaje inny numer budowy: 64/402.
6) Arka 11a Gdy-161 --> przed 1955 Wła-129 (PRS 41235 --> [/b] PRS 410235) (St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 63/402, uk. 1948; sil. PZM Puck A-4, nr silnika 47/57, 100 KM w 1967) (Arka) --> 1.I.1955 Wła-129 (Szkuner) --> 1960? Gdy-66 (Jan Kass i Bracia - w 1967 --> Stanisław Rychcik - w 1984) --> istniał w 1984 roku, skreślony z rejestru PRS przed rokiem 1990.
UWAGA: Rejestr PRS-u za rok 1967 podaje inny numer budowy: 64/402. Rejestr PRS-u z 1985 roku podaje inny numer PRS: 410035 - czyżby literówka?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Gdy 131 zatonął już jako jednostka PPiUR "Szkuner" z Władysławowa. Prawidłowa sekwencja nazw to:
ARKA 24 - Gdy 131 (PPK "Arka" --> PPiUR "Arka") --> Gdy 131 (PPiUR "Szkuner").

JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

JB pisze:Gdy 131 zatonął już jako jednostka PPiUR "Szkuner" z Władysławowa. Prawidłowa sekwencja nazw to:
ARKA 24 - Gdy 131 (PPK "Arka" --> PPiUR "Arka") --> Gdy 131 (PPiUR "Szkuner").
Nie przerejestrowano go do Władka?
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Chemik pisze:
JB pisze:Gdy 131 zatonął już jako jednostka PPiUR "Szkuner" z Władysławowa. Prawidłowa sekwencja nazw to:
ARKA 24 - Gdy 131 (PPK "Arka" --> PPiUR "Arka") --> Gdy 131 (PPiUR "Szkuner").
Nie przerejestrowano go do Władka?
Prawdopodobnie nie zdążono.
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Firma "Arka" zajmowała się połowami morskimi przybierając różne formy własnościowe. Od 25 czerwca 1946 r. było to "Arka" - Towarzystwo dla Połowów Morskich i Handlu Zagranicznego, Spólka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gdyni, potem była to spólka państwowa pod ta sama nazwą (od 1 stycznia 1948 r. do 30 listopada 1948 r.), nastepnie przedsiębiorstwo państwowe wyodrębnione "Arka" -Przedsiębiostwo Połowów Kutrowych (od 1 grudnia 1948 r. do 31 grudnia 1950 r.), a na koniec przedsiębiorstwo państwowe o nazwie Przedsiębiorstwo Połowów i Usług Rybackich "Arka" (od 1 stycznia 1951 roku). W każdym z tych okresów użytkowano (choć w pierwszym tylko zamawiano) kutry typu JO-2 (typ stoczniowy KG-152). Wzięło się to stąd, że w pierwszym okresie eksploatacji różnego typu kutrów ten uważano za najbardziej udany (za najmniej udane uważano typy: KD-153 z Darłowa oraz KS-150 z Sianek). W różnych okresach we flocie "Arki" pływało aż 12 jednostek tego typu (z 13 zbudowanych), z tego 8 zbudowanych specjalnie dla tej firmy. Były na stanie centrali w Gdyni, jak również Oddziału w Darłowie (PPK "Arka") i Bazy we Władysławowie (PPiUR "Arka").

JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

JB pisze:Kutry typu JO-2 (KG-152)... 56/402 Gdy 131 ARKA 24 (zatonął rozbity o falochron w porcie Władysławowo 10 III 1956 r.)...
W zespole akt Izby Morskiej w Gdyni znajdują się teczki o sygnaturach 216 oraz 267, które dotyczą zatonięcia tego kutra (sygn. 267) oraz jego zderzenia z kutrem Wła 30 (sygn. 216). Może warto sie zapoznać z ich treścią?

JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Marek T »

Oto co znalazłem o tych kutrach.

2. (57/402). Znak ŁEB 16 podany jest już w PRS 1957. 1965: skreślony z PRS (brak w PRS'66). 1968: WŁA 50 (Trendel Brunon). Po 1973: skreślony z PRS (brak w PRS'80). 28.04.1976: jako WŁA 50 (armator: Mieczysław Trandol) wszedł na płyciznę 1,6 Mm od Władysławowa. Załogę zdjęło Ratownictwo Brzegowe. Dnia 7 maja ściągnięty z mielizny. Uznano, że remont kutra jest nieopłacalny.

3. (58/402). Wg PRS pierwsze nazwy to LITORAL (ex DAR 10, DAR 45, ARKA 19). W PRS 1957 występuje już pod nazwą LITORAL.
Dalsze losy: 1961: GDY 64 (Wincenty Chyła). Nie ma w PRS'63, pojawia się dopiero w PRS'67 jako ŁEB 3 (Zbigniew Ratajczak), nie ma w PRS'70.

4. (59/402). 1960: WŁA 7 (Paweł Budzisz, po 1966: Henryk Białkowski). Jest jeszcze w PRS'80.

5. (60/402). Jest wciąż w PRS'74 jako WŁA 126, chyba nadal jako własność "Szkunera". 28.04.1976: jako WŁA 126 wszedł na płyciznę w pobliżu portu Władysławowo. Załogę zdjęło Ratownictwo Brzegowe. Uznano, że jest nieopłacalne ściąganie kutra z mielizny.

6. (63/402) Prawidłowy numer to 410035.

7. (64/402) 1961: UST 17 (Marian Zdanowski). Jest w PRS'62, nie ma w PRS'63.

8. (65/402) Jako ANTEDON jest w PRS'59, nie ma w PRS'60.

9. (77/402) 1961: KOŁ 94 (Kazimierz Markowicz, potem Stefan Milinkiewicz, Feliks Zachciał i wspólnicy). 1978: sprzedany z przeznaczeniem na jacht, zmiana nr PRS na 630373.

10. (78/402) 1961: KOŁ 92 (Józef Drozdowski). Nadal w PRS'82 jako KOŁ 92.

11. (79/402) 1962: HEL 24 (Jan Duszyński). 1969: WŁA 14 (Jan Duszyński, po 1979: Henryk Duszyński). Jest w PRS'87, brak w PRS'88.

12. (86/402) 1961: UST 14 (Bolesław Czerski). 1966: WŁA 33 (Bolesław Czerski). Jest w PRS74, brak w PRS'79.

13. (86/402 - trzeba poprawić!) 1965: WSG 1 (Jan Wenda). Jest w PRS74, brak w PRS'80.


Przy okazji. W. Blady podaje:
23.11.1948: WSG 40 - kuter typu KG-152 z SPRM „Rybitwa", Górki Wschodnie, zbud. w 1946 r. w Stoczni w Darłowie — wyrzucony (awaria silnika) na mieliznę 2 km na wsch. od Skowronek.
22.02.1950: HEL 31 - kuter typu KG-152 z SPRM „Troć", Hel - wyrzucony na brzeg między Karwią a Ostrowem.
10.12.1963: ŁEB 47 - kuter typu KG-152, właściciele: Piotr Strzegowski i Ludwik Grym, zbud. w 1947 - na Bałtyku, 33 Mm na płn. od Czołpina, zatonął uderzony w prawą burtę przez duński statek SIRPA DAN. Załogę kutra uratował statek SIRPA DAN.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3082
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: JB »

Dziękuję :-)
Marek T pisze:Oto co znalazłem o tych kutrach... 3. (58/402). Wg PRS pierwsze nazwy to LITORAL (ex DAR 10, DAR 45, ARKA 19). W PRS 1957 występuje już pod nazwą LITORAL.
Dalsze losy: 1961: GDY 64 (Wincenty Chyła). Nie ma w PRS'63, pojawia się dopiero w PRS'67 jako ŁEB 3 (Zbigniew Ratajczak), nie ma w PRS'70.
Moje podkreślenie w tekście zwraca uwagę na poprawkę Marka. Oznakę Dar 11 - w tym czasie - nosił kuter typu MIR-20a, późniejszy DICKSON.
Marek T pisze: Przy okazji. W. Blady podaje:
23.11.1948: WSG 40 - kuter typu KG-152 z SPRM „Rybitwa", Górki Wschodnie, zbud. w 1946 r. w Stoczni w Darłowie — wyrzucony (awaria silnika) na mieliznę 2 km na wsch. od Skowronek.
22.02.1950: HEL 31 - kuter typu KG-152 z SPRM „Troć", Hel - wyrzucony na brzeg między Karwią a Ostrowem.
10.12.1963: ŁEB 47 - kuter typu KG-152, właściciele: Piotr Strzegowski i Ludwik Grym, zbud. w 1947 - na Bałtyku, 33 Mm na płn. od Czołpina, zatonął uderzony w prawą burtę przez duński statek SIRPA DAN. Załogę kutra uratował statek SIRPA DAN.
Nie wiem dlaczego, ale Blady utożsamia typy KD-153 i KG-152, dwie pierwsze jednostki były zbudowane w Darłowie! Nie wiem jakiego typu był Łeb 47, może KG-177 (tak podaje W.Zientara)?
W gdyńskim archiwum, w zespole Nr 688 (Izba Morska przy Sądzie Wojewódzkim w Gdańsku z siedzibą w Gdyni), jest teczka o sygnaturze 582, w której są wszystkie dokumenty opisujące zatopienie Łeb-47 przez statek SIRPA DAN, ale data zdarzenia to 11 XII 1963 r. (awaria WsG 40 - sygn. 44, strandowanie Hel 31 - sygn. 85). Może ktoś z Gdyni lub okolic zajrzy do archiwum i przejrzy podane teczki?
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

Wykaz zaktualizowany :)
Marku, czy mógłbyś znaleźć brakujące numery PRS-u?
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1391
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Chemik »

Poprawiony i uzupełniony wykaz w/g najnowszego wzoru :)

Kutry typu JO-2 (KG-152)
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdynia 1962
Źródło: Miciński J., Kolicki S. "Pod polską banderą", Wyd. Morskie, Gdynia 1962
KG-152(1).jpg (106.21 KiB) Przejrzano 11173 razy
Kutry typu JO-2 (KG-152)

1) Arka 24 Gdy-131, nr budowy 56/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 56/402, uk. 1948
PRS 41032
1948: ukończony jako Arka 24 Gdy-131 (TPMiHZ „Arka”)
1.VI.1949: Arka 24 Gdy-131 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Arka 24 Gdy-131 (PPiUR „Arka”)
III?.1956: Gdy-131 (PPiUR „Szkuner”)
†10.III.1956: rozbił się o zachodni falochron portu Władysławowo.

2) Arka 22 Gdy-148, nr budowy 57/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 57/402, uk. 1948 przek. 3.VI.1948, ekspl. 12.VII.1948
PRS 41033 --> ok.1970: PRS 410033
1948: ukończony jako Arka 22 Gdy-148 (TPMiHZ „Arka”)
3.VI.1948: przekazany Morskiej Centrali Handlowej
12.VII.1948: w eksploatacji
1.VI.1949: Arka 22 Gdy-148 (PPPK „Arka”)
kon.1949/pocz.1950: Arka 22 Dar-49 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Dar-49 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-49 (PPiUR „Kuter”)
III.-X.1952 Dar-12 (PPiUR „Kuter”)
przed 1957 Łeb-16 (SPRM „10-lecie PRL”)
1965: poza eksploatacją, skreślony z rejestru PRS
1968: Wła-50 (Brunon Trendel)
przed IV.1976: Wła-50 (Mieczysław Trendol)
24.IV.1976: wszedł na płyciznę w pobliżu Władysławowa,
7.V.1976: ściągnięty, nie remontowany, prawdopodobnie rozebrany na opał (skreślony z Rejestru PRS w 1979 roku?).

3) Arka 19 Gdy-139, nr budowy 58/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 58/402, uk. 1948, przek. 28.VII.1948
PRS 41034
1948: ukończony jako Arka 19 Gdy-139 (TPMiHZ „Arka”)
28.VII.1948: przekazany Morskiej Centali Handlowej
po 28.VII.1948: w eksploatacji
1.VI.1949: Arka 19 Gdy-139(PPPK „Arka”)
kon.1949/pocz.1950: Arka 19 Dar-45 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Dar-45 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-45 (PPiUR „Kuter”)
III.-X.1952 Dar-10 (PPiUR „Kuter”)
1956?: kuter hydrograficzny Litoral (Szczeciński Urząd Morski)
1961: kuter rybacki Gdy-64 (Wincenty Chyła)
1962: poza eksploatacją, skreślony z Rejestru PRS
1966 Łeb-3 (Zbigniew Ratajczak)
1969: skreślony z Rejestru PRS.

4) Gdy-144, nr budowy 59/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 59/402, uk. 1948
PRS 41156 --> ok.1970: PRS 410156
1948: ukończony jako Gdy-144 (Bałtycka Spółka Rybna)
kon. 1948/pocz.1949: uciekł do Szwecji, internowany i rewindykowany
(po 1.VI.?)1949: Arka 30 Gdy-144 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Arka 30 Gdy-144 (PPiUR „Arka”)
1954?: Arka 30 Wła-127 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955 Wła-127 (PPiUR „Szkuner”)
1960: Wła-7 (Paweł Budzisz)
po 1966: Wła-7 (Henryk Białkowski)
przed 1985: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1979 roku).

5) Gdy-143, nr budowy 60/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 60/402, uk. 1948
PRS 41155 --> ok.1970: PRS 410155
1948: ukończony jako Gdy-143 (Bałtycka Spółka Rybna)
kon. 1948/pocz.1949: uciekł do Szwecji, internowany i rewindykowany
(po 1.VI.?)1949: Arka 29 Gdy-143 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Arka 29 Gdy-143 (PPiUR „Arka”)
1954?: Arka 29 Wła-126 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-126 (PPiUR „Szkuner”)
1960?: Wła-126 (prywatny)
24.IV.1976: wszedł na płyciznę w pobliżu Władysławowa, nie ściągnięty
UWAGA: możliwe, iż pod koniec służby powrócił do ”Szkunera”.

6) Arka 11a Gdy-161, nr budowy 63/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 63/402, uk. 1948, ekspl. 5.X.1948
PRS 41035 --> ok. 1970: PRS 410035
charakterystyka w 1967: 29BRT, 9NRT; 14,55(rej.)×4,06×?m; 1 sil. 2-suw., 4-cyl. Puck A-4, nr silnika 47/57, 100 KM; 9w
1948: ukończony jako Arka 11a Gdy-161 (TPMiHZ „Arka”)
5.X.1948: w eksploatacji
1.VI.1949: Arka 11a Gdy-161 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Arka 11a Gdy-161 (PPiUR „Arka”)
1954?: Arka 11a Wła-129 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955 Wła-129 (PPiUR „Szkuner”)
1960?: Gdy-66 (Jan Kass i Bracia)
po 1967/przed 1985: Gdy-66 (Stanisław Rychcik)
przed 1990: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1984 roku).

7) Arka 27 Gdy-95, nr budowy 64/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 64/402, uk. 1948, ekspl. 14.IX.1948
PRS 41036
1948: ukończony jakoArka 27 Gdy-95 (TPMiHZ „Arka”)
14.IX.1948: w eksploatacji
1.VI.1949: Arka 27 Gdy-95 (PPPK „Arka”)
1950?: Arka 27 Dar-9 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Dar-9 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-9 (PPiUR „Kuter”)
II. poł. 1956-pocz.1957: Dar-52 (PPiUR „Kuter”)
1961: Ust-17 (Marian Zdanowski)
1962: skreślony z Rejestru PRS.

8 ) Arka 28 Gdy-158, nr budowy 65/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 65/402, uk. 1948, ekspl. 27.X.1948
PRS 41037
1948: Arka 28 Gdy-158 (TPMiHZ „Arka”)
przed 1951: Arka 28 Dar-8 (PPPK „Arka”)
1.I.1951: Arka 28 Dar-8 (PPiUR „Arka”)
1951: Dar-8 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-8 (PPiUR „Kuter”)
1956?: kuter hydrograficzny Antedon (Szczeciński Urząd Morski)
1959: skreślony z Rejestru PRS.

9) Koł-36, nr budowy 77/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 77/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950
PRS 41351 --> ok.1970: PRS 410351 --> po 1978: PRS 630373
1949: ukończony jako Koł-36 (PPPM „Barka”)
kon. XII.1949(?): rejestracja w MUR Szczecin
pocz.1950: w eksploatacji
1.I.1951: Arka 92 Wła-65 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-65 (PPiUR „Szkuner”)
XI(XII?). 1961?: Koł-94 (Kazimierz Markowicz)
po 1961/przed 1978: Koł-94 (Stefan Milinkiewicz, Feliks Zachciał i Wspólnicy)
1978: sprzedany z przeznaczeniem na jacht, brak potwierdzenia iż przebudowy dokonano.

10) Koł-37, nr budowy 78/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 78/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950
PRS 41329 --> ok. 1970: PRS 410329
charakterystyka w 1984: 1 sil. 2-suw., 4-cyl. Puck A-4, 100 KM
1949: ukończony jako Koł-37 (PPPM „Barka”)
kon. XII.1949(?): rejestracja w MUR Szczecin
pocz.1950: w eksploatacji
1.I.1951: Koł-37 (PPiUR „Barka”)
kon.1961?: Koł-92 (Józef Drozdowski)
przed 1985: Koł-92 (Jan Szwonder)
przed 1990: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1984 roku).

11) Koł-38, nr budowy 79/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 79/402, uk. 1949, rej. XII.1949, ekspl. pocz. 1950
PRS 41290 --> ok. 1970: PRS 410290
charakterystyka w 1984: 1 sil. Kromhout 2H4, 100 KM
1949: Koł-38 (PPPM „Barka”)
kon. XII.1949(?): rejestracja w MUR Szczecin
pocz.1950: w eksploatacji
1.I.1951: Arka 93 Wła-66 (PPiUR „Arka”)
1.I.1955: Wła-66 (PPiUR „Szkuner”)
1962: Hel-24 (Jan Duszyński)
1969: Wła-14 (Jan Duszyński)
po 1979/przed 1985: Wła-14 (Henryk Duszyński)
1987: skreślony z Rejestru PRS.

12) Arka 48 Dar-38, nr budowy 86/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152, nr budowy 86/402, uk. 1949, ekspl. 30.III.1950
PRS 41081 --> ok.1970: PRS 410081
1949: ukończony jako Arka 48 Dar-38 (PPPK „Arka”)
30.III.1950: w eksploatacji
1.I.1951: Dar-38 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-38 (PPiUR „Kuter”)
III.-X.1952: Dar-7 (PPiUR „Kuter”)
1.I.1957?: Dar-51 (PPiUR „Kuter”)
1961: Ust-14 (Bolesław Czerski)
1966: Wła-33 (Bolesław Czerski)
przed 1979: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1973 roku).

13) Arka 55 Dar-44, nr budowy 87/402
St. Rybacka w Gdyni, typ KG-152A, nr budowy 87/402, uk. 1949, ekspl. 31.III.1950
PRS 41160 --> ok.1970: PRS 410160
1949: Arka 55 Dar-44 (PPPK „Arka”)
31.III.1950: w eksploatacji
1.I.1951: Dar-44 (PPiUR „Barka”)
1.I.1952: Dar-44 (PPiUR „Kuter”)
III.-X.1952: Dar-6 (PPiUR „Kuter”)
1956: kuter hydrograficzny Bentos (Szczeciński Urząd Morski)
1965: kuter rybacki WsG-1 (Jan Wenda)
przed 1980: skreślony z Rejestru PRS (istniał w 1973 roku).
Ostatnio zmieniony 2013-09-07, 08:42 przez Chemik, łącznie zmieniany 4 razy.
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry typu JO-2 (KG-152)

Post autor: Marek T »

1) Arka 24 Gdy-131, nr budowy 56/402 - PRS 410032
2) Arka 22 Gdy-148, nr budowy 58/402 - PRS 410033
3) Arka 19 Gdy-139, nr budowy 58/402 - PRS 410034
4) Gdy-144, nr budowy 59/402 - PRS 410156
5) Gdy-143, nr budowy 60/402 - PRS 410155
6) Arka 11a Gdy-161, nr budowy 63/402 - PRS 410035
7) Arka 27 Gdy-95, nr budowy 64/402 - PRS 410036
8 ) Arka 28 Gdy-158, nr budowy 65/402 - PRS 410037 (BTW - chyba ANTEDON ?)
9) Koł-36, nr budowy 77/402 - PRS 410351
10) Koł-37, nr budowy 78/402 - PRS 410329
11) Koł-38, nr budowy 79/402 - PRS 410290
12) Arka 48 Dar-38, nr budowy 86/402 - PRS 410081
13) Arka 55 Dar-44, nr budowy 87/402 - PRS 410160
ODPOWIEDZ